handdator

Visa fullständig version : Hälsning följt av kommatecken


Raschmus
2014-10-23, 10:49
Vad är korrekt?


1. Hej Johan. Hur mår du?

2. Hej, Johan. Hur mår du?

3. Hej Johan, hur mår du?

Patriarch K
2014-10-23, 10:50
hej johan...hur mår duu?!?!

Annars alternativ 3.

Alternativt:
Hej Johan! Hur mår du?

Squidh
2014-10-23, 10:51
Beror det inte på vem man presenterar? Alternativ 2 tolkar jag som att du presenterar dig som Johan medan att du i de andra två alternativen hälsar på en person som heter Johan.

Diomedea exulans
2014-10-23, 10:57
Alla är korrekta. Det beror på hur man menar.

Alt 1: "Hej Johan" sägs i snabb följd, utan paus mellan "Hej" och "Johan". Däremot är det en längre paus mellan "Johan" och "Hur".

Alt 2: Det är en kort paus mellan "Hej" och "Johan". Nästan som om personen är trött på Johan. Jag föreställer mig att det ser ut ungefär såhär:

Johan: "Hej Pelle!"
Pelle (tänker "åh nej, här kommer Johan"): "Hej, (suck), Johan."

Alt 3: Det snabbaste alternativet. Nåt man säger när man ser Johan snabbt på stan och måste kila vidare.

Dessutom finns det ett fjärde alternativ som funkar: "Hej, Johan, hur mår du?"

Sheogorath
2014-10-23, 11:07
Hej, Raschmus. Endast alternativ 2 är korrekt.

Fredszky
2014-10-23, 11:08
Om jag får låna tråden lite så har jag alltid undrat varför alla skriver

"Hej Johan,

Hur mår du?" <-- med H som versal efter radbrytningar i ett mail. Ska man skriva såhär?

Sheogorath
2014-10-23, 11:09
Om jag får låna tråden lite så har jag alltid undrat varför alla skriver

"Hej Johan,

Hur mår du?" <-- med H som versal efter radbrytningar i ett mail. Ska man skriva såhär?

Like this:

"Hej, Johan.

Hur mår du?"

Eller:

"Hej, Johan!

Hur mår du?"

Punkt eller utropstecken följs av versal.

agazza
2014-10-23, 11:14
T´jeeeeNAaAA

är väl standard?

Fredszky
2014-10-23, 11:18
Like this:

"Hej, Johan.

Hur mår du?"

Eller:

"Hej, Johan!

Hur mår du?"

Punkt eller utropstecken följs av versal.

Javisst, men jag tror aldrig jag sett någon annan än mig själv skriva så.
Eller jag skriver:

Hej Johan,

hur mår du?

Det är väl rätt?

agazza
2014-10-23, 11:20
Like this:

"Hej, Johan.

Hur mår du?"

Eller:

"Hej, Johan!

Hur mår du?"

Punkt eller utropstecken följs av versal.

När detta utspelar sig i mitt huvud så ser jag en SYO utan självinsikt på en skola pratandes med en trött elev.

Nummer två är en överpepp jobbig korpulent tjej på kontoret som försöker ragga ligg till firmafesten.

Alternativ tre i pollen känns mest naturtroget, korrekt eller ej

REDaction
2014-10-23, 11:30
Alt. 2 ser bäst ut och det är så jag alltid skrivit så det måste vara rätt.

filmjölk
2014-10-23, 11:35
hej johan...hur mår duu?!?!

?

+1

XXXL
2014-10-23, 11:44
Hur mår Johan?

bubbe
2014-10-23, 11:44
Hej
Hej!
Hej,

resp
Hej Johan
Hej Johan!
Hej Johan,

Är de varianter jag tycker är vanligast och då med extra tomrad under hälsningen. Vad som är rätt eller fel vet jag inte. Brukar uppleva tonen som mer påstridig (och tänker nu vill hen något jobbigt igen) med utropstecknet, oavsett om det är med eller utan namn.

andeem
2014-10-23, 11:46
Sheo,

Det är kutym att i lite formellare brev- och mailkorrespondens inleda så här, med namnet följt av komma och sedan ny rad och ny mening med versal begynnelsebokstav. Möjligen har seden sitt ursprung i USA där man ju har väldigt lite konsekvens i såväl skrivregler som måttenheter för vikt, längd etc.

