handdator

Visa fullständig version : Att motverka skador.


z_bumbi
2004-03-29, 19:15
Det börjar dyka upp oroväckande många trådar om skador, det är väl all träning under vintern som har satt sina spår men det är ju inget skäl att man tränar mycket. Visst olyckor händer men mycket går att undvika.

Själv tycker jag det är konstigt att så många lägger ut stora summor på olika kosttillskott varje månad men det är inte många som betalar 250-300 kr för att få en massage.

Man kan lägga ut tusentals kronor på ett gymkort och köpa träningskläder för lika mycket men när det sen gäller att gå till en naprapat eller kiropraktor så är det dyrt. Ett besök kostar från 300 kr och uppåt.

Vilket ger bäst effekt i längden, att stoppa i sig det senaste superduperpulvret och träna på superhoppsan gymet eller att ha en mjuk kropp där lederna mår bra?
Efter ett år funkar det kanske, efter två år också men efter tio år så är det oftast inte så kul längre. Bättre att börja i tid och slippa småbesvär med armbågar, handleder osv.

Att man ibland behöver ta en lite lugnare period för att ladda om har även de flesta missat, är det mer slitigt än normalt på gymet så finns det oftast ett skäl.
Man behöver kanske inte stanna hemma helt utan man får inrikta sig på att träna lättare, mindre eller någon annan förändring som man tror räcker.
Ibland bör man vila helt men dessa perioder hamnar längre ifrån varandra om man tränar smart under tiden = mindre total frånvaro från träningen.

Det finns säker fler tips om hur man håller sig frisk på gymet. Bara att fylla på.

Ervin
2004-03-29, 19:18
good point! :thumbup:

Åse Columbus
2004-03-29, 19:41
Toppen!!!

Äntligen nån som säger som det är!

Själv vågade jag inte lägga mig i, eftersom reaktionen kan bli....

"Du låter som min morsa!"

Har lite svårt att hantera såna reaktioner ..alltså avstår jag ibland från vissa kommentarer.;)

Själv får jag massage 2 ggr per månad, då min naprapat samtidigt går igenom kroppen o kollar att allt e ok. (Ungefär som tandläkaren)

Man har bara en kropp, skäm bort den ibland!

ÅC

Allan
2004-03-29, 19:49
När ska man söka läkare (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21581)

Titta gärna på LunaSpices lilla snabbguide.

allan

z_bumbi
2004-03-29, 20:12
Jag kan skriva in ett tips som jag faktiskt fick av Roger Zapfe vid något föredrag för ett bra tag sen.

Om gymet inte har någon massör, naprapat eller vad man nu är ute efter eller om den som finns inte är något bra så samla ihop ett gäng och förhandla om priserna med de som finns i närheten.

Är man t ex 10 stycker som säger sig vilja gå två gånger per månad under ett helt år så är det i teorin 240 inbokade behandlingstillfällen. Det är en säker inkomst som inte många tackar nej till även om man får gå ner lite i pris.

Kalleh
2004-03-29, 22:55
Mycket bra inlägg! Nu är jag själv inte bäste man att ta hand om min kropp men jag har under det senaste halvåret haft tankar på att besöka en massör regelbundet. Än sålänge har det inte blivigt av, men med tanke på de skador och ofrivilliga viloveckor jag ådragit mig de senaste månaderna är det kanske dags att ta tag i det hela. Jag är som sagt mycket oerfaren på detta området och tänkte passa på att ställa några frågor...

* Hur ofta bör man gå till en massör?

* Är det helkroppsmassage som gäller eller finns det andra sorter att föredra?

* Hur pass mycket hjälper det?

* Vad är skillnaden mellan en naprapat och en chiropraktor? Och när bör man uppsöka någon av dessa? Vilka åkommor är de duktiga på?

Pez
2004-03-30, 00:06
Är det bara massage och/eller lättare krämpor så kan man gå till NPH (Naprapathögskolan) i Stockholm, 150kr för ickestuderande. Satsa på en 3års-elev eller högre. Klarar inte eleven av det så brukar dom få hjälp av en handledare - och dom är oftast rejält kunniga och erfarna.

Är det manipulation man behöver är dock kiropraktor att föredra, beroende på landsting så har man oftast ett antal subventionerade besök (i stockholm är det 5st/år) och då kostar det runt 200-250kr/behandling.

Allan
2004-03-30, 04:53
Det finns en tråd om skillnaden mellan naprapat och kiropraktor. Själv föredrar jag naprapat, efter att ha besökt massor av bägge sorterna.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11496&highlight=naprapat

allan

z_bumbi
2004-03-30, 09:42
Jag har aldrig tagit en helkroppsmassage så jag vet inte vad det innefattar utan jag brukar berätta var jag har problem och så får jag massage på sådana ställen som gör att spänningarna släpper just där.