handdator

Visa fullständig version : Kritisera min Marklyft(video) 180 och 225 kg


Safin96
2014-10-29, 20:23
https://www.youtube.com/watch?v=mmghpgeW4U4
180 kg
https://www.youtube.com/watch?v=xQH7p2pXgsE
225 kg
Vilken övning tror ni kan hjäpa mig med min "lockout"?

joelaxelsson
2014-10-29, 20:50
Vilken övning tror ni kan hjäpa mig med min "lockout"?

Förbättra utförandet så att ryggen inte liknar en bättre ostkrok.

exevision
2014-10-29, 20:52
Sänk vikten! Du orkar inte hålla ryggen vilket även leder till svårighet med utlåsningen. Och det ger även så klart skador på ryggen förr eller senare!

Detta gäller även den på 180.

Safin96
2014-10-29, 20:54
Sänk vikten! Du orkar inte hålla ryggen vilket även leder till svårighet med utlåsningen. Och det ger även så klart skador på ryggen förr eller senare!

Men det är bara utlåsningen, de är problem med.. kan ta 250 kg från marken ochså. Jag tror jag behöver hitta en övning som kommer hjälpa med just de..

exevision
2014-10-29, 20:56
Men det är bara utlåsningen, de är problem med.. kan ta 250 kg från marken ochså. Jag tror jag behöver hitta en övning som kommer hjälpa med just de..

Nej, du lyfter med bananrygg!

Jontalinen
2014-10-29, 20:58
Andra (tyngre) lyftet såg inte bra ut.

Safin96
2014-10-29, 20:58
Nej, du lyfter med bananrygg!

jag har kört marklyft i 2 år nu, så det är inget nytt övning direkt, jag vet när jag ska släppa det.. men vill bara veta några övningar som kan hjälpa med utlåsning de där bananryggen sker..

Safin96
2014-10-29, 20:59
Andra (tyngre) lyftet såg inte bra ut.

jag vet haha, därför försöker jag hitta lösningar i att förbättra det.:em:

ceejay
2014-10-29, 21:00
jag har kört marklyft i 2 år nu, så det är inget nytt övning direkt, jag vet när jag ska släppa det.. men vill bara veta några övningar som kan hjälpa med utlåsning de där bananryggen sker..

För helvete pojk, lyssna på kritiken. Det kanske funkar när du inte blivit en man än, men du kommer ångra tekniken i slutändan.

exevision
2014-10-29, 21:01
jag har kört marklyft i 2 år nu, så det är inget nytt övning direkt, jag vet när jag ska släppa det.. men vill bara veta några övningar som kan hjälpa med utlåsning de där bananryggen sker..

Oavsett så är det dåliga lyft. Bananryggen har du redan från start. Inse fakta, du lyfter en vikt du inte kan hantera och därför missar du utlåsningen.

Även om du kan låsa ut så klarar inte ryggen att hållas vilket skadar dig förr eller senare.

Safin96
2014-10-29, 21:04
För helvete pojk, lyssna på kritiken. Det kanske funkar när du inte blivit en man än, men du kommer ångra tekniken i slutändan.

Okej haha ska skippa tunga lyft 1 månad och fokusera på lite lägre vikter och mer repitioner så ska vi se ifall det funkar bättre för mig :)

ceejay
2014-10-29, 21:06
Okej haha ska skippa tunga lyft 1 månad och fokusera på lite lägre vikter och mer repitioner så ska vi se ifall det funkar bättre för mig :)

Fokusera på att vara tight i ländryggen. Den skall vara spikrak.

MackeJuve
2014-10-29, 21:08
2 år är ingenting, jag tränade marklyft med ungefär samma kassa utförande som dig i kanske den dubbla tiden och klarade mig ifrån skador. Det finns dock en anledning till att folk säger åt dig att sänka vikten och tänka på utförandet, det är bara en tidsfråga innan något går av. Själv så klarade jag inte av(på egen hand) att få till tekniken i smalmark så jag bytte till sumo, fungerar mycket bättre, tycker att det är lättare att hålla formen. Tips som jag fått är att ha tålamod i botten, inte rycka upp stången(du ska dra upp den), det ska vara obekvämt i bottenläget för att du är så spänd i hela kroppen samt att röven ofta ska vara lite högre upp jämfört med vad man ofta tror.

EDIT: Och givetvis spikrak ländrygg.

Safin96
2014-10-29, 21:09
Fokusera på att vara tight i ländryggen. Den skall vara spikrak.

Okej:hbang:

joelaxelsson
2014-10-29, 21:14
Men det är bara utlåsningen, de är problem med.. kan ta 250 kg från marken ochså. Jag tror jag behöver hitta en övning som kommer hjälpa med just de..

Blir du kvitt Quasimodo-tekniken kommer utlåsningen att vara ett mindre problem, därtill minskar skaderisken.

maattee10
2014-10-29, 21:14
jag tycker kronlyft är en riktigt bra övning för utlåsning. där är det även lättare att ha ryggen i en bra position.

försök att svanka redan innan du lyfter för att få en rak rygg och lättare lyftväg. sen starta med höften mycket lägre för att få mer hjälp från benen. du kommer med tiden kunna lyfta mer vikt på ett säkrare sätt:)

Agitator
2014-10-29, 21:14
Man har ju sett värre, mig själv inräknat.

