handdator

Visa fullständig version : Ökad risk för frakturer och kortare livslängd av högt mjölkintag


King Grub
2014-10-29, 08:27
En ny svensk studie ifrågasätter den etablerade uppfattningen att mycket mjölk stärker skelettet. Ett högt intag av mjölk var snarare kopplat till fler benbrott hos kvinnor och till kortare livslängd hos både kvinnor och män.

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/kvinnohalsa/kvinnor-som-drack-mycket-mjolk-levde-kortare/

Objective

To examine whether high milk consumption is associated with mortality and fractures in women and men.

Design

Cohort studies.

Setting Three counties in central Sweden.

Participants

Two large Swedish cohorts, one with 61 433 women (39-74 years at baseline 1987-90) and one with 45 339 men (45-79 years at baseline 1997), were administered food frequency questionnaires. The women responded to a second food frequency questionnaire in 1997.

Main outcome measure

Multivariable survival models were applied to determine the association between milk consumption and time to mortality or fracture.

Results

During a mean follow-up of 20.1 years, 15 541 women died and 17 252 had a fracture, of whom 4259 had a hip fracture. In the male cohort with a mean follow-up of 11.2 years, 10 112 men died and 5066 had a fracture, with 1166 hip fracture cases. In women the adjusted mortality hazard ratio for three or more glasses of milk a day compared with less than one glass a day was 1.93 (95% confidence interval 1.80 to 2.06). For every glass of milk, the adjusted hazard ratio of all cause mortality was 1.15 (1.13 to 1.17) in women and 1.03 (1.01 to 1.04) in men. For every glass of milk in women no reduction was observed in fracture risk with higher milk consumption for any fracture (1.02, 1.00 to 1.04) or for hip fracture (1.09, 1.05 to 1.13). The corresponding adjusted hazard ratios in men were 1.01 (0.99 to 1.03) and 1.03 (0.99 to 1.07). In subsamples of two additional cohorts, one in males and one in females, a positive association was seen between milk intake and both urine 8-iso-PGF2α (a biomarker of oxidative stress) and serum interleukin 6 (a main inflammatory biomarker).

Conclusions

High milk intake was associated with higher mortality in one cohort of women and in another cohort of men, and with higher fracture incidence in women. Given the observational study designs with the inherent possibility of residual confounding and reverse causation phenomena, a cautious interpretation of the results is recommended.
www.bmj.com/content/349/bmj.g6015

JacobHeitmann
2014-10-29, 08:48
Fan! Du var 9 minuter snabbare än mig! :D

Ni kan ta bort min tråd.

Tail
2014-10-29, 08:49
Given the observational study designs with the inherent possibility of residual confounding and reverse causation phenomena, a cautious interpretation of the results is recommended.

Gissar att våra kära nyhetsredaktioner helt kommer missa den meningen.

3bz
2014-10-29, 08:59
Dessa bitar är lite intressanta:

Other dairy products

Tables A and B in the supplementary appendix show the baseline characteristics of the participants by categories of cheese and fermented milk products (yogurt and other soured milk products). The distribution of the covariates displayed a similar pattern to that of milk intake categories. In a sensitivity analysis, the risk estimates of the outcomes associated with consumption of cheese or fermented milk products were in the opposite direction of estimates associated with milk consumption. Thus women with a high intake of cheese or fermented milk products compared with women with low intakes had lower mortality and fracture rates (see supplementary tables C and D). For each serving the rate of mortality and hip fractures was reduced by 10-15% (P<0.001). Risk reductions in men, based on a single exposure assessment, were more modest or were non-existent (see supplementary tables C and D).

Comparing milk with other dairy products

Particularly noteworthy is that intake of fermented milk products such as yogurt and soured milk and cheese were associated with lower rates of fracture and mortality. Furthermore, we observed a positive association only between milk intake and markers of oxidative stress (urine 8-iso-PGF2α) and inflammation (serum interleukin 6). Previously, we found a negative relation between bone mineral density and 8-iso-PGF2α.42 63 Interleukin 6 seems to be causally related to cardiovascular disease64 and may influence bone loss and osteoporosis.65 Importantly, those who consume high amounts of non-fermented milk have a more non-favourable cardiovascular risk factor profile, with higher blood pressure, lower high density lipoprotein cholesterol levels, and higher insulin resistance.18 In contrast, intake of cheese and fermented milk products is related to higher high density lipoprotein cholesterol levels, less insulin resistance, and a lower risk of myocardial infarction.18 22 23 24 In addition, a recent small randomised cross over study indicated that the intake of a fermented dairy diet seemed to provide a more favourable biomarker profile than that of a non-fermented dairy diet.66

Supp. verkar dock inte finnas online än.

