handdator

Visa fullständig version : Utförande av tricepsextension över huvudet


Sidor : [1] 2

Stor Hård Ådrig
2014-10-22, 14:21
Jag har på senaste tiden använt stående tricepsextension över huvudet med ez-stång som min isoleringsövning för triceps i syfte att träna det långa huvudet. Är inte helt säker på att mitt utförande är korrekt dock, främst gällande armbågarna tror jag. När jag kör så vill mina armbågar helst peka rakt utåt, vilket jag intalat mig själv är fel.(?) Försöker hålla överarmarna lodrätt fixerade, men känns ganska onaturligt och obehagligt i axeln, så min fråga är: hur utför man den korrekt, om syftet främst är att stimulera triceps långa huvud?

Mvh

sungun
2014-10-22, 15:42
Låter som att du kan vara stel i latsen. Prova att köra liggande på bänk med huvet på kanten å lätt stång å gå ned så långt du kan ovanför huvet med armbågarna ihop. Pröva att spänna magen så att du inte svankar/bryggar så får du bättre stretch i latsen.

jflycore
2014-10-22, 16:32
youtuba "Frenchpress" så ser du. :)

Arnoldski
2014-10-22, 21:50
Är det et uttalat fokus att komma åt långa huvudet bör du ersätta övningen (stående french press) som du kör, med liggande tricepsextension (dvs inte skull crushers) så du får med överarmspendlingen (eller en tendens till pullover om man så vill).

Ett Orm
2014-10-23, 00:53
Jag har på senaste tiden använt stående tricepsextension över huvudet med ez-stång som min isoleringsövning för triceps i syfte att träna det långa huvudet. Är inte helt säker på att mitt utförande är korrekt dock, främst gällande armbågarna tror jag. När jag kör så vill mina armbågar helst peka rakt utåt, vilket jag intalat mig själv är fel.(?) Försöker hålla överarmarna lodrätt fixerade, men känns ganska onaturligt och obehagligt i axeln, så min fråga är: hur utför man den korrekt, om syftet främst är att stimulera triceps långa huvud?

Mvh

Prova i kabeltorn med rep istället.
Låter som du är en smula stel i axlarna.

Kedaran
2014-10-23, 06:16
Sticker armbågarna om du bara använder stången också?

pezrulezhaakon
2014-10-23, 08:59
Stående eller sittande variant kräver god rörlighet om man vill använda en stång eller annat dubbelhändigt handtag.
Man kan ligga ner och köra en arm i taget om det är knöligt med stång. Hantel eller kabel är bra verktyg.

Stor Hård Ådrig
2014-10-23, 11:43
Låter som att du kan vara stel i latsen. Prova att köra liggande på bänk med huvet på kanten å lätt stång å gå ned så långt du kan ovanför huvet med armbågarna ihop. Pröva att spänna magen så att du inte svankar/bryggar så får du bättre stretch i latsen.

Är det et uttalat fokus att komma åt långa huvudet bör du ersätta övningen (stående french press) som du kör, med liggande tricepsextension (dvs inte skull crushers) så du får med överarmspendlingen (eller en tendens till pullover om man så vill).

Problemet jag alltid haft med liggande är att tyngdpunkten kommer så långt bak att underkroppen flyger upp. Därför krokar jag fast fötterna i bänken, men då lyfter ofta hela bänken :laugh:

Stående eller sittande variant kräver god rörlighet om man vill använda en stång eller annat dubbelhändigt handtag.
Man kan ligga ner och köra en arm i taget om det är knöligt med stång. Hantel eller kabel är bra verktyg.

Vad är den anatomiska anledningen till att det är dåligt att "flare:a" ut armbågarna?

Sheogorath
2014-10-23, 12:06
Vad är den anatomiska anledningen till att det är dåligt att "flare:a" ut armbågarna?

Vrid- och sidokrafter i armbågsleden och kortare belastad ROM för triceps. Hur väl man lyckas hela handlar om hur rörlig man är i supinatorerna, lats/teres och ligamentära strukturer i armbåge och axel. Mina 2 cents är att det främst är anatomiska varianter i lederna snarare än muskulära orsaker som gör det mer eller mindre lätt.

Om man accepterar att man inte klarar att hålla inne armbågarna men vill köra övningarna fungerar det ofta utmärkt med U-stång, hammerstång, omvänt grepp, rep eller hantlar.

pezrulezhaakon
2014-10-23, 15:35
Problemet jag alltid haft med liggande är att tyngdpunkten kommer så långt bak att underkroppen flyger upp. Därför krokar jag fast fötterna i bänken, men då lyfter ofta hela bänken :laugh:



Vad är den anatomiska anledningen till att det är dåligt att "flare:a" ut armbågarna?

Som Sheo säger så blir det onödig snedbelastning av armbågsleden, men även axelleden som måste kompensera.
Detta gäller alla dubbelhändiga fasta grepp när armbågen fläks ut.
Med rep eller enhandsgrepp kan man minska dessa krafter helt eller delvis.

Även att du skulle ha mer total belastning med stång så innebär det inte att triceps får nytta av hela den belastningen. Anledningen är att man mer vrider bort armbågsledens "böjplan" från belastningsriktningen. Det är denna avvikelse som skapar de onödiga vridkrafterna i armbågsleden i varierande grad beroende på hur stor avvikelsen är.

Att låta armbågarna vara i linje med belastningsriktningen gör att du kan ha lägre total belastning men ändå ge triceps mer att arbeta med än i föregående exemplet.
Därför spelar även greppbredden avgörande betydelse för slitagerisken.

Stor Hård Ådrig
2014-10-23, 15:58
Vrid- och sidokrafter i armbågsleden och kortare belastad ROM för triceps. Hur väl man lyckas hela handlar om hur rörlig man är i supinatorerna, lats/teres och ligamentära strukturer i armbåge och axel. Mina 2 cents är att det främst är anatomiska varianter i lederna snarare än muskulära orsaker som gör det mer eller mindre lätt.

Om man accepterar att man inte klarar att hålla inne armbågarna men vill köra övningarna fungerar det ofta utmärkt med U-stång, hammerstång, omvänt grepp, rep eller hantlar.

Som Sheo säger så blir det onödig snedbelastning av armbågsleden, men även axelleden som måste kompensera.
Detta gäller alla dubbelhändiga fasta grepp när armbågen fläks ut.
Med rep eller enhandsgrepp kan man minska dessa krafter helt eller delvis.

Även att du skulle ha mer total belastning med stång så innebär det inte att triceps får nytta av hela den belastningen. Anledningen är att man mer vrider bort armbågsledens "böjplan" från belastningsriktningen. Det är denna avvikelse som skapar de onödiga vridkrafterna i armbågsleden i varierande grad beroende på hur stor avvikelsen är.

Att låta armbågarna vara i linje med belastningsriktningen gör att du kan ha lägre total belastning men ändå ge triceps mer att arbeta med än i föregående exemplet.
Därför spelar även greppbredden avgörande betydelse för slitagerisken.

I see. Men kräver övningen mindre rörlighet om den utförs liggandes och är det lika effektivt?

Fråga 2: räcker det med att hålla axelleden flexerad för att träna långa huvudet maximalt eller behövs dynamisk rörelse?

Sheogorath
2014-10-23, 16:41
I see. Men kräver övningen mindre rörlighet om den utförs liggandes och är det lika effektivt?

Fråga 2: räcker det med att hålla axelleden flexerad för att träna långa huvudet maximalt eller behövs dynamisk rörelse?

Fråga 1: Ja. Mindre rörlighet i axelleden i alla fall. Båda övningarna är bra. Man kan också köra en mellanvariant från incline-bänk. Det brukar jag köra med hantlar:

pGpDJwtedbc

Fråga 2: Det räcker förmodligen med att hålla axelleden flekterad (d.v.s. köra en french press eller liknande). Det är inte omöjligt att det finns motorenheter i triceps som mest eller enbart aktiveras när du skickar signalen "extendera i axelleden-tack!" från hjärnan, men att det skulle ge skillnad i muskeltillväxt känns osannolikt.

pezrulezhaakon
2014-10-23, 19:45
I see. Men kräver övningen mindre rörlighet om den utförs liggandes och är det lika effektivt?

Fråga 2: räcker det med att hålla axelleden flexerad för att träna långa huvudet maximalt eller behövs dynamisk rörelse?

Du slipper ha axelleden fullt eller nära fullt flekterad genom att göra övningen mer tillbakalutad ner mot liggande. Fördelen är att belastningskurvan kan varieras mer på det sättet.

En liten dynamisk rörelse är inte fel, men om den dynamiska rörelsen blir lite för stor/stark vill lats gärna hjälpa till.

100
2014-10-24, 10:41
Jag tror faktiskt att du kör för tungt. Testa att köra med lägre vikt, o se om armbågarna fortfarande pekar utåt.

MaxHBG
2014-10-24, 11:53
blir övnigen bättre om man tar bak armarna längre än när armarna är raka i luften?

Commando1980
2014-10-24, 11:54
Jag har på senaste tiden använt stående tricepsextension över huvudet med ez-stång som min isoleringsövning för triceps i syfte att träna det långa huvudet. Är inte helt säker på att mitt utförande är korrekt dock, främst gällande armbågarna tror jag. När jag kör så vill mina armbågar helst peka rakt utåt, vilket jag intalat mig själv är fel.(?) Försöker hålla överarmarna lodrätt fixerade, men känns ganska onaturligt och obehagligt i axeln, så min fråga är: hur utför man den korrekt, om syftet främst är att stimulera triceps långa huvud?

Mvh

Ja, som sagt det blir fel. För många är inte extensioner med stång speciellt bra, triceps får inte jobba fullt ut pga av att armbågarna fläks ut. Samma sak händer om man kör dubbelfattad hantelextension. Sen är det väl inte det bästa för armbågar eller handleder heller.

Ovanstånde är ett vanligt fel som många gör i sin tricepsträning (det går inte alltid att fixa). Ett annat fel är en övertro på smalbänk och dips, speciellt om man redan kör en hel del pressar för bröst och axlar.

Sheogorath
2014-10-24, 11:58
blir övnigen bättre om man tar bak armarna längre än man brukar?

Det beror väl på hur mycket du brukar ta bak armarna?

Arne Persson
2014-10-25, 18:17
Jag har på senaste tiden använt stående tricepsextension över huvudet med ez-stång som min isoleringsövning för triceps i syfte att träna det långa huvudet. Är inte helt säker på att mitt utförande är korrekt dock, främst gällande armbågarna tror jag. När jag kör så vill mina armbågar helst peka rakt utåt, vilket jag intalat mig själv är fel.(?) Försöker hålla överarmarna lodrätt fixerade, men känns ganska onaturligt och obehagligt i axeln, så min fråga är: hur utför man den korrekt, om syftet främst är att stimulera triceps långa huvud?

Mvh

Skall du köra sittande Tricepsext. så skall du hålla en ordentligt smal fattning och dorsalflexerade handleder då detta underlättar att hålla överarmarna i lod genom övningen. Jag kör själv med smal stång och tummarna i princip i kontakt med varandra.

pezrulezhaakon
2014-10-25, 23:06
Skall du köra sittande Tricepsext. så skall du hålla en ordentligt smal fattning och dorsalflexerade handleder då detta underlättar att hålla överarmarna i lod genom övningen. Jag kör själv med smal stång och tummarna i princip i kontakt med varandra.

Problemet blir att du inåtroterar överarmarna och ökar snedbelastningen på armbågarna om greppet är smalare än axelbredd, även om du nu råkar kunna ha överarmarna i lod .

Arne Persson
2014-10-26, 07:35
Problemet blir att du inåtroterar överarmarna och ökar snedbelastningen på armbågarna om greppet är smalare än axelbredd, även om du nu råkar kunna ha överarmarna i lod .

Problemet är att skall man skona handleder, armbågar och axlar mm så är det smal fattning som gäller när man kommer upp på högre vikter. Kör man med en stång dom belastning så kan man hålla hur som helst...

pezrulezhaakon
2014-10-26, 10:37
Problemet är att skall man skona handleder, armbågar och axlar mm så är det smal fattning som gäller när man kommer upp på högre vikter. Kör man med en stång dom belastning så kan man hålla hur som helst...

Ska du skona handleder, armbågar och axlar så kör du inte med stång ÖHT!

Anders The Peak
2014-10-26, 10:57
Problematiken i Triceps extension oavsett hur den utförs är att personerna i fråga oftast har för tunga vikter och då kommer problemen. En annan orsak är att de flesta utbildade Personliga Tränare inte själva kan ett korrekt utförande på de övningar som de dagligen ger instruktioner kring.

Det är lätt att förstå att när andra eller tredje person instruerar sina kompisarna eller påpekar för nybörjarna för hur övningarna ska utföras utifrån en felaktig instruktion då kan det bli riktigt illa.

svenbanan
2014-10-26, 11:07
Problematiken i Triceps extension oavsett hur den utförs är att personerna i fråga oftast har för tunga vikter och då kommer problemen. En annan orsak är att de flesta utbildade Personliga Tränare inte själva kan ett korrekt utförande på de övningar som de dagligen ger instruktioner kring.

Det är lätt att förstå att när andra eller tredje person instruerar sina kompisarna eller påpekar för nybörjarna för hur övningarna ska utföras utifrån en felaktig instruktion då kan det bli riktigt illa.

Dessutom verkar det ju inte (se ovan och tidigare tvåtusen trådar i ämnet) råda koncensus kring hur korrekt utförande (TM) faktiskt ser ut.

sungun
2014-10-26, 12:51
Problemet blir att du inåtroterar överarmarna och ökar snedbelastningen på armbågarna om greppet är smalare än axelbredd, även om du nu råkar kunna ha överarmarna i lod .

Men det är ju precis tvärtom Pez. Trådens ursprung är ju problemet med att armbågarna vill peka ut åt sidorna i en extension över huvet. Detta pga att överarmen här trivs bäst i viss grad av inåtrotation. Då blir alltså ett ganska smalt grepp det naturliga. Skulle man tvinga ut händerna i axelbredd så har du utåtroterat överarmen till ett onaturligt läge där du både belastar axeln å skapar rejäla brytkrafter i armbågarna. Prova själv så känner du, såvida du inte är ledlax å kan vrida axlarna hur som helst.

pezrulezhaakon
2014-10-26, 15:00
Men det är ju precis tvärtom Pez. Trådens ursprung är ju problemet med att armbågarna vill peka ut åt sidorna i en extension över huvet. Detta pga att överarmen här trivs bäst i viss grad av inåtrotation. Då blir alltså ett ganska smalt grepp det naturliga. Skulle man tvinga ut händerna i axelbredd så har du utåtroterat överarmen till ett onaturligt läge där du både belastar axeln å skapar rejäla brytkrafter i armbågarna. Prova själv så känner du, såvida du inte är ledlax å kan vrida axlarna hur som helst.

Håll isär brytkrafterna du själv skapar oberoende av de krafter belastningen skapar, så förstår du var du tänker fel.

pezrulezhaakon
2014-10-26, 15:21
Dessutom verkar det ju inte (se ovan och tidigare tvåtusen trådar i ämnet) råda koncensus kring hur korrekt utförande (TM) faktiskt ser ut.

Konsensus hur fysikens lagar påverkar kroppens leder vid ett givet läge vid ett visst utförande är förhoppningsvis inga normala människor som motsätter sig.

Däremot hur ett utförande upplevs och TROS ha för effekt råder det ingen konsensus i.

sungun
2014-10-26, 15:59
Konsensus hur fysikens lagar påverkar kroppens leder vid ett givet läge vid ett visst utförande är förhoppningsvis inga normala människor som motsätter sig.

Däremot hur ett utförande upplevs och TROS ha för effekt råder det ingen konsensus i.