Vettefan varför, men får aldrig till en bra ländrygg ifall det inte är riktigt lätta vikter under uppvärmningen, sedan blir det ju lit fällkniv upp. Ifs så börjar jag med höften väldigt högt, kanske ska börja med den lägre ner så man kan tvinga ländryggen att hamna rakare och nöta det i bottenläget.

Safin, försök få till tekniken, vi är många som bara köttar på för att man klarar mer vikt, tyvär, och någon gång i framtiden drabbara det en säkert på ett dåligt sätt.

Tobbey
2014-10-29, 21:15
+1 på vad alla andra säger, det håller inte i längden, det gör inte det. Förneka det inte själv för det kommer hända något tillslut även om det känns bra nu.

Angående utlåsningen så blir den mycket enklare om du lyfter med rakare rygg, men det är segare att få fart på stången.

Safin96
2014-10-29, 21:15
Blir du kvitt Quasimodo-tekniken kommer utlåsningen att vara ett mindre problem, därtill minskar skaderisken.

vad är quasimodo?

Tobbey
2014-10-29, 21:17
vad är quasimodo?

http://img4.wikia.nocookie.net/__cb20110516234339/poohadventures/images/8/8d/Clipquasi21.gif

Safin96
2014-10-29, 21:18
Man har ju sett värre, mig själv inräknat.

Vettefan varför, men får aldrig till en bra ländrygg ifall det inte är riktigt lätta vikter under uppvärmningen, sedan blir det ju lit fällkniv upp. Ifs så börjar jag med höften väldigt högt, kanske ska börja med den lägre ner så man kan tvinga ländryggen att hamna rakare och nöta det i bottenläget.

Safin, försök få till tekniken, vi är många som bara köttar på för att man klarar mer vikt, tyvär, och någon gång i framtiden drabbara det en säkert på ett dåligt sätt.

Skall återkomma med 230 kg fast med rakare rygg om 1 mån!

Snubben
2014-10-29, 21:18
Quasimodo: http://img4.wikia.nocookie.net/__cb20110516234339/poohadventures/images/8/8d/Clipquasi21.gif

Vad för övningar skall safin/man gör för att komma åt problemet? Sänka vikterna, svanka och börja lyfta från den vikten där man kan hålla ländryggen? Kan man göra någon/några andra övningar för att stärka ländryggen?

Safin96
2014-10-29, 21:19
jag tycker kronlyft är en riktigt bra övning för utlåsning. där är det även lättare att ha ryggen i en bra position.

försök att svanka redan innan du lyfter för att få en rak rygg och lättare lyftväg. sen starta med höften mycket lägre för att få mer hjälp från benen. du kommer med tiden kunna lyfta mer vikt på ett säkrare sätt:)

vart börjar du din kronlyft från? vid smalbenen eller knäna?

Safin96
2014-10-29, 21:20
*popcorn*+1 på vad alla andra säger, det håller inte i längden, det gör inte det. Förneka det inte själv för det kommer hända något tillslut även om det känns bra nu.

Angående utlåsningen så blir den mycket enklare om du lyfter med rakare rygg, men det är segare att få fart på stången.

ska testa de du just sa !

Safin96
2014-10-29, 21:20
http://img4.wikia.nocookie.net/__cb20110516234339/poohadventures/images/8/8d/Clipquasi21.gif

hahahahahahhahahahaha:laugh::laugh::naughty:

maattee10
2014-10-29, 21:20
vart börjar du din kronlyft från? vid smalbenen eller knäna?

lite under knäna. men det är olika för att genom olika längd. med runt 45cm dvs en 20kg viktskiva:)

Safin96
2014-10-29, 21:21
Quasimodo: http://img4.wikia.nocookie.net/__cb20110516234339/poohadventures/images/8/8d/Clipquasi21.gif

Vad för övningar skall safin/man gör för att komma åt problemet? Sänka vikterna, svanka och börja lyfta från den vikten där man kan hålla ländryggen? Kan man göra någon/några andra övningar för att stärka ländryggen?

asså jag kan ta 210 kg med rakrygg och bästa formen, men just detta var ett maxlyft och jag tror det är sällan någons maxlyft ser bra ut..

Tobbey
2014-10-29, 21:23
asså jag kan ta 210 kg med rakrygg och bästa formen, men just detta var ett maxlyft och jag tror det är sällan någons maxlyft ser bra ut..

Sträva efter att få alla lyft att se likadana ut (med korrekt och bra utförande), 50kg eller 250kg ska inte göra någon skillnad på utförandet mer än farten, i en perfekt värld.