Klein
2014-10-29, 09:17
Att fermenterade mjölkprodukter som yoghurt och hårda ostar är associerade med minskade frakturer och dödlighet beror antagligen på deras högre innehåll av vitamin K2 som är av avgörande betydelse för benhälsa då det är ansvarigt för att transportera runt kalcium i kroppen. Vitamin K2 finns främst i kött, lever och animaliskt fett. Och i fermenterade produkter med rätt startkultur. Att dricka fettsnål mjölk är antagligen det sämsta man kan göra i sammanhanget.

agazza
2014-10-29, 09:28
hur stort är ett glas?

Snubben
2014-10-29, 09:40
Då kanske man ska reflektera lite över sin 1 till 1½L mjölkkonsumption per dag... Men oboy är så gott. :(

waspen123
2014-10-29, 10:04
Dricker <aldrig> mjölk jag, men visst fan har jag hårt skelett. Gjort världens krascher med cykel (BMX) där man borde både bryta nacke o ben o revben och allt, jag får typ några prickar blod.. Mjölk kan säkert göra en starkare men det är ju inte så att man får svagt skelett annars, inte i mitt fall iaf ;)

King Grub
2014-10-29, 10:06
^^^ skrivit utan att läsa ett ord.

JacobHeitmann
2014-10-29, 10:09
hur stort är ett glas?

Instructions were given that one serving of milk corresponded to one glass of 200 mL.

StarkaUlf
2014-10-29, 10:10
Resultaten, som publiceras i tidskriften BMJ, visar alltså inget samband mellan hög mjölkkonsumtion och minskad risk för benbrott. Snarare fann forskarna en något ökad risk för höftfrakturer ju mer mjölk kvinnorna drack.

Sambandet mellan hög mjölkkonsumtion och ökad risk för att dö i förtid var särskilt tydligt för kvinnor, jämfört med män. Kvinnor som drack mer än tre glas om dagen hade en nästan fördubblad sådan risk, jämfört med dem som drack mindre än ett glas om dagen.

När det gällde högt intag av jästa mjölkprodukter, som yoghurt och ost, fann forskarna däremot att detta var kopplat till minskad risk för både frakturer och för tidig död, ett samband som även det var särskilt tydligt hos kvinnor.

Vad säger ni till svenskar som eventuellt blir oroliga över sin mjölkkonsumtion?

- Att en enskild studie inte kan påverka någon rekommendation. Vi på Livsmedelsverket har inte heller någon rekommendation om hur många glas mjölk man ska dricka. Men det är klart, överdriven konsumtion är inte bra av något livsmedel. Man bör äta och dricka balanserat, säger Anna Karin Lindroos.

Nu slipper folk göra det jobbiga och klicka på länken :D

agazza
2014-10-29, 10:28
Instructions were given that one serving of milk corresponded to one glass of 200 mL.

tackar

Perramja
2014-10-29, 10:37
Dricker <aldrig> mjölk jag, men visst fan har jag hårt skelett. Gjort världens krascher med cykel (BMX) där man borde både bryta nacke o ben o revben och allt, jag får typ några prickar blod.. Mjölk kan säkert göra en starkare men det är ju inte så att man får svagt skelett annars, inte i mitt fall iaf ;)

http://fsa.zedge.net/scale.php?img=My8xLzEvOS8xLTg5ODk3MDEtMzExOTUxMy5q cGc&ctype=1&v=4&q=81&xs=620&ys=383&sig=20e29ef51dbe89de851caa54ac52ed5cdfcd9dcf

mattilainen
2014-10-29, 11:21
Dricker <aldrig> mjölk jag, men visst fan har jag hårt skelett. Gjort världens krascher med cykel (BMX) där man borde både bryta nacke o ben o revben och allt, jag får typ några prickar blod.. Mjölk kan säkert göra en starkare men det är ju inte så att man får svagt skelett annars, inte i mitt fall iaf ;)

Skit i studier, detta är vetenskap!

