handdator

Visa fullständig version : Slaveri


Exdiaq
2014-10-30, 15:38
Diskussionsvärdet är sisådär när det gäller grundorsaken till trådstarten: att en hel del vita européer tydligen varit slavar i Nordafrika under en längre tid.

Breddar tråden för framtida diskussioner kring slaveri, t.ex. slaveri genom tiderna, slaveri idag, olika former av slaveri etc.

Exdiaq
2014-10-30, 15:39
Började med att jag såg denna lilla sammanfattning.

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10380271_275253579351900_393684274791178774_n.jpg? oh=7a83fa196954cc402df2b9d0c3a27645&oe=54AF591F

Det mesta kände jag till sedan innan men trodde att punkt #4 bara var skitsnack då jag aldrig någonsin hört talas om att vita européer skulle ha varit slavar i Afrika. I alla fall inte i moderna tider. Trodde inte för fem öre att det hade skett i den omfattningen heller.

Sökte på Wiki och hittade detta:



The Barbary slave trade refers to the White slave markets that flourished on the Barbary Coast of North Africa, or modern-day Morocco, Algeria, Tunisia and western Libya, between the 16th and 19th centuries. These markets prospered while the states were nominally under Ottoman suzerainty, but in reality were mostly autonomous. The North African slave markets traded in European slaves. The European slaves were acquired by local pirates in slave raids on ships and by raids on coastal towns from Italy to Spain, Portugal, France, England and as far afield as Iceland. Men, women and children were captured to such a devastating extent that vast numbers of seacoast towns were abandoned.

Ohio State University history Professor Robert Davis describes the white slave trade as minimized by most modern historians in his book Christian Slaves, Muslim Masters: White Slavery in the Mediterranean, the Barbary Coast and Italy, 1500-1800 (Palgrave Macmillan). Davis estimates that 1 million to 1.25 million White Christian Europeans were enslaved in North Africa from the beginning of the 16th century to the middle of the 18th,[1] and roughly 700 Americans were held captive in this region as slaves between 1785 and 1815.[2] The markets declined after the loss of the Barbary Wars and finally ended in the 1830s when the region was conquered by France.
[...]

Länk (https://en.wikipedia.org/wiki/Barbary_slave_trade)

Tyckte det var intressant. Framförallt därför jag inte hört talas om det innan men också med tanke på hur européer verkar bli allt mer "amerikaniserade" och även anammar bagaget som finns på den kontinenten, t.ex. i form av "white guilt".

Arf Pingvin
2014-10-30, 15:41
Jag tycker vi avskaffar slaveri. Det är dåligt.

en stor stark
2014-10-30, 15:47
Jag tycker vi avskaffar slaveri. Det är dåligt.

:laugh: Detta var väldigt roligt av någon anledning.

421
2014-10-30, 15:49
Varför denna distinktion mellan white/jew?

Exdiaq
2014-10-30, 16:01
Jag tycker vi avskaffar slaveri. Det är dåligt.

:D

Varför denna distinktion mellan white/jew?

Ingen aning. Skulle inte heller ta alla påståenden som sanningar (har inte kollat upp). Bilden var inte menad så heller utan det var en språngbräda till att vita européer tydligen varit slavar i Nordafrika under en längre tid.

High1ander
2014-10-30, 16:02
Varför denna distinktion mellan white/jew?

Tror nog det har att göra med att "white" = WASP, white anglo saxon protestant, vilket oftast fått stå som modell för de "elaka vita". Dvs, man menar nog inte att judar är "icke-vita", utan mer vilket religös/geografisk del av världen som var slavägare.

LoveMachine
2014-10-30, 16:04
Jo, mer eller mindre alla kulturer har vid något tillfälle använt sig av slavar. Även om européerna förde med sig omfattande slavhandel så var det knappast en ny idé i Maya, Aztek, Commanche och många andra amerikanska urbefolkningar. Eller för den delen i princip alla andra folk. Storskalig slavhandel hör av uppenbara anledningar samman med perioder av militär och politisk dominans. När man har en dominerande ställning jämfört med sina grannar så kan man på ett storskaligt sätt ta slavar. Romarna hämtade slavar under sina erövringar, ottomanska imperiet under sin storhetsperiod och lite senare gjorde Västeuropa det samma.