Det låter som om du menar att oavsett om alla på gymet känner att det tar emot i axlarna å bryter i armbågarna när dom testar frenchpress med axelbred fattning så har dom fel, å allt övertrumfas av ditt teoretiska resonemang?

pezrulezhaakon
2014-10-26, 16:08
Det låter som om du menar att oavsett om alla på gymet känner att det tar emot i axlarna å bryter i armbågarna när dom testar frenchpress med axelbred fattning så har dom fel, å allt övertrumfas av ditt teoretiska resonemang?

Faktan om hur fysikens lagar fungerar är redan fastställd för ett gäng hundra år sedan, och inget som jag hittat på. Så du får allt ta att träda in i 2000-talet..

svenbanan
2014-10-26, 16:12
Konsensus hur fysikens lagar påverkar kroppens leder vid ett givet läge vid ett visst utförande är förhoppningsvis inga normala människor som motsätter sig.

Däremot hur ett utförande upplevs och TROS ha för effekt råder det ingen konsensus i.

Vad ett visst utförande har för effekt är väl det som det i slutändan handlar om. Om man använder astrologi eller fysik för att komma fram till vilken denna effekt är kan kvitta, så länge man jämför astrologi med astrologi och fysik med fysik. Jag tror inte någon kommit dragandes med en teori baserad på astrologi ännu, så då är det väl någonstans i applikationen av fysikens lagar det skiljer antar jag.

Anders The Peak
2014-10-26, 21:56
Den här är tillräckligt bra för att få kallas komplett tricepsträning. (http://www.body.se/forum/artiklar/komplett-tricepstraning-av-arne-persson-247310?page=1)

Det går troll i de här trådarna *facepalm*

MaxHBG
2014-10-26, 22:47
Tycker ni man ska köra triceps extension först eller triceps pushdowns?

Ett Orm
2014-10-26, 23:09
Vad ett visst utförande har för effekt är väl det som det i slutändan handlar om. Om man använder astrologi eller fysik för att komma fram till vilken denna effekt är kan kvitta, så länge man jämför astrologi med astrologi och fysik med fysik. Jag tror inte någon kommit dragandes med en teori baserad på astrologi ännu, så då är det väl någonstans i applikationen av fysikens lagar det skiljer antar jag.

Nej, men teorier baserade på brosciense finns det ganska gott om.

svenbanan
2014-10-27, 15:15
Tycker ni man ska köra triceps extension först eller triceps pushdowns?

Om du läser i Arnes artikel som ATP länkade till ovan så tycker han att pushdowns är lämpligt att kräma ur det sista i slutet av passet, och extensioner betydligt tyngre tidigare i passet.

Gnistan
2014-10-27, 15:26
Om du läser i Arnes artikel som ATP länkade till ovan så tycker han att pushdowns är lämpligt att kräma ur det sista i slutet av passet, och extensioner betydligt tyngre tidigare i passet.

Brukar jag göra:
Bänkpress
Triceps pressdown i maskin
och Dips i bland
I vissa fall snitsar jag till det med lite andra tricepsövningar med.

pezrulezhaakon
2014-10-27, 17:37
Tycker ni man ska köra triceps extension först eller triceps pushdowns?

Det beror på hur upplägget ser ut.

Mer isolerande övningar är oftast att man lägger senare/sist i passet, om de musklerna är aktiva i någon annan övning.

Arne Persson
2014-10-27, 18:02
Ska du skona handleder, armbågar och axlar så kör du inte med stång ÖHT!

Om man kör seriöst och tungt så kör man övningen tungt med lämplig stång. Hålla på och tramsa med kablar o.dylikt är är inget man blir genuint stark av idetta fall.
Vad gäller tricepsträningen tror jag mig nog ha lite mer erfarenhet än du...

pezrulezhaakon
2014-10-27, 18:17
Om man kör seriöst och tungt så kör man övningen tungt med lämplig stång. Hålla på och tramsa med kablar o.dylikt är är inget man blir genuint stark av idetta fall.
Vad gäller tricepsträningen tror jag mig nog ha lite mer erfarenhet än du...

Hur dina muskler då kan känna skillnad på vad du håller i förblir då en gåta som är djupt begraven i den skånska myllan....

Det spelar väl för tusan ingen roll om du har tränat triceps de senaste 500 åren, om du ändå får böja dig för fysikens lagar, och hur de påverkar dina leder.

Arne Persson
2014-10-27, 18:38
Hur dina muskler då kan känna skillnad på vad du håller i förblir då en gåta som är djupt begraven i den skånska myllan....

Det spelar väl för tusan ingen roll om du har tränat triceps de senaste 500 åren, om du ändå får böja dig för fysikens lagar, och hur de påverkar dina leder.

När du vaknar upp ur din gravt inskränkta teoretiska värld där, enligt dig, alla övriga dödliga stackare är inkompetenta idioter, kommer du kanske till insikt att din patologiska "fysikens lagar"-fixering saknar ibland en smula verklighetsanknytning... Men erfarenhet av dig säger tyvärr att det lär aldrig ske!

pezrulezhaakon
2014-10-27, 19:47
När du vaknar upp ur din gravt inskränkta teoretiska värld där, enligt dig, alla övriga dödliga stackare är inkompetenta idioter, kommer du kanske till insikt att din patologiska "fysikens lagar"-fixering saknar ibland en smula verklighetsanknytning... Men erfarenhet av dig säger tyvärr att det lär aldrig ske!

Så du menar att Newton hade fel?

Så det finns tillfällen då de fysiska lagarna inte gäller?

MaxHBG
2014-10-27, 20:29
Det beror på hur upplägget ser ut.

Mer isolerande övningar är oftast att man lägger senare/sist i passet, om de musklerna är aktiva i någon annan övning.

kör armar för sig så de blir bara isolerings övningar

Arne Persson
2014-10-27, 21:19
Så du menar att Newton hade fel?

Så det finns tillfällen då de fysiska lagarna inte gäller?

På vilket sätt tränar jag mfl så fel att "Newtons lagar" inte gäller???

Gober
2014-10-27, 21:23
Arne och Pez,
https://chuijbregts.files.wordpress.com/2013/12/muppets.jpg
Referens för alla födda innan 1990.

pezrulezhaakon
2014-10-27, 21:34
På vilket sätt tränar jag mfl så fel att "Newtons lagar" inte gäller???

Jag fetmarkerar det du skrev:

...."fysikens lagar"-fixering saknar ibland en smula verklighetsanknytning...

Verkligheten är att jag anknyter det jag säger till Newtons lagar, vilket gör att jag har rätt och du har fel. Så enkelt är det.
På det sättet du beskriver att du kör (smal fattning med stång) så ökar även du snedbelastningen i handleder, armbågar och axelleder.

svenbanan
2014-10-27, 21:49
Bara för att "fysikens lagar" är rätt så klara och entydiga så betyder ju inte det att tillämpandet av dessa på den mänskliga anatomin under belastade rörelser är särskilt enkel. Det lär ju finnas gott om möjligheter för två personer att använda dessa lagar korrekt och komma fram till olika resultat beroende på vad man har gjort för grundantaganden (tex exakt hur leden i fråga ser ut, och exakt hur en rörelse utförs).

pezrulezhaakon
2014-10-27, 22:04
Bara för att "fysikens lagar" är rätt så klara och entydiga så betyder ju inte det att tillämpandet av dessa på den mänskliga anatomin under belastade rörelser är särskilt enkel. Det lär ju finnas gott om möjligheter för två personer att använda dessa lagar korrekt och komma fram till olika resultat beroende på vad man har gjort för grundantaganden (tex exakt hur leden i fråga ser ut, och exakt hur en rörelse utförs).

Spelar ingen roll, snedbelastningar finns ALLTID om leden inte befinner sig i belastningsriktningen. Eller att det finns ett hävstångsförhållande mellan kraftriktningens läge i rummet och ledens rotationscentrum, sett till extremitetens rörelseplan.
I de allra flesta fall är dessa snedbelastningar onödiga för målet och syftet med i detta fallet en tricepsövning.
Så enkelt är det.

Commando1980
2014-10-27, 22:09
Det är väl snarare tvärtom, att rekommendera hantlar/rep är i högsta grad en praktisk rekommendation för dem som inte får till liggande/sittande extensioner med stång.

Ett Orm
2014-10-27, 23:06
Om man kör seriöst och tungt så kör man övningen tungt med lämplig stång. Hålla på och tramsa med kablar o.dylikt är är inget man blir genuint stark av idetta fall.
Vad gäller tricepsträningen tror jag mig nog ha lite mer erfarenhet än du...

Men varför? Det finns väl enligt dig en orsak till att man inte blir genuint stark med rep? Eller?
Du har ju som sagt en del kunskap om just tricepsträning och borde vid det här laget ha en genuin kunskap om vilka faktorer som faktiskt bygger genuin styrka i själva triceps.

Jag själv kör just med rep i kabel just av den anledningen Pez beskriver, och för mig som har både klena och känsliga leder gör det stor skillnad mot stång(ja, jag har naturligtvis provat båda), både muskulärt och för lederna.

För dig som är byggd som en motviktstruck med trossar till leder kommer det naturligtvis inte göra lika stor skillnad. Men jag ser verkligen inte fördelarna med ditt utförande mot Pezs.
Om argumentet är att en stång är kall och hård och rep är mjukt och gulligt köper jag det.

svenbanan
2014-10-27, 23:20
Spelar ingen roll, snedbelastningar finns ALLTID om leden inte befinner sig i belastningsriktningen. Eller att det finns ett hävstångsförhållande mellan kraftriktningens läge i rummet och ledens rotationscentrum, sett till extremitetens rörelseplan.
I de allra flesta fall är dessa snedbelastningar onödiga för målet och syftet med i detta fallet en tricepsövning.
Så enkelt är det.

Det du "glömde" var att berätta varför det blir mer skjuvkrafter och snedbelastning av ett visst utförande jämfört med ett annat.

Dvs var ritar du ut de där kraftvektorerna, och var har du rörelseplan och rotationscentrum, och hur förändrar sig den bilden beroende på i vilket skede av rörelsen man befinner sig. Alltså hur du använder dig av mekaniklagarna.

Jag skulle ju kunna använda fysikens lagar (TM) helt korrekt och räkna fram en massa grejer som inte stämmer pga att jag har noll koll på anatomi och hur skelettet och musklerna funkar och därför gör en massa idiotiska antaganden om hur leder och kraftvektorer förhåller sig till varandra.

Om du säger att jag har fel (vilket jag ju har) så skulle jag alltså kunna kontra med att du inte håller med Newton. Men om jag spottade ur mig mina (felaktiga) antaganden så skulle du ju kanske kunna skjuta mitt resonemang i sank baserat på detta.

Så jag tycker nog att hur man applicerar mekaniklagarna spelar rätt stor roll. Framförallt skulle ju diskussionerna kunna bli lite mer intressanta, och inte bara "Du har fel och har aldrig pluggat anatomi" vs "Nej, håller du inte med mig så håller du inte med Newton".

XXXL
2014-10-27, 23:45
Fan jag klarar typ inte av att göra någon av de övningar som Arne rekommenderar :(

Arne Persson
2014-10-28, 05:57
Fan jag klarar typ inte av att göra någon av de övningar som Arne rekommenderar :(
Då måste du vara ofantligt stel min vän? :)
Jag har inga som helst problem att lära ut "mina" tekniker till nybörjare, gamla och vältränade osv...

Arne Persson
2014-10-28, 06:22
Men varför? Det finns väl enligt dig en orsak till att man inte blir genuint stark med rep? Eller?
Du har ju som sagt en del kunskap om just tricepsträning och borde vid det här laget ha en genuin kunskap om vilka faktorer som faktiskt bygger genuin styrka i själva triceps.

Jag själv kör just med rep i kabel just av den anledningen Pez beskriver, och för mig som har både klena och känsliga leder gör det stor skillnad mot stång(ja, jag har naturligtvis provat båda), både muskulärt och för lederna.

För dig som är byggd som en motviktstruck med trossar till leder kommer det naturligtvis inte göra lika stor skillnad. Men jag ser verkligen inte fördelarna med ditt utförande mot Pezs.
Om argumentet är att en stång är kall och hård och rep är mjukt och gulligt köper jag det.
Eftersom Pezrulez.....osv, enligt egen utsago, tränar tex liggande tricepsext. med 20-30 kg så är det lite svårt att föra en vettig diskussion inom dessa ämnen med detta orakel, speciellt när Sir Isaac Newton är med i bilden.
Personligen tycker jag verkligen inte om rep, när jag kör tex push down. Det känns mycket komfortablare för mig att köra med tex ett svagt vinklat ickeroterande tricepsgrepp (se min Yuotube video av triceps pushdown).
Jag har, överraskande nog, hyfsad kontroll, på både osteologin och ledläran, så mina "tekniker" är iallafall 100% seriösa vad än vårt stora Orakel påtalar om anatomi, skaderisken och "fysikens lagar" mm...

pezrulezhaakon
2014-10-28, 06:52
Det du "glömde" var att berätta varför det blir mer skjuvkrafter och snedbelastning av ett visst utförande jämfört med ett annat.

Dvs var ritar du ut de där kraftvektorerna, och var har du rörelseplan och rotationscentrum, och hur förändrar sig den bilden beroende på i vilket skede av rörelsen man befinner sig. Alltså hur du använder dig av mekaniklagarna.

Jag skulle ju kunna använda fysikens lagar (TM) helt korrekt och räkna fram en massa grejer som inte stämmer pga att jag har noll koll på anatomi och hur skelettet och musklerna funkar och därför gör en massa idiotiska antaganden om hur leder och kraftvektorer förhåller sig till varandra.

Om du säger att jag har fel (vilket jag ju har) så skulle jag alltså kunna kontra med att du inte håller med Newton. Men om jag spottade ur mig mina (felaktiga) antaganden så skulle du ju kanske kunna skjuta mitt resonemang i sank baserat på detta.

Så jag tycker nog att hur man applicerar mekaniklagarna spelar rätt stor roll. Framförallt skulle ju diskussionerna kunna bli lite mer intressanta, och inte bara "Du har fel och har aldrig pluggat anatomi" vs "Nej, håller du inte med mig så håller du inte med Newton".

Jag glömde inte alls bort det då det inte finns några generella aspekter på alla utföranden. Jag beskrev ett faktum om hur skjuvkrafter skapas, pga de anledningarna jag nämnde tidigare. Glömde du läsa dem??
Då måste du väl fatta att ju längre ifrån leden är i från kraftriktningen då en hävstång skapas mot ett annat plan än ledens normala rörelseplan, desto större snedbelastning?? Tänk lite tack!

Och ja, om du anser att jag har fel i detta fallet, så är du också emot Newton, eftersom det jag säger är precis i linje med hans lagar.


Jag hoppas att du inser att olika utföranden har olika typer av krafter??
För annars är det helt ovärt att fortsätta någon form av diskussion med dig om detta...

pezrulezhaakon
2014-10-28, 07:00
Eftersom Pezrulez.....osv, enligt egen utsago, tränar tex liggande tricepsext. med 20-30 kg så är det lite svårt att föra en vettig diskussion inom dessa ämnen med detta orakel, speciellt när Sir Isaac Newton är med i bilden.
Personligen tycker jag verkligen inte om rep, när jag kör tex push down. Det känns mycket komfortablare för mig att köra med tex ett svagt vinklat ickeroterande tricepsgrepp (se min Yuotube video av triceps pushdown).
Jag har, överraskande nog, hyfsad kontroll, på både osteologin och ledläran, så mina "tekniker" är iallafall 100% seriösa vad än vårt stora Orakel påtalar om anatomi, skaderisken och "fysikens lagar" mm...

Vad du har för egna subjektiva upplevelser om diverse verktyg och utföranden, så gäller inte det som fakta tyvärr.
Dina påståenden om din kunskap inom osteologi och ledläran, ringer mycket dåligt då du bortser ifrån de faktiska fysiska effekterna ditt utförande har på dina leder.
Att du "inte känner" något eller har några problem med dina leder håller inte heller som generell fakta.
Men tydligen så gäller inte Newtons lagar dig.
Jag skulle gärna vilja ha en redogörelse för varför lagarna inte gäller dig?¨


Aha... nu fattar jag.. Jag får alltså mycket högre skaderisker bara för att jag skulle köra med lägre vikter ÄN DIG?? :D
Så om jag höjer vikten till 80-100 kilo i mina övningar så upphör lagarna att även gälla mig??