LadyG
2014-10-29, 11:35
The research, conducted in Sweden, showed women who drank more than three glasses a day were actually more likely to break bones than those who had less.

The researchers cautioned that their work only suggested a trend and should not be interpreted as proof that high milk consumption caused fractures.

Factors such as alcohol and weight were likely to play a role, they said.


http://www.bbc.com/news/health-29805374

Britterna är mer sansade låter det som.

Diomedea exulans
2014-10-29, 11:36
Dricker <aldrig> mjölk jag, men visst fan har jag hårt skelett. Gjort världens krascher med cykel (BMX) där man borde både bryta nacke o ben o revben och allt, jag får typ några prickar blod.. Mjölk kan säkert göra en starkare men det är ju inte så att man får svagt skelett annars, inte i mitt fall iaf ;)

Det verkar ju snarare vara din hud som är sjukt stryktålig.

NiklasAlm
2014-10-29, 12:07
Buhu inte mjölk nu..Alltid tänkt att mjölk är bland det nyttigaste man kan få i sig så inte så kul att läsa denna meningen på dn.se

"Sambandet mellan hög konsumtion av mjölk och ökad dödlighet kunde ses för båda könen, men var högst för kvinnor. De kvinnor som vid båda enkättillfällena drack minst tre glas mjölk per dag hade nästan fördubblad dödlighet jämfört med kvinnor som drack högst ett glas."

Själv dricker jag väl iaf minst 1 L om dagen.

Beemel
2014-10-29, 12:28
dricker <aldrig> mjölk jag, men visst fan har jag hårt skelett. Gjort världens krascher med cykel (bmx) där man borde både bryta nacke o ben o revben och allt, jag får typ några prickar blod.. Mjölk kan säkert göra en starkare men det är ju inte så att man får svagt skelett annars, inte i mitt fall iaf ;)

best of!!!

Scratch89
2014-10-29, 13:00
Lugna ner er nu.

Sprint
2014-10-29, 14:09
Dricker <aldrig> mjölk jag, men visst fan har jag hårt skelett. Gjort världens krascher med cykel (BMX) där man borde både bryta nacke o ben o revben och allt, jag får typ några prickar blod.. Mjölk kan säkert göra en starkare men det är ju inte så att man får svagt skelett annars, inte i mitt fall iaf ;)

<3

Gjorde min dag

Diomedea exulans
2014-10-29, 18:00
Ja, nu börjat det fan likna mobbning. Vet att jag själv skrev ett spydigt svar till waspen123 men nu får ni/vi fan lägga av.

Slugus
2014-10-29, 21:05
Man ska komma ihåg att korrelation inte innebär kausalitet.

R Scarpa27
2014-10-29, 21:37
hur stort är ett glas?

1,5l direkt ur paketet =)
slipp disk, spara diskmedel och miljö :D

http://minigross.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/2/2271.png

Fartman
2014-10-29, 23:36
Gissar att våra kära nyhetsredaktioner helt kommer missa den meningen.

Ja oj oj oj så rätt du fick. Höll på att få spel när jag läste något störigt debattinlägg på aftonbladet där någon foliehatt fått lite för mycket vatten på sin kvarn... "övergrepp mot korna", "mjölk orsakar cancer och diabetes" etc *gah!*

Tail
2014-10-30, 09:39
Ja oj oj oj så rätt du fick. Höll på att få spel när jag läste något störigt debattinlägg på aftonbladet där någon foliehatt fått lite för mycket vatten på sin kvarn... "övergrepp mot korna", "mjölk orsakar cancer och diabetes" etc *gah!*

Att Aftonbladet och dylikt skulle komma med sensationalistiska rubriker överraskar ju knappats, men att SVT är lika illa. Det gör mig verkligen besviken.
Svensk studie: Mjölk kopplas till ökad dödlighet (http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsala-forskare-mjolkdrickande-kopplat-till-okad-dodlighet)
Jämfört med BBCs artikel
High milk diet 'may not cut risk of bone fractures' (http://www.bbc.com/news/health-29805374)

MaxHBG
2014-10-30, 21:25
Ja som dricker 3 liter mjölk om dagen.

