handdator

Visa fullständig version : Hur lite kan en typisk människa sova och ändå fungera någotsånär?


filmjölk
2014-10-22, 06:01
Jag går snart av efter en sömnlös journatt på jobbet. Kommer sova max en timme idag för att få tid (självprioriterat, skulle kunna sova 5-6 timmar på dagen om jag ville) till annat och lägga mig sent ikväll. kanske vid 01.

Nu är jag rätt van vid att sova oregelbundet och vara vaken ett och ett halvt dygn är lite kämpigt men inga större problem. Pga mestadels nattjobb har jag sovit oregelbundet och mindre än man "skall" sedan jag var 19år (är 36). Ibland "kraschar" jag och sover 12 timmar i sträck nån gång i månaden.

Men jag är lite nyfiken på hur lite man faktiskt skulle kunna sova och ändå fungera någotsånär i vardagen om man slår ut det i ett slags snitt på timmar/natt. Med att fungera någotsånär menar jag inte att man behöver vara utvilad och må bra, utan att kunna gå och stå, klara av ett jobb någotsånär och klara av att fokusera emellanåt. Med hjälp av droger eller utan. Att man blir sjuk eller dör tidigare är inte av betydelse men vi kan ha som utgångspunkt att det skall ju fungera i iaf 10års tid i vuxen ålder.

Det normala är ju ett snitt på 7-8timmars sömn/natt, 6 timmar borde funka med, även 5 fast det lär vara kämpigt. Men om man kommer ner till 4h? Möjligt? kan man klara sig med så lite som ett snitt på 3h i tio års tid?

Olegh
2014-10-22, 06:03
Ett fåtal skulle nog klara sig "bra" på 3-4h

Scratch89
2014-10-22, 06:05
Jag brukar sova ungefär 5 timmar varje vardagsnatt (somna runt midnatt, upp strax innan 5) och jag fungerar ovanligt bra på det. Sover såklart längre på helgerna då, men inget överdrivet, oftast ca 8 timmar eller så. Har funkat väldigt bra, men det är svårt att veta om jag fungerat bättre på mer sömn.

mangemani
2014-10-22, 06:13
lustigt att tråden dök upp då man igår hade en kurs på ryggis om just sömn och hur länge man bör sova för att kunna funka normalt i längden.
5 timmar är typ minimum för att en normal person ska kunna funka till 100% i det långa loppet. visst kan man sova mindre än så och ändå kunna funka till 100%, men bara det inte blir under en längre period.
har själv erfarat att det ligger något bakom det.
sen går kroppen in i djupsömn efter 4 timmar och väl i djupsömnen så räcker det att sova i 1 timme.

filmjölk
2014-10-22, 06:16
Jag brukar sova ungefär 5 timmar varje vardagsnatt (somna runt midnatt, upp strax innan 5) och jag fungerar ovanligt bra på det. Sover såklart längre på helgerna då, men inget överdrivet, oftast ca 8 timmar eller så. Har funkat väldigt bra, men det är svårt att veta om jag fungerat bättre på mer sömn.

Det är imponerande lite. Rent fysiskt hade du säkert fungerat bättre men dagarna blir ju så trista om man sover bort dem. 3h mer sömn/vardagsnatt skulle bli 3h mindre vaken fritid vilket är jäkligt mycket om man heltidsarbetar.

Olegh
2014-10-22, 06:20
Men 3h i något slags zombietillstånd är inte värt så mycket! Jag sover ca 5-6h per natt och det är nog ungefär en timme för lite. Jag klarar mig helt ok under arbetsdagen men sen är det inte roligt.

Tolkia
2014-10-22, 06:24
Det verkar vara väldigt individuellt, tycker jag. Tror personligen att det beror mer på läggning än på "träning"; man hör ju vissa som säger att de "övat" sig att sova väldigt korta nätter, men jag tycker att det mer verkar som att de vant sig vid att vara ständigt trötta. Sedan märks det säkert olika mycket beroende på vilken sysselsättning man har, t.ex. hur mycket man är beroende av precision och kort reaktionstid. Jag kan klara mig på 6 timmar i veckorna, även om det är suboptimalt, men när det börjar tangera fyra flera dagar i rad börjar jag zona ut så fort jag inte är i rörelse/gör mekaniska, ej så intellektuellt krävande grejor konstant.

