handdator

Visa fullständig version : Bänkpress axlar/armbåge max 90°


Strixen
2014-10-26, 15:45
För att spara på axlarna och vid onda axlar ska man inte gå ner lägre med axlar/armbåge än 90°. Personer som har ett kraftigt bröst kommer ändå inte ner lägre, men vi andra kan komma ner till en rejäl vinkel innan vi nått "botten". Då jag har lite problem med axlarna, har jag börjat att stanna vid 90° och sedan pressa upp igen. Satan vad mycket svagare jag blev, är detta en vanesak, man kan ju tycka att man borde bli starkare när man inte går hela vägen ner till bröstet? Jag har tidigare inte studsat stången på brösten, men alltid haft en kontakt med bröstet innan jag pressat upp igen.

Erfarenheter?

TABBYz
2014-10-26, 15:53
Du ska inte få ont i axlarna om du lägger dig i rätt position.
Jag bänkar varje pass med tunga och låga vikter och jag har aldrig fått ont i axeln på grund av att jag värmer upp med minst 5 set.
Dock så frågade du inte om det utan om axlarna.
Försök att dra tillbaka latsen, lägg dig på dem, gör en brygga och försök att inte tappa kontakten med latsen, annars får dina axlar jobba med = skador och ont.

Strixen
2014-10-26, 18:11
Jag tänker alltid på (nu för tiden) att värma upp både med rotatorcuff-övningar och men flera lättare set och dra tillbaka lats och axlar, ta ner stången över nedre delen av bröstet, ihop man armbågarna så gått det går, allt för att avlasta axlar och armbågar. Ett vanligt tips för att mildra eller undvika skador på axlar, är just att inte gå under 90° när man sänker stången, vilket låter rätt naturligt. Sedan finns det personer som aldrig får problem med axlar trots att de ibland kan använda tveksamma utförande.

Fast mina fråga var egentligen att jag trodde att jag skulle bli "starkare" när jag inte gick hela vägen ner till bröstet, men jag blev svagare, är det en vanesak tro? När man når bröstet kanske man ändå får en liten mikrovila, men det får du inte när du stannar innan du "bottnar", eller?

h051n
2014-10-26, 18:23
Du verkar helt enkelt vara svagare i den positionen.
Fortsätter du köra på det sättet så lär du nog bli starkare i den positionen.

Vid du spara lite på axlarna så in med dem lite närmare mot kroppen.

svenbanan
2014-10-27, 03:30
Förutom att ditt CNS är ovant vid det nya rörelsemönstret och därför kanske inte lika effektivt, så kan det ju vara så att du får mindre hjälp av lagrad "elastisk energi" eftersom du inte stretchar ut berörda muskler lika djupt mot deras ytterlägen.

pezrulezhaakon
2014-10-27, 05:59
För att spara på axlarna och vid onda axlar ska man inte gå ner lägre med axlar/armbåge än 90°. Personer som har ett kraftigt bröst kommer ändå inte ner lägre, men vi andra kan komma ner till en rejäl vinkel innan vi nått "botten". Då jag har lite problem med axlarna, har jag börjat att stanna vid 90° och sedan pressa upp igen. Satan vad mycket svagare jag blev, är detta en vanesak, man kan ju tycka att man borde bli starkare när man inte går hela vägen ner till bröstet? Jag har tidigare inte studsat stången på brösten, men alltid haft en kontakt med bröstet innan jag pressat upp igen.

Erfarenheter?

Sänk belastningen avsevärt och gå hela vägen ner till bröstkorgen med bra teknik. Öka belastningen sakta successivt under några veckor så skonar du axlarna mest.

Strixen
2014-10-27, 11:46
Sänk belastningen avsevärt och gå hela vägen ner till bröstkorgen med bra teknik. Öka belastningen sakta successivt under några veckor så skonar du axlarna mest.
Borde inte kombinationen vara bäst, att sänka vikterna och vänja mig vid att inte gå ner längre än 90° ? Om man har känsliga axlar, så kanske den "regeln" inte är så dum. Nu när jag är ovan så kändes detta inte alls bra, men det kanske är bra på sikt. På gymmet ser man alla varianter, både de som går ner till bröstet och de som stannar vid ca 90°.

z_bumbi
2014-10-27, 12:01
Var mäter du 90 grader någonstans?