Tisdagen började med ett gott skratt.

Arne Persson
2014-10-28, 07:45
Vad du har för egna subjektiva upplevelser om diverse verktyg och utföranden, så gäller inte det som fakta tyvärr.
Dina påståenden om din kunskap inom osteologi och ledläran, ringer mycket dåligt då du bortser ifrån de faktiska fysiska effekterna ditt utförande har på dina leder.
Att du "inte känner" något eller har några problem med dina leder håller inte heller som generell fakta.
Men tydligen så gäller inte Newtons lagar dig.
Jag skulle gärna vilja ha en redogörelse för varför lagarna inte gäller dig?¨


Aha... nu fattar jag.. Jag får alltså mycket högre skaderisker bara för att jag skulle köra med lägre vikter ÄN DIG?? :D
Så om jag höjer vikten till 80-100 kilo i mina övningar så upphör lagarna att även gälla mig??

Tisdagen började med ett gott skratt.
Here we go again... som så många lärda säger här... Det är meningslöst att diskutera med dig. Det är som att diskutera med en vägg...
Ps. Jag väntar fortfarande, sedan åratal, på en film där du frivänder och överstöter +100 kg med raka handleder ("neutrala") som du påstår dig kunna göra. Kan du förklara för alla oss övriga mlm förståndshandikappade hur Newtons tre? lagar fungerar här samt varför hela övriga tynglyftarvärlden, uppenbarligen gravt felaktigt, gör samma moment med fullt dorsalflexerade handleder??
Och nej, du behöver INTE be mig köra upp till mig så att "du får visa det det på riktigt" vilket ju är din standardklyscha när man ber dig visa med film. Du vet ju att chansen att någon verkligen skulle komma är statistiskt försumbar. Stämmer inte det Herr H. S.?

pezrulezhaakon
2014-10-28, 09:12
Here we go again... som så många lärda säger här... Det är meningslöst att diskutera med dig. Det är som att diskutera med en vägg...
Ps. Jag väntar fortfarande, sedan åratal, på en film där du frivänder och överstöter +100 kg med raka handleder ("neutrala") som du påstår dig kunna göra. Kan du förklara för alla oss övriga mlm förståndshandikappade hur Newtons tre? lagar fungerar här samt varför hela övriga tynglyftarvärlden, uppenbarligen gravt felaktigt, gör samma moment med fullt dorsalflexerade handleder??
Och nej, du behöver INTE be mig köra upp till mig så att "du får visa det det på riktigt" vilket ju är din standardklyscha när man ber dig visa med film. Du vet ju att chansen att någon verkligen skulle komma är statistiskt försumbar. Stämmer inte det Herr H. S.?

Finns ingen anledning för mig att bevisa redan sedan länge fastställd fakta om Newtons tre lagar. Är du läskunnig så finns den informationen på många ställen. Om du sedan inte kan förstå dem, eller vet hur de är applicerbara i styrketräningen, är ditt ansvar att ta reda på.

Handledsfeågan besvarade jag också för flera år sedan, så det är bara för dig att gå tillbaka till de trådarna.
Att du inte tror på hur jag lyft med mina handleder är inget jag förlorar sömn på...

borjaompanytt
2014-10-28, 09:19
Är detta utförande rätt eller fel?


fXWdjwh-t-g

Arne Persson
2014-10-28, 09:30
Är detta utförande rätt eller fel?


fXWdjwh-t-g

Alldeles för kort rörelsebana.

Arne Persson
2014-10-28, 09:33
Finns ingen anledning för mig att bevisa redan sedan länge fastställd fakta om Newtons tre lagar. Är du läskunnig så finns den informationen på många ställen. Om du sedan inte kan förstå dem, eller vet hur de är applicerbara i styrketräningen, är ditt ansvar att ta reda på.

Handledsfeågan besvarade jag också för flera år sedan, så det är bara för dig att gå tillbaka till de trådarna.
Att du inte tror på hur jag lyft med mina handleder är inget jag förlorar sömn på...

Hal som en ål som vanligt... Vad annat kunde man vänta sig.. ?:d du har endast skingrat dig genom åren och knappast besvara någon handledsfråga min vän... Sorry!:)

pezrulezhaakon
2014-10-28, 09:38
Hal som en ål som vanligt... Vad annat kunde man vänta sig.. ?:d du har endast skingrat dig genom åren och knappast besvara någon handledsfråga min vän... Sorry!:)

Hur är det med minnet?

Jag har förklarat att jag INTE har raka handleder utan LÄTT DORSALBÖJDA handleder. ALLTSÅ INTE FULLT DORSALBÖJDA.
Men du har ju bara vägrat fatta det av nån anledning. Tråkigt för dig att du har fel nu också.

Ozziking
2014-10-28, 10:28
Alldeles för kort rörelsebana.

"Djuuuuupareee"

Ett Orm
2014-10-28, 10:41
Eftersom Pezrulez.....osv, enligt egen utsago, tränar tex liggande tricepsext. med 20-30 kg så är det lite svårt att föra en vettig diskussion inom dessa ämnen med detta orakel, speciellt när Sir Isaac Newton är med i bilden.
Personligen tycker jag verkligen inte om rep, när jag kör tex push down. Det känns mycket komfortablare för mig att köra med tex ett svagt vinklat ickeroterande tricepsgrepp (se min Yuotube video av triceps pushdown).
Jag har, överraskande nog, hyfsad kontroll, på både osteologin och ledläran, så mina "tekniker" är iallafall 100% seriösa vad än vårt stora Orakel påtalar om anatomi, skaderisken och "fysikens lagar" mm...

Hur kan du anklaga Pez för att åla efter det svaret?

Du roterader ju runt mina frågor som jorden runt solen. Var kom pushdowns ifrån tex?

Pez får köra med 6 gram om han vill det, du likaså.
Men att säga att Pez är oseriös när det kommer till det här ämnet? Seriöst?
Det han har visat mig och förklarat vad det gäller övningar har visat stämma rent praktiskt också, och i de flesta fall har det resulterat i mindere vikt på stången men betydligt bättre styrka och mindre skador.
Dock är det inte alltid jag gör på det sättet han förespråkar, men det är ju mitt val.

Anders The Peak
2014-10-28, 11:00
Hur kan du anklaga Pez för att åla efter det svaret?

Du roterader ju runt mina frågor som jorden runt solen. Var kom pushdowns ifrån tex?

Pez får köra med 6 gram om han vill det, du likaså.
Men att säga att Pez är oseriös när det kommer till det här ämnet? Seriöst?
Det han har visat mig och förklarat vad det gäller övningar har visat stämma rent praktiskt också, och i de flesta fall har det resulterat i mindere vikt på stången men betydligt bättre styrka och mindre skador.
Dock är det inte alltid jag gör på det sättet han förespråkar, men det är ju mitt val.

Jag tycker att din kompis är helt oseriös i de här inläggen och Newton hit och dit och tillför bara förvirring i kaoset.

XXXL
2014-10-28, 11:19
Då måste du vara ofantligt stel min vän? :)
Jag har inga som helst problem att lära ut "mina" tekniker till nybörjare, gamla och vältränade osv...

Jag har en dålig armbåge bara, gör extra ont med saker som är att man pressar något bakom nacken. Men ibland skiter jag i det så då får jag lägga ut en liten kudde för armbågen när jag ska sitta och äta efter jag kommit hem för det gör så ont så jag inte ens kan stödja på den :D

Kan i stort sett bara köra pushdowns vissa dagar.

sungun
2014-10-28, 11:59
Pez får köra med 6 gram om han vill det, du likaså.
Men att säga att Pez är oseriös när det kommer till det här ämnet? Seriöst?
Det han har visat mig och förklarat vad det gäller övningar har visat stämma rent praktiskt också, och i de flesta fall har det resulterat i mindere vikt på stången men betydligt bättre styrka och mindre skador.
Dock är det inte alltid jag gör på det sättet han förespråkar, men det är ju mitt val.

Pez tjatar om att frenchpress med smalt grepp är fel trots att alla kör på det viset. Pez pratar om axelbred fattning men det är nästan ingen som kan hålla så brett för att det helt enkelt inte går att utåtrotera överarmen så mycket i den positionen. Där snackar vi alltså mycket större brytkrafter i både axel å armbåge.

Att Pez är helt oförstående inför ovanstående faktum trots allt han läst låter ju mest som att grabben är inne i en psykos eller nåt. Just nu är han inte alls med i diskussionen i denna världen utan klamrar sig fast vid Newton som vid en livboj.

Arne Persson
2014-10-28, 12:16
Jag har en dålig armbåge bara, gör extra ont med saker som är att man pressar något bakom nacken. Men ibland skiter jag i det så då får jag lägga ut en liten kudde för armbågen när jag ska sitta och äta efter jag kommit hem för det gör så ont så jag inte ens kan stödja på den :D

Kan i stort sett bara köra pushdowns vissa dagar.

Du får komma hit ner så skall jag kolla på dig och ta fram någon lämplig övning till dig. :)
Jag brukar kunna fixa det. ;)

pezrulezhaakon
2014-10-28, 12:24
Jag tycker att din kompis är helt oseriös i de här inläggen och Newton hit och dit och tillför bara förvirring i kaoset.

Hur kan det vara förvirring?? Newton är ju det som bringar klarhet i all broscience i detta ämne.

pezrulezhaakon
2014-10-28, 12:27
Pez tjatar om att frenchpress med smalt grepp är fel trots att alla kör på det viset. Pez pratar om axelbred fattning men det är nästan ingen som kan hålla så brett för att det helt enkelt inte går att utåtrotera överarmen så mycket i den positionen. Där snackar vi alltså mycket större brytkrafter i både axel å armbåge.

Att Pez är helt oförstående inför ovanstående faktum trots allt han läst låter ju mest som att grabben är inne i en psykos eller nåt. Just nu är han inte alls med i diskussionen i denna världen utan klamrar sig fast vid Newton som vid en livboj.

Visst... Bara för att alla kör så så är det ju automatiskt mest skonsamt :D Bra att du missade att tänka igen.. För att du inte har förstått enkla fysikregler.

Detta är fantastiskt kul att så många dissar fastställda lagar :D
Men så är det ju tyvärr alldeles för ofta i gymvärlden.

Anders The Peak
2014-10-28, 12:58
Hur kan det vara förvirring?? Newton är ju det som bringar klarhet i all broscience i detta ämne.

Vill du vara snäll och förklara hur det bringar klarhet i detta ämne. På ett begripligt sätt så att även jag som har lång praktisk erfarenhet av att tillämpa Newtons lagar i min träning.

svenbanan
2014-10-28, 16:05
Jag glömde inte alls bort det då det inte finns några generella aspekter på alla utföranden. Jag beskrev ett faktum om hur skjuvkrafter skapas, pga de anledningarna jag nämnde tidigare. Glömde du läsa dem??
Då måste du väl fatta att ju längre ifrån leden är i från kraftriktningen då en hävstång skapas mot ett annat plan än ledens normala rörelseplan, desto större snedbelastning?? Tänk lite tack!

Och ja, om du anser att jag har fel i detta fallet, så är du också emot Newton, eftersom det jag säger är precis i linje med hans lagar.


Jag hoppas att du inser att olika utföranden har olika typer av krafter??
För annars är det helt ovärt att fortsätta någon form av diskussion med dig om detta...

Försök inse att jag inte påstår att du (eller att nån annan) har fel i sakfrågan, dvs vilket utförande som ger minst snedbelastning. Jag har inte uttalat mig i den frågan över huvud taget.

Specifikt har jag inte uttalat mig i sakfrågan eftersom jag inte vet svaret. Mina mekanikkunskaper är nog tillräckligt dugliga. För att jag ska ha nån nytta av mekaniken måste man dock tillämpa en massa anatomi för att få klart för sig var leder och rörelseplan osv befinner sig i olika skeden av rörelsen.

Om person A hävdar att utförande X ger mindre snedbelastningar än utförande Y, och person B hävdar det motsatta så tycker jag det verkar rimligare att tro att de kommit fram till dessa olika slutsatser eftersom deras tillämpning av anatomin skiljer sig än att någon av dem missförstått gymnasiefysiken. Dvs om A och B skulle rita varsin bildserie över hur rörelsen ser ut och var de olika rörelseplanen och kraftvektorerna befinner sig så skulle det skilja sig i dessa bilder.

Själv håller jag ungefär axelbrett (aningen smalare) eftersom det passar mina orörliga axlar bäst.

Och nej, jag menar inte att någon av er måste rita en bildserie. Men om man hävdar att folk som inte håller med en förmodligen inte förstår sig på fysik, så kan det ju vara lämpligt att man producerar nåt underlag för detta.

pezrulezhaakon
2014-10-28, 16:06
Vill du vara snäll och förklara hur det bringar klarhet i detta ämne. På ett begripligt sätt så att även jag som har lång praktisk erfarenhet av att tillämpa Newtons lagar i min träning.

Om du förstår Newtons lagar så finns det ju inga oklarheter, eller hur?
Läste du mina svar till svenbanan så har jag förklarat varför snedbelastningen ökar över en led.

Ett Orm
2014-10-28, 16:09
Jag tycker att din kompis är helt oseriös i de här inläggen och Newton hit och dit och tillför bara förvirring i kaoset.

Det är du fri att tycka.:)

Själv blir jag mer förrvirrad när någon påstår att något är bättre utan att kunna säga varför.
Tycker väl inte att det är sådär extremt märkligt att fysik är något man bör räkna med om rörelse och belastning är frågan..

Ett Orm
2014-10-28, 16:26
[QUOTE=sungun;7175869]Pez tjatar om att frenchpress med smalt grepp är fel trots att alla kör på det viset. Pez pratar om axelbred fattning men det är nästan ingen som kan hålla så brett för att det helt enkelt inte går att utåtrotera överarmen så mycket i den positionen. Där snackar vi alltså mycket större brytkrafter i både axel å armbåge.

Att Pez är helt oförstående inför ovanstående faktum trots allt han läst låter ju mest som att grabben är inne i en psykos eller nåt. Just nu är han inte alls med i diskussionen i denna världen utan klamrar sig fast vid Newton som vid en livboj.

Och därför förespråkas rep alt/och rörlighetsträning.


Jo men nu är.det ju Newtons lagar som skapar alla de krafterna så det kan vara lämpligt att utgå från grunden så att säga.

Men att börja med hur alla(?) andra kör är ju också ett sätt att flå en katt.

Arne Persson
2014-10-28, 18:43
Kan vårt stora Orakel förklara vilken av Sir Isaac Newtons 3? lagar som är speciellt påtaglig vid aktuella tricepsövningar?

anvihl
2014-10-28, 18:59
Kan vårt stora Orakel förklara vilken av Sir Isaac Newtons 3? lagar som är speciellt påtaglig vid aktuella tricepsövningar?

Nr 1 tröghetslagen passar väl rätt bra på er båda ;).

Sheogorath
2014-10-28, 19:07
Nr 1 tröghetslagen passar väl rätt bra på er båda ;).

Den här tråden bevisar att energi visst kan förgöras.

Ozziking
2014-10-28, 19:19
Nr 1 tröghetslagen passar väl rätt bra på er båda ;).

Den här tråden bevisar att energi visst kan förgöras.

http://images.sodahead.com/profiles/0/0/2/4/1/7/1/2/3/lold-77535638572.jpeg

svenbanan
2014-10-28, 19:44
http://rs1img.memecdn.com/do-you-even-lift-brother_o_1260181.jpg

pezrulezhaakon
2014-10-28, 19:56
Kan vårt stora Orakel förklara vilken av Sir Isaac Newtons 3? lagar som är speciellt påtaglig vid aktuella tricepsövningar?

