handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! Kosten till min DTP-träning


Jennis86
2014-10-24, 19:46
Hej.

Nu äre såhär att jag är kass gällande kost. Min tro är att det är kosten som skiter sig för mig då jag vill gå ner i vikt och bli starkare. Jag är tjej, 28år och väger 85.5kg, jag står still och inget händer!

Jag kör ett program kallas för DTP (Dramatic Transformation Principle) som pågår i 4veckor, inne på min andra.
Ni som ej vet vad DTP är så kör man slut på musklerna, man supersetar varje muskelgrupp en gång i veckan genom att köra många reps med så tungt man orkar.
Ex. Mitt pass igår, bröst och rygg. (Jag kör klart bröst sen går jag över till rygg)
Bröst:
40reps vila 60sec (vikt: så pass tungt så jag klarar 40st)
30reps vila 75sec (vikt: öka vikt, vid 30ska jag vara slut)
20reps vila 90sec (vikt: öka vikt)
10reps vila 105sec (vikt: som tyngst)
10reps vila 120sec (vikt: ännu tyngre om du kan)
20reps vila 105sec (vikt: lätta vikten så du orkar 20st)
30reps vila 90sec (vikt: lätta vikten)
40reps vila 75sec (vikt: lätta vikten)
Youtuba DTP om ni ej förstår mig.

Sen hoppar jag på rygg och kör exakt lika.

Jag äter 1400kcal om dagen (försöker hålla mig där iaf)
Kolhydrater 66g/dag
Protein 150g/dag
Fett 59g/dag. Dessa felar ibland men gör f*n så gott jag kan.
Men jag går ej ner i vikt, mitt intag ligger alltså under det jag förbrukar i energi och anser själv att jag borde gå ner i vikt.

Jag tränar:
Mån: DTP ben och vader
Tis: DTP Biceps och Triceps
Ons: 60min spinning
Tors: Bröst och rygg
Fre: Crawlkurs 60min
Lör: Mage och nedre rygg
Sön: Spinning 60min.

Till varje DTP pass värmer jag upp 5min, oftast på crosstrainer och nu har jag börjat öka konditon efter styrkan till 15min cardio samt stretch.
Musklerna är trötta MEN psyket orkar mer å nu hänt att jag ibland tagit en promenad. VARFÖR går jag ej ner i vikt, eller minskas i mått?!

Jobbar på verkstad och, ja en lugn verkstad så förbrukar kanske inte så mycke energi där.
Äter Frukost 9.00
Lunch 11.30
Mellanmål 14.00 eller 15.40
Middag allt mellan 19.00-21.00

Sjukt frustrerad!!*grr*

Aliaas
2014-10-24, 19:51
Hej.

Nu äre såhär att jag är kass gällande kost. Min tro är att det är kosten som skiter sig för mig då jag vill gå ner i vikt och bli starkare. Jag är tjej, 28år och väger 85.5kg, jag står still och inget händer!

Jag kör ett program kallas för DTP (Dramatic Transformation Principle) som pågår i 4veckor, inne på min andra.
Ni som ej vet vad DTP är så kör man slut på musklerna, man supersetar varje muskelgrupp en gång i veckan genom att köra många reps med så tungt man orkar.
Ex. Mitt pass igår, bröst och rygg. (Jag kör klart bröst sen går jag över till rygg)
Bröst:
40reps vila 60sec (vikt: så pass tungt så jag klarar 40st)
30reps vila 75sec (vikt: öka vikt, vid 30ska jag vara slut)
20reps vila 90sec (vikt: öka vikt)
10reps vila 105sec (vikt: som tyngst)
10reps vila 120sec (vikt: ännu tyngre om du kan)
20reps vila 105sec (vikt: lätta vikten så du orkar 20st)
30reps vila 90sec (vikt: lätta vikten)
40reps vila 75sec (vikt: lätta vikten)
Youtuba DTP om ni ej förstår mig.

Sen hoppar jag på rygg och kör exakt lika.

Jag äter 1400kcal om dagen (försöker hålla mig där iaf)
Kolhydrater 66g/dag
Protein 150g/dag
Fett 59g/dag. Dessa felar ibland men gör f*n så gott jag kan.
Men jag går ej ner i vikt, mitt intag ligger alltså under det jag förbrukar i energi och anser själv att jag borde gå ner i vikt.

Jag tränar:
Mån: DTP ben och vader
Tis: DTP Biceps och Triceps
Ons: 60min spinning
Tors: Bröst och rygg
Fre: Crawlkurs 60min
Lör: Mage och nedre rygg
Sön: Spinning 60min.

