handdator

Visa fullständig version : Ska man gå ner 100% eller ha kvar lite av fettet?


woxiz
2004-03-29, 20:43
Jag har nu gått ner runt 30Kg i vikt. Jag har gymmat under nästan hela tiden (1år).

Just nu väger jag 88-90Kg (svänger där i mellan från vecka till vecka) och jag är 192Cm lång. Jag har ju lite fett att bli av med på mage och lår, men jag tänkte att man kanske skulle behålla det fettet och börja kränga och gymma ordentligt. :eating:
Det är väl lättare att lägga på sig muskler när man har lite fett kvar?
Tänkte försöka få lite mer muskler inför sommaren...

Bifgar en bild på mig själv, hittade inte sladden till kameran så att jag kunde fota en "kalsongbild". :em:
Iaf så ni kan se min kroppsbyggnad lite kanske...

Eller ska man banta klart helt innan man börjar bygga?

RealElwood
2004-03-30, 08:13
Har du dietat ett år så har du ett guldläge att börja bygga, din testokurva kommer få tokspel å du kommer växa som en svamp på en polsk hora...

Om du har lagom lite fett det avgör du själv. Det som kan vara krävande efter en lång diet är att äta tillräckligt. Det krävs sjukt mycket mat för att få muskler. Mer än man tror.

Och om du har lite fett på kroppen så bygger du nog muskler lättare...

Edit: Det är ju ingen idè att dieta för mycket om du ändå bara kommer se spinkig ut sen. Så på med lite massa så att det finns något att ta fram...

kharon
2004-03-30, 12:46
Bra kämpat! :thumbup:

Jag tycker du ska börja bygga nu. För det första så blir det bra omväxling från att ha dietat så länge. Det resterande fett du har kvar är lätt att få bort i ett senare skede.

Jag gick ner 40kg, och jag började bygga då jag var precis i samma situation som du är nu. Jag tyckte jag började bli allt för klen, även om jag hade kvar lite fläsk på magen.


Lycka till! :thumbup:

woxiz
2004-03-30, 12:55
Ok! :eating:

Men hur länge kommer jag få "tokspel" då? Man kanske skulle träna extra mycket under den tiden...
Hur mycket ska man äta?? Ska man fortvarande äta fettsnål mat med mycket protein i, eller hur ska man äta nu? Behöver man mycket fet mat när man ska skaffa muskler?

Innan nu har jag tränat 3 gånger i veckan och tränat allt på en gång så att säga.

Som idag blir det väl:
Frukost:
2-3 rågmackor och ett par glas minimjölk

Lunch: ~3dl pasta och 10 köttbullar (9% fett) (Något snabb lagat till lunchen iaf)

Mellanmål på eftermiddagen: FullkornsMüsli (eller vad den heter) med minimjölk och nån macka.

Kvällsmat: Havregrynsgröt och en burk tonfisk.

1 Liter minimjölk under dagen.

z_bumbi
2004-03-30, 13:00
Oavsett vilket du väljer så ta en period där du äter så att du ligger still i vikt.

Om du direkt börjar äta för att växa kommer kroppen vara inställd på att lagra fett, får den en period där man ligger på plus/minus noll under minst 2 veckor så kommer den inse att den får lagom med mat och behöver inte hamstra energi.

Om du har dietat i ett år så kan kroppen behöve ett avbrott och få vila upp sig lite och även där inse att den får tillräckligt att äta.

Om jag skulle välja vad jag skulle göra i ditt fall så skulle jag satsa på att bygga en period för att sen kunna fila ännu mer på formen till nästa sommar.

Bra jobbat med nedgången. :thumbup:

woxiz
2004-03-30, 13:29
Men jag har inte bantat på hel tid hela tiden så att säga. Jag har legat i hårddiet under en tid, sen halvdiet, sen ingen diet och hållit på så upp och ner... Men jag tänkte börja dela upp träningarna i muskelgrupper och träna 5 dagar i veckan nu och äta ordentligt.
Hur mycket muskler kan man lägga på sig per vecka?? Så att man har koll på om de e fett eller muskler man lägger på sig.

King Grub
2004-03-30, 13:34
Originally posted by woxiz
Hur mycket muskler kan man lägga på sig per vecka?? Så att man har koll på om de e fett eller muskler man lägger på sig.

Lägger du på dig 50 gram muskelmassa per vecka är det 2.5 kilo på ett år. Många går inte upp mer än 1 kilo muskelmassa per år; alltså mindre än 25 gram per vecka. Efter en lång diet kan du kanske förvänta dig en hastigare ökning, om du spelar dina kort rätt, åtminstone till en början.

