handdator

Visa fullständig version : Renovering av hus


hultman
2014-10-29, 16:39
Så, nu har jag köpt hus. Det mesta ska renoveras och tänkte att man lika gärna kan dra igång en tråd för vettig input bland alla koloiter. Har en hel del planer med projektet och med tanke på mina begränsade erfarenheter inom ämnet så gissar jag att det mesta är svårt att genomföra. Börjar hur som helst med badrummet på entréplan. Jag och tjejen har väldigt svårt att bestämma oss både beträffande planering och materialval. Om någon sett något riktigt fett badrum och/eller har en bra lösning på vårt problem så är ni välkomna att droppa det i tråden :D

Måtten är 3,6x2,3m och här kommer bild på utkast från firma:
http://i.imgur.com/Iix1WSo.jpg?1

Tanken var från början att ha en jacuzzi, i enlighet med bilden, men kommer bygga ett spa-rum i källaren så det kanske blir överflödigt. Räcker nog med ett vanligt badkar till ungen.

Framöver kommer det dyka upp en hel del annat, bland annat bygge av vinrum och hembio :D

agazza
2014-10-29, 16:47
Härligt initiativ, det finns mycket bättre forum för tips men håll gärna tråden igång här också.

Gällande spa-bad bör du kolla Alibaba och ta in en container med fyra stycken ifall du orkar, sälja tre och behålla ett, det gjorde en bekant till mig. Baljan är japansk men pump, munstycken slang osv var från bosch med garanti från bosch.

Är det i sthlmsområdet bör du sammanställa en inköpslista, hyra en flyttbuss, åka färja över till baltikum och inhandla allt där. Du kan få svenska saker till halva inköpspriset.

Skall du försöka göra jobbet själv eller hyra in?

Jag är mycket för att man bör prova själv, speciellt med tanke på vad det kostar att renovera ett badrum jämfört med hur svårt det faktiskt är att göra själv med tips från proffs.

hultman
2014-10-29, 16:57
Härligt initiativ, det finns mycket bättre forum för tips men håll gärna tråden igång här också.

Gällande spa-bad bör du kolla Alibaba och ta in en container med fyra stycken ifall du orkar, sälja tre och behålla ett, det gjorde en bekant till mig. Baljan är japansk men pump, munstycken slang osv var från bosch med garanti från bosch.

Är det i sthlmsområdet bör du sammanställa en inköpslista, hyra en flyttbuss, åka färja över till baltikum och inhandla allt där. Du kan få svenska saker till halva inköpspriset.

Skall du försöka göra jobbet själv eller hyra in?

Jag är mycket för att man bör prova själv, speciellt med tanke på vad det kostar att renovera ett badrum jämfört med hur svårt det faktiskt är att göra själv med tips från proffs.

Finns säkert bättre forum men kolo är så pass stort att det borde komma bra tips. Här ovan fick jag flera. Jag själv har tummen mitt i handen men inser att man kanske behöver göra vissa saker själv och lära sig. Har dock en hel del vänner som är duktiga hantverkare och lovat mig hjälp. Och om jag inte missförstått saken så kan det vara bra att hyra in rörmokare, elektriker och plattsättare vitt till badrum pga garantier och försäkring?

Vill hur som helst att det ska bli så fint som det bara går. Betyder det högre kostnader så kan jag leva med det, har ändå tänkt bo i huset tills vidare. Men visst, bra affärer vill väl alla göra :)

Minimjölk
2014-10-29, 17:22
jag avvaktar med tips tills du kommer till biorummet. :)

Grattis till köpet!

xodd
2014-10-29, 17:34
Beroende på hur mycket du skall göra själv vill jag slå ett slag för ordentliga verktyg!

