handdator

Visa fullständig version : Snapping hip av stretching?


Motivationen
2014-10-29, 20:09
Tjena! Har nu haft känningar i höften sen i måndags. Högra höften känns stel och knäpper när jag vinkar ut benet och lyfter det mot magen. Kom fram till att det är snapping hip. Känns spänt i botten läget i knä böj, känns som om det är svullet. Känner obehag vid höftböjar stretch.

Nu till frågan, kan man få snapping hip av att stretcha illsoapas (stavning) för hårt? Tror att smärtan uppstod efter att jag stretchat höftböjarna hårt i en ny stretch på kvällen, vaknade och kände då detta. Vänster höft är OK.

Kan jag ha sträckt illsoapas så att den blivit lite irreterad/inflammerad så att det nu knäpper och känns obehagligt i höften?

Mvh

TABBYz
2014-10-29, 20:11
Klart det är möjligt, sen behöver det inte bara vara stretchingen. Har du gjort några tunga övningar där du använder höften mycket som till exempel marklyft, knäböj? Kan bero på det.
Mitt tips hade varit att vila bara, tror det kommer bli som vanligt då :)

Motivationen
2014-10-29, 20:27
Kan inte känna igen att det skulle vara ifrån en övning specifikt då jag upplever att det kommer ifrån stretchingen. Vilade från dagens pass men man blir ju bara så jävla ledsen när man inte kan träna. Kör förövrigt böj 3 gånger i veckan och mark 1-2. Kör SS.

Motivationen
2014-10-31, 22:06
Kan man få en imflammation i en muskel genom för hård stretching?

Tolkia
2014-10-31, 23:16
Det beror på vad du menar med "inflammation". Man kan förstås stretcha så att man gör illa sig, på samma sätt som man kan göra illa sig i gymmet eller i löpspåret. Vid alla skador blir det en inflammationsreaktion. Det är i sig inte dåligt; utan inflammation sker ingen läkning. Det dåliga är s.a.s. själva skadan. (Kroniska inflammationssjukdomar, t.ex. reumatism, där kroppen går bananas och reagerar mot sig själv, är en annan sak.)

Det låter som om du har gjort dig illa på något sätt, men det är inte så lätt att säga vad och hur över internet. Jag tycker inte att det låter som snapping hip; det är rätt ovanligt och kommer utan att man skadat sig dessförinnan. Knäppa och låta kan det göra ändå, inte minst när senor glider över ojämnheter i ben etc. Att det känns lite svullet är säkert för att det ÄR lite svullet (vid inflammation kommer vatten från blodkärlen ut i vävnaden, som sväller). Belasta till smärtgräns (men inte mer) så här i början och se vart det tar vägen. Provocera inte med sådant som gör ont. Ha lite tålamod; en vecka är ingenting.