Alla tre.

Arne Persson
2014-10-28, 20:22
Den här tråden bevisar att energi visst kan förgöras.

Huvudet på spiken! Men då borde ju alla lagar mm kollapsa?:d

Arne Persson
2014-10-28, 20:25
Alla tre.

Kan du redogöra lite mer detaljerat för pöbeln här hur var och en av dessa lagar inverkar på aktuella tricepsövningar? Jag tror att många här brinner av längtan efter ditt uttömmande svar...

pezrulezhaakon
2014-10-28, 20:37
Kan du redogöra lite mer detaljerat för pöbeln här hur var och en av dessa lagar inverkar på aktuella tricepsövningar? Jag tror att många här brinner av längtan efter ditt uttömmande svar...

Nä, sådana enkla saker ska man kunna om man gått grundskolan klart. Det tänker inte jag ödsla tid på.

Arne Persson
2014-10-28, 21:11
Nä, sådana enkla saker ska man kunna om man gått grundskolan klart. Det tänker inte jag ödsla tid på.

Ursäkta alla övriga vetgiriga här... Är det NÅGON här som är förvånad över detta stora orakels svar? Mao inget svar som vanligt, endast en ytterst sofistikerad undanglidning av den yppersta skolan. :d

pezrulezhaakon
2014-10-28, 21:18
Ursäkta alla övriga vetgiriga här... Är det NÅGON här som är förvånad över detta stora orakels svar? Mao inget svar som vanligt, endast en ytterst sofistikerad undanglidning av den yppersta skolan. :d

Du skulle inte heller spendera tid att utförligt beskriva varför Newtons tre lagar inte skulle vara applicerbara på frenchpress, så du ska nog vara tyst.

Arne Persson
2014-10-28, 21:24
Du skulle inte heller spendera tid att utförligt beskriva varför Newtons tre lagar inte skulle vara applicerbara på frenchpress, så du ska nog vara tyst.

Jag tjatar inte överhuvudtaget om Sir Isaac Newtons lagar så det är faktiskt du som bör reda ut det för dom obildade. Jag lär ju ändå ut, enligt dig, en massa irrläror. Så var snäll nu att förklara för den stora massan. :)
PS. Jag undanber mig mer slingerbultsvar utan bara svara nu. ;)

Gnistan
2014-10-28, 21:25
Jag fetmarkerar det du skrev:

...."fysikens lagar"-fixering saknar ibland en smula verklighetsanknytning...

Verkligheten är att jag anknyter det jag säger till Newtons lagar, vilket gör att jag har rätt och du har fel. Så enkelt är det.
På det sättet du beskriver att du kör (smal fattning med stång) så ökar även du snedbelastningen i handleder, armbågar och axelleder.
Newtons 3 lagar
Verkan o motverkan, rörelsemängd, tröghetslagen.
Rörelsemängden är en produkt av en kropps massa och dess acceleration och det är lika med verkande kraft.
Är det det du menar?
Men här är det väl mer frågan om Kinematik ur rent fysiologiska aspekter va?
Och jo. Jag jobbar med fysik. Men har noll koll på medicinska, fysiologiska aspekter här.

pezrulezhaakon
2014-10-28, 21:30
Jag tjatar inte överhuvudtaget om Sir Isaac Newtons lagar så det är faktiskt du som bör reda ut det för dom obildade. Jag lär ju ändå ut, enligt dig, en massa irrläror. Så var snäll nu att förklara för den stora massan. :)
PS. Jag undanber mig mer slingerbultsvar utan bara svara nu. ;)

Bara att läsa på för de som vill lära sig det.

pezrulezhaakon
2014-10-28, 21:33
Newtons 3 lagar
Verkan o motverkan, rörelsemängd, tröghetslagen.
Rörelsemängden är en produkt av en kropps massa och dess acceleration och det är lika med verkande kraft.
Är det det du menar?
Men här är det väl mer frågan om Kinematik ur rent fysiologiska aspekter va?
Och jo. Jag jobbar med fysik. Men har noll koll på medicinska, fysiologiska aspekter här.

Precis och alla delarna är applicerbara i ALLA övningar och utföranden.
Kan man samtidigt mekanik och anatomi, så blir dessa saker solklara.

Arne Persson
2014-10-28, 21:40
Bara att läsa på för de som vill lära sig det.

:d

Gnistan
2014-10-28, 21:44
Precis och alla delarna är applicerbara i ALLA övningar och utföranden.
Kan man samtidigt mekanik och anatomi, så blir dessa saker solklara.

Nja!
I stort menar jag nog att jag gärna lyssnar på en sådan som Arne om jag som tränande vill få ut max ur mina triceps.
Detta då jag kan mekaniken men ej anatomi, medicin.

pezrulezhaakon
2014-10-28, 21:56
Nja!
I stort menar jag nog att jag gärna lyssnar på en sådan som Arne om jag som tränande vill få ut max ur mina triceps.
Detta då jag kan mekaniken men ej anatomi, medicin.

Det finns ingen motsättning mellan effektiv träning och acceptabel risknivå. Varför måste man acceptera onödigt slitage för sitt mål?

Anders The Peak
2014-10-28, 22:01
Precis och alla delarna är applicerbara i ALLA övningar och utföranden.
Kan man samtidigt mekanik och anatomi, så blir dessa saker solklara.

Du själv har väldigt svårt att förklara det begripligt för oss som är frågande eller undrande över vad du har löst ut som inte vi förstår...

Arne Persson
2014-10-28, 22:08
Det finns ingen motsättning mellan effektiv träning och acceptabel risknivå. Varför måste man acceptera onödigt slitage för sitt mål?

På vilket sätt utsätter "min träning" mina stackars offer onödigt slitage? :)

Arne Persson
2014-10-28, 22:10
O stora orakel...:bow: Nu skall jag ner till gymet och plåga mina gamla stackars skadefria triceps... är det något speciellt jag skall tänka på?:)

Gnistan
2014-10-28, 22:13
Det finns ingen motsättning mellan effektiv träning och acceptabel risknivå. Varför måste man acceptera onödigt slitage för sitt mål?
Onödigt slitage är helt ONÖDIGT.
Håller helt med.
Men Jag menar att man får hålla isär vad som händer utifrån sett och vad som händer inne i en led vid träning.
Utifrån sett och med mekaniklagarna/fysik så är arbetet det samma när du håller i en vikt och kör triceps liggande på en bänk t.ex oavsett vinkel mot en led här (10 kg är 10 kg). Men påverkan inne i leden är en annan sak.
Det som påverkar arbetet sett ur fysikaspekt är hur mycket vikt du kör med, hastigheten, banan varvid du utför arbetet t.ex.
Med andra ord
Jag kan gärna skippa Mr Newton och andra fysikaspekter och bara köra samt lyssna på de som kan den medicinska aspekten. HUR jag skall köra för bästa effekt. Och då lyssnar jag gärna på sådanan som Arne t.ex

pezrulezhaakon
2014-10-28, 22:16
Du själv har väldigt svårt att förklara det begripligt för oss som är frågande eller undrande över vad du har löst ut som inte vi förstår...

Jag har inte svårt att förklara det. Jag väljer att inte slösa tid på det här när var och en själv kan läsa sig till den kunskapen.

pezrulezhaakon
2014-10-28, 22:18
O stora orakel...:bow: Nu skall jag ner till gymet och plåga mina gamla stackars skadefria triceps... är det något speciellt jag skall tänka på?:)

Som sagt är DU inte en standardreferens.

Arne Persson
2014-10-28, 22:21
Jag har inte svårt att förklara det. Jag väljer att inte slösa tid på det här när var och en själv kan läsa sig till den kunskapen.

Som sagt... halare än den slemmigaste ålen...:d

Men ibland gör du ju långa utläggningar... Kan du inte göra ett undantag denna gång och skänka oss ett mer utömmande svar på våra frågor? Please!!! :)

Arne Persson
2014-10-28, 22:21
Som sagt är DU inte en standardreferens.

Jaha? På vilket sätt avviker jag?

filmjölk
2014-10-28, 22:29
Går det ens att köra liggande tricepspressar om man kör som Pezrules vill? Axelbrett grepp, armbågarna i riktning mot höften och pronerat grepp på en stång. Det känns ytterst stramt och fel, iaf min kropp vill vinkla armbågarna snett utåt efter att bara ha sänkt stången ett par grader. Är jag sjukligt stel eller har Pezrules fel?

Blir något lättare med hantlar, men det händer även där.

pezrulezhaakon
2014-10-28, 22:30
Onödigt slitage är helt ONÖDIGT.
Håller helt med.
Men Jag menar att man får hålla isär vad som händer utifrån sett och vad som händer inne i en led vid träning.
Utifrån sett och med mekaniklagarna/fysik så är arbetet det samma när du håller i en vikt och kör triceps liggande på en bänk t.ex oavsett vinkel mot en led här (10 kg är 10 kg). Men påverkan inne i leden är en annan sak.
Det som påverkar arbetet sett ur fysikaspekt är hur mycket vikt du kör med, hastigheten, banan varvid du utför arbetet t.ex.
Med andra ord
Jag kan gärna skippa Mr Newton och andra fysikaspekter och bara köra samt lyssna på de som kan den medicinska aspekten. HUR jag skall köra för bästa effekt. Och då lyssnar jag gärna på sådanan som Arne t.ex

Det är just den inre påverkan som är intressant. De yttre förhållandena ger en god fingervisning om vad som händer inne i leden.
Jag bryr mig inte om vem du lyssnar på, eller vad du i slutändan väljer att göra. Kanske är dina leder immuna mot snedbelastning, kanske inte, men fysikens och mekanikens lagar är ändå grunden till vad som händer i kroppen när rörelse och belastning finns.

pezrulezhaakon
2014-10-28, 22:37
Går det ens att köra liggande tricepspressar om man kör som Pezrules vill? Axelbrett grepp, armbågarna i riktning mot höften och pronerat grepp på en stång. Det känns ytterst stramt och fel, iaf min kropp vill vinkla armbågarna snett utåt efter att bara ha sänkt stången ett par grader. Är jag sjukligt stel eller har Pezrules fel?

Blir något lättare med hantlar, men det händer även där.

Klart det går. Om man har rörlighet för det. Annars får man ju anpassa övningsvalet och utförandet. Och det behöver definitivt INTE ske på bekostnad av effektiviteten, som vissa envisas med att tro.

Gnistan
2014-10-28, 22:44
Går det ens att köra liggande tricepspressar om man kör som Pezrules vill? Axelbrett grepp, armbågarna i riktning mot höften och pronerat grepp på en stång. Det känns ytterst stramt och fel, iaf min kropp vill vinkla armbågarna snett utåt efter att bara ha sänkt stången ett par grader. Är jag sjukligt stel eller har Pezrules fel?

Blir något lättare med hantlar, men det händer även där.

samma här. Blir jobbigt att hålla in armbågar.

Gnistan
2014-10-28, 22:50
Det är just den inre påverkan som är intressant. De yttre förhållandena ger en god fingervisning om vad som händer inne i leden.
Jag bryr mig inte om vem du lyssnar på, eller vad du i slutändan väljer att göra. Kanske är dina leder immuna mot snedbelastning, kanske inte, men fysikens och mekanikens lagar är ändå grunden till vad som händer i kroppen när rörelse och belastning finns.
Jag lyssnar på alla som kan ge mig något att lära mig av.
Men det första jag gör är inte att tänka fysik då jag tränar.
Men visst. Kanske jag borde?
Tro mig. Jag bryr mig verkligen om mina leder då jag haft mycket problem med axlar, handleder bl.a

Ett Orm
2014-10-28, 23:18
Jag lyssnar på alla som kan ge mig något att lära mig av.
Men det första jag gör är inte att tänka fysik då jag tränar.
Men visst. Kanske jag borde?
Tro mig. Jag bryr mig verkligen om mina leder då jag haft mycket problem med axlar, handleder bl.a

Då kan jag personligen varmt rekommendera att du iaf slänger ett getöga på vad sir pezruleznewton har att säga.

Arne Persson
2014-10-28, 23:23
Jag lyssnar på alla som kan ge mig något att lära mig av.
Men det första jag gör är inte att tänka fysik då jag tränar.
Men visst. Kanske jag borde?
Tro mig. Jag bryr mig verkligen om mina leder då jag haft mycket problem med axlar, handleder bl.a

Då är det viktigast att det fungerar i praktiken för dig och inte bara i Sir Isaac Newtons underbara teorivärld... ;)

HerrCarlsson
2014-10-28, 23:35
Jag vill se exempelfilm på rätt utförande från kombattanterna.

pezrulezhaakon
2014-10-28, 23:44
Jag vill se exempelfilm på rätt utförande från kombattanterna.

Som så många gånger innan så finns det inte ETT rätt utförande, utan många, helt beroende på vad man söker efter.
Frågan bör istället vara vilket av alla utföranden för varje syfte som har mest effekt till lägst skaderisk/slitage.
Därför blir detta också en individuell aspekt.

Arne Persson
2014-10-28, 23:53
Just nu har jag testat objektivt min smalare fattning (bredden för mig är precis innanför på de två olättrade fälten på Eleikos övningsstång) och vårt orakels sk axelbreda fattning. Redan med stångens vikt känner tydligt man hur onaturligt det känns, speciellt i axlarna eftersom överarmarna strävar utåt och en snedbelastning ökar även markant i handlederna. Det känns helt uteslutet ens att köra på mina uppvärmningsvikter (50, 60 och 70 kg).
Tyvärr O stora Orakel, så är jag absolut inte det minsta stel i någon av de aktuella musklerna och muskelgrupperna.
En liten bild som visar var jag greppar en Eleikostång vid liggande tricepsext. :)

Arne Persson
2014-10-28, 23:55
Jag vill se exempelfilm på rätt utförande från kombattanterna.

Kolla på min Arne48 på youtube där hittar du lite som jag lär ut. Oraklet pissar nog dock på dom. ;)

pezrulezhaakon
2014-10-28, 23:58
Just nu har jag testat objektivt min smalare fattning (bredden för mig är precis innanför på de två olättrade fälten på Eleikos övningsstång) och vårt orakels sk axelbreda fattning. Redan med stångens vikt känner tydligt man hur onaturligt det känns, speciellt i axlarna eftersom överarmarna strävar utåt och en snedbelastning ökar även markant i handlederna. Det känns helt uteslutet ens att köra på mina uppvärmningsvikter (50, 60 och 70 kg).
Tyvärr O stora Orakel, så är jag absolut inte det minsta stel i någon av de aktuella musklerna och muskelgrupperna.
En liten bild som visar var jag greppar en Eleikostång vid liggande tricepsext. :)

Inte ens det kunde du få rätt.

Du håller säkerligen fortfarande för smalt i det axelbreda greppet.
Missade du mitt inlägg att du näppeligen kan vara en referens?

Arne Persson
2014-10-29, 00:05
Inte ens det kunde du få rätt.

Du håller fortfarande för smalt.

Självklart har du rätt O stora Orakel. Mina råd och tips är tveklöst helt uppåt väggarna! Amen! :)

pezrulezhaakon
2014-10-29, 00:07
Självklart har du rätt O stora Orakel. Mina råd och tips är tveklöst helt uppåt väggarna! Amen! :)

Vad du känner är helt ointressant.

Arne Persson
2014-10-29, 00:08
Inte ens det kunde du få rätt.

Du håller säkerligen fortfarande för smalt i det axelbreda greppet.
Missade du mitt inlägg att du näppeligen kan vara en referens?

Jag visade min egen vanliga greppfattning på bilden... så att inte missförstånd uppstår... :)

pezrulezhaakon
2014-10-29, 00:13
Jag visade min egen vanliga greppfattning på bilden... så att inte missförstånd uppstår... :)

Jaha...

Arne Persson
2014-10-29, 00:14
Vad du känner är helt ointressant.

