handdator

Visa fullständig version : Vilka kolhydrater använder sig kroppen av?


PERSSONN
2014-10-22, 10:30
Använder sig kroppen av energin man intar dagen innan ett styrketränings pass eller den energin man intar innan ett pass om man tränar runt 17:30 på kvällen?

PERSSONN
2014-10-22, 10:34
Frågan omformulerad är: Om man dag 1 fyller glykogendepåerna till fullo,tror ni man då kan prestera lika bra om man tränar fastande dag 2 kl 17:30 som om man ätit frukost och lunch innan passet? (bara undrar)

King Grub
2014-10-22, 10:36
Använder sig kroppen av energin man intar dagen innan ett styrketränings pass eller den energin man intar innan ett pass om man tränar runt 17:30 på kvällen?

Båda.

King Grub
2014-10-22, 10:37
Frågan omformulerad är: Om man dag 1 fyller glykogendepåerna till fullo,tror ni man då kan prestera lika bra om man tränar fastande dag 2 kl 17:30 som om man ätit frukost och lunch innan passet? (bara undrar)

Prova det ena. Prova det andra. Utvärdera.

PERSSONN
2014-10-22, 10:58
Det ena är inte viktigare än det andra ?

Det är alltså inte såhär det funkar:
T.ex 60% av energin är den från dagen innan och 40% är den man ätit innan eller vice versa ?

PERSSONN
2014-10-22, 11:00
Finns det någon siffra på hur många g kolhydrater man använder under styrketräning? Såklart det inte kan vara någon exakt siffra eftersom alla tränar olika osv men på ett ungefär?

A.Steinbach
2014-10-22, 18:49
Grovt räknat.

The carbohydrate requirements for weight training actually aren’t that great. I did some rough calculations in The Ketogenic Diet and concluded that, for every 2 work sets (assuming a set length of 30-45 seconds) or so, you’ll need 5 grams of carbohydrates to replenish the glycogen used.
So if you did a workout containing 24 work sets, you’d only need about 60 extra grams (24 sets * 5 grams/2 sets = 60 grams) of carbohydrate to replace the glycogen used.
http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/how-many-carbohydrates-do-you-need.html/

Ozziking
2014-10-22, 19:15
Är det.. "bra" att äta en klok sammansatt måltid 60 min innan styrketräning med Kolhydrat, fett & protein eller är det då man ska fokusera mer åt kolhydratshållet?

Isåfall när ska man äta den "sammansatta" måltiden? 120 min innan passet?

Protein innan ett träningspass ( Tidsram okänd ) var ju tydligen muskelnedbrytande? Hur var tidsramen där & hur mycket protein gällde det? 20g som vanligt? Som fett ska det helst hållas lågt innan ett träningspass, tidsram där? är det inom 60 min?

Mvh.

Nutrid
2014-10-22, 20:11
Är det.. "bra" att äta en klok sammansatt måltid 60 min innan styrketräning med Kolhydrat, fett & protein eller är det då man ska fokusera mer åt kolhydratshållet?

Isåfall när ska man äta den "sammansatta" måltiden? 120 min innan passet?

Protein innan ett träningspass ( Tidsram okänd ) var ju tydligen muskelnedbrytande? Hur var tidsramen där & hur mycket protein gällde det? 20g som vanligt? Som fett ska det helst hållas lågt innan ett träningspass, tidsram där? är det inom 60 min?

Mvh.

Den enda anledningen att hålla fett nere innan ett pass skulle väl isåfall vara för att slippa en långsam magsäckstömning som kan påverka passet negativt.

Det finns inget "så här är det"-svar på sådana här frågor. Vissa klarar av att äta en timme innan träning medans andra inkl jag själv måste äta närmast 3-4 timmar innan.

Ozziking
2014-10-22, 20:21
Den enda anledningen att hålla fett nere innan ett pass skulle väl isåfall vara för att slippa en långsam magsäckstömning som kan påverka passet negativt.

Det finns inget "så här är det"-svar på sådana här frågor. Vissa klarar av att äta en timme innan träning medans andra inkl jag själv måste äta närmast 3-4 timmar innan.

Ja precis, självklart. Alla är olika .. Försöker hitta mitt egna vad ska man säga..sätt att gå tillväga.

Vad innebär Långsam magsäckstömning?

King Grub
2014-10-22, 20:28
Att det du ätit lämnar magsäcken långsamt.

