handdator

Visa fullständig version : Antal reps för muskelgrupper med naturligt kort TUT


Newi
2014-10-24, 09:41
Kanske något kryptisk rubrik, men jag tänker här främst på muskelgrupper som vader och underarmar. För dessa muskelgrupper florerar ju mängder med olika rekommendationer för antal reps - man ska tungt som satan med få reps och många set, man ska köra många reps och många set, man ska köra strikt och trycka till i slutfasen, man ska köra upp- och ned i 47 graders vinkel samtidigt som man visslar på Rooster med Alice in Chains, etc.

Jag såg dock en video med PhysiquesOfGreatness (inte för att det skulle vara den bästa källan) och han rekommenderade 12-15 reps för underarmar just på grund av att Time Under Tension (TUT) är så kort när man tränar underarmar. Detta låter faktiskt som ett argument jag skulle kunna köpa. Hur strikt man än tränar underarmar består ju de flesta övningar av ett kort litet ryck och sedan är repetitionen klar.

Jag undrar nu om någon vet ifall det ligger någon sanning i detta, eller om det bara är dynga?

PureWhey
2014-10-24, 09:54
Vad har 12-15 reps och kort rom att göra med varandra?

BobaFett
2014-10-24, 10:01
Det är skitsnack eftersom det inte finns nåt som heter optimalt repsomfång.

Newi
2014-10-24, 10:05
Vad har 12-15 reps och kort rom att göra med varandra?

Vet inte om jag förstår dig rätt, men jag pratar inte om att förlänga eller förkorta RoM över huvud taget. Jag menar snarare att den arbetande muskeln kommer att vara belastad under längre tid vid exempelvis ett knäböj än vid en handledscurl (oavsett vilket RoM man använder sig av).

Skulle det i så fall inte vara rimligare att köra fler reps för handledscurls än för knäböj, för att komma upp i en optimal mängd TUT (om det nu finns någon sådan)?

PureWhey
2014-10-24, 10:06
Och hur har du räknat ut denna "optimala TUT-mängden" ?

Förstår ungefär 0.

Newi
2014-10-24, 10:15
Och hur har du räknat ut denna "optimala TUT-mängden" ?

Förstår ungefär 0.

Det har jag uppenbarligen inte, eftersom jag frågar om det finns någon sådan.

Förstår jag dig rätt om jag påstår att du anser att time under tension är mått som inte tillför något? Annars förstår jag inte riktigt hur jag ska göra mitt förra inlägg mer tydligt.

PureWhey
2014-10-24, 10:19
Du kan ha längre TUT på en wristcurl än en knäböj.

Newi
2014-10-24, 10:39
Du kan ha längre TUT på en wristcurl än en knäböj.

Sluta argumentera med påhittade antaganden. Jag begriper också att man kan utföra de flesta övningar precis hur snabbt eller långsamt man vill.

Det är dock ganska tydligt att jag anser att man generellt kan säga att benmusklerna belastas under längre tid i ett knäböj än vad underarmarna belastas av en wristcurl. Så om vi lugnt och sansat gör antagandet att så är fallet, ska man då ta detta i beaktande när man bestämmer antal sets och reps?

Commando1980
2014-10-24, 12:07
Kanske något kryptisk rubrik, men jag tänker här främst på muskelgrupper som vader och underarmar. För dessa muskelgrupper florerar ju mängder med olika rekommendationer för antal reps - man ska tungt som satan med få reps och många set, man ska köra många reps och många set, man ska köra strikt och trycka till i slutfasen, man ska köra upp- och ned i 47 graders vinkel samtidigt som man visslar på Rooster med Alice in Chains, etc.

Jag såg dock en video med PhysiquesOfGreatness (inte för att det skulle vara den bästa källan) och han rekommenderade 12-15 reps för underarmar just på grund av att Time Under Tension (TUT) är så kort när man tränar underarmar. Detta låter faktiskt som ett argument jag skulle kunna köpa. Hur strikt man än tränar underarmar består ju de flesta övningar av ett kort litet ryck och sedan är repetitionen klar.

Jag undrar nu om någon vet ifall det ligger någon sanning i detta, eller om det bara är dynga?

Ja, det är en rekommendation som funnits länge inom byggarvärlden för t ex underarmar, vader och shrugs (traps). Jag tycker att det ligger en del sanning i det. Sen är ju också repshastighet en faktor. TUT i enskilda set kan heller inte helt separeras från total TUT (beroende på träningsvolym).

Att man ligger något högre i reps innebär ju dock inte att man inte kan/bör inkludera en del tyngre träning också.

Ajemän
2014-10-24, 12:07
Om tut spelar någon roll så är det ju ett vettigt resonemang, men gör det?

BobaFett
2014-10-24, 12:49
Det är så löjligt med såna här diskussioner. TUT spelar säkert roll men som med allt inom träning om du gör en sak länge (även om den skulle vara "optimal") så kommer den att tappa effekt.

Anledningen till att man får muskler är för att kroppen försöker anpassa sig till något. Att inte variera vad kroppen utsätts för är dumt.

sungun
2014-10-24, 13:07
Kanske något kryptisk rubrik, men jag tänker här främst på muskelgrupper som vader och underarmar. För dessa muskelgrupper florerar ju mängder med olika rekommendationer för antal reps - man ska tungt som satan med få reps och många set, man ska köra många reps och många set, man ska köra strikt och trycka till i slutfasen, man ska köra upp- och ned i 47 graders vinkel samtidigt som man visslar på Rooster med Alice in Chains, etc.