Safin96
2014-10-29, 21:25
lite under knäna. men det är olika för att genom olika längd. med runt 45cm dvs en 20kg viktskiva:)

ahaa :) jag är sjukt stark på de! jag tar 240 kg från smalbenen, och från knäna tar jag 275 kg

Safin96
2014-10-29, 21:25
Sträva efter att få alla lyft att se likadana ut (med korrekt och bra utförande), 50kg eller 250kg ska inte göra någon skillnad på utförandet mer än farten, i en perfekt värld.

aa det är de jag strävar mot *hug*

Tsubodai
2014-10-29, 21:30
dm7ZbgjZklE

Loke
2014-10-29, 21:32
Quasimodo: http://img4.wikia.nocookie.net/__cb20110516234339/poohadventures/images/8/8d/Clipquasi21.gif

Vad för övningar skall safin/man gör för att komma åt problemet? Sänka vikterna, svanka och börja lyfta från den vikten där man kan hålla ländryggen? Kan man göra någon/några andra övningar för att stärka ländryggen?

Det han ska lära sig först och främst är hur en bra position känns och hur man ska tänka för att komma in i den. Baserat på vad jag ser och vad som skrivs tror jag risken är stor att han aldrig någonsin upplevt känslan av en bra startposition. Det spelar ingen större roll vilken vikt man har på stången då. 100 kanske. Sen kan man trappa upp. Jag tror inte det är meningsfullt att använda andra övningar än marklyft för att lära sig marklyft.

MEN... Ibland kan det dock vara relevant att kolla på knäböjen också, för om han har liknande problem där så måste det också fixas, men om han gör rätt där så kan man vara lite pedagogisk och koppla till den känslan för marklyftet. Ofta är det dessutom relevant på så vis att den här tekniken som han demonstrerar ofta kommer av att personen är jäkligt stark i ryggen i förhållande till benen. Att träna upp styrkan i benen med knäböj är alltså till hjälp när man skiftar om marktekniken.

asså jag kan ta 210 kg med rakrygg och bästa formen, men just detta var ett maxlyft och jag tror det är sällan någons maxlyft ser bra ut..

Du gör fel på 180 också.

Safin96
2014-10-29, 21:45
dm7ZbgjZklE

riktigt bra video!

Safin96
2014-10-29, 21:46
Det han ska lära sig först och främst är hur en bra position känns och hur man ska tänka för att komma in i den. Baserat på vad jag ser och vad som skrivs tror jag risken är stor att han aldrig någonsin upplevt känslan av en bra startposition. Det spelar ingen större roll vilken vikt man har på stången då. 100 kanske. Sen kan man trappa upp. Jag tror inte det är meningsfullt att använda andra övningar än marklyft för att lära sig marklyft.

MEN... Ibland kan det dock vara relevant att kolla på knäböjen också, för om han har liknande problem där så måste det också fixas, men om han gör rätt där så kan man vara lite pedagogisk och koppla till den känslan för marklyftet. Ofta är det dessutom relevant på så vis att den här tekniken som han demonstrerar ofta kommer av att personen är jäkligt stark i ryggen i förhållande till benen. Att träna upp styrkan i benen med knäböj är alltså till hjälp när man skiftar om marktekniken.



Du gör fel på 180 också.

vad är det jag gör fel då??
är riktigt svag i knäböj för körde ej ben ett långt tag så tar bara 150 kg på de..

oscarovegren
2014-10-29, 21:57
vad är det jag gör fel då??
är riktigt svag i knäböj för körde ej ben ett långt tag så tar bara 150 kg på de..

Lär dig att använda benen i marklyftet. För att benen ska kunna göra så att du tar mer i marklyft så bör du drilla massor av knäböj. Knäböj stärker även din ländrygg och korsrygg. Mitt tips är att ta ta en paus från marklyft i en månad och under den tiden knäböja 3 gånger i veckan. Filma sedan hur du utför dina marklyft efter den månaden och lägg upp här för utvärdering.

maattee10
2014-10-29, 22:28
ahaa :) jag är sjukt stark på de! jag tar 240 kg från smalbenen, och från knäna tar jag 275 kg

ja då är du riktigt stark och då är svaret lätt för dig. fixar du till en mycket bättre teknik så fixar sig utlåsningen ska du se;)

exevision
2014-10-30, 08:24
Kronlyftet ser nog lika illa det är jag rädd.

smeander
2014-10-30, 09:12
Skippa bälte och lär dig hantera buktrycket istället, sänk vikten och träna teknik.

Richter
2014-10-30, 10:46
Kronlyft är inte en effektiv övning för denne herre.

TS kan lyfta mycket från marken, men har problem i slutet eftersom han kröker ryggraden och får stången närmre kroppen.

Om man istället lyfter med rak rygg så ökar momentarmen, och den tyngsta delen av lyftet blir starten. TS saknar motoriken och möjligen även styrkan att dra 225 kg eller vad vi nu talar om från botten med rak rygg.

Att träna kronlyft skulle ha en av två effekter: 1) Antingen lyfter han faktiskt med rak rygg, men det kommer vara lätt eftersom han är förbi den tyngsta fasen, och förmodligen skulle det ändå inte hjälpa honom med att få en bra start. 2) Han lyfter med krökt rygg och... ingenting blir egentligen bättre av det.

Sänk vikten rejält, bana in en ny rörelse.

Loke
2014-10-30, 12:31
vad är det jag gör fel då??
är riktigt svag i knäböj för körde ej ben ett långt tag så tar bara 150 kg på de..

