handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig orientera mig i pianomusikens värld!


arthax
2014-10-27, 09:16
Jag har alltid älskat pianomusik, utan att direkt lyssnat på det i den omfattningen att jag lärt mig vilka pianister och vilken typ av pianomusik jag gillar (jag antar att det finns olika genres?)

Skulle vilja få tips på pianister eller med hjälp med inriktning så jag vet vart jag ska leta vidare.

Här nedan följer två verk som tilltalar mig väldigt mycket. Lugna, men ändå melodiösa och kraftfulla.

8_PtBsUIy8U&list=WL

bCqrx6Q4Hw4&index=4&list=WL

Tolkia
2014-10-27, 09:37
Baserat på det du postat:

Yiruma

7maJOI3QMu0

Michael Nyman

zwbgoCv8vNM&list=PLBJYcaB0IMrS5n36Ug-EAEm1rY0QwWxuA

Alexandre Desplat

ZJ2Owf7oZ54

Sedan finns ju en massa klassiska kompositörer som är väl värda ett försök!

4623
2014-10-27, 09:41
Första låter som dubstep.

Jag lyssnar en hel del på piano. Min absoluta favorit är Ludovico Einaudi.
AFGm62CYtpY

Philip Glass har du redan hittat. De finns många klassiker, Beethoven, Chopin, Mozart och Rachmaninoff till exempel.

I dessa kan du nog hitta lite inspiration
wLkjMLdLf3s
-KGRnm3eJoE

arthax
2014-10-27, 09:45
Baserat på det du postat:

Yiruma
Michael Nyman
Alexandre Desplat


Sedan finns ju en massa klassiska kompositörer som är väl värda ett försök!


Tack! Yiruma lät intressant!

Tycker oftast att klassiska kompositörer är väldigt tunga att lyssna på. Antar att det är som med allt annat att man växer i lyssnandet och lär sig uppskatta svårare musik med tiden. Lite som med allt annat.

Har lyssnat en del på Philip Glass, men blir totalt nedstämd av hans musik. Intressant hur man kan bli så påverkad.

arthax
2014-10-27, 09:47
Första låter som dubstep.

Jag lyssnar en hel del på piano. Min absoluta favorit är Ludovico Einaudi.
AFGm62CYtpY

Philip Glass har du redan hittat. De finns många klassiker, Beethoven, Chopin, Mozart och Rachmaninoff till exempel.

I dessa kan du nog hitta lite inspiration
wLkjMLdLf3s
-KGRnm3eJoE


Tack!

Mycket fin musik där. Men jag är mer intresserad av rent piano utan andra instrument. Kanske tar det bort en del av dynamiken, men jag gillar renheten.

Henchman
2014-10-27, 11:27
Den här låten innehåller visserligen fler instrument men kompositören har många andra bra låtar ifall stilen uppskattas.

LvZQOYzycVA

En cover på endast piano
viS5-cTbuSs

Wilt the Stilt
2014-10-27, 12:26
Art Tatum kanske. Många pianofantaster verkar digga han iaf. Tycker själv det mesta är trist tyvärr. En del ä sköna grejjer iaf. Ska ge han en ärligare chans mer mer lyssningar

Wilt the Stilt
2014-10-27, 12:36
Art Tatum kanske. Många pianofantaster verkar digga han iaf. Tycker själv det mesta är trist tyvärr. En del ä sköna grejjer iaf. Ska ge han en ärligare chans mer mer lyssningar

Jag vettefan vad felet var innan. Oerhört skönt och avkopplande att chilla lite med Art Tatum som sällskap. Vet ej om det är vad du söker precis. Men ge honom en chans :)