handdator

Visa fullständig version : Armbågsproblem


Magnus N
2014-10-24, 06:10
Har haft ont i armbågen nu en lite längre tid och det har blivit en del värre på sistone.
Smärtar vid utsträckning och när man masserar senan som går på insidan av armbågen
Har också märkt att lillfingret på samma arm domnar bort och ilar rätt ofta

Någon som har tips på bra sjukgymnast eller liknande i Skåne som man hade kunnat besökt?

Sheogorath
2014-10-24, 09:50
Det är en ulnarisentrapment (inklämning av ulnarisnerven), eventuellt i kombination med en medial epikondylit ("golfarmbåge"). Ibland kan man få muskelvärk och/eller hudkänslighet av själva nervinklämningen utan att det egentligen är fel över det ömmande området du beskriver, men ofta förekommer de två diagnoserna i kombination.

Jag hade gärna kikat på det, men ironiskt nog är jag sjukskriven några veckor nu efter operation av just detta. :)

Magnus N
2014-10-24, 10:24
Läst en del om ulnaris och det låter rätt träffsäkert faktiskt .
Har även problem med axeln så hade gärna kollat det med :/

Har du någon att rekommendera? Eller något du själv kunde kolla på efter sjukskrivningen?

Sheogorath
2014-10-24, 10:30
Jag är sjukgymnast och kommer sköta min egen rehabilitering. Eftersom du ska försöka ta hand om detta utan att gå in på operation i första hand skulle jag föreslå att du tar kontakt med din vårdcentral och hör om de har en arbetsterapeut. Har de inte det så vänd dig till en annan vårdcentral, så att du kan få all hjälp från samma enhet (om det nu blir tal om mediciner, injektioner eller vad det nu kan röra sig om).

Magnus N
2014-10-24, 10:35
Jag är sjukgymnast och kommer sköta min egen rehabilitering. Eftersom du ska försöka ta hand om detta utan att gå in på operation i första hand skulle jag föreslå att du tar kontakt med din vårdcentral och hör om de har en arbetsterapeut. Har de inte det så vänd dig till en annan vårdcentral, så att du kan få all hjälp från samma enhet (om det nu blir tal om mediciner, injektioner eller vad det nu kan röra sig om).

Ok
Tack för svaren :)

Lycka till med rehab

Sheogorath
2014-10-24, 10:39
Snabba tips är att undvika tryck mot underarm och armbåge (typ stödja mot den när du sitter vid datorn, eller vila huvudet i handen när du sitter på en stol) och att vira/tejpa en handduk kring armbågen när du ska sova så att du inte kan böja den under natten. Undvik alla belastningar som gör ont (lär dig vilka rörelser du ska undvika). Allt handlar, till en början, om att avlasta irriterade strukturer.

Magnus N
2014-10-24, 11:03
Snabba tips är att undvika tryck mot underarm och armbåge (typ stödja mot den när du sitter vid datorn, eller vila huvudet i handen när du sitter på en stol) och att vira/tejpa en handduk kring armbågen när du ska sova så att du inte kan böja den under natten. Undvik alla belastningar som gör ont (lär dig vilka rörelser du ska undvika). Allt handlar, till en början, om att avlasta irriterade strukturer.

Tack för tipsen

Hur är det generellt med träning gällande ulnaris, klart inte köra övningar som gör ont men några övningar som är mer skonsamma jämte just detta?

Sheogorath
2014-10-24, 11:07
Undvik sidokrafter i armbågen (pullovers och tricepsextensions kan vara lite taskiga beroende på utförande), maximal böjning (i allt där armarna är inblandade). Har du dessutom en golfarmbåge kan det finnas en hel del greppmoment och bicepsövningar som du ska anpassa (kanske köra med remmar en period och välja hammercurls istället för vanliga bicepscurls).

Men att gå efter smärtan är det absolut bästa.

Magnus N
2014-10-24, 12:10
Undvik sidokrafter i armbågen (pullovers och tricepsextensions kan vara lite taskiga beroende på utförande), maximal böjning (i allt där armarna är inblandade). Har du dessutom en golfarmbåge kan det finnas en hel del greppmoment och bicepsövningar som du ska anpassa (kanske köra med remmar en period och välja hammercurls istället för vanliga bicepscurls).

Men att gå efter smärtan är det absolut bästa.

Ok, tack igen :)