Manta
2014-10-22, 06:25
En intressant studie i ämnet.

http://www.med.upenn.edu/uep/user_documents/VanDongen_etal_Sleep_26_2_2003.pdf

Vad som är värt att notera att även vid 6h natt, så klarar man sig betydligt sämre engligt studien, men man märker det inte. Värt att notera för en del postar i denna tråd.

exevision
2014-10-22, 06:36
sen går kroppen in i djupsömn efter 4 timmar och väl i djupsömnen så räcker det att sova i 1 timme.

Nä, men man har ofta sovit klart djupsömnen efter den tiden.

En sömncykel är mellan 90-110 min lång, och ser ut såhär: 1-2-3-4 REM. Vi har normalt ungefär 5 sådana cykler per natt. En cykel är vanligtvis mellan 90-110 min lång och vi går från att i första stadiet ha mycket sömn i stadie 3-4 till att mer och mer i REM.

http://traningslara.se/somn-del-1/
http://www.di.se/artiklar/2013/4/10/darfor-ska-du-inte-snooza/

Kabuto
2014-10-22, 06:42
Jag brukar sova ca 6 timmar vardagar, stiger upp halv 6. 7-9 timmar på helg.

BlötSnö
2014-10-22, 06:48
Jag sov runt 6 timmar per natt från och med i våras och sedan hela sommaren (utom under den två veckor långa värmeböljan, då jag snittade 9 timmar).
Efter det var det semester och när jag sedan kom tillbaka så hade det blivit lite mörkare och lite kallare och helt plötsligt var det väldigt svårt att masa sig upp efter 6h. Mår som ett monster och går runt och är halvdöd 2 timmar innan systemet går igång ordentligt. Tror det har något med dagsljuset och den lägre temperaturen att göra. Två saker som jag för övrigt är glad för, då värme inte är min grej.
Hade varit intressant att veta om det bara är en fas jag måste igenom innan kroppen vant sig vid 6 timmar igen eller om det är andra saker såsom väder och vind som påverkar.

Jockefoten
2014-10-22, 06:54
Har en i klassen som går och lägger sig vid fyra och går upp vid sex. O_O

Själv behöver jag nog sex timmar, sover mindre på helger dock.

Scratch89
2014-10-22, 07:28
Det är imponerande lite. Rent fysiskt hade du säkert fungerat bättre men dagarna blir ju så trista om man sover bort dem. 3h mer sömn/vardagsnatt skulle bli 3h mindre vaken fritid vilket är jäkligt mycket om man heltidsarbetar.

Problemet är ju att jag arbetar heltid och pendlar totalt ca 5 timmar om dagen, så det blir liksom ingen fritid kvar om jag inte drar ner på sömnen. Nu kommer kanske pendlandet att lösa sig inom snar framtid, men såhär har det varit sedan i mars.

Pudzianovski
2014-10-22, 07:48
Det måste väl också bero på vilken kvalitet som man får på sömnen. Jag vaknar till mer ibland på grund av (ljus, ljud t.ex.), går upp mer på toa ibland. Detta måste väl ändå innebära avbrott på sömnen som påverkar mig till skillnad mot om jag sover en hel natt utan avbrott alls. Har ett ganska stort sömnbehov själv. Tycker det påverkar min psykiska hälsa ganska mycket.

King Grub
2014-10-22, 07:56
Högst individuellt.

Jag har inget speciellt sömnbehov utan sover högst 4-5 timmar per natt. Är aldrig trött.

ceejay
2014-10-22, 08:17
Jag funkar bäst på 9-10 timmar..

Stoltz
2014-10-22, 08:58
Jag funkar bäst på 9-10 timmar..