Till varje DTP pass värmer jag upp 5min, oftast på crosstrainer och nu har jag börjat öka konditon efter styrkan till 15min cardio samt stretch.
Musklerna är trötta MEN psyket orkar mer å nu hänt att jag ibland tagit en promenad. VARFÖR går jag ej ner i vikt, eller minskas i mått?!

Jobbar på verkstad och, ja en lugn verkstad så förbrukar kanske inte så mycke energi där.
Äter Frukost 9.00
Lunch 11.30
Mellanmål 14.00 eller 15.40
Middag allt mellan 19.00-21.00

Sjukt frustrerad!!*grr*


Väger du dig varje dag på morgonen?

räknar du kalorier seriöst?

posta en dags matintag:)

förövrigt tycker jag att det här DDT låter helt idiotiskt men kör på med det om du gillar det ;)

Jennis86
2014-10-24, 21:07
Nej, jag har inte vägt mig varje morgon. Vägt mig innan start sen en vecka efteråt, samma dag, på morgonen.

Jag räknar min kost genom Lifesums app och väger med våg.
Kan skriva ner en dag med min kost så fort jag får tid!

Kom gärna med en förklarning till Varför du anser det är idiotiskt. Jag vill gärna förstå allt, jag tycker denna träning är ganska rolig. Har man ej testat på så vet man inte om det är något som funkar eller ej. Men anser efter dessa 2 veckor borde det ske lite mer än vad som hänt.
Jag är lixom i en "nedbrytningsfas" för att sen återhämta mig efter dessa veckor. Om du inte redan läst eller sett Kris koncept rekommenderar jag det. Ganska intressant att se olika träningsformer :)

Aliaas
2014-10-24, 21:32
Nej, jag har inte vägt mig varje morgon. Vägt mig innan start sen en vecka efteråt, samma dag, på morgonen.

Jag räknar min kost genom Lifesums app och väger med våg.
Kan skriva ner en dag med min kost så fort jag får tid!

Kom gärna med en förklarning till Varför du anser det är idiotiskt. Jag vill gärna förstå allt, jag tycker denna träning är ganska rolig. Har man ej testat på så vet man inte om det är något som funkar eller ej. Men anser efter dessa 2 veckor borde det ske lite mer än vad som hänt.
Jag är lixom i en "nedbrytningsfas" för att sen återhämta mig efter dessa veckor. Om du inte redan läst eller sett Kris koncept rekommenderar jag det. Ganska intressant att se olika träningsformer :)
Ok kör samma kcal en vecka till och väg dig varje morgon för att sedan se median/medelvikten över veckan, då kan du se om du går ner eller inte. En vecka är för kort tid för att se och dessutom kan man variera mycket i vikt från dag till dag.

Att du genom detta program ska hamna i en ''Nedbrytningsfas" låter verkligen inte alls bra, speciellt inte på kontinuerligt kaloriunderskott då din muskelmassa kan komma att minska drastiskt.

Råder dig verkligen att tänka om och köra på samma kcal(möjligen lite lägre om inget händer denna vecka) med HÖGT proteinintag, samt att utföra relativt TUNG styrketräning med avsevärt lägre volym i samband med valfri cardio.

Läs deff-guiden i stickyn ovanför och lycka till :)

Fenix82
2014-10-25, 21:29
Kul att du är så motiverad. Några saker jag reagerar på.

1. Du tränar för hårt. Då du har en vikt på 85kg så antar jag att du inte har tränat mycket tidigare, så akta dig för att bränna ut dig mentalt. Sett det flera gånger folk som kör järnet fyra veckor sedan missar ett pass och därigenom anser att de har failat och faller av helt. Att gå ner i vikt är inte så svårt som man tror men handlar om att ändra livsstil, så hitta en form du kan köra månad efter månad.

2. Skippa DDT och använd en beprövad träningsform.

3. Posta vad du äter här så kan du få tips på kosten. Handlar lika mycket om att äta rätt saker som att äta underskott om du ska må bra i längden.

4. Räkna med att det är ett visst moment som behöver övervinnas i början innan det börjar hända saker. Keep going. När vikten väl börjar droppa kommer det ge dig motivation att fortsätta.

5. Börja använda måttband varje dag som komplement till vågen. För mig hamnar allt runt midjan som exempel och en liten viktnedgång syns tydligt.

Lycka till, alltid kul att se någon påväg mot förändring.

tsim
2014-10-25, 21:39
Man ska hinna återhämta sig också.
Låter verkligen som du håller på bränner ut dig.

Jennis86
2014-10-26, 12:57
Denna träning är INGET man kör en längre period.
Efter dessa 4v kommer en återhämtningsperiod.

Jag har tränat många år men aldrig varit så kunnig som vad många är, alltid testat på olika saker för det är kul. Har varit väldigt kraftig och jobbat bort över 40kg. Men efter 2 skador(inget sammanhang till gym/träning) blev det tok och blev borta ca 1år men nu är jag mentalt stark av att fortsätta min resa efter rehabilitering och en lång tid återuppbyggnad!!!