Ozziking
2014-10-22, 20:37
Att det du ätit lämnar magsäcken långsamt.

typ som att det tar längre tid att bajsa? eller att alla näringsämnen ska "springa" ut i kroppen och göra sitt

A.Steinbach
2014-10-22, 21:02
De mesta näringsämnena absorberas i tunntarmen som kommer efter magsäcken. Långsammare magsäckstömning = långsammare absorbering av näringsämnena

Ozziking
2014-10-22, 21:40
De mesta näringsämnena absorberas i tunntarmen som kommer efter magsäcken. Långsammare magsäckstömning = långsammare absorbering av näringsämnena

Alright! tack!

Bumpar detta då..

Är det.. "bra" att äta en klok sammansatt måltid 60 min innan styrketräning med Kolhydrat, fett & protein eller är det då man ska fokusera mer åt kolhydratshållet?

Isåfall när ska man äta den "sammansatta" måltiden? 120 min innan passet?

Protein innan ett träningspass ( Tidsram okänd ) var ju tydligen muskelnedbrytande? Hur var tidsramen där & hur mycket protein gällde det? 20g som vanligt? Som fett ska det helst hållas lågt innan ett träningspass, tidsram där? är det inom 60 min?

Mvh.

z_bumbi
2014-10-23, 06:52
Båda varianterna funkar och det finns inga direkta fördelar att äta mer kolhydrater än de normala mängderna inför vanlig styrketräning som håller sig under 2 h. Tränar man längre så kanske man tjänar på att äta mer kolhydrater men det kan också vara jobbigt att ha mer mat i magen så det får man helt enkelt testa och se vad som funkar.

Så svaret blir till slut att testa och se vad du presterar bäst på, prestationen och återhämtningen som man själv märker är betydligt viktigare än vad någon enstaka studie säger.

Ozziking
2014-10-23, 08:58
Båda varianterna funkar och det finns inga direkta fördelar att äta mer kolhydrater än de normala mängderna inför vanlig styrketräning som håller sig under 2 h. Tränar man längre så kanske man tjänar på att äta mer kolhydrater men det kan också vara jobbigt att ha mer mat i magen så det får man helt enkelt testa och se vad som funkar.

Så svaret blir till slut att testa och se vad du presterar bäst på, prestationen och återhämtningen som man själv märker är betydligt viktigare än vad någon enstaka studie säger.


Alright, tänkte mer om det fanns några riktmärken att gå efter och sedan utvärdera det som fungerar bäst.

Såg några äldre trådar från typ 2010-2011 där grub B.la skrev några riktmärken ang detta, tex: normal måltid ca 1-1.5h innan styrke pass & ca 2h innan kondition.

Gäller det fortfarande? :)

King Grub
2014-10-23, 09:04
Det är inget som kan sluta "gälla". Det är något utövaren får testa sig fram till, vad som passar honom eller henne bäst.

EnergiÖverskott
2014-10-23, 12:37
Det är inget som kan sluta "gälla". Det är något utövaren får testa sig fram till, vad som passar honom eller henne bäst.

Det där är något du behöver ta åt dig utav, Ozzi. Vad än studier och undersökningar säger så väger din egen erfarenhet av vad du trivs och presterar bäst med så mycket tyngre. Att göra på ett visst sätt som innebär att du presterar/återhämtar dig sämre än innan bara för att någon studie sagt annat än du brukar göra kommer bara på sikt att ge dig rätt så mycket sämre resultat.

No hard feelings. Har bara verkat som att det vart lite väl mycket optinojja el grande i vissa trådar från din sida nu det sista.

Ozziking
2014-10-23, 12:56
Det där är något du behöver ta åt dig utav, Ozzi. Vad än studier och undersökningar säger så väger din egen erfarenhet av vad du trivs och presterar bäst med så mycket tyngre. Att göra på ett visst sätt som innebär att du presterar/återhämtar dig sämre än innan bara för att någon studie sagt annat än du brukar göra kommer bara på sikt att ge dig rätt så mycket sämre resultat.

No hard feelings. Har bara verkat som att det vart lite väl mycket optinojja el grande i vissa trådar från din sida nu det sista.

Nä vill bara veta vad som är bra att utgå ifrån så jag kan hitta det som passar mig bäst. Experimentera lite är aldrig fel, men då känner jag också att jag behöver ta lite lärdom kring faktorerna. Bara för att jag frågar vissa grejer betyder det inte att jag är nojig om det. Vill helt enkelt bara veta, vilket kan underlätta för kommande händelser tex.

Men jag tror nog att det krävs mer än några veckors arbete för att hitta det som passar också. En lång process alltså. Men man måste börja någonstans.