Jag såg dock en video med PhysiquesOfGreatness (inte för att det skulle vara den bästa källan) och han rekommenderade 12-15 reps för underarmar just på grund av att Time Under Tension (TUT) är så kort när man tränar underarmar. Detta låter faktiskt som ett argument jag skulle kunna köpa. Hur strikt man än tränar underarmar består ju de flesta övningar av ett kort litet ryck och sedan är repetitionen klar.

Jag undrar nu om någon vet ifall det ligger någon sanning i detta, eller om det bara är dynga?

Jag tycker det låter som en intressant teori, å rätt logisk eftersom TUT troligen har betydelse för hypertrofi.
Var inte ledsen för att de flesta här inte fattar, eller vill fatta vad du menar. Så är det alltid här, i synnerhet när man är ny.;-)

Köttis
2014-10-24, 13:42
Jag tycker det låter som en intressant teori, å rätt logisk eftersom TUT troligen har betydelse för hypertrofi.
Var inte ledsen för att de flesta här inte fattar, eller vill fatta vad du menar. Så är det alltid här, i synnerhet när man är ny.;-)

Han är registrerad 2006.

Snubben
2014-10-24, 14:27
Ja, det är en rekommendation som funnits länge inom byggarvärlden för t ex underarmar, vader och shrugs (traps). Jag tycker att det ligger en del sanning i det. Sen är ju också repshastighet en faktor. TUT i enskilda set kan heller inte helt separeras från total TUT (beroende på träningsvolym).

Att man ligger något högre i reps innebär ju dock inte att man inte kan/bör inkludera en del tyngre träning också.

Är repshastighet och TUT i det stora hela samma sak? Eller gör du någon distinktion mellan dessa begrepp? Känns som de syftar på samma sak, eller?

Newi
2014-10-24, 14:35
TUT i enskilda set kan heller inte helt separeras från total TUT (beroende på träningsvolym).

Nej, det har du helt rätt i. Jag skulle snarare ha uttryckt mig som så att om TUT per repetition generellt är kortare för en specifik övning så kanske det kan vara vettigare att satsa på ett större antal repetitioner totalt sett för den övningen (oavsett hur många set dessa repetitioner fördelas över).

Newi
2014-10-24, 14:44
Det är så löjligt med såna här diskussioner. TUT spelar säkert roll men som med allt inom träning om du gör en sak länge (även om den skulle vara "optimal") så kommer den att tappa effekt.

Anledningen till att man får muskler är för att kroppen försöker anpassa sig till något. Att inte variera vad kroppen utsätts för är dumt.

Man kan ju fortfarande variera alla möjliga olika faktorer. Det enda som detta skulle innebära att ju att man satsar på lite högre total volym för övningar/muskelgrupper där TUT generellt är lite kortare per repetition.

Utan viljan att vara optimal kan vi ju lika gärna radera halva Kolozzeum med en gång ;)

Anders The Peak
2014-10-24, 14:49
Nej, det har du helt rätt i. Jag skulle snarare ha uttryckt mig som så att om TUT per repetition generellt är kortare för en specifik övning så kanske det kan vara vettigare att satsa på ett större antal repetitioner totalt sett för den övningen (oavsett hur många set dessa repetitioner fördelas över).

Jag tror inte att det här är rätt utan det är säkert tut i kombination med rätt intensitet i setet som är avgörande för om stimulit är tillräckligt för att en anpassning ska ske muskulärt.

z_bumbi
2014-10-24, 14:53
Är repshastighet och TUT i det stora hela samma sak? Eller gör du någon distinktion mellan dessa begrepp? Känns som de syftar på samma sak, eller?

Hastigheten * ROM + eventuella pauser = TUT

BobaFett
2014-10-24, 15:45
Utan viljan att vara optimal kan vi ju lika gärna radera halva Kolozzeum med en gång ;)

Fast optimalt är i så fall TUT från 1-200 sek :p Man blir rätt begränsad om man "ska" hålla sig mellan 12-15 reps.

Stor Hård Ådrig
2014-10-24, 16:09
Finns inga studier som visar att ökad TUT i form av långsammare repstempo ska ge mer hypertrofi än det andra, givet att repsen är kontrollerade. Vad som verkar var det avgörande är totalt utfört arbete.

Förstår din teori med kort ROM, men kan man inte enkelt säga att eftersom muskeln är mindre = kortare ROM = kräver inte lika mycket ROM/TUT?

hurril
2014-10-24, 16:12
Hastigheten * ROM + eventuella pauser = TUT

Du menar sannolikt Hastighet / ROM + eventuella pauser? Annars bör väl en simpel tidtagning direkt ge TuT?

z_bumbi
2014-10-24, 18:20
Du menar sannolikt Hastighet / ROM + eventuella pauser? Annars bör väl en simpel tidtagning direkt ge TuT?

Jag tyckte det såg konstigt ut

och jo en klocka är mycket enklare framför allt pga att det är extremt svårt att mäta ROM för en enskild muskel.

F Ultra
2014-10-25, 00:01
Borde det inte tom vara precis tvärtom, dvs att underarmen med sina betydligt mindre muskelstorlek klara betydligt lägre volym än t.ex framsida lår men att de också pga sin mindre storlek återhämtar sig snabbare vilket gör att man kan köra högre frekvens?

filmjölk
2014-10-25, 10:05
TUT= Time Under Tension annorstädes. På Kolozzeum TUT= Kort explosiv/gungande/ballistisk/svingande/juckande rörelse i högt tempo mellan 2 och fyra femtedelar av en full rörelse.