handdator

Visa fullständig version : Roddövningar utan erector spinae


Hercoles
2014-10-26, 14:43
Söker roddövningar där erector spinae kopplas ur så mycket som möjligt då jag har en sträckning i denna muskel. Exempel på roddar som inte fungerar under denna period är stångrodd, sittande kabelrodd samt övningar där man måste hålla en "spänd hållning" i hela ryggen. Antar att chest-supperted rows är ett alternativ, sälrodd bl.a .


Så kom gärna med tips om ni har några specialvarianter osv på roddövningar eller andra tips man kan använda sig av för att fortsätta kunna ro utan smärta!

Gnistan
2014-10-26, 14:55
Söker roddövningar där erector spinae kopplas ur så mycket som möjligt då jag har en sträckning i denna muskel. Exempel på roddar som inte fungerar under denna period är stångrodd, sittande kabelrodd samt övningar där man måste hålla en "spänd hållning" i hela ryggen. Antar att chest-supperted rows är ett alternativ, sälrodd bl.a .


Så kom gärna med tips om ni har några specialvarianter osv på roddövningar eller andra tips man kan använda sig av för att fortsätta kunna ro utan smärta!

Har du provat rodd i snedbänk med pilothantaget, det som ser ut som ratten på ett flygplan.

Sheogorath
2014-10-26, 14:56
"Chest-supported row" som du kallar det är mitt val i de lägena.

Gnistan
2014-10-26, 15:05
"Chest-supported row" som du kallar det är mitt val i de lägena.
Sälrodd är bra om man vill undvika att få hålla emot med ryggen i vanlig rodd ja.

Sheogorath
2014-10-26, 15:07
Sälrodd är bra om man vill undvika att få hålla emot med ryggen i vanlig rodd ja.

Sittande maskinvariant är betydligt mycket smidigare menar jag.

Hercoles
2014-10-26, 15:13
Har du provat rodd i snedbänk med pilothantaget, det som ser ut som ratten på ett flygplan.

menar du i kabel? I så fall, nej. Det låter som ett alternativ, tack för ditt tips!

Gnistan
2014-10-26, 15:19
Sittande maskinvariant är betydligt mycket smidigare menar jag.

Jo då.
Jag var inne på att det kan vara en viss skillnad på behovet att hålla emot med rygg. Som förlamningsskadad och inte så stark, stabil i rygg kan jag personligen känna det som att det är lättare att hålla emot om jag kör smalt grepp i rodd och ej tungt. Tänkte därför om han har provat och kollat om det forfarande är samma problem. Då återsår väl bara det andra som nämns.
En annan variant för baksidan är omvänd flyes liggande på mage på en bank med hantlar. Vet inte vad den övningen skall heta? "Ligg flyg" kanske?

pezrulezhaakon
2014-10-26, 15:24
http://www.rsafitness.com/files/images/products/strength/eagle-row.png

Eller andra märken med liknande funktion...

TABBYz
2014-10-26, 15:42
Den pezrulezhaakon skickade är perfekt. Där är du helt stilla och du engagerar ryggen perfekt :)

Hercoles
2014-10-26, 16:23
http://www.rsafitness.com/files/images/products/strength/eagle-row.png

Eller andra märken med liknande funktion...

Denna vet jag skulle fungera, hade en liknande på mitt föregående gym av märket Nordic gym (?) tror jag. Synd att mitt nuvarande gym inte har en sådan maskin*gah!*

z_bumbi
2014-10-26, 17:16
Rodd med hantlar går ganska enkelt att köra på en lutande bänk.

filmjölk
2014-10-26, 21:04
Inverted rows. är du för stark för dessa så kan du dropsetta med dem direkt efter ett set pullups/chin-ups.

http://blstb.msn.com/j/37/3743CB32D2C136941715AF47C54F6EA.standard.jpg

Ju planare du ligger, ju tyngre blir dem. Sätt upp fötterna på en bänk om du är för stark, är du för svag, kör med böjda ben.