Självklart O stora Orakel! :bow:
Jag saknar ju helt nödvändiga kunskaper inom anatomi, ledlära, biomekanik, praktisk träningserfarenhet och viktigast av allt FYSIK (framförallt Sir Isaac Newtons 3 lagar!!!) mm!

pezrulezhaakon
2014-10-29, 00:19
Självklart O stora Orakel! :bow:
Jag saknar ju helt nödvändiga kunskaper inom anatomi, ledlära, biomekanik, praktisk träningserfarenhet och viktigast av allt FYSIK (framförallt Sir Isaac Newtons 3 lagar!!!) mm!

OM du nu fattar allt det så vet du varför ditt utförande tappar effektivitet..

Så låt höra?

Arne Persson
2014-10-29, 00:36
OM du nu fattar allt det så vet du varför ditt utförande tappar effektivitet..

Så låt höra?

Jag säger ju att jag inte förstår O stora Orakel! Jag förstår inte HUR fel mina undermåliga tekniker är...? Snälla Orakel... vägled mig...!
Vad gör jag för fel när jag inte känner någonting överhuvudtaget i mina stackars triccor när jag kör Liggande Triceps Ext. med 20 - 30 kgs belastning? Förklara please!

svenbanan
2014-10-29, 01:03
Går det ens att köra liggande tricepspressar om man kör som Pezrules vill? Axelbrett grepp, armbågarna i riktning mot höften och pronerat grepp på en stång. Det känns ytterst stramt och fel, iaf min kropp vill vinkla armbågarna snett utåt efter att bara ha sänkt stången ett par grader. Är jag sjukligt stel eller har Pezrules fel?

Blir något lättare med hantlar, men det händer även där.

För mig blir det lättare att hålla in armbågarna ifall jag håller lite smalare än axelbrett (jämfört med att hålla tätare). Jag har väl kanske två knytnävars bredd mellan händerna. Hålla bredare är knappast möjligt för mig.

Men jag är väldigt stel i axlarna, latsen, cuffarna, you name it. Särskilt i vänstra axelns inåtrotatorer (blir det väl?) eftersom vänstra armbågen gärna pekar utåt.

Har börjat igen med det där "häng i en stång sju minuter om dagen" för att försöka få loss latsen och skuldrorna lite. Inbillar mig att det funkar.

pezrulezhaakon
2014-10-29, 04:22
Jag säger ju att jag inte förstår O stora Orakel! Jag förstår inte HUR fel mina undermåliga tekniker är...? Snälla Orakel... vägled mig...!
Vad gör jag för fel när jag inte känner någonting överhuvudtaget i mina stackars triccor när jag kör Liggande Triceps Ext. med 20 - 30 kgs belastning? Förklara please!

Bra, då kan du fundera på det ett tag.

Hemi
2014-10-29, 06:10
Jag har i all fall tränat som Arne i den övningen och när jag tänker efter så tror jag att de flesta större personer, riktiga byggare, som jag sett, kört så. Har expereimenterat med det på en massa sätt men det kommer tillbaka på det sättet ändå.

Arne Persson
2014-10-29, 07:10
Bra, då kan du fundera på det ett tag.

O stora Orakel Jag klarar ju inte att lösa den knuten, hjälp mig nu!

Arne Persson
2014-10-29, 07:12
Jag har i all fall tränat som Arne i den övningen och när jag tänker efter så tror jag att de flesta större personer, riktiga byggare, som jag sett, kört så. Har expereimenterat med det på en massa sätt men det kommer tillbaka på det sättet ändå.

I min värld kallas det självklarhet och sunt förnuft, i Oraklets värld kallas det Broscience o.dyl.

Spiffy
2014-10-29, 07:50
Vad räknas som axelbrett?
utsidan av axeln, eller centrum av själva leden?
Är det pekfingret, lillfingret eller långfingret som ska vara placerat där nu axelbrett är?
Det blir ju rätt stor skillnad nämligen.

borjaompanytt
2014-10-29, 08:26
Går det ens att köra liggande tricepspressar om man kör som Pezrules vill? Axelbrett grepp, armbågarna i riktning mot höften och pronerat grepp på en stång. Finns det en youtube-video på detta så man förstår hur Pezruleshakoon har tänkt sig?

pezrulezhaakon
2014-10-29, 08:54
Vad räknas som axelbrett?
utsidan av axeln, eller centrum av själva leden?
Är det pekfingret, lillfingret eller långfingret som ska vara placerat där nu axelbrett är?
Det blir ju rätt stor skillnad nämligen.

Omkring när tummen är vid axelleden.

Arne Persson
2014-10-29, 08:57
Omkring när tummen är vid axelleden.

Jo lycka till!:d

pezrulezhaakon
2014-10-29, 09:19
Jo lycka till!:d

Det är inga problem öht.

Anders The Peak
2014-10-29, 10:21
Jag har inte svårt att förklara det. Jag väljer att inte slösa tid på det här när var och en själv kan läsa sig till den kunskapen.

Jag tror att du idiotförklarar dig sjäv med det här tramset som du håller på med. Jag tror att du ska syssla med något helt annat än att försöka bringa reda på vad som kallas broscience. Det är erfarenheter från individer som oftast har tränat länge(I Arnes värld kallas det självklarhet och sunt förnuft).

I din värld förklarar du allt med hjälp av Sir Isaac Newtons, utan att själv kunna förklara på vad du har kommit på som inte vi andra har lärt oss med hjälp av sunt förnuft och lång träningserfarenhet. Vi ser det här som rena självklarheter, men du verkar tro att du har ett orakels förmåga.

pezrulezhaakon
2014-10-29, 10:56
Jag tror att du idiotförklarar dig sjäv med det här tramset som du håller på med. Jag tror att du ska syssla med något helt annat än att försöka bringa reda på vad som kallas broscience. Det är erfarenheter från individer som oftast har tränat länge(I Arnes värld kallas det självklarhet och sunt förnuft).

I din värld förklarar du allt med hjälp av Sir Isaac Newtons, utan att själv kunna förklara på vad du har kommit på som inte vi andra har lärt oss med hjälp av sunt förnuft och lång träningserfarenhet. Vi ser det här som rena självklarheter, men du verkar tro att du har ett orakels förmåga.

Du får tycka precis vad du vill. Jag undrar bara vem som dumförklarar sig nu :)
Jag kan definitivt redogöra för vad Newton har för inverkan på krafter, rörelser och leder i kroppen, det är något som många tyvärr inte tror på.

Sunt förnuft? Varför är då hela ex youtube full av tomtar som snackar helt i nattmössan när det kommer till vad som är ens möjligt?
Vad är det i dig som tror att sunt förnuft kan motbevisa Newtons lagar?

Det är bara så dumt och naivt från din sida att hälften vore nog :)

Det spelar INGEN roll om du så har 1000 års träningserfarenhet. Hävdar du något som går emot dessa lagar så är det DU som har fel, INTE JAG.

Men gå du efter ditt broscience, så håller jag mig till fakta.

Så fantastiskt att bli kallad för orakel, för det visar att jag visst har trampat på en öm tå :D

Ett Orm
2014-10-29, 11:25
Exakt vad är det som är oklart egentligen?

Gnistan
2014-10-29, 11:58
Då är det viktigast att det fungerar i praktiken för dig och inte bara i Sir Isaac Newtons underbara teorivärld... ;)

Just så ja.
Jag vet att du har en mycket gedigen kunskap i detta och som sagt.
Den typen av folk gör man bäst i att åtminstånde lyssna på.

Gnistan
2014-10-29, 12:02
Då är det viktigast att det fungerar i praktiken för dig och inte bara i Sir Isaac Newtons underbara teorivärld... ;)
Du har så rätt så.
Teorier är bra men braktiska erfarenheter slår lite högre i detta fall.
Så i mitt fall kan jag lätt skippa Her Newton och i stället lyssna på dig och andra duktiga inför mitt gymmande. Är väl ungefär så jag har menat här.

pezrulezhaakon
2014-10-29, 12:04
Du har så rätt så.
Teorier är bra men braktiska erfarenheter slår lite högre i detta fall.
Så i mitt fall kan jag lätt skippa Her Newton och i stället lyssna på dig och andra duktiga inför mitt gymmande. Är väl ungefär så jag har menat här.

Vad du än tror och vill så är Newton ändå avgörande sålänge du håller på med träning.
Men du bestämmer ju helt själv vad du tillåter med dina leder.

Har du ont och/eller får problem av någon övning eller utförande så finns det en orsak, som i de flesta fall går att undvika med rätt kunskaper baserat på fakta.

Arne Persson
2014-10-29, 13:23
Det är inga problem öht.

Det förstår jag eftersom du tränar, enligt egen utsago, med 20 - 30 kg.

Gnistan
2014-10-29, 13:53
Vad du än tror och vill så är Newton ändå avgörande sålänge du håller på med träning.
Men du bestämmer ju helt själv vad du tillåter med dina leder.

Har du ont och/eller får problem av någon övning eller utförande så finns det en orsak, som i de flesta fall går att undvika med rätt kunskaper baserat på fakta.

Helt riktigt
Vanligt sunt förnuft får råda. Kör man en övning som inte känns bra så försöker man köra annorlunda eller en annan övning.
Personligen skulle jag inte göra som så här:: "Nu skall jag köra denna övning, den känns inte bra. Kan köra annorlunda så att det känns ok, men jag kör på detta endå".

Gnistan
2014-10-29, 13:57
Vad du än tror och vill så är Newton ändå avgörande sålänge du håller på med träning.
Men du bestämmer ju helt själv vad du tillåter med dina leder.

Har du ont och/eller får problem av någon övning eller utförande så finns det en orsak, som i de flesta fall går att undvika med rätt kunskaper baserat på fakta.

Jag lyssnar gärna på dig med.
Och efter att ha lyssnat på dig eller någon annan kör jag så som det känns ok och funkar för mig.
Vanligt enkelt förnuft räcker rätt långt.

TheOne1994
2014-10-29, 14:03
TS måste vara helt förvirrad av alla "rätta" svar :)

Arne Persson
2014-10-29, 15:33
TS måste vara helt förvirrad av alla "rätta" svar :)

Ingalunda! Sir Isaac Newtons tre fysiska lagar är ju alltid det rätta svaret! :d

TheOne1994
2014-10-29, 15:35
Ingalunda! Sir Isaac Newtons tre fysiska lagar är ju alltid det rätta svaret! :d

enklast är att göra en video med rätt och fel , det finns ändå något som visar när man gör fel...sånt man ser direkt. Säg till om du behöver en med bra tryck i grejorna :)

Pepz
2014-10-29, 15:48
http://www.sheldonshirts.com/wp-content/uploads/wrong.jpg

Arne Persson
2014-10-29, 16:57
enklast är att göra en video med rätt och fel , det finns ändå något som visar när man gör fel...sånt man ser direkt. Säg till om du behöver en med bra tryck i grejorna :)

Det är ju bara att kolla på mina videos när det gäller fel utförande... :)

TheOne1994
2014-10-29, 18:35
Det är ju bara att kolla på mina videos när det gäller fel utförande... :)

denna på vår vän Stefan är klart bäst : http://www.youtube.com/watch?v=qaykyhcMkfk

Ett Orm
2014-10-29, 18:44
denna på vår vän Stefan är klart bäst : http://www.youtube.com/watch?v=qaykyhcMkfk

Vad är det som gör det där utförandet bäst?

Jag vill gärna se en video med Arne som french pressare.

TheOne1994
2014-10-29, 18:46
Vad är det som gör det där utförandet bäst?

Jag vill gärna se en video med Arne som french pressare.

jag gillar själva rörelsen ,den är överlägset bäst.

borjaompanytt
2014-10-29, 19:01
Du får tycka precis vad du vill. Jag undrar bara vem som dumförklarar sig nu :)
Jag kan definitivt redogöra för vad Newton har för inverkan på krafter, rörelser och leder i kroppen, det är något som många tyvärr inte tror på.
Kan du inte förklara varför man ska köra med brett grepp? Mindre belastning på armbågen?

Arne Persson
2014-10-29, 19:03
Vad är det som gör det där utförandet bäst?

Jag vill gärna se en video med Arne som french pressare.

Arne48 på tuben

sungun
2014-10-29, 19:12
Kan du inte förklara varför man ska köra med brett grepp? Mindre belastning på armbågen?

Knappast. När inte axlarna vill rotera mera utåt så kommer den roterande kraften flyttas till armbågen. Inte så lämpligt eftersom det är en gångjärnsled. Pez kanske råkat glömma det?

Arne Persson
2014-10-29, 19:29
Knappast. När inte axlarna vill rotera mera utåt så kommer den roterande kraften flyttas till armbågen. Inte så lämpligt eftersom det är en gångjärnsled. Pez kanske råkat glömma det?

Det gör absolut ingenting om man skulle råka bryta sönder tex armbågarna eller handlederna efter att ha följt vårt stora Orakels anvisningar.
Då har man ju kört övningen enbart baserad på vetenskaplig fakta och naturligtvis.... gissa vad...? ;) just det! Sir Isaac Newtons 3 fysikaliska lagar(!) fjärran från all Broscience o.dyl. :)

Agitator
2014-10-29, 19:53
Så nästa koloträff, förväntar mig både Arne och Pez där!

Näe skämt åsido. Jag använder mig själv av ez-stång och håller tightaste greppet. Så blir ju smalt grepp och så försöker jag få in armbågarna så mycket jag kan samt går djupt.

Är det dåligt? Ska jag försöka köra bredare grepp? Jag har även dorsalflexade handleder men de blir ju raka vid vissa tillfällen.

Är jag döende nu?

Arne Persson
2014-10-29, 20:15
Så nästa koloträff, förväntar mig både Arne och Pez där!

Näe skämt åsido. Jag använder mig själv av ez-stång och håller tightaste greppet. Så blir ju smalt grepp och så försöker jag få in armbågarna så mycket jag kan samt går djupt.

Är det dåligt? Ska jag försöka köra bredare grepp? Jag har även dorsalflexade handleder men de blir ju raka vid vissa tillfällen.

Är jag döende nu?

Har du skrivit testamentet? :)
En koloträff hade inte varit fel! :)

Agitator
2014-10-29, 20:22
Har du skrivit testamentet? :)

*spy**spy**spy*


FAAAN, imorgon som är 2h bröstträning för att sedan köra triceps med ez-stången liggandes.

Någon skillnad mellan vanlig stång eller ez-stång? Vill välja det alternativ som dödar mig långsammast!

Kanske är skitsamma, kör ju ändå triceps över huvudet sedan med singelrep i kabelstationer, så blir ju mjukt och smidigt då.

Arne Persson
2014-10-29, 20:25
*spy**spy**spy*


FAAAN, imorgon som är 2h bröstträning för att sedan köra triceps med ez-stången liggandes.

Någon skillnad mellan vanlig stång eller ez-stång? Vill välja det alternativ som dödar mig långsammast!

Kanske är skitsamma, kör ju ändå triceps över huvudet sedan med singelrep i kabelstationer, så blir ju mjukt och smidigt då.

EZ-stänger (kinacrap) brukar ofta vara skit pga den mlm obefintliga lagringen av vikthylsorna.

Agitator
2014-10-29, 20:27
Ja, kina är det nog. Gymtec/gymleco.

Inte är dem raka heller, men men. Har inget bra utrymmet att mecka upp rak stång och börja med det. Är ju van med vinklat grepp också.

Men kanske borde gå över till rak stång.

Arne Persson
2014-10-29, 20:33
Ja, kina är det nog. Gymtec/gymleco.

Inte är dem raka heller, men men. Har inget bra utrymmet att mecka upp rak stång och börja med det. Är ju van med vinklat grepp också.

Men kanske borde gå över till rak stång.

Det gick över till för ca 36-37 år sedan...;):)

Ett Orm
2014-10-29, 20:48
Arne48 på tuben

Denna?https://www.youtube.com/watch?v=zl3mFVLgKL4&index=10&list=UUZr60EqLqI4Gz98v50AxIhg
Du är redigt stark, nått annat kan man inte säga.

