handdator

Visa fullständig version : Dålig procent kroppsfett?


freddeb95
2014-10-22, 23:03
Tjena! jag är en kille på 19 år som tränar mycket konditionsträning 5-10 timmar i veckan och har förr tävlat på riksnivå i skidskytte och således alltid förbränt mycket kalorier. av ren nyfikenhet så kollade jag vilken andel kroppsfett jag hade genom en uträkning på längd,vikt och midjemått (172,58,63) och fick då fram att jag låg på 1,5% kroppsfett och att detta kunde vara en farligt låg nivå? jag vet att sådana här uträkningar på internet sällan är exakta men de brukar kunna ge en fingervisning så det jag undrar är om detta är en skadlig nivå då jag ligger på denna vikt och midjemått ständigt och har gjort under de närmsta åren och i sådana fall om jag bör försöka få upp procenten?:confused:

Toni Radanov
2014-10-23, 00:45
Du har med all säkerhet inte 1.5% kroppsfett då man är ganska jättedöd vid det laget. Vet inte vad det är för skum metod du använder men det kan omöjligen mäta kroppsfett, finns lixom inget sådant samband mellan längd-vikt-midjemått som direkt kan avslöja fettmängd. Låter nästan som något som fötts ur BMI-hysteri och vi vet mycket väl att BMI inte visar speciellt mycket alls. Utom om man är tung/lätt för sin längd, vilket i sig inte heller säger något om hur en kropp ser ut sett till fett/muskelmassa.

Men nej, du har verkligen inte 1.5%. Sure du är smal för din längd men med all säkerhet över 8%, trolgen 10-12% iaf. (gissningar enbart men de är säkerligen mer korrekta än 1.5% hehe.)

En ultradopad proffsbyggare står på scen med 3-4% om de är som magrast i fettväg och så ser ingen människa ut. Ser du musklernas fibrer genom huden på i stort sett alla muskler över hela kroppen så är du runt 5-6% och det gör nästan ingen (Utom King Grub då..) heller.

Relax! Ät mer av allt du gillar om du vill gå upp i vikt = öka kroppsfett. Kan verka märkligt för de flesta här som strävar efter ett så lågt kroppsfett som möjligt men jao, svårare än så är det inte!

EDIT: detta är ca 3% och då är han ovannämnd exempel och även död numera sen länge. (notera axlarna och brösten, ser ut som trådar/snören = muskelfibrerna som syns tydligt)

http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=4666123&d=1342412610

R Scarpa27
2014-10-23, 07:24
besök gärna tråden gissa min bf %.
ladda upp en bild & låt folk spekulera lite ang din bf.

tråden finner du här: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163800