Gällande konditon är det oftast spinning, cykel, promenad, intervallträning som gå/jogga i uppförsbackar, testat många olika former där pulsen går upp. Vintern längdskidor, testar de kroppen klarar av och skonsamt mot skador jag har.

Styrka i gym är inte riktigt min grej men tränat en del i redcore band, hantlar och vikter samt pass som styrkepass i grupp (jag är juh en tjej som ni märker haha)

Skriver ner en dags kost då jag kommer hem och har en dator att skicka ifrån. Tack att ni bollar med mig, uppskattas! :)

Aliaas
2014-10-26, 13:48
Denna träning är INGET man kör en längre period.
Efter dessa 4v kommer en återhämtningsperiod.

Jag har tränat många år men aldrig varit så kunnig som vad många är, alltid testat på olika saker för det är kul. Har varit väldigt kraftig och jobbat bort över 40kg. Men efter 2 skador(inget sammanhang till gym/träning) blev det tok och blev borta ca 1år men nu är jag mentalt stark av att fortsätta min resa efter rehabilitering och en lång tid återuppbyggnad!!!

Gällande konditon är det oftast spinning, cykel, promenad, intervallträning som gå/jogga i uppförsbackar, testat många olika former där pulsen går upp. Vintern längdskidor, testar de kroppen klarar av och skonsamt mot skador jag har.

Styrka i gym är inte riktigt min grej men tränat en del i redcore band, hantlar och vikter samt pass som styrkepass i grupp (jag är juh en tjej som ni märker haha)

Skriver ner en dags kost då jag kommer hem och har en dator att skicka ifrån. Tack att ni bollar med mig, uppskattas! :)
Förstår att träningsperioden inte är långvarig men däremot kommer ditt energiunderskott vara det. Dessutom är det väll så att du kommer fortsätta träna efter dessa 4 veckor? Därmed kommer din så kallade återhämtningsfas vara väldigt inefektiv då du fortfarande ligger under din energibalans

Jennis86
2014-10-26, 15:04
SJÄLVKLART kommer jag fortsätta träna! Mår bra av det :) men efter dessa 4v enligt programmet så är det mer promenader och vilodagar. Sen blir det nog mitt eget race, träna med sunt förnuft!!
Detta är mer att trigga igång mig av någon anledning pga personliga skäl.

Det är inte så att jag är envis och sätter mig emot vad som sägs, lärorikt och jag tar åt mig kritiken. Men det är nytt för mig detta och jag gör allt för att förstå grejen med vad jag gör, vad det påverkar, varför ni säger som ni gör. Mycke att ta in!

PS! Skrev ner 3 dagar med kost men då jag skulle posta så hann jag bli utloggad (?!) och måsta logga in på nytt, allt försvann *sur*
Skriver om sen!

DTP länk
http://www.bodybuilding.com/fun/kris-gethin-dtp-4-weeks-to-maximum-muscle.html

Fenix82
2014-10-26, 16:06
Kan du definiera vad som är ditt mål med träningen. Är det nån målvikt du vill nå? Eller vill du bygga så mycket massa som möjligt? Eller tränar du inför något speciellt, någon annan sport eller liknande?

Om du satsar på att gå ner i vikt och bara komma i bättre form, få en mer slimmad kropp hade jag satsat på styrka 3ggr/v i form av 3 split. Köra 10-15min cardio i anslutning till styrkepassen. Behålla crawlkursen och sedan fylla ut med promenader (60min) för att bränna mer energi (där du orkar). Samtidigt som styr upp kosten så att du ligger på underskott.

Alt. styrka 2ggr/v i två split + 1 aerobics pass då du är tjej lol.

Aliaas
2014-10-26, 17:15
Kan du definiera vad som är ditt mål med träningen. Är det nån målvikt du vill nå? Eller vill du bygga så mycket massa som möjligt? Eller tränar du inför något speciellt, någon annan sport eller liknande?

Om du satsar på att gå ner i vikt och bara komma i bättre form, få en mer slimmad kropp hade jag satsat på styrka 3ggr/v i form av 3 split. Köra 10-15min cardio i anslutning till styrkepassen. Behålla crawlkursen och sedan fylla ut med promenader (60min) för att bränna mer energi (där du orkar). Samtidigt som styr upp kosten så att du ligger på underskott.

Alt. styrka 2ggr/v i två split + 1 aerobics pass då du är tjej lol.
Detta.

