handdator

Visa fullständig version : Senknutor och vätskeansamlingar


tsim
2014-10-25, 19:56
Hej på er!
Jag jobbar inom indstri där ledproblem är ganska vanligt, man överanstränger vanligtvis händerna och får stygga knölar på händerna eller handlederna.
Detta händer säkert för en del som lyfter också, det sticker till nån gång ibland och efter ett tag så har man det där fanstyget.

Ta en vanlig kavel(en degkavel, som kan kavlar deg med) och kavla lederna dina helt enkelt.
Gör det ont så är det bara att kavla hårdare, spräck sönder skiten för fan.

Det blir bara värre om man låter skiten bero.

Vunnis
2014-10-25, 20:07
:thumbup:

Tolkia
2014-10-26, 12:04
Det där funkar ju dock bara om "knölen" är en cysta, vilket alla knölar, svullnader och saker som gör ont kring händerna inte är. Som en parentes.

Sheogorath
2014-10-26, 13:32
+1 på Tolkia.

Gör det där på en krepiterande synovit så ska du få se hur bra det är. Eller, förresten: gör inte det. På ett vanligt ganglion är det effektivt men det är ju också den enda diagnosen man kan behandla så.

tsim
2014-10-30, 18:03
Ok jag har tyvärr inte er utbildning så vad ni skriver är arabiska för mig.

Jag bara skriver om ett vanligt problem när man lyfter 15-30kg i konstiga vinklar och knölar ploppar upp på handleder eller ovanpå handen.

Går man till HC så himmlas det med ögonen och man får till svar att: det försvinner av sig självt.

Men det gör det inte under fortsatt ansträngning, och då kan man klämma sönder skiten innan den växer sig större.

Sheogorath
2014-10-30, 18:21
Ok jag har tyvärr inte er utbildning så vad ni skriver är arabiska för mig.

Jag bara skriver om ett vanligt problem när man lyfter 15-30kg i konstiga vinklar och knölar ploppar upp på handleder eller ovanpå handen.

Går man till HC så himmlas det med ögonen och man får till svar att: det försvinner av sig självt.

Men det gör det inte under fortsatt ansträngning, och då kan man klämma sönder skiten innan den växer sig större.

:thumbup:

Det du pratar om är just ganglion och dom kan man med fördel ha sönder på diverse vis.

* Råka gå in i ett dörrhandtag
* Lägga på en 5-krona och smälla till med en Bibel
* Kavla med brödkavel

:D