Men vad är handledslindorna till för?

Arne Persson
2014-10-29, 20:57
Denna?https://www.youtube.com/watch?v=zl3mFVLgKL4&index=10&list=UUZr60EqLqI4Gz98v50AxIhg
Du är redigt stark, nått annat kan man inte säga.

Men vad är handledslindorna till för?

Eftersom man tränar en del grepp och handleder så har jag dom dom skydd och avlastning för handlederna så att dom inte tröttas ut innan greppträningen.
Jag brukar tex köra grippers under setvilan när jag kör liggande tricepsext.

dauit
2014-10-29, 21:07
Arne.

Hur går det bicepsartikeln, vid det här laget måste du vara uppe i en mindre uppsats:P

Arne Persson
2014-10-29, 21:15
Arne.

Hur går det bicepsartikeln, vid det här laget måste du vara uppe i en mindre uppsats:P

:em:... räcker det som svar?

dauit
2014-10-29, 21:32
:em:... räcker det som svar?

:d

Det är delvis ditt fel, du skulle aldrig ha sagt att du höll på med en liknande artikel fast för biceps. Så lätt kommer du inte undan;)

filmjölk
2014-10-29, 21:47
Vad är det som gör det där utförandet bäst?

Jag vill gärna se en video med Arne som french pressare.

Beror på vad du vill åt med övningen. Vill du träna triceps, eller vill du träna triceps och även lite lats, pecs och baksida axel?

pezrulezhaakon
2014-10-29, 22:20
Knappast. När inte axlarna vill rotera mera utåt så kommer den roterande kraften flyttas till armbågen. Inte så lämpligt eftersom det är en gångjärnsled. Pez kanske råkat glömma det?

Lär du dig mer så kanske vi kan ha en seriös diskussion.

pezrulezhaakon
2014-10-29, 22:24
Ingalunda! Sir Isaac Newtons tre fysiska lagar är ju alltid det rätta svaret! :d

Så är det. Men du sätter ju dig själv högre, vilket är skrattretande.

Ett Orm
2014-10-29, 23:19
Eftersom man tränar en del grepp och handleder så har jag dom dom skydd och avlastning för handlederna så att dom inte tröttas ut innan greppträningen.
Jag brukar tex köra grippers under setvilan när jag kör liggande tricepsext.
Ah, ok.
Men tycker du inte att det blir lite märkligt att du behöver skydda handlederna för att träna triceps med den föregående diskussionen om brytkrafter i åtanke?


Beror på vad du vill åt med övningen. Vill du träna triceps, eller vill du träna triceps och även lite lats, pecs och baksida axel?
Nja, tydligen är den bara bäst.

Baksida axlar tränas väl inte i den rörelsen?

Hydlee
2014-10-29, 23:30
Baksida axlar tränas väl inte i den rörelsen?

Det sker ju en ganska tydlig extension i axelleden så nog bidrar den med lite arbete.

filmjölk
2014-10-29, 23:44
Ah, ok.


Baksida axlar tränas väl inte i den rörelsen?

Jo, det gör dem, fast inte särskilt effektivt. Vill du göra någon liknande rörelse för baksida axel, som är mer isolerad kan du ligga på mage på en incline bänk, tänk att du skall köra axelflyes fast istället för att lyfta ut åt sidorna lyfter du längs med kroppen bakåt, så högt du kan med nästan raka armar.

filmjölk
2014-10-29, 23:47
Så är det. Men du sätter ju dig själv högre, vilket är skrattretande.

Vem kan mest om tricepsträning, Arne eller Isaac Newton? Vem har störst och starkast triceps, Arne eller Newton? Vem har mest träningserfarenhet, Arne eller Newton?

Arne Persson
2014-10-29, 23:52
Ah, ok.
Men tycker du inte att det blir lite märkligt att du behöver skydda handlederna för att träna triceps med den föregående diskussionen om brytkrafter i åtanke?



Nja, tydligen är den bara bäst.

Baksida axlar tränas väl inte i den rörelsen?

Oroa dig inte, jag har absolut inga problem att köra övningen utan skydd om det skulle krävas. Mina handleder är det verkligen inga problem med. Som sagt, eftersom jag numera tränar en del grepp och prioriterar denna träning så ser jag det som smart att att använda handledsbindor i tunga liggande triceps ext. och tyngre press övningar.

Arne Persson
2014-10-29, 23:55
Vem kan mest om tricepsträning, Arne eller Isaac Newton? Vem har störst och starkast triceps, Arne eller Newton? Vem har mest träningserfarenhet, Arne eller Newton?

Sir Isaac Newton alla gånger! Dessutom står vårt stora Orakel i direkt telepatisk kontakt med Sir Isaac Newtons andeväsen.

sungun
2014-10-30, 00:51
denna på vår vän Stefan är klart bäst : http://www.youtube.com/watch?v=qaykyhcMkfk

Intressant teknik. Vikten som är alldeles för tung för ett strikt utförande dras först igång av latsen för att sedan tas över av triceps. Kan man tillämpa det vid all träning? Vid bicepscurl med hantel skulle man tex först föra armen bakåt till ett läge ett par dec bakom höften för att sedan kunna dra igång rörelsen framåt med hjälp av frontdelta å bröst.

Kom ihåg den till din bicepsavhandling Arne! Jag bjuder på den.:cool:

Hemi
2014-10-30, 01:10
Ja, Jag håller fortfarande med Arne här, man har alltid gjort så på lite tyngre vikter särskilt. Man gör likadant i gymnastik när man slår bakåtvolt med händerna i golvet, där blir krafterna ofta över dubbla kroppsvikten och handsättningen påminner om rörelsen. Särskillt kvinnor har armar som armbågslederna nästan snuddar vid varandra när man sträcker ut dem framför sig med handflatorna uppåt. Så, kroppen är inte så rak ändå. Detta har man tittat på i decennier.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 04:40
Vem kan mest om tricepsträning, Arne eller Isaac Newton? Vem har störst och starkast triceps, Arne eller Newton? Vem har mest träningserfarenhet, Arne eller Newton?

Vad spelar det för roll när det kommer till att förklara vad som händer, och vilka krafter som skapas i kroppen??

Där får även farbror Arne böja sig.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 04:45
Sir Isaac Newton alla gånger! Dessutom står vårt stora Orakel i direkt telepatisk kontakt med Sir Isaac Newtons andeväsen.

Nä, när du uppenbarligen har ställt dig över Newton så får väl även du tilldelas epitetet Sir Arne Persson....

Konstigt att du aldrig någonsin kan förklara varför fysikens lagar inte gäller dig, eller andra som tror sig stå över fastställd fakta.
Bra! Det ger mig alltid ett gott skratt :)

pezrulezhaakon
2014-10-30, 04:47
Ja, Jag håller fortfarande med Arne här, man har alltid gjort så på lite tyngre vikter särskilt. Man gör likadant i gymnastik när man slår bakåtvolt med händerna i golvet, där blir krafterna ofta över dubbla kroppsvikten och handsättningen påminner om rörelsen. Särskillt kvinnor har armar som armbågslederna nästan snuddar vid varandra när man sträcker ut dem framför sig med handflatorna uppåt. Så, kroppen är inte så rak ändå. Detta har man tittat på i decennier.

Så du likställer krafterna mellan frenchpress med stång och gymnastik?
Du ser inga skillnader på repetitioner över tid?

Hemi
2014-10-30, 05:42
Så du likställer krafterna mellan frenchpress med stång och gymnastik?
Du ser inga skillnader på repetitioner över tid?

Det är själva handhållningen som är säkrare så. Lyft eller landning. Gymnaster repeterar bakåtvolter mer än byggare repeterar press och det är vid stora påfrestninger också. Därför blir det också naturligt att göra bakåtvolt på bom. Vissa coacher driver säkert att det skall vara rakt för utseendets skull som det brukar vara med gymnstik men med tiden har man kommit fram till att det är som handhållningen mer som Arne skriver är säkrare vid mer ös i rörelsen och det är det man vill se ändå. (Tror jag). Som jag fårstår det är vi byggda så. Hål armarna framför dig med handflatorna uppåt. Rotera dem. Gör samma sak med dem uppsträckta. Det är samma sak som händer. Om vi haft stuprör till armar sittandes på en låda till kropp med leder som roterades som på en robot skulle vi vara raka och rörelsen rak. men som vi är evolutionerade rör sig armbågsleden mellan bröstkorgen och höftleden när vi går, springer och bär på något. Det är speciellt tydligt på en kvinna där underarmen och handen böjer sig över höften och överrmen ligger närmare in vid bröstkorgen. Och ja jag får även till det så vid tricepsövningarna. Speciellt när jag kollar på hur andra byggare kör tungt så.

Arne Persson
2014-10-30, 06:41
Nä, när du uppenbarligen har ställt dig över Newton så får väl även du tilldelas epitetet Sir Arne Persson....

Konstigt att du aldrig någonsin kan förklara varför fysikens lagar inte gäller dig, eller andra som tror sig stå över fastställd fakta.
Bra! Det ger mig alltid ett gott skratt :)

Ååååh... det är helt i sin ordning O store Orakel! Vi, oändligt, enfaldiga förstår att den fullkomlige mästaren skrattar åt oss. Ty vi veta ju icke bättre.
Och nej, O store Orakel, jag förstår verkligen INTE hur mina, erbarmliga och skadebefrämjande, tekniker trotsar "fysikens lagar"?
Det måste vara tungt att hela tiden påminnas om omgivningens omedvetna okunskap? :)

pezrulezhaakon
2014-10-30, 06:45
Det är själva handhållningen som är säkrare så. Lyft eller landning. Gymnaster repeterar bakåtvolter mer än byggare repeterar press och det är vid stora påfrestninger också. Därför blir det också naturligt att göra bakåtvolt på bom. Vissa coacher driver säkert att det skall vara rakt för utseendets skull som det brukar vara med gymnstik men med tiden har man kommit fram till att det är som handhållningen mer som Arne skriver är säkrare vid mer ös i rörelsen och det är det man vill se ändå. (Tror jag). Som jag fårstår det är vi byggda så. Hål armarna framför dig med handflatorna uppåt. Rotera dem. Gör samma sak med dem uppsträckta. Det är samma sak som händer. Om vi haft stuprör till armar sittandes på en låda till kropp med leder som roterades som på en robot skulle vi vara raka och rörelsen rak. men som vi är evolutionerade rör sig armbågsleden mellan bröstkorgen och höftleden när vi går, springer och bär på något. Det är speciellt tydligt på en kvinna där underarmen och handen böjer sig över höften och överrmen ligger närmare in vid bröstkorgen. Och ja jag får även till det så vid tricepsövningarna. Speciellt när jag kollar på hur andra byggare kör tungt så.

Du kan inte jämföra dessa två saker ändå, eftersom dessa har två helt olika syften. Hur en gymnast måste göra för att få till en bra teknik i sin akrobatik kan du inte jämföra med syftet att bygga muskler med så låg acceptabel risk/slitage som möjligt. I akrobatiken så måste ju hela kroppen sammarbeta på ett effektivt sätt för att få ut en eller ett fåtal ex handvolter där belastningskurvan är mycket spetsigare vad gäller mängd belastning i förhållandet till tiden belastningen påverkar en led.

I en gymövning handlar det om att nöta en rörelse många fler gånger där belastningskurvan är trubbigare men pågår under en klart längre sammanlagd tid. Är då snedbelastningen mer ofördelaktig så har du automatiskt högre risk/slitage sett över tid.
Ledstrukturer är i allmänhet bättre på att hantera stötar än långvarig rörelse.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 06:50
Ååååh... det är helt i sin ordning O store Orakel! Vi, oändligt, enfaldiga förstår att den fullkomlige mästaren skrattar åt oss. Ty vi veta ju icke bättre.
Och nej, O store Orakel, jag förstår verkligen INTE hur mina, erbarmliga och skadebefrämjande, tekniker trotsar "fysikens lagar"?
Det måste vara tungt att hela tiden påminnas om omgivningens omedvetna okunskap? :)

Jag förstår ditt behov att förjöjliga dig själv...
Så har det alltid varit när du inte är kapabel till seriösa argument.
Jag skiter faktiskt helt blankt i omgivningens ovilja att hålla sig till fakta, eller ovilja att utöka sina kunskaper.

Arne Persson
2014-10-30, 06:59
Jag förstår ditt behov att förjöjliga dig själv...
Så har det alltid varit när du inte är kapabel till seriösa argument.
Jag skiter faktiskt helt blankt i omgivningens ovilja att hålla sig till fakta, eller ovilja att utöka sina kunskaper.

:d

Arnoldski
2014-10-30, 07:04
Intressant teknik. Vikten som är alldeles för tung för ett strikt utförande dras först igång av latsen för att sedan tas över av triceps. Kan man tillämpa det vid all träning? Vid bicepscurl med hantel skulle man tex först föra armen bakåt till ett läge ett par dec bakom höften för att sedan kunna dra igång rörelsen framåt med hjälp av frontdelta å bröst.


Jag förstår din analogi och i bicpepsfallet är jag benägen att hålla med men inte här. Kikar man på videon så ser jag en klockren tricepsövning. Pendlingen tillåter dessutom koncentrisk träning av långa huvudet. Förvisso till en kostnad av att det blir lite pullover, men det där utförandet bränner duktigt i triceps. Inte minst blir den förträfflig om du har en-två andra tricepsövningar med där överarmen inte rör sig som i denna övning.

Bicepsfallet håller jag med dig mer, av den anledning att det är så mycket mer momentum folk använder sig av när vikten svingas upp. Viss överarmspendling är ok även där tycker jag eftersom biceps (väl?) är en axelflexor också, även om det inte ska gå till överdrift.

Finge jag välja en endaste tricepsövning skulle den gärna få se ut som i länkad video (även om armbågarna möjligen är lite väl utåtpekande).

filmjölk
2014-10-30, 07:41
Vad spelar det för roll när det kommer till att förklara vad som händer, och vilka krafter som skapas i kroppen??

Där får även farbror Arne böja sig.

Jag tror farbror Arne är fullt medveten om att lederna, ffa armbågen belastas lite snett i tricepspressar med rak stång/handtag. Men övningen går inte (annat än för Pezruleshaakon) att öht. utföra utan att armbågslederna vrids ut åt sidan en aning och snedbelastas. Av någon anledning (jag gissar att man kompenserar i axeln) så känns detta mindre obekvämt med ett smalt grepp.

Agitator
2014-10-30, 10:40
När jag använder ez-stången och håller vid tightast greppet så är det ju rätt lätt att få raka armbågsleder eftersom händerna är ju mer fördelaktigt placerade för det.

svenbanan
2014-10-30, 15:33
När jag använder ez-stången och håller vid tightast greppet så är det ju rätt lätt att få raka armbågsleder eftersom händerna är ju mer fördelaktigt placerade för det.

ez-stång tycker jag också är överlägset bekvämast av den anledningen. Jag kan tänka mig att Arnes problem med kullager inte ger lika mycket negativt för oss vanliga dödliga som inte bollar runt med så tunga vikter.

svenbanan
2014-10-30, 15:41
Jag tror farbror Arne är fullt medveten om att lederna, ffa armbågen belastas lite snett i tricepspressar med rak stång/handtag. Men övningen går inte (annat än för Pezruleshaakon) att öht. utföra utan att armbågslederna vrids ut åt sidan en aning och snedbelastas. Av någon anledning (jag gissar att man kompenserar i axeln) så känns detta mindre obekvämt med ett smalt grepp.