Grattis till huset. Blir lagom avis. Om två år kan jag slippa ur lägenhetshelvetet och antingen köpa mig eller bygga mig ett hus.

agazza
2014-10-29, 17:53
Finns säkert bättre forum men kolo är så pass stort att det borde komma bra tips. Här ovan fick jag flera. Jag själv har tummen mitt i handen men inser att man kanske behöver göra vissa saker själv och lära sig. Har dock en hel del vänner som är duktiga hantverkare och lovat mig hjälp. Och om jag inte missförstått saken så kan det vara bra att hyra in rörmokare, elektriker och plattsättare vitt till badrum pga garantier och försäkring?

Vill hur som helst att det ska bli så fint som det bara går. Betyder det högre kostnader så kan jag leva med det, har ändå tänkt bo i huset tills vidare. Men visst, bra affärer vill väl alla göra :)

Stämmer om badrummet, men du kan göra väldigt mycket själv.

Alla har tummen mitt i handen till en början, det beror hur du prioriterar din tid, jag ser det som egen tid och nästintill meditering att hålla på själv, men det gäller att sambon är bortrest.

Det är upp till dig att väga din tid, men som sagt, det är jävligt härligt när man gör något, och det blir bra, även ifall det tar några försök så är det ändå roligt enligt mig.

Beroende på hur mycket du skall göra själv vill jag slå ett slag för ordentliga verktyg!

Grattis till huset. Blir lagom avis. Om två år kan jag slippa ur lägenhetshelvetet och antingen köpa mig eller bygga mig ett hus.


Detta är ett otroligt bra tips, införskaffa lasermått, ordentliga elverktyg och diverse bra att ha pinaler innan ni börjar med något arbete, annars blir man frustrerad och allt blir bara halvdant gjort för man tappar lusten.

Jag själv är imponerad av Ryobi verktygen vi köpte till firman från bauhaus, dom har ett batteripaket som passar alla maskiner och på så vis får man ner priset på sakerna, dessa tror jag duger gott och väl för eget bruk.

Och slagdängan, mätt två gånger, kapa en. Använd alltid vattenpass, gärna långvattenpass, är allt spikrakt från början så kommer arbetet bara bli lättare och lättare desto längre du kommer, annars kommer du alltid få trixa vad du än ska göra.

Arf Pingvin
2014-10-29, 18:02
Glöm bubbelbad. Ljudnivån från pumpar och skit i en sån där liten plastbalja är bara jobbigt. Inget badkar överhuvudtaget blir använt särskilt mycket. Var har du bastun?

chidde
2014-10-29, 19:28
!seen shadowfire

@shadowfire

#shadowfire

Asdf
2014-10-29, 22:45
Skuggan v2 :)

ARMSTARK
2014-10-30, 08:13
Allt du ska göra, hur enkelt det än kan verka i tanken; kolla runt efter all info du kan hitta. Broshyrerna på byggvaruhusen är väldigt bra, förutom internet som kanske känns mest lättillgängligt men har problemet "Sittande vadpress är bra", "Nej, stående är det enda som gäller"... Känn-igen-faktor? ;) Byggvaruhusens brochyrer följer alltid branchens bestämmelser och det blir därför aldrig problem med försäkringar m.m. om det skiter sig.

Frisk
2014-10-30, 08:27
skippa jacuzzi helt vi har bara använt vårat 3ggr på 5 år fast det kändes nödvändigt för oss

agazza
2014-10-30, 09:18
Jag håller med ovanstående, en rejäl bastu är mycket trevligare.

tänk över höjden på sittplatserna extra noga, de bör vara ganska låga.




För hemgymnastik med sambon.

hahavaffan
2014-10-30, 10:28
Gött, grattis! Några före-bilder på huset så vi får en aning om hur det ser ut, och hur det kan sluta?

Vinrum och biorum = vi tänker lika :thumbup:

Minimjölk
2014-10-30, 10:39
Hur tänker ni er ett vinrum? Har själv alltid velat ha ett men ännu inte skaffat ett, främst då jag saknar källare men man kanske inte skulle låta detta begränsa en i ens dröm.

