handdator

Visa fullständig version : Knäböj low-bar, grepp bredd?


exevision
2014-10-26, 14:50
Ser att flera styrkelyftare knäböjer med låg stångplacering och väldigt brett grepp. Vad är för- och nackdelarna med ett brett grep mot ett smalt?

monsa123
2014-10-26, 15:22
Man kör det man är mest bekväm med. En bredare/större person kommer självfallet vilja hålla längre ut på stången.

pezrulezhaakon
2014-10-26, 15:26
Ser att flera styrkelyftare knäböjer med låg stångplacering och väldigt brett grepp. Vad är för- och nackdelarna med ett brett grep mot ett smalt?

Beror främst på rörligheten i axelleden.

Men att hålla smalare, gör att det är något enklare att hålla bröstryggen och skulderpartiet stabilare.

TABBYz
2014-10-26, 15:41
Jag brukar köra axelbredd och fötterna precis där jag är bekväm. Dock så ska jag testa att stå lite längre ut för att testa att komma ännu djupare än vad jag egentligen gör och ännu längre in för narrow squat.

maattee10
2014-10-26, 16:41
håll så smalt du kan, mycket lättare att spänna övre rygg:)

Beols
2014-10-26, 18:33
Jag gillar att köra så smalt jag bara kan då jag blir mycket mycket tightare och spänner dessutom bröstryggen mycket bättre än med ett brett grepp. Testa dig fram.

MtotheM
2014-10-26, 19:28
Kör så smalt jag kan hålla någorlunda bekvämt.

Ado2000
2014-10-27, 09:17
Får kramp i underarmarna om jag håller smalt.

TABBYz
2014-10-27, 09:28
Får kramp i underarmarna om jag håller smalt.

Om du får kramp att hålla smalt så måste du ha väldigt svaga underarmar vilket kommer påverka dig under all tid du håller på med styrketräning, bara att titta på YouTube eller fråga runt här på Kolo så får du många bra svar hur man tränar dem för uthållighet, styrka och massa :cool:

behnam
2014-10-27, 10:28
Om du får kramp att hålla smalt så måste du ha väldigt svaga underarmar vilket kommer påverka dig under all tid du håller på med styrketräning, bara att titta på YouTube eller fråga runt här på Kolo så får du många bra svar hur man tränar dem för uthållighet, styrka och massa :cool:


Kramp behöver inte bero på svaghet. Titta på några av världseliten inom styrkelyft - de förklarar också att de håller "så smalt de kan" utan att få kramp. Dan Green är ett exempel.

Till trådskaparen: med smalare grepp får du bättre spänning o ryggen men det beror på din rörlighet i axelleden som sagt. Tänkt på att inte kompensera smalt grepp genom att rikta armbågarna bakåt bara då det blir jobbigt att hålla bröstryggen :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

AronP
2014-10-27, 10:29
Jag kommer lättare ned i djup om jag håller brett (är rätt så orörlig i axelleden men kan tvinga in händerna), finns det någon koppling mellan hur brett man håller och djupet?

Om du får kramp att hålla smalt så måste du ha väldigt svaga underarmar vilket kommer påverka dig under all tid du håller på med styrketräning, bara att titta på YouTube eller fråga runt här på Kolo så får du många bra svar hur man tränar dem för uthållighet, styrka och massa :cool:

Tippar snarare på att man har bristande rörlighet i axelleden.

TABBYz
2014-10-27, 10:37
Kramp behöver inte bero på svaghet. Titta på några av världseliten inom styrkelyft - de förklarar också att de håller "så smalt de kan" utan att få kramp. Dan Green är ett exempel.

Till trådskaparen: med smalare grepp får du bättre spänning o ryggen men det beror på din rörlighet i axelleden som sagt. Tänkt på att inte kompensera smalt grepp genom att rikta armbågarna bakåt bara då det blir jobbigt att hålla bröstryggen :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag kommer lättare ned i djup om jag håller brett (är rätt så orörlig i axelleden men kan tvinga in händerna), finns det någon koppling mellan hur brett man håller och djupet?



Tippar snarare på att man har bristande rörlighet i axelleden.