Jag har dör mig att både Arne och Pez tycker att armbågarna ska peka rakt uppåt med parallella överarmar (dvs inte så mycket utåtrotation). Jag kanske är missbildad men jag har i alla fall lättare att ha överarmarna någorlunda parallella ifall jag håller bara aningens smalare än axelbrett. Håller jag några cm mellan tummarna vill armbågarna gärna peka utåt ännu mer. Men om det är okej att låta armbågarna peka lite utåt så kanske det kan bli lättare att hålla smalare. Det är ju väldigt bekvämt med smalt grepp på ez-stång, då handlederna blir mer neutrala.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 16:51
Jag har dör mig att både Arne och Pez tycker att armbågarna ska peka rakt uppåt med parallella överarmar (dvs inte så mycket utåtrotation). Jag kanske är missbildad men jag har i alla fall lättare att ha överarmarna någorlunda parallella ifall jag håller bara aningens smalare än axelbrett. Håller jag några cm mellan tummarna vill armbågarna gärna peka utåt ännu mer. Men om det är okej att låta armbågarna peka lite utåt så kanske det kan bli lättare att hålla smalare. Det är ju väldigt bekvämt med smalt grepp på ez-stång, då handlederna blir mer neutrala.

Precis. EZ stången är lättare att få till en bra position på handleder och armbågar, jämfört med rak stång.
Men det äro en dödssynd att köra med EZ enligt Arnes religion.

Armbågarna kommer oundvikligen fläka ut med smalt grepp på en rak stång OCH överarmarna kommer inåtroteras under extensionen, vilket även plockar bort belastning från triceps.

Sheogorath
2014-10-30, 17:43
Precis. EZ stången är lättare att få till en bra position på handleder och armbågar, jämfört med rak stång.
Men det äro en dödssynd att köra med EZ enligt Arnes religion.

Armbågarna kommer oundvikligen fläka ut med smalt grepp på en rak stång OCH överarmarna kommer inåtroteras under extensionen, vilket även plockar bort belastning från triceps.

Inåtrotationen i axelleden är det som kommer göra att man kan bibehålla den flekterade och abducerade positionen i axelleden när man böjer i armbågsleden. Omskrivet: den smala fattningen (vilken man t.ex. automatiskt får när man kör med en hantel på dubbelfattning) är en förutsättning för att inte behöva fläka ut/fram armbågarna om man har en normal ledkonfiguration.

Med det sagt tycker jag ändå att Z-stången, eller ännu hellre U-stången är att föredra i french press mest för t.ex. handledernas skull.

Arne Persson
2014-10-30, 17:47
Precis. EZ stången är lättare att få till en bra position på handleder och armbågar, jämfört med rak stång.
Men det äro en dödssynd att köra med EZ enligt Arnes religion.

Armbågarna kommer oundvikligen fläka ut med smalt grepp på en rak stång OCH överarmarna kommer inåtroteras under extensionen, vilket även plockar bort belastning från triceps.

Arne har flertalet ggr, vilket även vårt stora Oraklel bör ha noterat, förklarat det olämpliga med att huvuddelen EZ-stängerna är ren smörja vad gäller lagringen... Har man en vettig, vällagrad (ex, Eleikos gamla) curlstång, så är den alldeles utmärkt att köra med. Jag brukar trx ibland köra sittande French press med curlstång.
Eftersom vårt stora Orakel endast behöver träna med ytterst pikant lätta vikter så upplever han så klart inga problem med någonting.
Jag vill gärna ha ett bildbevis på din tricepsutveckling, O stora Orakel, som verkligen styrker det ineffektiva i min egen tricepsutveckling... speciellt vad då gäller caput longum M. tricipitis brachii.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 19:01
Inåtrotationen i axelleden är det som kommer göra att man kan bibehålla den flekterade och abducerade positionen i axelleden när man böjer i armbågsleden. Omskrivet: den smala fattningen (vilken man t.ex. automatiskt får när man kör med en hantel på dubbelfattning) är en förutsättning för att inte behöva fläka ut/fram armbågarna om man har en normal ledkonfiguration.

Med det sagt tycker jag ändå att Z-stången, eller ännu hellre U-stången är att föredra i french press mest för t.ex. handledernas skull.

Ja, så är det.
Men genom att undvika smalt grepp så behöver man inte göra inåtrotationen och det belastade ROMet blir större, samt att man undviker snedbelastningen i armbågen och kompensationen i axelleden.

Arne Persson
2014-10-30, 19:20
Ja, så är det.
Men genom att undvika smalt grepp så behöver man inte göra inåtrotationen och det belastade ROMet blir större, samt att man undviker snedbelastningen i armbågen och kompensationen i axelleden.

Tyvärr kommer du aldrig att vakna upp i verkligheten... tyvärr...

Scratch89
2014-10-30, 19:25
Tyvärr kommer du aldrig att vakna upp i verkligheten... tyvärr...

Skärp dig nu.

XXXL
2014-10-30, 19:27
Skärp dig nu.

Lägg dig inte i.

Arne Persson
2014-10-30, 19:45
Skärp dig nu.

Exakt med vad?

Sheogorath
2014-10-30, 19:48
Ja, så är det.
Men genom att undvika smalt grepp så behöver man inte göra inåtrotationen och det belastade ROMet blir större, samt att man undviker snedbelastningen i armbågen och kompensationen i axelleden.

Någon större snedbelastning i armbågen hade det bara blivit om man envisades med att utåtrotera i axelleden trots smal fattning. Jag har aldrig sett någon som haft rörlighet nog i axel och handled för att köra french press med axelbred fattning och neutralroterad axelled utan att falla framåt rejält med armbågen. Filmexempel, månne?

pezrulezhaakon
2014-10-30, 19:53
Tyvärr kommer du aldrig att vakna upp i verkligheten... tyvärr...

Sååå, hur tror du att du klarar dig från detta problem??
:)
Tillåt mig att garva mig harmynt :D

Grazzafukkinrazzi
2014-10-30, 19:59
Filmexempel, månne?

Ser skitbra ut :D

8yg5eNO02SI

pezrulezhaakon
2014-10-30, 20:01
Ser skitbra ut :D

8yg5eNO02SI

Den beryktade och helt onödiga inåtrotationen av överarmarna. Så blir det oavsett greppbredd när armbågarna fläks ut.

Sheogorath
2014-10-30, 20:04
Ser skitbra ut :D

8yg5eNO02SI

Verkligen. :D

Nej men seriöst, pez: Filmexempel? När inte jag hittar något brukar jag filma mig själv och lägga upp, för att föregå med gott exempel. Men hittar du något befintligt på Tuben så släng upp för all del.

Arne Persson
2014-10-30, 20:26
Verkligen. :D

Nej men seriöst, pez: Filmexempel? När inte jag hittar något brukar jag filma mig själv och lägga upp, för att föregå med gott exempel. Men hittar du något befintligt på Tuben så släng upp för all del.

Om du anstränger dig Sheo så kan du faktiskt, med kraft, hyfsat "pressa" ihop överarmarna till någorlunda parallella positioner... :) dock inget jag rekommenderar vid träning med lite tyngre vikter. Naturligtvis känns det även totalt onaturligt och inte speciellt hälsosamt för axlar, armbågar och handleder. Men vad vet jag/(vi?)...

Arne Persson
2014-10-30, 20:31
Sååå, hur tror du att du klarar dig från detta problem??
:)
Tillåt mig att garva mig harmynt :D

Kära Håkan S....... (stämmer inte punkterna med antalet bokstäver ditt efternamn?) ;) är det snarare inte du som snärjt in dig lite nu och har lite svårt med slingerbulteriet?

sungun
2014-10-30, 20:47
Den beryktade och helt onödiga inåtrotationen av överarmarna. Så blir det oavsett greppbredd när armbågarna fläks ut.

Men Pez..
Om han inte inåtroterade så skulle han nästan vrida armbågarna ur led. Hur kan det vara så svårt att fatta? Vet inte om jag tror på att du faktiskt tränar själv..

pezrulezhaakon
2014-10-30, 21:14
Men Pez..
Om han inte inåtroterade så skulle han nästan vrida armbågarna ur led. Hur kan det vara så svårt att fatta? Vet inte om jag tror på att du faktiskt tränar själv..

Din anatomikunskap lyser verkligen med sin frånvaro här...

pezrulezhaakon
2014-10-30, 21:19
Kära Håkan S....... (stämmer inte punkterna med antalet bokstäver ditt efternamn?) ;) är det snarare inte du som snärjt in dig lite nu och har lite svårt med slingerbulteriet?

Japp stämmer precis :) Jag är inte nån anonym tangentbordsryttare, även att jag inte har nån direkt strävan efter att synas. De som vill få tag på mig, kan bara fråga.

Näpp, inte en chans. I detta fallet är det du som har fel.

Skulle gärna vilja se dig göra frenchpress full ROM med smal fattning på en rak stång UTAN att inåtrotera överarmarna. Det lyckas du näppeligen med farbror Arne.

filmjölk
2014-10-30, 21:36
Det går inte att utföra tricepspressar med rak stång utan att det blir snedbelastning i armbågsleden. Alltså är snedbelastning något man får räkna med om man vill köra en utav de bättre övningarna för triceps.

Lite slitage på armbågsleden vs dåliga triceps? Svår fråga, verkligen.

Lite ont i armbågarna är inget att avstå en övning för. Ta en Ipren.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 21:45
Det går inte att utföra tricepspressar med rak stång utan att det blir snedbelastning i armbågsleden. Alltså är snedbelastning något man får räkna med om man vill köra en utav de bättre övningarna för triceps.

Lite slitage på armbågsleden vs dåliga triceps? Svår fråga, verkligen.

Lite ont i armbågarna är inget att avstå en övning för. Ta en Ipren.

ELLER, så väljer man ett annat verktyg och ett annat utförande.
Så kan man göra tricepsträningen MER effektiv till LÄGRE slitage för lederna.
Dina triceps kommer aldrig veta skillnaden.

MaxHBG
2014-10-30, 21:49
ELLER, så väljer man ett annat verktyg och ett annat utförande.
Så kan man göra tricepsträningen MER effektiv till LÄGRE slitage för lederna.
Dina triceps kommer aldrig veta skillnaden.

som vad? :em:

Arne Persson
2014-10-30, 21:52
Japp stämmer precis :) Jag är inte nån anonym tangentbordsryttare, även att jag inte har nån direkt strävan efter att synas. De som vill få tag på mig, kan bara fråga.

Näpp, inte en chans. I detta fallet är det du som har fel.

Skulle gärna vilja se dig göra frenchpress full ROM med smal fattning på en rak stång UTAN att inåtrotera överarmarna. Det lyckas du näppeligen med farbror Arne.

Du förstår... jag kör övningen på ett sätt som känns helt naturligt i alla aktuella leder. Att du sedan anser att jag kör tvärt emot Newtons alla lagar skiter jag fullständigt i eftersom dina greppvidder mm känns totalt onaturliga och inte speciellt nyttiga för aktuella leder. Kan bara säga att skulle jag träna som jag alltid har gjort med samma belastningar, mängd mm med dina "tekniker" och Newtons 3 lagar så lär jag knappast ha undgått skador. Lyckligtvis har dom lyst med sin frånvaro dom senast decennierna trots mina undermåliga tekniker... Detta har ju även gällt alla mina stackars vilseledda adepter...

filmjölk
2014-10-30, 21:53
ELLER, så väljer man ett annat verktyg och ett annat utförande.
Så kan man göra tricepsträningen MER effektiv till LÄGRE slitage för lederna.
Dina triceps kommer aldrig veta skillnaden.

Om du menar att göra tricepsträningen MINDRE effektiv och att mina triceps kommer få sämre träning, så visst. Nu kör jag iofs inte den övningen, men jag kör frenchpress och pushdown med armbågarna i lägen du inte hade gillat. Jag kan öht inte utföra de övningarna på ett sätt du hade gillat, oavsett verktyg.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 21:59
Om du menar att göra tricepsträningen MINDRE effektiv och att mina triceps kommer få sämre träning, så visst. Nu kör jag iofs inte den övningen, men jag kör frenchpress och pushdown med armbågarna i lägen du inte hade gillat. Jag kan öht inte utföra de övningarna på ett sätt du hade gillat, oavsett verktyg.

Nej, jag skrev varken eller om vilken övning, bara att om man inte kan utföra DENNA övningen på ett tillfredställande sätt så gör man helt rätt i att välja nåt annat som man kan utföra.

Sheogorath
2014-10-30, 21:59
Här är ett helt rimligt utförande.

SC4edyIbR_I

Visst skulle han kunna packat ihop armbågarna lite ytterligare men det här är verkligen ingen teknik som på något vis missar någon del av tricepsmuskeln.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 22:01
Du förstår... jag kör övningen på ett sätt som känns helt naturligt i alla aktuella leder. Att du sedan anser att jag kör tvärt emot Newtons alla lagar skiter jag fullständigt i eftersom dina greppvidder mm känns totalt onaturliga och inte speciellt nyttiga för aktuella leder. Kan bara säga att skulle jag träna som jag alltid har gjort med samma belastningar, mängd mm med dina "tekniker" och Newtons 3 lagar så lär jag knappast ha undgått skador. Lyckligtvis har dom lyst med sin frånvaro dom senast decennierna trots mina undermåliga tekniker... Detta har ju även gällt alla mina stackars vilseledda adepter...

Du är inte lite envis med att tro att DU är en referens för alla människor på jordklotet.
Tyvärr, hur och vad DU känner är bara information DU har nytta av.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 22:05
Här är ett helt rimligt utförande.

SC4edyIbR_I

Visst skulle han kunna packat ihop armbågarna lite ytterligare men det här är verkligen ingen teknik som på något vis missar någon del av tricepsmuskeln.

Han kunde alltid valt annat verktyg och utförande, utan att han ändå skulle missat nån del av triceps. Dessutom till ytterligare lägre onödigt slitage..

Sheogorath
2014-10-30, 22:35
Han kunde alltid valt annat verktyg och utförande, utan att han ändå skulle missat nån del av triceps. Dessutom till ytterligare lägre onödigt slitage..

Tänker du på rak stång blir det bara sämre, antingen p.g.a. större vrid- eller sidokrafter i handlederna eller p.g.a. det blir svårt eller omöjligt att bibehålla den flekterade positionen i axellederna. Tänker du på kabeltrissa och rep blir det som bäst en komplementövning eftersom du får en och samma belastning genom hela rörelsebanan vilket effektivt begränsar vikten du kan använda till muskelns ytterlägen. Att ha övningar där gränsens sätts av muskelns svagaste lägen är nyttigt men kan inte utgöra grunden för träningen, varken om man tränar för styrka eller massa.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 22:41
Tänker du på rak stång blir det bara sämre, antingen p.g.a. större vrid- eller sidokrafter i handlederna eller p.g.a. det blir svårt eller omöjligt att bibehålla den flekterade positionen i axellederna. Tänker du på kabeltrissa och rep blir det som bäst en komplementövning eftersom du får en och samma belastning genom hela rörelsebanan vilket effektivt begränsar vikten du kan använda till muskelns ytterlägen. Att ha övningar där gränsens sätts av muskelns svagaste lägen är nyttigt men kan inte utgöra grunden för träningen, varken om man tränar för styrka eller massa.

Kablar behöver definitivt inte vara nån begränsning, eller ens "bara" ett komplement. Det beror helt på hur man justerar övningen. En och samma belastning blir det ju inte med kabel.
Då kan man laborera med belastningskurvan i kabeldragen så kan det bli en klart likvärdig variant till nån form av stång.
Dessutom är det ändå nära 0 i belastning i toppläget för triceps med stång. Hur det ser ut mot bottenläget beror ju helt på hur utförandet ser ut.

Sheogorath
2014-10-30, 22:47
Kablar behöver definitivt inte vara nån begränsning, eller ens "bara" ett komplement. Det beror helt på hur man justerar övningen. En och samma belastning blir det ju inte med kabel.
Då kan man laborera med belastningskurvan i kabeldragen så kan det bli en klart likvärdig variant till nån form av stång.
Dessutom är det ändå nära 0 i belastning i toppläget för triceps med stång. Hur det ser ut mot bottenläget beror ju helt på hur utförandet ser ut.