En viss mängd kroppsfett får du dock räkna med att du lägger på dig samtidigt som du ökar i muskelmassa.

woxiz
2004-03-30, 14:24
Men hur mycket fett lägger man på sig då? Nu blir man ju nästan rädd.. :(

King Grub
2004-03-30, 14:29
Originally posted by woxiz
Men hur mycket fett lägger man på sig då? Nu blir man ju nästan rädd.. :(

När du ätit 7000-7500 kcal mer än du gjort av med har du gått upp ett kilo kroppsfett, oavsett hur lång tid det tar. Inte riktigt, eftersom en del kommer att gå åt i ämnesomsättningen/användas som muskelglykogen, men nära.

Äter du 100 kcal mer än du gör av med per dag tar det cirka 70 dagar att lägga på dig 1 kilo kroppsfett. Äter du 1000 kcal mer än du gör av med per dag tar det en vecka.

woxiz
2004-03-30, 14:56
Hur mycket plus kalorier ska man ligga på när man gymmar då??
Innan i julas när jag la av med bantingen och käkade normalt så fortsatte jag med att gå ner 0.5Kg i veckan. Visst jag käkade ju inte direkt fet mat, men godis och lite julmat iaf.

z_bumbi
2004-03-30, 15:13
Från den nivå där du står still så höj 400-500 kcal och se vad som händer.
Går du inte upp på två veckor så får du höja igen och se vad som händer igen.

Tränar du och äter vettig mat så kommer du inte att lägga på dig allt för mycket fett på detta sätt. Märker du att det går lite snabbt så får du bromsa kalorierna lite eller köra mer kondition.

woxiz
2004-03-30, 15:31
500 kcal mer säger du. Jag har ingen koll på hur många kalorier jag stoppar i mig. Jag har mest gått på att inte vara mätt för mycket och motionera mer när jag bantade.
Men vad är vettig mat??

King Grub
2004-03-30, 15:33
Originally posted by woxiz
500 kcal mer säger du. Jag har ingen koll på hur många kalorier jag stoppar i mig. Jag har mest gått på att inte vara mätt för mycket och motionera mer när jag bantade.
Men vad är vettig mat??

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Bra fettkällor: raps-, oliv-, linfrö-, fiskolja, feta fiskar, avokado, nötter, frön, mandlar.

Ervin
2004-03-30, 17:10
Originally posted by King Grub


Lägger du på dig 50 gram muskelmassa per vecka är det 2.5 kilo på ett år. Många går inte upp mer än 1 kilo muskelmassa per år; alltså mindre än 25 gram per vecka. Efter en lång diet kan du kanske förvänta dig en hastigare ökning, om du spelar dina kort rätt, åtminstone till en början.



Hur ska man sköta sina kort då?

Tillräckligt med träning, vila o mat eller?

Finns det andra trix också?

kharon
2004-03-30, 17:52
Originally posted by Ervin


Hur ska man sköta sina kort då?

Tillräckligt med träning, vila o mat eller?

Finns det andra trix också?

Ingen sprit eller annan skit. Bra mat i rätt mängd, tung styrketräning, intensiv konditionsträning och behövlig vila och sömn.

woxiz
2004-03-30, 18:07
Varför behöver man intensiv konditionsträning? Vad menar du med intensiv (jobbigt att träna kondition ju)?
*sätter mig på cyklen nu och cyklar en runda*

kharon
2004-03-30, 18:18
Originally posted by woxiz
Varför behöver man intensiv konditionsträning? Vad menar du med intensiv (jobbigt att träna kondition ju)?
*sätter mig på cyklen nu och cyklar en runda*

Bättre kondition till träningen. Jag har kört intervaller i snart en månad och jag märker redan hur mina gympass blir snabbare, effektivare och intensivare!
Förbättrar även insulinkänsligheten vilket leder till att mer energi går till musklerna istället för fettcellerna.

woxiz
2004-03-30, 19:38
Ok. Vad kör du för konditionsträning? Hur mycket krävs?

kharon
2004-03-30, 21:07
Originally posted by woxiz
Ok. Vad kör du för konditionsträning? Hur mycket krävs?

Det som krävs för att höja konditionen märker man väl själv, och man märker det snabbt. Insulinkänsligeheten har jag inte stor koll på själv faktiskt.

Jag kör 3 pass intervaller i backe, á ~10 min, ökar varje gång i tid eller längd. Målet är att orka intervaller i hela backen i 15+min tids nog.

1 joggingtur, långdistans, 45min+

3 morgonpromenader, för att jag älskar dom, speciellt nu då solen börjar titta fram. Byts kanske ut mot inlines så småningom.