150 är lite sämre än marklyften, men det är inte dåligt. Lägg gärna upp en film på det också. Skulle inte förvåna mig om det finns uppenbara grejer att säga om knäböjarna också :)

Men det är lugnt, du är ung och jättestark, och fixar du detta och får upp benstyrkan lite kommer du snart marka över 250.

http://static.squarespace.com/static/5305791be4b04921ceda6e6e/t/53d66dcce4b0f70dee8fe06f/1406561749288/deadlift-technique%20(starfactory%20fitness)

Den här bilden är inte klockren, men den vänstra liknar det du gör, det högra liknar det du vill uppnå. Det är inte helt lätt att få till detta på en person via nätet, men jag ska göra att försök :)

Så det jag brukar säga till folk är:

Börja med att stå så att fötterna är precis under stången. Lyft sedan bröstet. Som om det var militärparad eller något. Sikta liksom med bröstet mot taket. Puta sedan med rumpan, samtidigt. Puta jättemycket, du ska verkligen stå som en anka. Böj sedan på knäna, UTAN att släppa den övriga hållningen. Böj knäna tills du når stången. Ta tag i stången. I det här läget vill du anstränga dig så mycket det bara går att sikta bröstet framåt och inte neråt, alltså lyft bröstet ännu mer. Först när det är klart får du lyfta stången. Gör du rätt ska det vara betydligt jobbigare att komma i position än att lyfta stången.

Lägg gärna upp en film eller bara ett foto där du står med stången på golvet och håller i den i det som känns som rätt läge. Är det svårt att få till så kan jag tipsa om att hitta någon människa i verkligheten att hjälpa, det är mycket lättare då. Det behöver inte vara någon superduktig lyftare, det är viktigare att personen har lite rutin för att lära ut detta.

Lär dig att använda benen i marklyftet. För att benen ska kunna göra så att du tar mer i marklyft så bör du drilla massor av knäböj. Knäböj stärker även din ländrygg och korsrygg. Mitt tips är att ta ta en paus från marklyft i en månad och under den tiden knäböja 3 gånger i veckan. Filma sedan hur du utför dina marklyft efter den månaden och lägg upp här för utvärdering.

Håller inte med om att lägga ner marklyft. Att träna knäböj fixar inget autmatiskt. Därmot kan man ju lätta ner vikten ordentligt och fokusera på rätt startläge snarare än själva lyftet.

Kronlyft är inte en effektiv övning för denne herre.

TS kan lyfta mycket från marken, men har problem i slutet eftersom han kröker ryggraden och får stången närmre kroppen.

Om man istället lyfter med rak rygg så ökar momentarmen, och den tyngsta delen av lyftet blir starten. TS saknar motoriken och möjligen även styrkan att dra 225 kg eller vad vi nu talar om från botten med rak rygg.

Att träna kronlyft skulle ha en av två effekter: 1) Antingen lyfter han faktiskt med rak rygg, men det kommer vara lätt eftersom han är förbi den tyngsta fasen, och förmodligen skulle det ändå inte hjälpa honom med att få en bra start. 2) Han lyfter med krökt rygg och... ingenting blir egentligen bättre av det.

Sänk vikten rejält, bana in en ny rörelse.

Håller helt med. Tyvärr är det intuitiva att bli starkare i utlåstningen, men jag har sett många lyftare på både hög och låg nivå som lyfter så här, och lösningen har alltid varit att fixa starten.

Slaxes
2014-11-17, 09:40
Försök att inte släppa hela vikten till golvet efter dina diskbråckslyft. Dålig stil

PureWhey
2014-11-17, 10:14
Försök att inte släppa hela vikten till golvet efter dina diskbråckslyft. Dålig stil

Hur släpper man halva vikten?

Snubben
2014-11-17, 10:56
Hur släpper man halva vikten?

Du släpper bara med vänster hand. :d

Slaxes
2014-11-17, 11:02
Hur släpper man halva vikten?

Det vet jag inte, men jag vet hur man öppnar händerna och låter en vikt falla till marken utan motstånd (förutom luft).

arthax
2014-11-17, 11:32
Försök att inte släppa hela vikten till golvet efter dina diskbråckslyft. Dålig stil

Va?

PureWhey
2014-11-17, 11:36
Försök att inte släppa hela vikten till golvet efter dina diskbråckslyft. Dålig stil

Det vet jag inte, men jag vet hur man öppnar händerna och låter en vikt falla till marken utan motstånd (förutom luft).

Vad snackar du om?

exevision
2014-11-17, 12:01
När man ser dessa lyft i denna tråd så kan man inte annat än tänka på denna: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25880

Slaxes
2014-11-17, 12:38
Vad snackar du om?

Jag försökte svara på ditt inlägg som jag för övrigt inte förstod värdet i.

PureWhey
2014-11-17, 12:40
Jag försökte svara på ditt inlägg som jag för övrigt inte förstod värdet i.


Förtydligar så du kanske förstår, vad menar du med det första av de två inlägg jag citerade?

Slaxes
2014-11-17, 12:42
Förtydligar så du kanske förstår, vad menar du med det första av de två inlägg jag citerade?

Jag pratar om att släppa tunga vikter rakt ner i backen utan hänsyn till andra som tränar. Jag och många andra bromsar sina vikter på nervägen just för hänsyns skull. gör inte du det?