Jag ser framför mig ett litet dunkelt rum med mörkröda gamla tegelväggar, lite gamla gedigna möbler och sköna fåtöljer där man kan sitta och läppja på lite vin/whisky och med lite välljud från en schysst anläggning. Kanske är det som så att man kan kombinera hembio med vinrum om man är lite kreativ?

hahavaffan
2014-10-30, 10:45
Hur tänker ni er ett vinrum? Har själv alltid velat ha ett men ännu inte skaffat ett, främst då jag saknar källare men man kanske inte skulle låta detta begränsa en i ens dröm.

Jag ser framför mig ett litet dunkelt rum med mörkröda gamla tegelväggar, lite gamla gedigna möbler och sköna fåtöljer där man kan sitta och läppja på lite vin/whisky och med lite välljud från en schysst anläggning. Kanske är det som så att man kan kombinera hembio med vinrum om man är lite kreativ?Låter jävligt bra :d

xodd
2014-10-30, 10:51
Låter jävligt bra :d

Inte för vinet.... :> En idealtemp för en vinkällare är 12 grader. Skall ju även vara relativt fuktigt i en vinkällare, något elektroniken inte tycker speciellt mycket om :P

Alternativet är ju att lägga en halv förmögenhet på en ordentlig vinkyl. Miele har några bra. Kostar gratis :P

Minimjölk
2014-10-30, 10:59
Nej, självklart måste ju vinet kylas på ett vettigt sett men detta problemet har man ju oavsett rum om nu inte källaren håller rätt temp.

Annars skulle säkerligen biorummet må bra av lite tegelväggar med håligheter fyllda av diverse flaskor i olika storlek. man skulle ju kunna ha detta för syns skull och sedan ha finflaskorna i någon rejäl kyl i anslutning till rummet.

agazza
2014-10-30, 11:11
har man ett rum i källare med bra isolerad dörr utan värmekälla lär det hålla mellan 8-12 grader utan kylning, förutsatt att det är under marknivå och det är ett rum med vägg utåt. gärna i ett hörn så två väggar är mot utsidan.

annars gillar jag minimjölks idé, musik/bio/whiskey/vuxenpojkrum/vinkällare hade varit rejält trevligt.

tyvärr har svenska hus oftast så små och trånga källarutrymmen.

kaer
2014-10-31, 09:47
Om ni ändå ska ha ett spa behövs verkligen badkar då? Jag hade hellre haft bara dusch i det läget.

Får vi se dig på arga snickaren snart?

agazza
2014-10-31, 09:50
Underskatta inte ett stort duschutrymme med svängrum för två. Det är en frihetskänsla. Jag gillar även dessa stora duschmunstycken man sätter i taket så det är som att stå i ett regn

chidde
2014-11-01, 12:09
Hur tänker ni er ett vinrum? Har själv alltid velat ha ett men ännu inte skaffat ett, främst då jag saknar källare men man kanske inte skulle låta detta begränsa en i ens dröm.

Jag ser framför mig ett litet dunkelt rum med mörkröda gamla tegelväggar, lite gamla gedigna möbler och sköna fåtöljer där man kan sitta och läppja på lite vin/whisky och med lite välljud från en schysst anläggning. Kanske är det som så att man kan kombinera hembio med vinrum om man är lite kreativ?

Ett par saker som viner ar kansliga mot (framforallt viner som hultman garna dricker :cool:) ar temperaturskillnader, ljuskanslighet och vibrationer

Just darfor bor man inte kombinera hembio med vin

Rahf
2014-11-01, 20:45
Gällande jacuzzi så instämmer jag med föregående skrivare. Det känns riktigt häftigt, men används väldigt sällan och har driftkostnader.

hahavaffan
2014-11-02, 02:07
Ett par saker som viner ar kansliga mot (framforallt viner som hultman garna dricker :cool:) ar temperaturskillnader, ljuskanslighet och vibrationer

Just darfor bor man inte kombinera hembio med vinMan behöver ju inte ha vinet staplat ovanpå subbarna precis. Självklart går det att kombinera utan problem, med lite cash och fantasi :)

hultman
2014-11-03, 13:58
Så. Haft fullt upp men läst igenom alla kommentarer. Lite reflektioner följer...