Samma här. Sover jag 5h en natt så märker jag det rätt tydligt men jag kan tvinga mig igenom det utan att det märks för mycket. Gör jag det två dagar i rad så blir det michael douglas roll i Falling Down.

ceejay
2014-10-22, 09:03
Samma här. Sover jag 5h en natt så märker jag det rätt tydligt men jag kan tvinga mig igenom det utan att det märks för mycket. Gör jag det två dagar i rad så blir det michael douglas roll i Falling Down.

Jag märker det främst på träningen. Sover jag lite är jag långsam och seg och saker känns tunga. Sover jag bra så händer det sällan.

Gpajpen
2014-10-22, 09:28
Sover jag bara 8 timmar per natt så funkar det halvhyffsat några dagar (vardagar) men det byggs upp tröttheten och slitaget på kroppen och psyket upp tills kraschen kommer på helgen med 11-12 timmar så man känner sig någotsånär återhämtad igen.

Som svar till TS: 8,5 timmar/natt känns rimligt som minimum under en längre period i sträck för att inte totalt bryta ihop.

Mantus
2014-10-22, 10:03
Nu på höst/vinter verkar mitt sömnbehov ligga på minst 7,5 timmar för att jag ska kunna prestera. Då har jag visserligen ett intellektuellt krävande och stressigt jobb med en del övertid och tränar även skapligt tungt och ofta så det påverkar säkerligen.

Agitator
2014-10-22, 10:22
Senaste 10 åren, snittar runt 6h per natt även helger.

Senaste året är det sällan över 6h utan snarare 5h30min när klockan ställs.

Fungerar rätt ok, men hade inte skadat med 1h till.

Men ligga bort en tredjedel av sitt liv försöker jag minimera!

Men har man ett fysiskt ansträngande jobb samt tränar mycket eller stressar runt på sin fritid behöver man troligen några timmar extra varje natt.

KangaBanga
2014-10-22, 10:52
0-2h - rolig i magen, kanner mig nastan bakfull och ar valdigt langsam i tankesattet

2h ar minimum for att kunna ga till jobbat och kanna mig "okey", blir det 2 stycken 2h natter pa raken kanner jag mig som efter en natt med mindre an 2h

3-4h gar fint nagra natter pa raken utan att jag kanner mig vissen men efter ~4 natter i strack maste jag sova ut (6-8h)

5-5.5h sover jag varje vardag, allt over ar en bonus men det blir aldrig mer an ~7-8h

Pa helgerna blir det runt 7-8h

Typ.

agazza
2014-10-22, 11:02
En bekant provade att sova 20 minuter var tredje timme under hela dygnet.

Något han hittat på internet som skulle medföra att han hamnade i den sömnfas som laddar kroppens batterier, eller hur jag ska uttrycka det, direkt när han somnade.

Totalt sov han cirka 3 timmar per dygn.

Detta uppehöll han i cirka 3 veckor, och det verkade faktiskt ge resultat mot slutet, men det slutade oftast i att han helt enkelt glömde ställa väckare eller dylikt och sov i 17-18 timmar när han väl inte blev väckt.

Han avled iaf inte.

XXXL
2014-10-22, 11:11
En bekant provade att sova 20 minuter var tredje timme under hela dygnet.

Något han hittat på internet som skulle medföra att han hamnade i den sömnfas som laddar kroppens batterier, eller hur jag ska uttrycka det, direkt när han somnade.

Totalt sov han cirka 3 timmar per dygn.

Detta uppehöll han i cirka 3 veckor, och det verkade faktiskt ge resultat mot slutet, men det slutade oftast i att han helt enkelt glömde ställa väckare eller dylikt och sov i 17-18 timmar när han väl inte blev väckt.

Han avled iaf inte.

Det är konstigt för det är just djupsömn man inte klarar sig utan och sover man bara 20 minuter lär de ju inte hända?

agazza
2014-10-22, 11:30
Det är konstigt för det är just djupsömn man inte klarar sig utan och sover man bara 20 minuter lär de ju inte hända?

efter ett tag så hamnar man i djupsömn direkt när man somnar, ifall man är tillräckligt utmattad. Enligt tesen.