Vad ska man nu dricka som är energitätt. gott och billigt?

cero
2014-10-30, 22:22
Ja som dricker 3 liter mjölk om dagen.

Vad ska man nu dricka som är energitätt. gott och billigt?

Lugn nu.

hampfuz
2014-10-30, 22:54
Ja som dricker 3 liter mjölk om dagen.

Vad ska man nu dricka som är energitätt. gott och billigt?

Så du får 1800 kcal om dagen från mjölk?

Sen finns det ju faktiskt ganska många studier sen tidigare som visar ökad risk för prostatacancer hos män som dricker mycket mjölk. 3 liter om dagen är nog inte att rekommendera för någon.

Ape3
2014-10-31, 08:02
Drick yoghurt eller fil. Blanda ut med lite vatten, borde ge samma konsistens som mjölk.

Tail
2014-10-31, 11:53
Bra genomgång av studien av Gudiol:
http://tranastyrka.se/kan-mjolk-korta-livet/

Morty
2014-10-31, 17:35
Anledningen till att vissa (typ forskarna) skriver så noga att det inte är självklart att mjölk leder till de negativa konsekvenser som de TYCKS leda till är att det är en kohort-studie. Alltså inte en RCT. Det skulle aldrig gå att genomföra en RCT där hypotesen är "risken för benskörhet hos kvinnor, prostatacancer hos män och allmän dödlighet hos båda könen lär öka med mjölkintaget", det vore fullkomligt oetiskt. Därför är dessa studier det bästa man har på långtida mjölkkonsumtion.

Alltså är det stört tröttsamt att läsa alla smartheads som bah "korrelation är inte kausalitet". No shit! Det betyder inte att dessa studier inte är av värde. Tvärt om är de mycket värdefulla, trots sina brister.

Sverker
2014-10-31, 18:49
En av dem som utförde studien var på SVT och förklarade att de misstänkte att det var galaktosen som genom "oxidativ stress" var orsaken.

En kontroll i SLV Livsmedeltabell ger att yoghurt fortfarande innehåller 2,5 % laktos mot startvärdet 4,5 % i mjölk.

Någon som sökt vidare om galaktosen och fall det finns någon gräns för hur mycket laktos man kan äta per tillfälle ?

cero
2014-10-31, 19:18
Bra genomgång av studien av Gudiol:
http://tranastyrka.se/kan-mjolk-korta-livet/

:thumbup:

"När det gäller den här typen av nyheter generellt så skulle jag säga att om det inte är extremt tydliga samband och väldigt väl utförd epidemiologi så borde epidemiologi aldrig få några rubriker överhuvudtaget. I alla andra all är det helt enkelt aldrig tillräckligt bra data för några ordentliga slutsatser."

maRRtin
2014-10-31, 19:21
En av dem som utförde studien var på SVT och förklarade att de misstänkte att det var galaktosen som genom "oxidativ stress" var orsaken.

En kontroll i SLV Livsmedeltabell ger att yoghurt fortfarande innehåller 2,5 % laktos mot startvärdet 4,5 % i mjölk.

Någon som sökt vidare om galaktosen och fall det finns någon gräns för hur mycket laktos man kan äta per tillfälle ?
Jag undrar dessutom hur mycket av galaktosen som bakterierna spaltar ner från laktosen som faktiskt blir kvar i fermenterade produkter. För bakterierna är inte så värst bra på att bryta ner galaktos, så jag tror att dom mumsar på glukosen i första hand.

maRRtin
2014-10-31, 19:35
Jag undrar dessutom hur mycket av galaktosen som bakterierna spaltar ner från laktosen som faktiskt blir kvar i fermenterade produkter. För bakterierna är inte så värst bra på att bryta ner galaktos, så jag tror att dom mumsar på glukosen i första hand.
Titta, det var fler än jag som reagerat på påståendet.