Strixen
2014-10-27, 13:21
Var mäter du 90 grader någonstans?

Överarmen ska sänkas så att den ligger vågrät ut från kroppen, och armbågarna drar man in mot kroppen (Då blir vinkeln mellan överarm & armbåge 90°. Sänker man stången mer så ökar påfrestningarna på axlarna. Sedan finns det många som inte har/får problem med axlarna i alla fall trots att man går ner djupt, men det är en annan sak.

svenbanan
2014-10-27, 14:51
Överarmen ska sänkas så att den ligger vågrät ut från kroppen, och armbågarna drar man in mot kroppen (Då blir vinkeln mellan överarm & armbåge 90°. Sänker man stången mer så ökar påfrestningarna på axlarna. Sedan finns det många som inte har/får problem med axlarna i alla fall trots att man går ner djupt, men det är en annan sak.

Enklare uttryckt: Inte sänka armbågen lägre än axelhöjd. Typ som en floorpress.

Ifall du inte har en sjujävla brygga eller enorm bröstkorg lär du ha ett par decemeter kvar till bröstet. Jag är skeptisk.

Gnistan
2014-10-27, 15:30
För att spara på axlarna och vid onda axlar ska man inte gå ner lägre med axlar/armbåge än 90°. Personer som har ett kraftigt bröst kommer ändå inte ner lägre, men vi andra kan komma ner till en rejäl vinkel innan vi nått "botten". Då jag har lite problem med axlarna, har jag börjat att stanna vid 90° och sedan pressa upp igen. Satan vad mycket svagare jag blev, är detta en vanesak, man kan ju tycka att man borde bli starkare när man inte går hela vägen ner till bröstet? Jag har tidigare inte studsat stången på brösten, men alltid haft en kontakt med bröstet innan jag pressat upp igen.

Erfarenheter?
Tvärt om
Man blir bättre i bänk om man går hela vägen till bröstet, stannar till lite och krämar på allt vad man har på uppvägen, upp till raka armar.
Om jag skulle köra halva lyft så kan jag lyfta mer. Men varför göra det?
Studs gör man inte heller om man vill köra strikt och bra.

Strixen
2014-10-27, 15:58
Enklare uttryckt: Inte sänka armbågen lägre än axelhöjd. Typ som en floorpress.

Ifall du inte har en sjujävla brygga eller enorm bröstkorg lär du ha ett par decemeter kvar till bröstet. Jag är skeptisk.

Jag har varken långa eller korta armar, kraftigt bröst eller ställer mig i brygga, men jag brukar stanna omkring 5 cm från bröstet, då är det ca 90°, så det är inte något konstigt. Brösta upp sig ska man förstås alltid göra vid bänkpress.

Strixen
2014-10-27, 16:06
Tvärt om
Man blir bättre i bänk om man går hela vägen till bröstet, stannar till lite och krämar på allt vad man har på uppvägen, upp till raka armar.
Om jag skulle köra halva lyft så kan jag lyfta mer. Men varför göra det?
Studs gör man inte heller om man vill köra strikt och bra.

Om du läser vad jag skriver, så var detta en fråga om att undvika att skada eller mildra ömma axlar, inte det ultimata sättet att bygga bröst med bänkpress. Och som sagt, det blir inga halvreps, man stannar några centimeter ovan bröstet och där kände jag mig svagare mot när jag gick hela vägen ner till bröstet och då ställde jag en fråga som få verkar ha läst.

svenbanan
2014-10-27, 16:07
Jag har varken långa eller korta armar, kraftigt bröst eller ställer mig i brygga, men jag brukar stanna omkring 5 cm från bröstet, då är det ca 90°, så det är inte något konstigt. Brösta upp sig ska man förstås alltid göra vid bänkpress.