Det som i någon mån skiljer den atlantiska slavhandeln är dess omfattning. Den är i sin tur en produkt av de teknologiska framsteg som gjorts vilket nu gjorde det möjligt att bedriva triangelhandeln. På samma sätt så är inte kolonialismen ett unikt europeiskt drag utan en konsekvens av att vi hade en storhetsperiod som sammanföll med att vi fick kommunikationer som gjorde att vi kunde styra och hålla samman erövringar på flera olika kontinenter. Hade Mongolerna kunnat välja Ghengis Khans efterföljare via Skype hade vi kanske haft ett helt annat Europa idag.

Men det är fel att rakt av påstå att vi inte förvärrade och ökade omfattningen på den västafrikanska slavhandeln. Det är sant att man höll slavar innan, men i mindre omfattning. Europiska länder underblåste regionala konflikter och erbjöd bland annat vapen som betalning för slavar. Vilket gjorde att den som handlade med slavar blev militärt starkare. Enda sättet att hänga med kapprustningen var att själv fånga och sälja slavar för att få vapen. Det ledde till en ond cirkel där bästa sättet att inte få sin befolkning förslavad var att handla med slavar.

hampfuz
2014-10-30, 16:10
Att inte bara "vita" kulturer har handlat med slavar trodde jag var allmän kunskap...

Sen vet jag inte om jag tycker att man direkt kan jämföra barbareskpiraternas slavhandel med den atlantiska slavhandeln, mest för att de var just sjörövare..

Exdiaq
2014-10-30, 16:14
Men det är fel att rakt av påstå att vi inte förvärrade och ökade omfattningen på den västafrikanska slavhandeln. Det är sant att man höll slavar innan, men i mindre omfattning. Europiska länder underblåste regionala konflikter och erbjöd bland annat vapen som betalning för slavar. Vilket gjorde att den som handlade med slavar blev militärt starkare. Enda sättet att hänga med kapprustningen var att själv fånga och sälja slavar för att få vapen. Det ledde till en ond cirkel där bästa sättet att inte få sin befolkning förslavad var att handla med slavar.

Ingen som har påstått att vissa européer som levde förr i tiden (d.v.s. inte "vi") inte har ställt till med en hel del oreda.

Exdiaq
2014-10-30, 16:16
Att inte bara "vita" kulturer har handlat med slavar trodde jag var allmän kunskap...

Sen vet jag inte om jag tycker att man direkt kan jämföra barbareskpiraternas slavhandel med den atlantiska slavhandeln, mest för att de var just sjörövare..

Ingen som har sagt sig vara förvånad över det heller.

Som enskild slav, hade det spelat dig någon roll om förövarna var pirater eller icke-pirater?

mij82
2014-10-30, 16:19
Var kommer bilden ifrån och vad är källorna till det som skrivs i bilden?

LoveMachine
2014-10-30, 16:20
Ingen som har påstått att vissa européer som levde förr i tiden (d.v.s. inte "vi") inte har ställt till med en hel del oreda.

Det handlade mest om punkt tre på listan, som gör gällande att européer bara köpte folk som redan var slavar. Vilket väl förvisso var sant men knappast relevant eller rättvisande. Nej, man kidnappade inte västafrikaner för att ha som slavar, man betalade någon annan för att göra det istället.

hampfuz
2014-10-30, 16:22
Ingen som har sagt sig vara förvånad över det heller.
Bilden verkar ju vilja framföra den ståndpunkten som om det vore nytt.

Som enskild slav, hade det spelat dig någon roll om förövarna var pirater eller icke-pirater?

Nej, men det är ju en viss skillnad mellan institutionaliserat slaveri (i.e. global slavhandel utförd av världens stormakter) och sjöröveri.

Exdiaq
2014-10-30, 16:38
Det handlade mest om punkt tre på listan, som gör gällande att européer bara köpte folk som redan var slavar. Vilket väl förvisso var sant men knappast relevant eller rättvisande. Nej, man kidnappade inte västafrikaner för att ha som slavar, man betalade någon annan för att göra det istället.

Var kommer bilden ifrån och vad är källorna till det som skrivs i bilden?

Bilden verkar ju vilja framföra den ståndpunkten som om det vore nytt.

Som sagt, strunta i bilden, den var bara där för att återge förloppet som ledde till trådstarten. Argumenterar varken för eller emot vissa påståenden då jag inte har en aning om vad som är riktigt eller ej.

Ja, jag borde ha struntat i den helt och håller i.o.m. att den inte är relevant för mina inlägg i tråden.

ducedo
2014-10-30, 16:39
Det som i någon mån skiljer den atlantiska slavhandeln är dess omfattning.

http://blog.svd.se/historia/2014/09/27/ostafrikansk-slavhandel/