Apropå jacuzzi/spa så känns det vettigt. Jag tycker det är riktigt grymt de få gånger jag har möjlighet att bubbelbada. Fantastiskt skönt att kunna bubbla en stund efter ett hårt träningspass. Bastu finns i källaren så jag hade tänkt kakla in hela det befintliga "spa-rummet" med bastu, toa och "relaxrum" om tot ca 20 kvm. Bastun kan man behålla och därefter renovera resten med inkakling och jacuzzi i hörnet. Borde bli bra, kanske lite dyrt dock. Tänkte ha badkar i badrummet uppe främst för ungens skull...

Kommer börja ha stereo och bild i gillestugan, frugan vill inte slänga iväg ett sovrum i källaren till förmån för ljudet. Kan vara bra om man ska ha besökare osv. Får jobba på det tills vidare :D

Vinrum blir nog en en kortare vägg (ca 3 meter bred) direkt nedanför trappan, avslutar inlägget med hur en sån tänkbar lösning kan se ut.

Hembio och vinkyl går inte att kombinera av anledningar som chidde tagit upp, blir alldeles för mycket vibrationer. hahavaffan har säkert rätt i att det går att lösa, men tror det blir snyggast att köra ett lite större utrymme nedanför trappan innan gillestugan. Ska dit om några dagar och fota lite så får ni se vad jag menar.

Börjar projektet med att riva ut befintlig eldstad och installera ny täljstenskamin, sen lägga parkettgolv i hela gillestuga om ca 50-60 kvm. Sen blir det badrummet där uppe :D

När man ändå har tekniknördar i tråden, vad är det som gäller av en fet tv och projektor? Kommer mest kolla tv-sändningar (från dreambox he he heee) och från dator.

http://carlogarn.se/CARLO%20GARN%20DESIGN%200004.JPG-for-web-large.jpg

agazza
2014-11-03, 14:18
Text

Avvakta lite med inköpen tills det är redo att utnyttjas, det går så fort i den utvecklingen.

För övrigt är det bra idéer, jag hade även undersökt kaminen extra noga, skall du ha en med öppna glasfönster så se till att få en kamin som inte sotar igen glasen direkt, det skiljer sig mycket mellan modeller och det kan va bra att googla och gå igenom lite forum för erfarenheter.

För övrigt gjorde en bekant till mig en snygg sak med skorsten från kaminen

Ifall vi utgår denna bild

http://www.widerlov.se/capitex/_data/dynamic/images/residences/40JJG2TR606SSETR/459L86QPJA4NG4IQ_130123232570000000.jpg

så föreställer du dig grova plattjärn som går längs med skorstenen från kaminen till taket, och bildar ett avgränsningsgaller och en luftspalt från skorstenen ungefär som är runt visa träd på stan.

Däremellan har han fyllt med makadam

http://www.wallinsakeri.se/sortiment/material/grus/stor/makadam-9-25.jpg

både modernt billigt stilrent och praktiskt, då det håller kvar värme längre och jämnare

hultman
2014-11-03, 16:00
Hur mycket deg behöver man lägga på golv för källare? Kikat lite på olika tillverkare och hittat golv jag kan tänka mig som ligger mellan 350 och 1000 kr per kvm. Är det en stor kvalitetsskillnad tillverkare och serier emellan eller är det endast designen som kostar? Inte för att jag egentligen bryr mig så jättemycket om priset men det är ändå cirka 60 kvm som ska läggas och i en källare...

Oxe
2014-11-03, 16:36
har du planlösningen på huset så kan det ju hjälpa till med ev ideer och hur du kan pussla ihop allt