Jennis86
2014-10-28, 09:37
Dag 1 - 1409kcal
Frukost:
200g arlas mini keso 1,5%
1st kokt ägg
6g hemgjort müsli (frön, nötter osv)

Lunch:
200g ekologiskt nötkött 10%
26g sallad
29g rödlök
40g tomat
0,7 portion hot kreol
11g rostad lök
1st frisco bröd

Middag:
117g rostbiff
60g avocado
20g spenat
70g kräftstjärtar

Mellanmål:
30g whey choklad

Dag 2 - 1304kcal
Frukost:
120g lindahls kvarg naturell
35g blåbär
20g hemgjord müsli

Lunch:
160g lax
65g potatis
20g ost 30%
60g sallad
1 skiva glutenfritt bröd
1 skiva knäckebröd
10g normalsaltat bregott
25g kidneybönor

Middag:
224g picnicbog
20g spenat
48g körsbärstomater

Mellanmål:
1st clementin
1st päron

Dag 3 (Dagens måltider som jag förberett)
Frukost:
61g hallon
100g lindahls kvarg naturell
12g eget müsli
1st ägg
1st clementin

Lunch:
23g spenat
47g avocado
39g apetina classic
62g körsbärstomater
96g kräftstjärtar
50g kikärtor
70g räkor
17g valnötter
6g vitvins vinäger

Mellanmål:
30g whey 100 choklad

thure
2014-10-29, 12:15
Vad dricker du till dina måltider?

Jennis86
2014-10-29, 12:33
Vad dricker du till dina måltider?

Vatten såklart! :) Vatten vatten vatten.. är olika hur mycket. Men aldrig nå med kcal, isf hade jag skrivit in det i kosten ;)

Fenix82
2014-11-02, 14:23
Tycker det ser bra ut, fortsätt några veckor och återkom om det inte händer något. Var noga med att kolla vikten varje dag då det kan variera från dag till dag, använd måttband också.

Hur långa är DTP passen?

Överväg att gå ner på 2 eller 3 styrkepass i veckan samt fylla ut med 60 min promenader resten. Behåll crawlkursen om du tycker det är kul.

Som exempel kör du 60 min spinningpass vilket jag antar är ett 100% ösa pass och därefter kör du ben och vader dagen efter vilket inte är optimalt, försök att köra lite mindre intensiva saker mellan styrkepassen. Då du har några kilo extra kan du bygga en del massa medan du går ner i vikt, men fokus är att lossa extra vikt. Då är det bra att köra styrka för att inte tappa muskler och sedan göra förbrännande aktiviteter som inte är för intensiva för att hamna på negativ energibalans.

Jennis86
2014-11-14, 08:15
Hej.
Haft fullt upp så ej hunnit logga in här.

DTP-passen är kring 60min, går lite fortare på vissa pass. Beror även på dagsformen hur fort kontrollerat tempo jag har i varje set. Är jag förbannad går der fort haha.

Vikten pendlar mellan 85,5 och idag ner på 84,3kg.

Enligt schema är jag nu i "återhämtningsperioden", Tisdag är det dax att kolla resultaten.

Ok, jag hör dig. Mindre intensiva pass mellan styrketräningen.

Vanligtvis då jag tränat förut har jag gått till gymmet å kört, jag är där för att träna inte sitta å vila. Så detta program har juh "chockat" min kropp då jag vilat emellan varje pass och kört så tungt + massa reps. Man ska juh bryta mönstret sägs det.
Skulle jag köra på nu med mitt eget så hamnar nog fokusen lite mera på konditon.
Spinning kommer jag nog aldrig sluta med när det fungerar för mina knän (gammal skada)

Crawl måste jag utöka, tänkt simma 2 ggr i veckan, pga anmäld till Vansbro och måste få in simningen bra tills dess. Promenader vill jag gärna med då det är allmänt skönt för kroppen, varför finns det inte fler dagar på en vecka?! Haha

Ska pröva! :)

Fenix82
2014-11-23, 21:54
Det är rätt prioriteringar, träningen behöver komma först!

Det är bara köra på. Om du inte får resultat snart och börjar gå ner i vikt hade jag gjort följande:
- Skippa DTP passen som jag redan tjatat om hundra gånger.
- Dra ner på energiintag genom att skippa kolhydrater helt till frukost, samt dra ner på dem på lunchen. Ersätt med mer sallad som är nice att äta utan att det ger nån direkt energi. Middag behövs för att undvika att falla in i småätande så fortsätt med det.
- Ersätta en del av de naturliga proteinkällorna med pulver för att få tillräckligt med protein men få ner mängden fett.

Ex. du hade nån dag där du åt 20g ost och 10g bregott. De blir väl 126kcal om jag räknade rätt. Det är 9% av ditt dagliga intag (om du kör på 1400kcal) vilket är en nice sänkning. Hade nog tagit bort brödet också och ökat på salladen istället för att få känslan av att äta mer.

Jennis86
2014-11-24, 11:46
Oki :)