Inleder man med hej skulle jag kanske använda utropstecken, men det riskerar bli överdrivet frejdigt.

Punkt efter hälsningsfras kan å andra sidan tolkas som fientligt, genom att hälsningen närmast verkar ironisk då man förväntar sig utropstecken.

”Hej Sheo.

Det vore kul att ses. Verkligen. Jättekul.”

Patriarch K
2014-10-23, 11:52
Jag håller med ovanstående. Det låter sjukt fientligt och elakt att använda punkt. En punkt ska imo avsluta en mening och ingenting annat. Detta är inget avslut på meningen utan bara ett litet avbrott eftersom det låter rätt konstigt att skriva:

Hej Johan hur är läget? Det blir svår att veta hur man ska läsa den meningen samt att det döljer sig inkompetens bakom hela den meningen om man inte använder skiljetecken.

Hej Johan. Hur är läget? = Det låter som en pensionär som inte lärt sig använda smileys. Min mamma SMS:ar roligare än sådär. Sjukt torrt! *gah!*

Hej Johan, hur är läget? = Det sprudlar av glädje och det känns som att personen i fråga tycker om dig och verkligen vill ha dig och äta upp dig :hbang:

Baskagge
2014-10-23, 12:06
Det finns ett kapitel om komma i boken Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden. Det står så här:


Vid diverse fristående fraser

Komma sätts alltid vid fraser som har en fristående ställning i meningen. Det gäller förutom parentetiska inskott, som behandlas i punkt 205, följande fall:

a) vid tilltalsuttryck

Mina damer och herrar, härmed förklarar jag bron invigd.
Nu kan du komma fram, Maria.

b) vid utropsord och liknande

Jaså, det är här den ligger.
Nej, det går nog inte.


Hej, Johan. Är väl det som är mest korrekt. Fast jag brukar slänga in ett utropstecken och skippa kommatecken, om jag vill verka jävligt trevlig. "Hej Johan!"

Edit: Hej är en interjektion så det mest korrekta borde vara: "Hej, Johan! Hur är läget?"

Jagax
2014-10-23, 12:21
I svensk skrift använder man utropstecken efter den inledande hälsningen.
Hej Johan!
Hur mår du?

Kommatecken är ju svengelska.

XXXL
2014-10-23, 12:25
Vad är de minst formella man kan säga om man inte vill säga Hej, hejsan? TJENA? HALLOJ? HALLÅ DÄR?

StarkaUlf
2014-10-23, 12:28
Jag mår bra, tack för att du frågar.

Patriarch K
2014-10-23, 12:35
Vad är de minst formella man kan säga om man inte vill säga Hej, hejsan? TJENA? HALLOJ? HALLÅ DÄR?

"Yo kexet...e du sugen på arbetsintervju?!!!
Mvh Mohammed på akhbars kebaberia"

hurril
2014-10-23, 12:37
Hej! Johan, hur mår du?

Hej Johan! Hur mår du?

Dina alternativ, utom den sista, är om inte felaktiga så inte fullt så bra som de skulle kunna vara.

DPahkamaa
2014-10-23, 12:41
Det finns inga regler för hur kommatecken ska användas i det här fallet. Ser man hej som en interjektion ska kommatecken dock användas, men jag har svårt att se det som en interjektion i det här fallet. I andra fall, t.ex. "Hej, vad det går undan!" fungerar hej som en interjektion, men inte när det används som en hälsningsfras.