Aha trodde det berodde på att han var svag, har aldrig haft det problemet själv. Ber om ursäkt :)

exevision
2014-10-27, 12:54
Det här med att hålla bröstryggen i low-bar. Skuldror sänkt och ihop med uppbröstning?

svenbanan
2014-10-27, 14:55
Jag kommer lättare ned i djup om jag håller brett (är rätt så orörlig i axelleden men kan tvinga in händerna), finns det någon koppling mellan hur brett man håller och djupet?



Tippar snarare på att man har bristande rörlighet i axelleden.

Jag är också stel i axlarna. Får ner stången bra mycket djupare ifall jag håller bredare.

Dock får jag inte kramp i underarmarna ifall jag "tvingar in händerna" och försöker hålla smalt. Snarare att axlarna somnar eller nåt åt det hållet.

andeem
2014-10-27, 16:35
Ber alla som sett denna förr om ursäkt.

g2tyOLvArw0

exevision
2014-10-28, 07:11
Ber alla som sett denna förr om ursäkt.

g2tyOLvArw0

Tummlöst är bra imo, men man ska ju inte fladdra bak med armbågarna.

F Ultra
2014-10-29, 02:28
Tummlöst är bra imo, men man ska ju inte fladdra bak med armbågarna.

Varför inte? Om jag inte kör bak armbågarna som Rippetoe visar i den videon så försöker kroppsjäveln ofta att hjälpa till på uppvägen genom att lyfta på stången och handleder och armbågar gör ont som fan. Gillar mer Rippetoes ide om att man pressar in stången i ryggen genom att lyfta på armbågarna.

Men sedan har jag sett många videor med folk som säger precis som du att man ska hålla dem under stången, men aldrig riktigt varför.

exevision
2014-10-29, 07:03
Varför inte? Om jag inte kör bak armbågarna som Rippetoe visar i den videon så försöker kroppsjäveln ofta att hjälpa till på uppvägen genom att lyfta på stången och handleder och armbågar gör ont som fan. Gillar mer Rippetoes ide om att man pressar in stången i ryggen genom att lyfta på armbågarna.

Men sedan har jag sett många videor med folk som säger precis som du att man ska hålla dem under stången, men aldrig riktigt varför.

Tummlöst gör att jag inte försöker lyfta stången. Har man armbågarna för mycket bakåt så vill bröstryggen lättare säcka ihop och skuldran åka upp.

F Ultra
2014-10-29, 16:50
Tummlöst gör att jag inte försöker lyfta stången. Har man armbågarna för mycket bakåt så vill bröstryggen lättare säcka ihop och skuldran åka upp.

Ja det gäller ju att brösta upp ordentligt, Rippetoe förespråkar ju att man ska "låsa fast" stången mellan uppbröstningen och upp med armbågarna så att det blir som ett skruvstäd sas.

Men visst, skuldrorna åker ju förståss upp när man tar upp armbågarna, det går ju inte att komma runt. Frågan är hur pass dåligt det är dock. Känns som det finns fler sätt att utföra en knäböj än någon annan övning :)

exevision
2014-11-13, 11:35
Spelar det någon roll att man kör lowbar? En del menar att man bör hålla lite bredare då. Eller är det fortfarande fördel att hålla så smalt som möjligt?

stemag
2014-11-13, 11:41
All heder åt Rippetoe, men det där med "armbågarna upp" vid low bar där är han ute och cyklar tycker jag.
Det resulterar lätt i att man fäller fram bröstryggen för mycket.
Och det är (tycker jag) ett större problem än att stången skulle "trycka på handlederna"


Pucktvåa ser jag nu :-)

exevision
2015-01-02, 08:27
Har börjat hålla smalare och smalare varefter rörligheten blir bättre. Är det bara bättre ju smalare man håller trots att det är lowbar? Typ, händerna just just utanför axlarna?

spoon
2015-01-02, 11:29
Jag har alltid lyft med smalt grepp och lowbar. Blir mer stabil på det viset. Men nu tror jag att jag har skadat mig för att axlarna inte är tillräckligt mobila.

Så min fråga är, hur blir man stabil med brett grepp och low-bar?