handdator

Visa fullständig version : Kolhydratsladda inför fystester?


jaaaaag
2014-10-27, 12:03
Hej kolo!

Den 18 dec kommer jag att göra fystesterna inför GMU.
Testerna består av ett cykeltest där man ska pinna på så länge och tungt som man bara orkar och ISOKAI (lyft).
Kommer även att få gå runt lite med utrustning så som jag har förstått det.

Ft så är jag på diet och det kommer jag att vara när det är dags för testerna också. Jag ligger relativt högt på kolisar 167g/dag, snittar 2060 kcal cirka (men det kan ju ändra sig).

Min fråga är då om det rent prestationsmässigt finns någon fördel med att fylla på med kolhydrater någon dag innan/dagen innan/samma dag som testerna?
Är ju inte precis som att jag ska springa ett maraton men jag vill ändå vara i så god form som möjligt när det är dags.

Tankar?

AronP
2014-10-27, 12:21
Jag skulle äta på som normalt (givet att du kan prestera bra då) då det känns säkrare än att experimentera med att göra något annorlunda (med risig mage som effekt) men skulle jag göra något så skulle jag bara äta lite extra kolhydrater till lunch.

Vunnis
2014-10-27, 13:13
Kan det vara värt att pausa dieten för att prestera så bra som möjligt på testerna?

AronP
2014-10-27, 14:08
Kan det vara värt att pausa dieten för att prestera så bra som möjligt på testerna?

Det beror ju på hur viktigt man tycker det är men resultaten kan nog få sig en rejäl skjuts av att gå ifrån nästintill tömda glykogendepåer till nästan fyllda.

Vunnis
2014-10-27, 14:12
Det beror ju på hur viktigt man tycker det är men resultaten kan nog få sig en rejäl skjuts av att gå ifrån nästintill tömda glykogendepåer till nästan fyllda.

Precis min poäng. Fystester inför GMU gör man väl inte idag utan att vara intresserad av att prestera, så det tycker jag definitivt skulle kunna vara värt att överväga, Linn. Slänga in några hundra kcal till om dagen. Visserligen då beroende på vad du dietar till också. Lycka till, hur som!

AronP
2014-10-27, 14:14
Ah, jag hoppade över ordet "diet", my bad.

LoveMachine
2014-10-27, 14:35
Kan tyvärr inte komma med några konkreta råd. Det var några (fråga inte hur många) år sedan min mönstring och jag gjorde nog alla fel som fanns. Men jag ville bara säga lycka till med testerna och förhoppningsvis även GMU. Försvaret behöver folk och jag behöver fler kollegor.

jaaaaag
2014-10-27, 14:38
Tack för svar.
Nej jag dietar inte inför en tävling el dyl därför så bryr jag mig inte det minsta om den veckans invägning blir lidande av lite mer kolhydrater.
Jag tror dock inte att jag precis går runt tömd på glykogen då jag stoppar i mig en hel den kolisar (enligt mina mått mätt) och är allmänt pigg.

Men det är alltså lite mer kolhydrater några dagar innan som gäller då? Risig mage pga ökade kolhydrater får jag aldrig, har dagar med massvis av kolisar emellanåt och mår förutom bakfyllan bra.

Vill såklart inte komma sprängfylld till testerna hah ^^ så är kolhydratstäta livsmedel jag är ute efter typ vitargo, flytande kolisar överlag, kanske mer gröt dagarna innan, banan, mer ris.

Hur hade ni laddat?
Tips?

Men ni tror alltså att det finns en möjlighet att det påverkar orken positivt? Fattar ju att kolhydrater är bra för all form av träning men när det kommer till att högprestera under en begränsad rätt så kort tid... ja jag har helt enkelt ingen koll!

jaaaaag
2014-10-27, 14:39
Kan tyvärr inte komma med några konkreta råd. Det var några (fråga inte hur många) år sedan min mönstring och jag gjorde nog alla fel som fanns. Men jag ville bara säga lycka till med testerna och förhoppningsvis även GMU. Försvaret behöver folk och jag behöver fler kollegor.

Då kanske jag går vidare trots att jag gör alla fel som finns :D

Morty
2014-10-27, 15:09
Hej kolo!

Den 18 dec kommer jag att göra fystesterna inför GMU.
Testerna består av ett cykeltest där man ska pinna på så länge och tungt som man bara orkar och ISOKAI (lyft).
Kommer även att få gå runt lite med utrustning så som jag har förstått det.