"Hej Johan" och "Hej, Johan" fungerar båda två, men eftersom kommatecken indikerar paus blir det lite konstigt med ett kommatecken där. Säger man däremot "Hej, jag heter Johan" eller "Hej, Johan här" blir kommatecknet nödvändigt eftersom det, ju, uppstår en paus där.

Patriarch K
2014-10-23, 12:43
Hej! Johan, hur mår du?

Hej Johan! Hur mår du?

Dina alternativ, utom den sista, är om inte felaktiga så inte fullt så bra som de skulle kunna vara.

Håller inte med om fetmarkerad. Det ser helt sjukt ut imo :)

Baskagge
2014-10-23, 13:03
Det finns inga regler för hur kommatecken ska användas i det här fallet. Ser man hej som en interjektion ska kommatecken dock användas, men jag har svårt att se det som en interjektion i det här fallet. I andra fall, t.ex. "Hej, vad det går undan!" fungerar hej som en interjektion, men inte när det används som en hälsningsfras.

"Hej Johan" och "Hej, Johan" fungerar båda två, men eftersom kommatecken indikerar paus blir det lite konstigt med ett kommatecken där. Säger man däremot "Hej, jag heter Johan" eller "Hej, Johan här" blir kommatecknet nödvändigt eftersom det, ju, uppstår en paus där.

Enbart "hej" är ju ett fristående utrop och en interjektion.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Interjektion

Fast jag håller med om att det inte ska vara kommatecken. Hittade för övrigt den här sidan.

http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/hej-eller-hejda-kommatecken_6572379.svd

Diomedea exulans
2014-10-23, 13:20
Och i dikter går det bra att börja varje rad med stor bokstav och strunta i skiljetecken.

Hello
You fool
I love you

Red Apple
2014-10-23, 13:34
Hej Sheogorath. Du har fel.

Starvation
2014-10-23, 13:42
Jag skriver på mitt sätt, deal with it. :smokin:

Haej John, how mor due?

DPahkamaa
2014-10-23, 13:53
Enbart "hej" är ju ett fristående utrop och en interjektion.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Interjektion

Fast jag håller med om att det inte ska vara kommatecken. Hittade för övrigt den här sidan.

http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/hej-eller-hejda-kommatecken_6572379.svd

Jo, men frågan är ju om hej används som hälsningsfras eller utrop. Ropar man "Hej!" för att få någons uppmärksamhet är det ett utrop och en interjektion (t.ex. "Hej! Johan! Kom hit!"), men som hälsningsfras bör hej inte behandlas som en interjektion (och därmed inte följas av ett kommatecken).

XXXL
2014-10-23, 14:00
Jag skriver på mitt sätt, deal with it. :smokin:

Haej John, how mor due?

Låter lite som, ein neiveh blaw-bair

Olegh
2014-10-23, 16:11
Hej Raschmus

Jag brukar allt som oftast inleda ett mail såhär. En punkt är avsnoppande, ett utropstecken glättigt och ett komma är fult. Nu vet du!

Hälsningar, Olegh

4623
2014-10-23, 16:17
I princip samtliga mail jag fått och skickat i mitt yrkesliv börjar med "Hej <namn>,/Hej,". Är det någon jag har en god relation med börjas det ibland med "Hej <namn>!/Hej!".

Olegh
2014-10-23, 16:31
Japp, vanligt och fult. Jag tycker inte att det är helt opti att helt skippa skiljetecken heller, fast det är åtminstone snäppet bättre. Radbrytningen i just ett mail fungerar lite som ett kommatecken.

4623
2014-10-23, 16:53
Tycker det ser bättre ut.

Scratch89
2014-10-23, 17:19
Hej Johan; hur mår du?

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/i--pz9KXYZGwHzAnoGLnVvRWb9Xs7pzDUx9bOg_eq7FB-1PgWVWroDfgjqGFczOHH6ISGdII8bVu8fMd45qciCyiIzvigjf MKmMUsDE7H5Fvj4x0TgT7MjulhYuBfdQXRg=w535-h489-nc