PureWhey
2014-11-17, 12:47
Nej, jag tränar inte heller på ett bibliotek.

Slaxes
2014-11-17, 12:55
Nej, jag tränar inte heller på ett bibliotek.

Konstigt, vissa har inga problem med att bromsa tunga vikter medans vissa har. Det måste vara en fråga om uppfostran :P

PureWhey
2014-11-17, 12:56
Haha.

Nästadrag
2014-11-17, 13:44
Varför kör du ens marklyft, vill du tävla i styrkelyft?
Nej, tänkte väl det.

Vill du bara bygga massa och bli mer fit, då finns det ingen anledning att hänga upp sig på att marklyft är grym. Tvärtom, en statisk övning för styrka, bygger dåligt med massa jämfört med chins,roddar,latsdrag t.ex

So Strongk
2014-11-17, 19:56
https://www.youtube.com/watch?v=mmghpgeW4U4
180 kg
https://www.youtube.com/watch?v=xQH7p2pXgsE
225 kg
Vilken övning tror ni kan hjäpa mig med min "lockout"?

Wow, du måste ha en sjukt stark rygg som gör att den inte går sönder när den är så böjd.
Jag skulle sänka vikten, köra utan remmar och sen försöka hålla rak rygg.
Syns tydlig att rumpa rör sig uppåt innan vikten lämnar marken, använd benen mer!

hugok
2014-11-17, 20:50
Konstigt, vissa har inga problem med att bromsa tunga vikter medans vissa har. Det måste vara en fråga om uppfostran :P

Får jag fråga vad herrn markar? Jag kan faktiskt inte hålla emot vikten på tunga mark, då pajar ryggen.

Beemel
2014-11-17, 21:13
Konstigt, vissa har inga problem med att bromsa tunga vikter medans vissa har. Det måste vara en fråga om uppfostran :P

Problem.. Hmm nej inte med annat än att jag helst inte utsätter min kropp för en onödig extra skaderisk. Anser att det är bättre för min kropp att släppa vikten istället för att sakta föra ned den vid tinga lyft.

Agitator
2014-11-17, 21:39
Får jag fråga vad herrn markar? Jag kan faktiskt inte hålla emot vikten på tunga mark, då pajar ryggen.

Spelar det roll vad siffran är?

En tung vikt är tung, oavsett om det är 100 kg eller 300 kg.

hugok
2014-11-17, 21:46
Spelar det roll vad siffran är?

En tung vikt är tung, oavsett om det är 100 kg eller 300 kg.

Nja, när jag började med marklyft kunde jag sänka samma vikt som jag kunde lyfta.

z_bumbi
2014-11-18, 08:37
Spelar det roll vad siffran är?

En tung vikt är tung, oavsett om det är 100 kg eller 300 kg.

Det är skiljer 200 kg i ditt exempel och det gör väldigt stor skillnad för vilka påfrestningar kroppen utsätts för.

OBS! Jag har inte kollat på filmen så jag har ingen aning om hur det ser ut eller hur relevant diskussionen om vikten är.

Slaxes
2014-11-18, 09:31
Får jag fråga vad herrn markar? Jag kan faktiskt inte hålla emot vikten på tunga mark, då pajar ryggen.

200 kg är mitt nuvarande rekord till lockout. Jag kan självklart inte hålla emot vikten helt. Jag strävar inte efter något excentriskt marklyft :P Men jag försöker åtminstone dämpa kraschen. Jag var lite orättvis när jag började den här diskussionen dock. Jag tränar på ett gym där det inte passar sig att släppa 200 kg. du får blickar och ingen tycker om det. jag själv tycker heller inte om det. MEN, i en annan miljö så ska det ju inte vara några problem, men sånt känner man ju av. Det var inte menat att klanka ner på folk. Till och med jag kanske skulle droppa en hög vikt på ett riktigt byggargym.

Beemel
2014-11-18, 09:39
200 kg är mitt nuvarande rekord till lockout. Jag kan självklart inte hålla emot vikten helt. Jag strävar inte efter något excentriskt marklyft :P Men jag försöker åtminstone dämpa kraschen. Jag var lite orättvis när jag började den här diskussionen dock. Jag tränar på ett gym där det inte passar sig att släppa 200 kg. du får blickar och ingen tycker om det. jag själv tycker heller inte om det. MEN, i en annan miljö så ska det ju inte vara några problem, men sånt känner man ju av. Det var inte menat att klanka ner på folk. Till och med jag kanske skulle droppa en hög vikt på ett riktigt byggargym.

Fördelen med att köra marklyftspass klockan 06:00 på helgen.
Det är väldigt ovanligt med klagomål när man är helt ensam på gymmet =)=)

Slaxes
2014-11-18, 09:43
Fördelen med att köra marklyftspass klockan 06:00 på helgen.
Det är väldigt ovanligt med klagomål när man är helt ensam på gymmet =)=)

True story :)

hugok
2014-11-18, 09:59
200 kg är mitt nuvarande rekord till lockout. Jag kan självklart inte hålla emot vikten helt. Jag strävar inte efter något excentriskt marklyft :P Men jag försöker åtminstone dämpa kraschen. Jag var lite orättvis när jag började den här diskussionen dock. Jag tränar på ett gym där det inte passar sig att släppa 200 kg. du får blickar och ingen tycker om det. jag själv tycker heller inte om det. MEN, i en annan miljö så ska det ju inte vara några problem, men sånt känner man ju av. Det var inte menat att klanka ner på folk. Till och med jag kanske skulle droppa en hög vikt på ett riktigt byggargym.