Har du verkligen inte överarmarna pekande snett nedåt mot golvet då du har 5cm kvar till bröstet? För mig skulle det nog bli 15-20cm från bröstet ifall jag slutade där överarmarna går förbi horisontalplanet. Det lär ju bli helt olika träningseffekt då beroende på anatomin, så jag tror inte på att sluta vid 90 grader. Kanske funkar för dig, men knappast för alla.

Kralligare
2014-10-27, 16:13
Jag har också läst att man inte ska gå ner så långt om man vill vara rädd om axlarna, jag har testat några gånger och det är lite ovant men man kan säkert öva upp tekniken och bli starkare på det viset. Jag vill minnas att jag också stannade några cm ovanför bröstet, inte 15-20 cm ..

z_bumbi
2014-10-27, 17:47
Har man konstaterade problem och har fått rekommendation av en sjukgymnast eller liknande att korta av rörelsen så hoppas jag att man också fått tips om hur man bör göra övergången. Att helt plötsligt börja luftvända och, som det låter, testa tyngre vikter ganska så snart är inte vad jag skulle säga är en axelskonsam övergång. Jag gissar också att belastningen blir mycket lägre om man har en kloss och då riskerar man inte heller att komma djupare än vad man man är van vid om det går lite trögare en dag.

Vinkeln som sådan har jag sett tidigare men eftersom det bara är en liten den av utförandet så är jag inte med på hur man ska bestämma om den är mer skonsam än någon annan vinkel och då framför allt om det bara kommer att skilja några få grader. 5 cm ner till bröstet blir nämligen inte många graders skillnad i axelleden vilket borde vara den vinkel man faktiskt kollar på. Luftvänder man 20 cm upp så är jag med på att det kan göra stor skillnad i utslag men så var nu inte fallet.

Gnistan
2014-10-27, 21:51
Om du läser vad jag skriver, så var detta en fråga om att undvika att skada eller mildra ömma axlar, inte det ultimata sättet att bygga bröst med bänkpress. Och som sagt, det blir inga halvreps, man stannar några centimeter ovan bröstet och där kände jag mig svagare mot när jag gick hela vägen ner till bröstet och då ställde jag en fråga som få verkar ha läst.

Jo då. Jag tror jag förstod och jag läste.
Personligen tror jag inte att man mildrar problem med ömma axlar genom att stanna några centimeterar ovan bröst.
Om du har de problemen så kan kanske lite axelrehab kan hjälpa Om du är svagare en bit upp när du pressar i bänk så kan jag föreslå lite mer tricepsträning. Ända gången jag själv kört en bit från bröstet var då jag tävlade och de gånger vi körde i så kallat rack. Man la sig på bänken och bröstade upp sig och fick sedan mäta in 2 fingrars bredd mellan stång och rack. I rack startar man från botten då stången ligger på en ställning, rör som går ut från ordinarie ställning. Man behöver således inte sänka stången och man kan göra lite mer i bänk då.
Men var och en kör ju som de vill och känner för.
Om du tycker att det känns bra som du kör så gå på det.
MVH
Gnistan

shoulder87
2014-10-28, 12:09
Det är väl snarare så att belastningen blir större om man vänder "i luften". Du ska då bromsa vikten du lyfter + den rörelseenergi som skapats på vägen ner. Kontrollerad rörelse ner till touchdown, och sedan push torde vara det mest skonsamma.

Strixen
2014-10-28, 14:27
Det är väl snarare så att belastningen blir större om man vänder "i luften". Du ska då bromsa vikten du lyfter + den rörelseenergi som skapats på vägen ner. Kontrollerad rörelse ner till touchdown, och sedan push torde vara det mest skonsamma.

Kan mycket väl vara så, jag får väl testa lite olika varianter.

filmjölk
2014-10-28, 15:43
Jag är fet och kommer ner med armbågen och axeln i bra mycket mer än 90grader i bänkpress. Djupet handlar nog mer om greppbredd än kroppsbyggnad.

XXXL
2014-10-28, 15:51
Inga jävla 90 här inte

http://www.screenfanatic.com/images/31571.jpg