Eller så kör man bara med stång eller hantel? Med det utförandet jag länkande in med Z/U-stång eller hantel blir det inget nämnvärt "slitage" någonstans. Men nu börjar det bli hög tid att du visar lite filmer och förklarar HUR det blir bättre, inte bara "att det finns utföranden som är bättre".

1. Varför?
2. Och för VAD?

pezrulezhaakon
2014-10-30, 22:52
Eller så kör man bara med stång eller hantel? Med det utförandet jag länkande in med Z/U-stång eller hantel blir det inget nämnvärt "slitage" någonstans. Men nu börjar det bli hög tid att du visar lite filmer och förklarar HUR det blir bättre, inte bara "att det finns utföranden som är bättre".

1. Varför?
2. Och för VAD?

Jag har ju redan redogjort 8238467327 gånger vad man bör göra för att effektivisera och minska slitaget. Hur svårt ska det vara att förstå?

cero
2014-10-30, 22:53
Men nu börjar det bli hög tid att du visar lite filmer och förklarar HUR det blir bättre, inte bara "att det finns utföranden som är bättre".

+1

Vill se klipp på hur man enligt utsago SKA göra.

pezrulezhaakon
2014-10-30, 23:01
+1

Vill se klipp på hur man enligt utsago SKA göra.

Läs #214 en gång till.

cero
2014-10-30, 23:06
Läs #214 en gång till.

Vore fortfarande kul att se. Finns det inga sådana klipp?

Arne Persson
2014-10-30, 23:26
Du är inte lite envis med att tro att DU är en referens för alla människor på jordklotet.
Tyvärr, hur och vad DU känner är bara information DU har nytta av.

Tja... jag har ju även lärt ut mina kvasitekniker till en massa stackare på mina kurser samt alla som jag har instruerat genom åren. Alla dessa stackare borde vara helt nerbrutna vid det här laget och mitt rykte helt skamfilat...:)
Självsanering kallas det...

pezrulezhaakon
2014-10-30, 23:29
Tja... jag har ju även lärt ut mina kvasitekniker till en massa stackare på mina kurser samt alla som jag har instruerat genom åren. Alla dessa stackare borde vara helt nerbrutna vid det här laget och mitt rykte helt skamfilat...:)
Självsanering kallas det...

Som sagt... Jag behöver inte upprepa mitt tidigare inlägg..

Arne Persson
2014-10-30, 23:36
Som sagt... Jag behöver inte upprepa mitt tidigare inlägg..

Som sagt... Newton rules...:d

pezrulezhaakon
2014-10-30, 23:44
Som sagt... Newton rules...:d

Precis. Även i den skånska myllan.

Arne Persson
2014-10-30, 23:50
Precis. Även i den skånska myllan.

Nej, här gäller kvantmekanik och partikelfysik utanför Newtons lagar...

Arne Persson
2014-10-30, 23:52
Läs #214 en gång till.

Å så slingrade man sig undan igen...:d

Fliptones
2014-10-31, 16:36
Faan vad ni håller på alltså! Jag tycker det är kul att höra vad du säger Arne, du har gedigen träningserfarenhet och är grovf. Men samtidigt är jag väldigt tacksam och glad över att Pez finns här, då jag tycker det är väldigt tydligt att karln har björnkoll på anatomi. Han ger även svar på tal.. från andra håll tycker jag mig ana visst hån, när argumenten börjar sina.

Det är okej att inte hålla med varandra.. Det är okej att ha fel också. :)

Sorry för OT, trevlig skräck-helg!

Starvation
2014-10-31, 16:40
Läst hela tråden nu. ArneP är fan det drygaste personen i hela världen, på internet iaf.

Hur fan orkar du pez?

Sheogorath
2014-10-31, 16:43
Läst hela tråden nu. ArneP är fan det drygaste personen i hela världen, på internet iaf.

Hur fan orkar du pez?

Det enda pez orkar göra är att svara "ja, det beror helt på vilken målsättning man har med sin träning. det finns också utföranden som är lika effektiva men med mindre skaderisk." Lär dig de meningarna så kan du vara en lika effektiv som pez.

Att lyckas med att inte säga någonting, om och om igen.

Agitator
2014-10-31, 16:52
ez-stång tycker jag också är överlägset bekvämast av den anledningen. Jag kan tänka mig att Arnes problem med kullager inte ger lika mycket negativt för oss vanliga dödliga som inte bollar runt med så tunga vikter.

Vill man ha jättekullagrat då? Hatar stänger i bänk t.ex. som har super kullagrat

pezrulezhaakon
2014-10-31, 17:15
Det enda pez orkar göra är att svara "ja, det beror helt på vilken målsättning man har med sin träning. det finns också utföranden som är lika effektiva men med mindre skaderisk." Lär dig de meningarna så kan du vara en lika effektiv som pez.

Att lyckas med att inte säga någonting, om och om igen.

Enda skillnaden är att jag vet vad jag snackar om, och kan förklara varje sak jag säger. Jag lägger hellre den tiden på någon som visar intresse på att lära sig mer. Jag begränsar inte träning som du verkar göra.
Det är ju helt uppenbart att du blir lite stött när jag presenterar saker du missat att tänka på? :)

Och ja, det kommer alltid bero på målsättning för att planera sin träning och sina övningsval om man avser att effektivisera sin träning och hålla riskerna låga. Att du skiter i sånt innebär inte att det är rätt.

Arne Persson
2014-10-31, 17:34
Faan vad ni håller på alltså! Jag tycker det är kul att höra vad du säger Arne, du har gedigen träningserfarenhet och är grovf. Men samtidigt är jag väldigt tacksam och glad över att Pez finns här, då jag tycker det är väldigt tydligt att karln har björnkoll på anatomi. Han ger även svar på tal.. från andra håll tycker jag mig ana visst hån, när argumenten börjar sina.

Det är okej att inte hålla med varandra.. Det är okej att ha fel också. :)

Sorry för OT, trevlig skräck-helg!

Mina ringa anatomikunskaper räcker mer än väl till för denna delikata diskussion. :)

Arne Persson
2014-10-31, 17:35
Vill man ha jättekullagrat då? Hatar stänger i bänk t.ex. som har super kullagrat

I bänken är det en oljebronslagrad SL-stång som gäller.

Arne Persson
2014-10-31, 17:37
Läst hela tråden nu. ArneP är fan det drygaste personen i hela världen, på internet iaf.

Hur fan orkar du pez?

Jag är djupt impad av dina välgrundade slutsatser! :d

Fliptones
2014-10-31, 18:11
Mina ringa anatomikunskaper räcker mer än väl till för denna delikata diskussion. :)

Jag är djupt impad av dina välgrundade slutsatser! :d

Jag är övertygad om att du kan superdupermycket om anatomi. Jag har lärt mig en hel del av dig faktiskt. (Och är sugen på din kurs as well) :)
Men lik förbannat är det dina argument som sinar till slut. De sinar för att du känner dig mästrad.. (Vilket jag inte tycker du ska göra, med din gedigna erfarenhet.)

Dina triccar är som mina quads ungefär, och det är ju coolt som fan.
Kanske hade de aldrig blivit så stora om du inte gjort på sättet du gör, men det förändrar inte det faktum att det kan finnas risker med utförandet.

Min mormor har rökt cigg i 70 år dagligen. Frisk som en nötkärna.
Ska jag använda henne som referens om någon funderar på att börja röka?
Eller ska jag presentera de kända riskerna och låta personen ta sitt beslut efter det liksom..

Arne Persson
2014-10-31, 18:38
Jag är övertygad om att du kan superdupermycket om anatomi. Jag har lärt mig en hel del av dig faktiskt. (Och är sugen på din kurs as well) :)
Men lik förbannat är det dina argument som sinar till slut. De sinar för att du känner dig mästrad.. (Vilket jag inte tycker du ska göra, med din gedigna erfarenhet.)

Dina triccar är som mina quads ungefär, och det är ju coolt som fan.
Kanske hade de aldrig blivit så stora om du inte gjort på sättet du gör, men det förändrar inte det faktum att det kan finnas risker med utförandet.

Min mormor har rökt cigg i 70 år dagligen. Frisk som en nötkärna.
Ska jag använda henne som referens om någon funderar på att börja röka?
Eller ska jag presentera de kända riskerna och låta personen ta sitt beslut efter det liksom..

Jag lovar att mina anatomikunskaper är betydligt djupare än vad jag visar här samt att jag ofta är för lat för större och djupare utläggningar. Dessutom har jag hyfsade kunskaper även inom comparativ- och evolutionsanatomi.

Mina tekniker är grundade på erfarenhet och teoretiska kunskaper mm. Jag har, trots allt, instruerat folk sedan -78 och utbildat sedan slutet på -80 talet, så visst fog har jag för mina "teorier".
PS. Mina stackars triccor är trots allt en produkt av ren träning utan något olagligt trams. :)

DarcyGrahn
2014-10-31, 18:47
Det enda pez orkar göra är att svara "ja, det beror helt på vilken målsättning man har med sin träning. det finns också utföranden som är lika effektiva men med mindre skaderisk." Lär dig de meningarna så kan du vara en lika effektiv som pez.

Att lyckas med att inte säga någonting, om och om igen.

Exakt så!

sungun
2014-10-31, 18:56
Enda skillnaden är att jag vet vad jag snackar om, och kan förklara varje sak jag säger. Jag lägger hellre den tiden på någon som visar intresse på att lära sig mer. Jag begränsar inte träning som du verkar göra.
Det är ju helt uppenbart att du blir lite stött när jag presenterar saker du missat att tänka på? :)

Och ja, det kommer alltid bero på målsättning för att planera sin träning och sina övningsval om man avser att effektivisera sin träning och hålla riskerna låga. Att du skiter i sånt innebär inte att det är rätt.

Ha, ha! Du har inte förklarat en enda vettig grej under hela min tid på forumet men är expert på att slingra dig hur mycket man än pressar för att få ett svar. Däremot är du duktig på att lägga fram en massa högtravande svammel som räcker för att de mindre pålästa här låter sig luras å höjer dig till skyarna. De som verkligen tycker att du gjort bra ifrån dig i denna tråd måste rimligen ha ännu värre problem än att bara vara dåligt pålästa.

Ett Orm
2014-10-31, 18:59
Mina ringa anatomikunskaper räcker mer än väl till för denna delikata diskussion. :)

Men varför svarade du inte på mina frågor för då? Tar de igen.

Men varför? Det finns väl enligt dig en orsak till att man inte blir genuint stark med rep? Eller?
Du har ju som sagt en del kunskap om just tricepsträning och borde vid det här laget ha en genuin kunskap om vilka faktorer som faktiskt bygger genuin styrka i själva triceps.

Men jag ser verkligen inte fördelarna med ditt utförande mot Pezs(egentligen en fråga från min sida).

filmjölk
2014-10-31, 19:16
Fördelarna med Arnes utförande är att det faktiskt går att utföra utan att vara kroppskontortionist. Pepzens variant går inte, speciellt inte med rep.

Arne Persson
2014-10-31, 19:19
Men varför svarade du inte på mina frågor för då? Tar de igen.

En orsak är, att om du kör triceps med rep tungt, så gör friktionen av repet, att det känns okomfortabelt för händerna samt att handlederna tvingas till en kraftig radialflexion (-abduktion) vilket en del får känningar av.

Gnistan
2014-10-31, 19:22
Vill man ha jättekullagrat då? Hatar stänger i bänk t.ex. som har super kullagrat

Du kanske kör på en OL stång.
Styrkelyftstängerna är bättre om du kör bänk
OL stänger skall ha mer kulllagring/lättare rull.
Sedan kan det vara stor skillnad med att köra på en kvalitetsstång och en av mindre bra sådan. ELEIKO är t.ex bland de bättre.

cero
2014-10-31, 19:23
Vilken sandlåda.

Arne Persson
2014-10-31, 19:24
Vilken sandlåda.

Inte heller! :d

Gnistan
2014-10-31, 19:38
I bänken är det en oljebronslagrad SL-stång som gäller.

??
Är det inte tvärt om så att Sl stångens kullgaring är mer lättrullat.
Styrkelyftstången har väl.
annan mindre lättrullad lagring.
Eller har jag missuppfattatt vad frågeställaren menade??

Gnistan
2014-10-31, 19:42
??
Är det inte tvärt om så att Sl stångens kullgaring är mer lättrullat.
Styrkelyftstången har väl.
annan mindre lättrullad lagring.
Eller har jag missuppfattatt vad frågeställaren menade??

Nej ursäkta mitt missförstånd.
Det var ju inte att köra i bänk ja.
Suck!
Ursäkta som sagt och glöm vad jag sa Arne.
Man är bra vimsig i bland

Arne Persson
2014-10-31, 19:48
Nej ursäkta mitt missförstånd.
Det var ju inte att köra i bänk ja.
Suck!
Ursäkta som sagt och glöm vad jag sa Arne.
Man är bra vimsig i bland

:)

pezrulezhaakon
2014-10-31, 20:20
Ha, ha! Du har inte förklarat en enda vettig grej under hela min tid på forumet men är expert på att slingra dig hur mycket man än pressar för att få ett svar. Däremot är du duktig på att lägga fram en massa högtravande svammel som räcker för att de mindre pålästa här låter sig luras å höjer dig till skyarna. De som verkligen tycker att du gjort bra ifrån dig i denna tråd måste rimligen ha ännu värre problem än att bara vara dåligt pålästa.

:)
Bra försök! Men hade du kunnat mer skulle du kunnat bidra med mer.
Jag har inte förklarat det du vill höra, det är därför du inte förstått det jag förklarat.

pezrulezhaakon
2014-10-31, 20:23
Exakt så!

Monkey see monkey do....

Om man inte tänker lite själv också, så kanske det kan vara lite klurigt att förstå det jag snackar om..

Grazzafukkinrazzi
2014-10-31, 20:45
Men om ingen annan i hela tråden förstår vad du menar (ingen annan tränande jag någonsin mött heller för den delen, då jag aldrig stött på någon som utför denna övning med axelbred fattning), skulle du inte kunna filma när du/någon utför övningen "korrekt" så att vi får se hur den ska utföras?

pezrulezhaakon
2014-10-31, 21:11
Men om ingen annan i hela tråden förstår vad du menar (ingen annan tränande jag någonsin mött heller för den delen, då jag aldrig stött på någon som utför denna övning med axelbred fattning), skulle du inte kunna filma när du/någon utför övningen "korrekt" så att vi får se hur den ska utföras?

Antingen så förstår de inte, rätt och slätt, eller så vill de inte förstå bara för att det är jag som säger nåt....

Vad tror du?

Agitator
2014-10-31, 21:20
I bänken är det en oljebronslagrad SL-stång som gäller.

Nu tränar jag ju med ez-stång som är lite slagen och inte mycket till kullager att prata om längre.

Vill man ha jättekullagrat vid en sådan här tricepsövning?

Jag bänkar aldrig längre, vi har bara eleiko sport training stänger, de är sjukt kullagrade att man vobblar som tusan i handlederna ifall man börjar köra på lite tyngre vikter under bänkandet, sjukt obehagligt.

Vill inte ens tänka på att köra liggande triceps med en sådan stång, iaf inte tungt.

Arne Persson
2014-10-31, 21:58
Nu tränar jag ju med ez-stång som är lite slagen och inte mycket till kullager att prata om längre.

Vill man ha jättekullagrat vid en sådan här tricepsövning?

Jag bänkar aldrig längre, vi har bara eleiko sport training stänger, de är sjukt kullagrade att man vobblar som tusan i handlederna ifall man börjar köra på lite tyngre vikter under bänkandet, sjukt obehagligt.

Vill inte ens tänka på att köra liggande triceps med en sådan stång, iaf inte tungt.

I liggande tricepsext. och för delen även sittande dito (om man nu som jag kör dom med rak stång) så är en lättroterande stång ett måste! Annars börjar hela stången rotera i händerna vilket är sannerligen mindre angenämt när vikterna börjar öka...