handdator

Visa fullständig version : Frukost utan järn, kalcium och zink (mjölkprodukter osv)


kwame
2014-10-24, 08:26
Hej!
Det är så här att jag "lider" av Perioral Dermatit, en äcklig hudsjukdom i ansiktet som ger mig extremt dålig hy (typ sårig) så fort jag inte knaprar tabletten "Tetralysal". För normala människor försvinner det efter en kur på 3 månader. Jag har käkat dessa tabletter i ungefär 3 år, men varje gång jag slutar så kommer skiten tillbaks efter cirka 3-4 dagar.

Så, nu har jag tänkt gå in 100% för detta. Enligt förpackningen så ska man inte äta detta i samband med tablettintag (3 timmar före och efter). Har alltid skitit i detta, tänker om detta är anledningen till att de inte fungerar.

Följande läkemedel bör tas med minst 3 timmars mellanrum i kombination med Tetralysal:
- järntabletter
- kalcium
- zink

Så, vad kan jag äta till frukost som inte innehåller dessa ämnen? Detta gäller även kvällsmat den första månaden. Sedan ska man bara ta tabletten 1 gång per dag, då är det ju lättare att få in en lucka på 6 timmar utan intag av dessa iaf..

Jag kan alltså inte äta: mjölkprodukter, ägg och sånt normalt man äter till frukost. Jag har svårt för att äta smörgås till frukost, det är för torrt, och nu kan jag inte ens ha smör på smörgåsen liksom. Brukar äta flingor, men det är också uteslutet.

NICKXXXXXX
2014-10-24, 09:49
Jag har personligen ingen koll på alla maträtter som innehåller järn, zink och kalcium förutom de uppenbara. Det jag dock hade gjort i din situation är att vakna 3-4 timmar innan frukost ta tabletten, somna om och sedan äta en normal frukost. Borde gå väldigt snabbt. Man brukar ju t.ex vakna för att gå på toa :)

jonkii
2014-10-24, 12:11
Du måste ju inte ha smör på mackan. Steka i rapsolja (?), eller kanske ha nån avokadoröra eller.... margarin.

RobinEH
2014-10-24, 12:51
Administreringssätt

Kapslarna ska sväljas hela tillsammans med minst 1/2 glas vatten och i upprätt läge (ej i liggande ställning). Tetralysal kan intas i samband med måltid.
Kombinationer där dosanpassning bör ske:

Zink, calcium, tvåvärt järn: Vid samtidig tillförsel hämmar preparaten absorptionen av tetracykliner. Medlen bör doseras med minst 3 timmars mellanrum. Observera att kalcium i mjölk kan ha samma effekt.
Farmakokinetik

I samband med absorptionen hydrolyseras lymecyklin snabbt till aktivt tetracyklin och andra, inaktiva beståndsdelar. Fritt tetracyklin, som snabbt absorberas, ger terapeutiska serumkoncentrationer (>1,0 mikrog/ml) under minst 12 timmar. De uppnås inom en timme och är maximala (2-3 mikrog/ml) inom 2-3 timmar. Dubbel dos ger 80% ökning av serumkoncentrationerna. Absorptionen påverkas endast obetydligt av mjölk och andra födoämnen. Proteinbindningsgraden uppgår till 45% och halveringstiden är 10-12 timmar. Ca 60% av tillförd peroral dos utsöndras i aktiv form via urinen. Vid normaldos fås därför en urinkoncentration av ca 300 mikrog/ml. Vid dubblering av dosen erhålles en 60% ökning av utsöndringen i urinen.

http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19690829000039&userType=0#interaction

Skippa kosttillskott av zink, kalcium och tvåvärt järn samt undvik att klunka massa mjölk till frukost.

R Scarpa27
2014-10-24, 18:46
skippa frukost. alternativt ät något annat en frukost kan likaväl bestå av ett lass varmmat eller vad som helst.
alltså inte svårare än att äta det du vill undvika.