handdator

Visa fullständig version : Fråga angående frukt


d38ntemp
2014-10-24, 15:25
Hejsan!

Är någorlunda ny på detta forumet och om det finns en tråd som berör mitt ämne så kan ni väl vara vänliga att hänvisa mig dit istället =)

Lite kort... Försöker att träna varje dag, mixar kondition, styrka och gruppträning. Ligger nu på ett kaloriunderskott och försöker att bli av med de sista envisa fettprocenten som tycks samlas runt mage/lår.

Är ganska påläst när det gäller kalorier in/ut när det gäller viktminskning/ökning.

Nu till min fråga om frukt... Blir ofta sugen på onyttigheter på kvällen och undrar om det är OK om man tex vräker i sig sisådär 5 clementiner eller 5 äpplen under en 3 timmars period?

Kommer fruktsockret att lagra sig som fett fastän jag har ett underskott på kalorier eller är det fritt fram för mig att äta så mycket frukt jag vill, bara jag fortfarande ligger på ett underskott om jag inte vill lagra onödigt fett och gå upp i vikt?

Svar uppskattas! =)

RobinEH
2014-10-24, 15:36
Ett totalt intag på ca 50-80g/dag eller ca 10-15E% har sannolikt inte några negativa effekter utan kanske bara fördelar. Vid energiöverskott kan mängderna begränsas till de lägre rekommendationerna. Vid energiunderskott spelar mängden fruktos en mycket mindre roll eftersom det inte kan bildas något överskott men man bör nog ändå inte överstiga 15E%.
I frukt och grönsaker kommer ca 20-50% av kolhydraterna från fruktos men eftersom färska grönsaker och frukter innehåller mycket vatten och därför inte så mycket kolhydrater totalt sett så kan intaget av frukt och grönt vara högt. Fruktosinnehållet är ca 0,1-7g/100g vilket mycket väl gör att man kan följa de nordiska näringsrekommendationerna om 600g frukt och grönt per dag och max 10E% från renframställda sockerarter, i stort sett oavsett vilken diet man följer.
http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370

Går upp i vikt gör du inte om du har ett energiunderskott, oavsett om du äter fruktos eller inte.

EnergiÖverskott
2014-10-24, 15:58
Tränar varje dag trots underskott? Fruktos från enstaka frukter lagras som fett trots underskott?

Du är nog inte så påläst som du tror.

Du kan dricka fruktoslösning utan att gå upp i vikt om du ligger på ett ernergiunderskott.

Tycker dessutom absolut att du ska lägga in en dag eller två på balans/vecka om du tränar både styrka och kondition väldigt hårt så länge du inte är smällfet.

d38ntemp
2014-10-24, 16:44
Har fått höra att "magen" inte kan bearbeta all frukt(socker) under en sådan kort period och därför inte har något annat val än att lagra det som fett - oavsett om man har ett energiunderskott eller inte.

RobinEH
2014-10-24, 17:07
Väldigt lite sockerarter lagras som fett i kroppen. 5 äpplen eller clementiner är knappast något problem.

d38ntemp
2014-10-24, 17:41
Väldigt lite sockerarter lagras som fett i kroppen. 5 äpplen eller clementiner är knappast något problem.

Jag är alltid extremt sugen på snabba kolhydrater på kvällen. Godis, mackor m.m. Kan stå emot suget 90% av gångerna men ibland så ger psyket upp och på ett vips så har man vräkt i sig en stor skål muslicrunch m mjölk.

Äpplen som är relativt kalorisnåla vore ju då såklart ett mycket bättre alternativ.

M.a.o så är 5 äpplen, under en 3 timmarsperiod ingen big deal enligt dig, sålänge jag fortfarande befinner mig i ett energiunderskott?

R Scarpa27
2014-10-24, 18:31
Jag är alltid extremt sugen på snabba kolhydrater på kvällen. Godis, mackor m.m. Kan stå emot suget 90% av gångerna men ibland så ger psyket upp och på ett vips så har man vräkt i sig en stor skål muslicrunch m mjölk.


Äpplen som är relativt kalorisnåla vore ju då såklart ett mycket bättre alternativ.

M.a.o så är 5 äpplen, under en 3 timmarsperiod ingen big deal enligt dig, sålänge jag fortfarande befinner mig i ett energiunderskott?

ät vad du vill så länge du täckt dina macros.
kvittar om det är frukt, godis, chips osv om du fortfarnde hamnar på underskott
bästa är ju något du tycker om.
sen hur mkt kalorier att tillgå justerar du ju efter kalorier du har kvar.

Linjedomarn
2014-10-24, 18:35
Har fått höra att "magen" inte kan bearbeta all frukt(socker) under en sådan kort period och därför inte har något annat val än att lagra det som fett - oavsett om man har ett energiunderskott eller inte.

"Magen" bearbetar inte någonting. Fruktos tas upp i tarmen och transporteras till levern för att bilda glukos, något som också måste ske om det nu skulle lagras som fett. Magen kan inte trolla fruktos till triglycerider och lagra in det som fett utan det kommer förmodligen tas upp oxideras i kroppen alternativt lagras in som glykogen i muskulaturen eller levern då du förmodligen har brist där då du både ligger på underskott och rör på dig mycket.

Det är nog ytterst få som har blivit feta pga fruktsallad om vi säger så..

Pretorian
2014-10-24, 18:52
Ät frukt om du är sugen på det. Fast samma sak gäller flingor med mjölk. Äter du jätte jättemycket minskar underskottet förstås.

d38ntemp
2014-10-24, 20:21
Alright!

Tack för alla svar