Det är med andra ord inte våran uppfostran det är fel på utan gymmet där du tränar.

P.S Jag har provtränat på några "riktiga byggargym", det är ofta mer accepterat på friskisanläggningar än där att släppa vikten.

Slaxes
2014-11-18, 10:10
Det är med andra ord inte våran uppfostran det är fel på utan gymmet där du tränar.

P.S Jag har provtränat på några "riktiga byggargym", det är ofta mer accepterat på friskisanläggningar än där att släppa vikten.

Jag glömde viktiga faktorer innan jag skrev det. Men folk som inte känner av och anpassar sig, ja det var väl de jag riktade mig mot.

SimonV
2014-11-18, 12:08
Jag glömde viktiga faktorer innan jag skrev det. Men folk som inte känner av och anpassar sig, ja det var väl de jag riktade mig mot.

Släpper du hantlar?

Agitator
2014-11-18, 14:29
Det är skiljer 200 kg i ditt exempel och det gör väldigt stor skillnad för vilka påfrestningar kroppen utsätts för.

OBS! Jag har inte kollat på filmen så jag har ingen aning om hur det ser ut eller hur relevant diskussionen om vikten är.

Så lisa på 45 kg som precis låst ut 105kg, sitt nya pb. Kommer utan problem sänka vikten?

Tung vikt är oftast tung, och det är oftast slitigt för alla.

Men ja, vi kanske inte behöver gå längst ut på skalan åt båda hållen för att hitta fall där argumenten ska fungera :)

Själv sänker jag i princip aldrig vikterna utöver första 2-3 setten på uppvärmning. Håller i stången hela tiden och bromsar lite visst. Men absolut inge slöseri i onödan på att sänka kontrollerat när det börjar kosta mer än det är värt det.

Beholder
2014-11-18, 17:19
För ryggen testa så lite längre från stången i startläget och skjut fram dina knä mer mot stången. Såg en person med liknande din teknik göra det med en omedelbar förbättring. För att få en enklare utlåsning kan du köra kronlyft.

Sparven från Minsk
2014-11-18, 17:25
Får jag fråga vad herrn markar? Jag kan faktiskt inte hålla emot vikten på tunga mark, då pajar ryggen.

Ingen personlig kritik nu men tycker detta uttalande är lustigt.
Har man fått upp en viss vikt så kan man självklart hålla emot den på vägen ned.
Man är alltid starkare excentriskt oavsett rörelse/övning.

Hatar folk som släpper hantlar/vikter/stänger utan anledning.
Visst är man så trött att det inte går att lägga ned vikten utan uppenbar risk att skada sig, alt att man missbedömt vikten och måste rädda sig, fine då får man släppa vikter.

Annars är det bara ohyfsat då det stör andra och förkortar livslängden på utrustningen.

Orkar man få upp skiten lägger man ned skiten.

Matsa
2014-11-18, 17:33
Ingen personlig kritik nu men tycker detta uttalande är lustigt.
Har man fått upp en viss vikt så kan man självklart hålla emot den på vägen ned.
Man är alltid starkare excentriskt oavsett rörelse/övning.

Hatar folk som släpper hantlar/vikter/stänger utan anledning.
Visst är man så trött att det inte går att lägga ned vikten utan uppenbar risk att skada sig, alt att man missbedömt vikten och måste rädda sig, fine då får man släppa vikter.

Annars är det bara ohyfsat då det stör andra och förkortar livslängden på utrustningen.

Orkar man få upp skiten lägger man ned skiten.

Gäller det även ryck och stöt? Om inte, får man släppa marklyft etc. i en lokal där tyngdlyftning bedrivs eller är det tabu oavsett omgivningen?

hugok
2014-11-18, 19:50
Ingen personlig kritik nu men tycker detta uttalande är lustigt.
Har man fått upp en viss vikt så kan man självklart hålla emot den på vägen ned.
Man är alltid starkare excentriskt oavsett rörelse/övning.

Hatar folk som släpper hantlar/vikter/stänger utan anledning.
Visst är man så trött att det inte går att lägga ned vikten utan uppenbar risk att skada sig, alt att man missbedömt vikten och måste rädda sig, fine då får man släppa vikter.

Annars är det bara ohyfsat då det stör andra och förkortar livslängden på utrustningen.

Orkar man få upp skiten lägger man ned skiten.

Som sagt, jag kan inte sänka mitt max kontrollerat. Jag kör sumo om det gör någon skillnad. Det spelar ganska liten roll vad folk tycker att man kan, jag kan inte i vilket fall.

Agitator
2014-11-18, 21:52
Du menar väl ändå att du blir trött i ryggen och inte orkar lika mycket därefter.

