handdator

Visa fullständig version : Uppptag av protein från rå fisk


Wikner89
2014-10-28, 23:54
Hur är det egentligen om man äter t.ex sushi med rå fisk när det kommer till upptag av protein?
Kommer kroppen att kunna ta vara på allt protein från fisken eller blir det ungefär på samma vis som med rått ägg?

Bara lite nyfiken

Tacksam för svar

Sverker
2014-10-29, 06:04
I ägg har du trypsininhibitorer, som blockerar våra enzymer. Finns inte i fiskkött.

Fiskkött har sedan lite annan struktur med mindre bindväv än landlevande djur.
Du tar upp proteinet i fiskkött bra.

Wikner89
2014-10-30, 21:15
Där ser man.
Tack för bra svar

Horkas
2014-11-01, 19:49
Ja alltså principen är ju då att man måste värma äggen för att kunna tillgodose sig proteinet. Men frågan jag ställer mig är just hur mycket man måste tillaga äggen. Tänk det rinniga i ett löskokt ägg? Vitt, men ändå högst rinnigt. Vad tror du Sverker?

Sverker
2014-11-01, 20:15
Trypsininhibitorn sitter i äggvitan. Jag har fått lära mig att det räcker med att äggvitan stelnar för att inhibitorn ska denatureras och förlora sin funktion.

Jag sökte snabbt på nätet efter någon temperatur för denatureringen, men hittade ingen sida med ( säkra ) uppgifter.

cero
2014-11-01, 21:46
I ägg har du trypsininhibitorer, som blockerar våra enzymer.

Finns det någon poäng med detta?

Sverker
2014-11-02, 08:04
Skydda kycklingfostret mot angrepp av andra djur ( organismer ), antar jag. Ren spekulation.

Horkas
2014-11-05, 20:44
Vad får det för konsekvenser att äta oprocessbar äggvita då?
Används energin eller är det som att äta 0 kcal?
Stressar det kroppen på något negativt sätt?

vicarious
2014-11-05, 20:46
Vad får det för konsekvenser att äta oprocessbar äggvita då?
Används energin eller är det som att äta 0 kcal?
Stressar det kroppen på något negativt sätt?

Den är inte helt oprocessbar. Man tar troligtvis bara inte upp lika mycket av proteinet helt enkelt.

King Grub
2014-11-05, 21:03
Den del av proteinet och dess energi från äggvitan (runt 50%) som inte absorberas hamnar i toaletten. Mycket mer än så händer inte.

J.V
2014-11-06, 00:02
Den del av proteinet och dess energi från äggvitan (runt 50%) som inte absorberas hamnar i toaletten. Mycket mer än så händer inte.Så i teorin (och praktiken?), kombinerat med att man kanske är lite dum i huvudet samt vill kasta pengar i sjön kan man äta/dricka sig mätt på otillagade äggvitor hela dagarna men hälften av kalorierna passerar bara rakt genom utan att tas upp alls? Trodde det bara var proteinet som inte togs upp/nyttjades till muskeluppbyggnad, men det är alltså energin helt och hållet som bara går genom utan att tas upp?

Ny deffmetod!!1

King Grub
2014-11-06, 05:22
Protein ger runt 4 kcal per gram.

Sedan kan du äta rå potatis till det. ;) Inget av energin i rå potatis tas upp.

J.V
2014-11-06, 06:22
Protein ger runt 4 kcal per gram.

Sedan kan du äta rå potatis till det. Inget av energin i rå potatis tas upp.Tänkte om det var någon sorts fläsksvåls-situation där energin ändå togs upp, men sedan inte nyttjades alls till proteinsyntes n GAINZ utan bara blev... energi.

Mmhhh, rå potatis... Rå fisk... Dessutom blir man riktigt smal. Man har inget att förlora här. :D

Sverker
2014-11-06, 18:24
Fisken ger dig värdefull energi. Det var ägget som passerade.

J.V
2014-11-06, 18:46
Fisken ger dig värdefull energi. Det var ägget som passerade.Oj, ser nu mitt misstag. :D


TapaTalk.