handdator

Visa fullständig version : Lackande axlar och fler pass i veckan


TABBYz
2014-10-24, 19:47
Tjenare Kolo. Som ni läser rubriken så förstår ni nog min fråga. Jag har väldigt dåliga axlar på grund av att jag har tränat de dåligt och helt enkelt tycker det är skit tråkigt.
Dock när man kommer in på sitt första år av att träna seriöst så förstår jag att det här måste fixas för att jag ska kunna lyckas utvecklas i bänkpress men även en fullbordad fysik.

Fråga; Är det möjligt att träna dina axlar tre gånger i veckan för utökad styrka, massa och uthållighet?

I så fall berätta pros / cons med tre axelpass i veckan :)

mattilainen
2014-10-24, 20:01
axlar klarar nog galant det. Jag kör militärpress, hantellyft åt sidan samt baksida axlar i cc.

vale_tudo
2014-10-24, 20:33
Tjenare Kolo. Som ni läser rubriken så förstår ni nog min fråga. Jag har väldigt dåliga axlar på grund av att jag har tränat de dåligt och helt enkelt tycker det är skit tråkigt.
Dock när man kommer in på sitt första år av att träna seriöst så förstår jag att det här måste fixas för att jag ska kunna lyckas utvecklas i bänkpress men även en fullbordad fysik.

Fråga; Är det möjligt att träna dina axlar tre gånger i veckan för utökad styrka, massa och uthållighet?

I så fall berätta pros / cons med tre axelpass i veckan :)

Nu vet jag inte hur du kör dina axelpass och hur ditt upplägg ser ut.

Nej, 3 ggr i veckan är inte optimalt då axlarna i mina ögon bör du vara varsamma med. Du tränar axlar när du tränar rygg(bakre axlar) och bröst (främre axlar)framförallt.

Visst det kan gå bra för dig att köra 3 ggr i veckan men det handlar inte om utan när något brister/slits av.

Axlar kommer med tiden när du tränar, matar du på mer betyder det inte att du får resultat snabbare.

TABBYz
2014-10-24, 20:40
Mina upplägg är olika men passet i sig har alltid militärpress, hantelpress, front, side delts, shrugs, bakaxlar med varierande övningar, antingen hantlar, fast maskin eller rep.

Övningarna har olika många set och reps men kan gå allt från 4 set till 12 och repsen kan gå allt från 5 till 25.

Dock så gör de inte det. Jag tränar rygg och bröst 2 gånger i veckan och jag märker inte någon utvecklad styrka eller tränade axlar. Jag vill träna axlar 3 gånger i veckan eftersom jag behöver verkligen komma ikapp för att resten av kroppen ska få en balans och snygg figur.

vale_tudo
2014-10-24, 20:50
Mina upplägg är olika men passet i sig har alltid militärpress, hantelpress, front, side delts, shrugs, bakaxlar med varierande övningar, antingen hantlar, fast maskin eller rep.

Övningarna har olika många set och reps men kan gå allt från 4 set till 12 och repsen kan gå allt från 5 till 25.

Dock så gör de inte det. Jag tränar rygg och bröst 2 gånger i veckan och jag märker inte någon utvecklad styrka eller tränade axlar. Jag vill träna axlar 3 gånger i veckan eftersom jag behöver verkligen komma ikapp för att resten av kroppen ska få en balans och snygg figur.

Hur länge har du kört dessa övningar? Är det någon progression i övningarna? byt inte för ofta, då kan du bli förvirrad om övningar ger något eller ej.

Du vill alltså köra 3 ggr axlar samt bröst och rygg 2 ggr i veckan? Du lär slita av något. Ett exempel skulle kunna vara att köra Rygg (Om ryggen är din starkaste muskelgrupp) en gång i veckan och lägga in ett pass extra på axlar. Se hur det blir.

TABBYz
2014-10-24, 20:58
Jag har inte börjat med att köra axlar 3 gånger i veckan ännu. Dock försöker jag variera mina axelpass så kroppen inte vänjer sig vid vikterna och övningarna så jag kan utvecklas på ett bättre sätt. Försöker blanda schemat en gång i veckan (ungefär).

Sen jag började träna axlarna mer seriöst så ökade jag otroligt mycket i militär och axelpressen (70x3 på militär och 35x6 på axelpress). Innan klarade jag knappt 50 på militär och 18 på axelpressen.

För att gå till din tredje fråga så vill jag gärna göra detta. Jag vet att benen är en egen muskelgrupp och påverkas inte av så många andra men jag kör ben 3 / 4 gånger i veckan och eftersom mina ben är så jävla stora så vill jag byta ut alla dessa bendagar till två och lägga till 3 axelpass istället :)

vale_tudo
2014-10-24, 21:05
Jag har inte börjat med att köra axlar 3 gånger i veckan ännu. Dock försöker jag variera mina axelpass så kroppen inte vänjer sig vid vikterna och övningarna så jag kan utvecklas på ett bättre sätt. Försöker blanda schemat en gång i veckan (ungefär).

Sen jag började träna axlarna mer seriöst så ökade jag otroligt mycket i militär och axelpressen (70x3 på militär och 35x6 på axelpress). Innan klarade jag knappt 50 på militär och 18 på axelpressen.

För att gå till din tredje fråga så vill jag gärna göra detta. Jag vet att benen är en egen muskelgrupp och påverkas inte av så många andra men jag kör ben 3 / 4 gånger i veckan och eftersom mina ben är så jävla stora så vill jag byta ut alla dessa bendagar till en och lägga till 3 axelpass istället :)

Din kropp vänjer sig inte så snabbt ska du veta. Nojja dig inte över att du måste byta så ofta. Det är ett misstag, någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men en annan sak om du kör till exempel ena veckan militär press och andra veckan hantelpress eller varannan vecka hantel och militär kanske ger bättre resultat?