Inte att du bokstavligt pajar ryggen.

hugok
2014-11-18, 23:42
Du menar väl ändå att du blir trött i ryggen och inte orkar lika mycket därefter.

Inte att du bokstavligt pajar ryggen.

Jag har aldrig provat på maxvikt men när jag sänkt långsamt på lägre vikter känns det hemskt både då och efteråt.

Matsa
2014-11-19, 01:42
Man skulle ju faktiskt kunna tro, som Spraven, att det inte ska vara några problem att sänka även tunga vikter kontrollerat eftersom man är starkare excentriskt men det tycks inte vara fullt så enkelt. Det är på tok för många som faktiskt är riktigt duktiga på marklyft som påstår sig inte kunna göra det för att det ska vara helt enkelt att vifta bort, tycker jag. Dessutom är det sällan jag ser personer sänka ett marklyft långsamt utan att dåliga saker händer med deras teknik. En stor anledning tror jag är att man blir bra på det man tränar, personer som alltid kör "touch and go" tycks ju ha lättare för mjuka nedsättningar. En anna sak man kan fundera på är varför de flesta inte kan luftvända lika tunga vikter som de kan marka vanligt.

Personligen gillar jag inte att hålla emot alltför mycket på nedvägen eftersom jag tycker att det påverkar min återhämtning negativt (pun possibly intended). Även om jag missar träning i den excentriska fasen tycker jag mig vinna mer på att kunna marka mer och oftare, men det är inget jag vågar svära på. Jag tycker att pausmark och saktamark är klockrena övningar så varför inte helt vanlig marklyft med lugn negativ?

Diskussionen om hyffs och hänsyn tycker jag att vi kan skippa eftersom det beror helt på vart man tränar och om man inte är en skithög så anpassar man sig till de förutsättningar som finns där man befinner sig. Man släpper inte tunga järnvikter på ett betonggolv hur som helst (om man inte heter Branch Warren) men på en tyngdlyftarplattform med gummiskivor är det bara att köra på.

rooz
2014-11-19, 04:25
Bra inlägg Matsa. Jag har aldrig sett en duktig marklyftare sänka vikten långsamt efter avklarat lyft.

Och alla i tråden som påstår att detta är en enkel sak har samma sak genensamt. Låga 1rm i marklyft.

bighulken
2014-11-19, 05:32
Fördelen med att köra marklyftspass klockan 06:00 på helgen.
Det är väldigt ovanligt med klagomål när man är helt ensam på gymmet =)=)

hmmm....ok.
Jag kör på 2 olika gym, det ena är min klubb(extrem Power), och sedan har jag ett hemgym som ligger precis där jag bor typ.

Där skulle jag nog inte köra mark kl 06:00 en lördag, för ligger i ett bostadshus, och fick tillsägelse av ägare till gym att jag måste/bör (ej föra oväsen samt pusta eller frusta eller andra läten där), för kan ju skrämma andra kunder.......;-).

Så ibland kan det vara bra att köra på ett sånt gym.( man är tvungen att smyga ned vikterna på marken), så att inte ens speglar skallrar........hi hi hi.........

Men ska det köras tungt, så åker jag naturligtvis till klubben, där det finns lyft-podie för detta ändamål. Där kör även tyngdlyftarna, och de släpper stången rätt högt ifrån.........
Och gör inte detta pga ohyfs, utan bara pga minska skaderisken.

Men kan förstå de som inte direkt kör tyngdlyftning/styrkelyft, utan mer kör byggar stuket å styrketräning på gym för den egna kroppens skull, dvs,(ej tävlar) osv......

Annars bra komments till TS,(tycker jag då). från de som har konstruktiv kritik. Och vill hjälpa.
PS: stark rygg har du i alla fall, än så länge, TS........

Med vänlig hälsning/

exor
2014-11-19, 06:41
Tror jag aldrig hållt emot i ett marklyft över 100 kg. Ser folk att man kan lyfta så brukar dom ha förståelse för det och får uppfattningen att man vet vad man gör. Hände senast igår när jag tränade, trots stor skillnad i vikt.

Safin96
2014-11-22, 14:31
Bra inlägg Matsa. Jag har aldrig sett en duktig marklyftare sänka vikten långsamt efter avklarat lyft.

Och alla i tråden som påstår att detta är en enkel sak har samma sak genensamt. Låga 1rm i marklyft.

Ja haha alla är "försiktiga" herrar som ej vågar lyfta nåt över 120 kg för att inte bli skadad..
Jag lyfter hellre 280 kg med "dålig form" än 180 kg med perfekt form.

arthax
2014-11-22, 14:50
Ja haha alla är "försiktiga" herrar som ej vågar lyfta nåt över 120 kg för att inte bli skadad..
Jag lyfter hellre 280 kg med "dålig form" än 180 kg med perfekt form.

Kanon att du, av våra inlägg dragit en rationell slutsats av hur du bör träna. Fortsätt som du gör! *facepalm*

exevision
2014-11-22, 15:00
Ja haha alla är "försiktiga" herrar som ej vågar lyfta nåt över 120 kg för att inte bli skadad..
Jag lyfter hellre 280 kg med "dålig form" än 180 kg med perfekt form.