Ft så är jag på diet och det kommer jag att vara när det är dags för testerna också. Jag ligger relativt högt på kolisar 167g/dag, snittar 2060 kcal cirka (men det kan ju ändra sig).

Min fråga är då om det rent prestationsmässigt finns någon fördel med att fylla på med kolhydrater någon dag innan/dagen innan/samma dag som testerna?
Är ju inte precis som att jag ska springa ett maraton men jag vill ändå vara i så god form som möjligt när det är dags.

Tankar?

http://media0.giphy.com/media/d8hmw74CXBdXW/giphy.gif

Well well. Inga av testerna du gör kommer att kräva några enorma glykogenförråd: cyklingen är ett ramptest som snabbt är över (testar mer aerob kapacitet än uthållighet) och 2 lyft bränner nog inte mer än ett gram kolhydrat var. Jag hade mer sett till att komma förberedd (ie tränat vad de kommer testa) än kolhydratsfylld. Dock blir ju all träning lättare om du går högt på kolhydrater (på 2000 kcal/dag är väl det typ 350-450 gram per dag).

jaaaaag
2014-10-27, 15:12
Allt är relativt som sagt.
Det är det högsta jag legat på under diet skulle jag tro.

Ok, tack för tips.

bear.flowertwig
2014-10-27, 17:52
http://media0.giphy.com/media/d8hmw74CXBdXW/giphy.gif

Well well. Inga av testerna du gör kommer att kräva några enorma glykogenförråd: cyklingen är ett ramptest som snabbt är över (testar mer aerob kapacitet än uthållighet) och 2 lyft bränner nog inte mer än ett gram kolhydrat var. Jag hade mer sett till att komma förberedd (ie tränat vad de kommer testa) än kolhydratsfylld. Dock blir ju all träning lättare om du går högt på kolhydrater (på 2000 kcal/dag är väl det typ 350-450 gram per dag).

+1. Se till att ha koll på momenten och komma dit utsövd så går det nog kanon. Det är knappast maten som kommer avgöra.

Ajemän
2014-10-27, 17:59
Jag hade ätit bra och god mat efter aptit två dagar innan, då presterar iaf jag bäst.

R Scarpa27
2014-10-27, 18:35
Käkat på som vanligt och inte hålla på och mixtra med kosten det kan snarare ställa till det.
Sov ordentligt och käka på bara :) och käka några timmar innan själva testet bara.

jaaaaag
2014-10-27, 18:46
Ok, låter bra och simpelt ^^
Lägger väl till en banan till frukost och ser glad ut typ.

Ozziking
2014-10-27, 19:35
Cyklingen ska man bara cykla så länge man orkar eller är det inom en viss tidsram?

är intresserad då jag också ska gå GMU i framtiden ^^

R Scarpa27
2014-10-27, 19:38
viljan är starkare än sitta och planera in kosten till 100%.

z_bumbi
2014-10-28, 07:34
Det absolut sämsta är nog att göra en kort kolhydratsladdning för resultatet är relativt din kroppsvikt och du kan lätt gå upp ett antal kilon på kort tid om du laddar.
Du har däremot gått om tid att testa cykelpasset med någon veckas mellanrum och se om du får bättre resultat med mer kolhydrater eller inte.
Isokai är bara att dra så där spelar inte kolhydraterna någon roll utan det är viktigare att komma in utvilad, både sömnmässigt och att köra lugnare träning någon vecka. Sömnen natten innan påverkar inte i någon högre grad utan det gäller hela veckan för att få som bra återhämtning som möjligt.

LoveMachine
2014-10-28, 08:27
Cyklingen ska man bara cykla så länge man orkar eller är det inom en viss tidsram?

är intresserad då jag också ska gå GMU i framtiden ^^

Om man inte gjort om övningen sedan farbror var ung så är det stegrande belastning fram tills dess att du inte klara av att trampa i rätt tempo. Ligger du under en viss gräns för länge så bryts testet.

jaaaaag
2014-10-28, 18:58
Det absolut sämsta är nog att göra en kort kolhydratsladdning för resultatet är relativt din kroppsvikt och du kan lätt gå upp ett antal kilon på kort tid om du laddar.
Du har däremot gått om tid att testa cykelpasset med någon veckas mellanrum och se om du får bättre resultat med mer kolhydrater eller inte.
Isokai är bara att dra så där spelar inte kolhydraterna någon roll utan det är viktigare att komma in utvilad, både sömnmässigt och att köra lugnare träning någon vecka. Sömnen natten innan påverkar inte i någon högre grad utan det gäller hela veckan för att få som bra återhämtning som möjligt.

Tack så mycket!