Kosten ser bra ut antar jag?

Har för mig jag läste någonstanns på att bakre axlar svarar bra på hög reps. Ska försöka hitta lite info om detta efter min Dota2 match. :D


Hur ser dina reps antal för diverse övningar? Hur ser vilan ut när du varierar så ofta?

TABBYz
2014-10-24, 21:12
Många tycker att du ska byta varje pass, vissa tycker varje vecka, varje månad, aldrig etc etc. Jag förstår hur du tänker, dock så vill jag testa och se om det här fungerar för mig :)

Min kost är bra. Jag är 194 cm lång, väger runt 127 kg, nyss fyllt 16 år och tränat i 2 år och seriöst 1 år. Jag får i mig 2,2g protein per kilo, tillräckligt med kolhydrater, kalorier, fetter och allt annat som gör så att kosten blir fullbordad.

Som sagt, det varierar beroende på hur jag mår fysiskt och psykiskt men på basövningarna som militär och axelpressen så försöker jag få en tung 5 men kan även köra ett drop och köra 10 reps till. Allt beroende på vad jag känner för.
Ganska likt på de andra övningarna, dock så försöker jag fokusera på mer volym vid tilläggsövningar.
Vilan är lika olika som reps, set och övning :) Men kan variera allt från 15 sekunder till 2 minuter.

jflycore
2014-10-24, 21:21
DU är bra bitig iaf! Det får man allt säga.
Bra jobbat.
Det kan ju vara så att axlarna inte riktigt framhävs om du ligger på lite högre BF, och att dom kommer bli mer synliga vid lägre BF.

Upp med en formbild om du har lust. På just axlarna/överkroppen.
Vore kul att se.

Jag har bra axlar, och jag tränar inte dom direkt ofta.
Max 1 gång i veckan.
Men sen tränar jag ju bröst och rygg lika ofta, så axlarna får ju "typ" träning ca 3 ggr/veckan.
Försöker variera min träning med olika vikter, och övningar.
Det som en genomgående tråd är iaf pyramidset med högreps.

Mvh

TABBYz
2014-10-24, 22:16
Jag ligger just nu på 26-27% bodyfat men ser det som ganska bra för att väga 127 kg.
Har även tänkt på att det kan vara på grund av min höga fettprocent men vet själv hur jävla kass jag är att träna dem. Så tänkte komma igång och verkligen chocka kroppen för att verkligen komma ikapp.

Men jag läser och förstår vad ni menar, dock så vill jag gärna testa den här 3 gånger per week i kanske 6 - 8 veckor och verkligen se om det här passar mig och om jag utvecklas.

Mer pros / cons är självklart välkomnande :)

jflycore
2014-10-24, 22:39
Jag skulle nog säga att det inte finns något positivt med att träna axlar med såpass stor volym.
Men visst, testa dig fram :)
Veckans tips isåfall: Glöm för tusan inte att värma upp ordentligt.

TABBYz
2014-10-24, 22:44
Kör Kai Greene uppvärmning ;) Aldrig skadat mig, ingen inflammation, verkar hjälpa :))

ceejay
2014-10-24, 22:57
Kör militärpress 3 gånger i veckan. Funkar fint. Tunga 2or, 3or och 5or.

BobaFett
2014-10-25, 10:28
Tränar axlar 6 gånger i veckan, inga problem än så länge.

BobaFett
2014-10-25, 10:35
Din kropp vänjer sig inte så snabbt ska du veta.

Det finns en studie angående detta. De körde ett stenhårt upplägg en vecka och proteinsyntesen var peakad hela veckan men redan nästa vecka var den tillbaka på basnivåer av samma träning. Kommer inte ihåg vad den hette, repeated bout effect eller nåt sånt.

hoffmetal
2014-10-30, 14:25
Kör militärpress 3 gånger i veckan. Funkar fint. Tunga 2or, 3or och 5or.
Tummen upp.

Militärpress tränar axeln bra. Nästan det enda jag kört för axlar. Bara nu på senare dagar som jag börjat köra lateral raises och sån skit. MP är i mina ögon väldigt effektivt och typ det enda man behöver för axlarna dom första åren.
Variera tungt och lätt bara.

AntonHA
2014-10-31, 23:16
Kommer in och lånar tråden lite. Mina axlar, traps och övre bröst lackar. Bör jag byta ut bänkpress mot militärpress? Jag kör wendler 531 så jag både militärpress en gång och bänkpress en gång i veckan. Jag funderar dock på om jag ska köra militärpress 2 ggr i veckan istället? Jag är svag i militärpress jämfört med bänk (55x5 militär och 100x5 bänk), vilket jag tror kan kopplas till mina lackande axlar.

TABBYz
2014-11-01, 00:30
Kommer in och lånar tråden lite. Mina axlar, traps och övre bröst lackar. Bör jag byta ut bänkpress mot militärpress? Jag kör wendler 531 så jag både militärpress en gång och bänkpress en gång i veckan. Jag funderar dock på om jag ska köra militärpress 2 ggr i veckan istället? Jag är svag i militärpress jämfört med bänk (55x5 militär och 100x5 bänk), vilket jag tror kan kopplas till mina lackande axlar.

Tror du ska fortsätta, kanske köra två militär och två bänkpress pass?
Kanske göra alternativa övningar för militär och bänkpress så dina axlar kan utvecklas på annorlunda sätt, inget jag är säker på, men testa.

ES99
2014-11-02, 00:43
Tränar axlar 6 gånger i veckan, inga problem än så länge.

Hur kör du? Utveckla gärna lite då det låter intressant. Hur upplever du att det går?

Mvh