Lycka till med det. Kom inte och gnäll när du är skadad och knappt kan träna alls!

Sparven från Minsk
2014-11-22, 17:06
Man skulle ju faktiskt kunna tro, som Spraven, att det inte ska vara några problem att sänka även tunga vikter kontrollerat eftersom man är starkare excentriskt men det tycks inte vara fullt så enkelt. Det är på tok för många som faktiskt är riktigt duktiga på marklyft som påstår sig inte kunna göra det för att det ska vara helt enkelt att vifta bort, tycker jag. Dessutom är det sällan jag ser personer sänka ett marklyft långsamt utan att dåliga saker händer med deras teknik. En stor anledning tror jag är att man blir bra på det man tränar, personer som alltid kör "touch and go" tycks ju ha lättare för mjuka nedsättningar. En anna sak man kan fundera på är varför de flesta inte kan luftvända lika tunga vikter som de kan marka vanligt.

Personligen gillar jag inte att hålla emot alltför mycket på nedvägen eftersom jag tycker att det påverkar min återhämtning negativt (pun possibly intended). Även om jag missar träning i den excentriska fasen tycker jag mig vinna mer på att kunna marka mer och oftare, men det är inget jag vågar svära på. Jag tycker att pausmark och saktamark är klockrena övningar så varför inte helt vanlig marklyft med lugn negativ?

Diskussionen om hyffs och hänsyn tycker jag att vi kan skippa eftersom det beror helt på vart man tränar och om man inte är en skithög så anpassar man sig till de förutsättningar som finns där man befinner sig. Man släpper inte tunga järnvikter på ett betonggolv hur som helst (om man inte heter Branch Warren) men på en tyngdlyftarplattform med gummiskivor är det bara att köra på.

Bra inlägg Matsa. Jag har aldrig sett en duktig marklyftare sänka vikten långsamt efter avklarat lyft.

Och alla i tråden som påstår att detta är en enkel sak har samma sak genensamt. Låga 1rm i marklyft.

Beror ju på vad syftet är med marklyften. Att bygga massa eller lyfta tungt?
Jag vill då bygga massa och skippar därför inte den excentriska fasen.
Gör det inte i någon annan övning, och tänker inte göra det i marken heller.

Tyrwing
2014-11-22, 17:29
Ja haha alla är "försiktiga" herrar som ej vågar lyfta nåt över 120 kg för att inte bli skadad..
Jag lyfter hellre 280 kg med "dålig form" än 180 kg med perfekt form.

Jag släpper marklyft, eftersom det inte är ett behov av att lägga ned dem mjukt på tävling. Men detta är fan det dummaste jag hört. Perfekt form skall alltid eftersträvas, spelar ingen roll om det är 60kg eller 320kg, sen att formbryt inträffar händer, men det ska inte ses som positivt.

So Strongk
2014-11-22, 22:57
Ja haha alla är "försiktiga" herrar som ej vågar lyfta nåt över 120 kg för att inte bli skadad..
Jag lyfter hellre 280 kg med "dålig form" än 180 kg med perfekt form.

Du startar en tråd för att få kritik på dina marklyft och efter all kritik du fått så var det detta du kom fram till?
Kör på! :)

oscarovegren
2014-11-22, 23:05
Ingen personlig kritik nu men tycker detta uttalande är lustigt.
Har man fått upp en viss vikt så kan man självklart hålla emot den på vägen ned.
Man är alltid starkare excentriskt oavsett rörelse/övning.

Hatar folk som släpper hantlar/vikter/stänger utan anledning.
Visst är man så trött att det inte går att lägga ned vikten utan uppenbar risk att skada sig, alt att man missbedömt vikten och måste rädda sig, fine då får man släppa vikter.

Annars är det bara ohyfsat då det stör andra och förkortar livslängden på utrustningen.

Orkar man få upp skiten lägger man ned skiten.

Man ska träna som man tävlar. Man saktar inte ned vikten på tävlingen, därav så ska man eftersträva att inte göra det på träning heller.

PureWhey
2014-11-22, 23:27
Sparven måste få hjärtattack när han ser tyngdlyftare släppa vikterna efter ett ryck... Haha, folk som inte tränat på atletklubb eller riktigt gym och klagar på när folk släpper skivstänger..................

exevision
2020-05-12, 18:58
Någon som vet hur det går för killen (TS) nu för tiden?

Tjenatja
2020-05-13, 19:38
Ja du får starta lyftet med rak rygg, röven nere så långt som möjligt. Hade en polare som lyfte som du och sket i tekniken så länge han fick flasha med vikterna, tills det knaka till i ryggen och han fick sluta marka i typ ett år

Brofessorn
2020-05-13, 19:52
Första gången jag marklyfte på en atletklubb tyckte de jag var fjantig som släppte skivstången utan att sakta ner. För varje gång jag gjorde det, lade de till ytterligare fem kilogram på stången.

Det tog aldrig stopp.

Al3x
2020-05-13, 20:05
Någon som vet hur det går för killen (TS) nu för tiden?

Han har inte varit inne sedan 2014-11-29 så förmodligen skadade han väl ryggen och behövde sluta träna som du förutsåg :d