This therefore shows that yoghurt leads to equal galactose intake as milk (and in lactase non-persistent consumer to even higher galactose intakes compared to intake of non-fermented milk).

http://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015/rr/778979

3bz
2014-10-31, 19:49
En av dem som utförde studien var på SVT och förklarade att de misstänkte att det var galaktosen som genom "oxidativ stress" var orsaken.

En kontroll i SLV Livsmedeltabell ger att yoghurt fortfarande innehåller 2,5 % laktos mot startvärdet 4,5 % i mjölk.

Någon som sökt vidare om galaktosen och fall det finns någon gräns för hur mycket laktos man kan äta per tillfälle ?

Galaktos används iaf i studier på gnagare för att skapa oxidativ stress/åldrande, exempel från denna (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691508007175):

"One of the aging theories is the free radical damage hypothesis which, in general, states that the generation of free radicals or reactive oxygen species (ROS) can lead to cell and tissue damage paralleled by alterations in the function of genetic apparatus, resulting in aging and untimely cell death (Harman, 1956 and Finkel and Holbrook, 2000). Indeed, studies have shown that oxidative stress occurs during the pathogenesis of age-associated or neurodegenerative diseases (Bowling and Beal, 1995, Markesbery, 1997 and Perry et al., 2000). d-galactose (DG) has been used to induce oxidative stress in vivo to mimic natural aging in mice (Ho et al., 2003, Song et al., 1999 and Lei et al., 2008), and rodent chronically injected with DG has been used as an animal aging model for anti-aging research and health food testing in China (Gong and Xu, 1991, Guo et al., 1999, Li et al., 1995, Wang et al., 1999, Xu and Zhao, 2002 and Zuo, 1998). DG is normally metabolized by d-galactokinase and galactose-1-phosphate uridyltransferase in animals (Kaplan and Pesce, 1996). However, overdose of DG beyond the capacity of those two enzymes allows aldose reductase to catalyze accumulated DG into galactitol, which cannot be metabolized but will accumulate in the cell, leading to osmotic stress and generation of ROS (Wang, 1999). In addition, because DG is a reducing sugar, accumulated DG in animal tissues can react with amino groups of proteins and peptides to form advanced glycation end-products (AGE) which are increased during aging and have been linked to the pathogenesis of many age-associated diseases such as diabetes, arteriosclerosis, nephropathy, infection, and Alzheimer’s disease (Leon et al., 2005). The binding of AGE to their receptors (RAGE) leads to generation of ROS, and both AGE and RAGE are considered a common thread in aging, diabetes, neurodegeneration and inflammation (Karasek, 2004). In addition, the increase in AGE has been suggested to accelerate the aging process (Song et al., 1999)."

Vad menar du med hur mycket laktos man kan äta vid ett tillfälle? Hur mycket den "vanliga" Leloir pathway klarar av att hantera?

Sverker
2014-10-31, 20:17
Jag menade ingenting. Jag har ingen aning om hur mycket galaktos levern kan hantera. Jag trodde begränsningen redan satt i tarmen hos laktaset. Många verkar klara att dricka en liter mjölk ( 25 gram galaktos ) på en gång utan att få problem med magen
Jag frågade och du har fått fram en snygg förklaring med ackumulering och reaktioner mellan galaktos och proteiner i vävnaderna. Lite som diabetesskador pga högt blodsocker.

Men galaktosen borde stanna i levern. Inte som i texten där möss fick galaktos injicerat. Kan leverskador var orsaken ?

maqan
2014-10-31, 20:22
anledningen till att vissa (typ forskarna) skriver så noga att det inte är självklart att mjölk leder till de negativa konsekvenser som de tycks leda till är att det är en kohort-studie. Alltså inte en rct. Det skulle aldrig gå att genomföra en rct där hypotesen är "risken för benskörhet hos kvinnor, prostatacancer hos män och allmän dödlighet hos båda könen lär öka med mjölkintaget", det vore fullkomligt oetiskt. Därför är dessa studier det bästa man har på långtida mjölkkonsumtion.

Alltså är det stört tröttsamt att läsa alla smartheads som bah "korrelation är inte kausalitet". No shit! Det betyder inte att dessa studier inte är av värde. Tvärt om är de mycket värdefulla, trots sina brister.

+1.