Men ifall det fungerar i praktiken orkar jag inte undersöka ifall det finns studier som stödjer det.

Men han blev piggare på slutet. Men jag övervakade inte han dygnet runt heller.

Någon med mer insyn får gärna redovisa möjligheten i detta upplägg

Diomedea exulans
2014-10-22, 11:56
Jag sover nästan exakt 8 h om jag får sova ut en normal natt, men i perioder på ett par månader har jag klarat mig med ca 5 timmar utan att jag märkte några negativa effekter.

Kan även tillägga att om jag missar en hel natts sömn så får det inga negativa effekter, men missar jag två nätter i rad så känner jag av det.

efter ett tag så hamnar man i djupsömn direkt när man somnar, ifall man är tillräckligt utmattad. Enligt tesen.

Men ifall det fungerar i praktiken orkar jag inte undersöka ifall det finns studier som stödjer det.

Men han blev piggare på slutet. Men jag övervakade inte han dygnet runt heller.

Någon med mer insyn får gärna redovisa möjligheten i detta upplägg

Det sägs att Leonardo da Vinci sov så.

Gober
2014-10-22, 12:02
Jan Stenbeck sägs ha sovit max 2-3 timmar per natt. Gick ju ganska bra för honom, eller han dog iofs ung, men det kan ju också ha att göra med att han levde på gåslever, tryffelmos och sprit :D

Jag får sällan mer än 5timmars sömn, jag är dock trött och vill gärna ha i mig koffein för att vakna till. Tycker dock jag är lika trött som när jag sover 8-9 timmar så vet egentligen inte vad som är optimalt för mig.

XXXL
2014-10-22, 12:04
Jag är också trött konstant oavsett hur länge jag sover men om jag bara sover 5-6 timmar per natt så brukar jag framåt slutet på veckan braka ihop totalt med förkylning och feber till följd.

h051n
2014-10-22, 13:58
Jag tror att sömnen går nästan hand i hand med maten.

Om man äter mycket så sover mycket. Är man smal och äter bra och inte har ett alldeles för aktivt liv (tungt jobb och tränar varje dag) så behöver man inte lika mkt sömn.

Patriarch K
2014-10-22, 14:04
Jag litar på att kroppen sköter sig själv. Väckarklocka är ett onaturligt fenomen imo. Jag försöker sova tills jag vaknar vare sig det tar 5-6 timmar eller 9 timmar. Dock får jag brutal ångest om jag vaknar efter kl 10 för då känns livet förstört av den anledningen i stället. Därför lägger jag mig senast 23 och oftast 22:30 när man jobbar så får man se hur lång tid det tar.
Tror också det är en vanesak. Kroppen anpassar sig ju efter omständigheterna och om den vänjer sig vid 5 timmar så löser den väl det själv antar jag.

filmjölk
2014-10-22, 14:06
Jag tror att sömnen går nästan hand i hand med maten.

Om man äter mycket så sover mycket. Är man smal och äter bra och inte har ett alldeles för aktivt liv (tungt jobb och tränar varje dag) så behöver man inte lika mkt sömn.

Inte riktigt så för mig. Dålig sömn=extrem aptit. Det är som att min kropp vill kompensera tröttheten med energi från mat.

XXXL
2014-10-22, 14:07
Inte riktigt så för mig. Dålig sömn=extrem aptit. Det är som att min kropp vill kompensera tröttheten med energi från mat.

Jag tror han menade på att om man väger mer och är tyngre så behöver man mer vila.

När jag vägde 115 kg så behövde jag ta tupplur mitt på dagen också för att orka med men de behöver jag inte göra på 105 kg nu och då är allt annat exakt likadant i övrigt (kost e.t.c)

filmjölk
2014-10-22, 14:19
Jag tror han menade på att om man väger mer och är tyngre så behöver man mer vila.

När jag vägde 115 kg så behövde jag ta tupplur mitt på dagen också för att orka med men de behöver jag inte göra på 105 kg nu och då är allt annat exakt likadant i övrigt (kost e.t.c)

Det har han isf. säkert väldigt rätt i.

Diomedea exulans
2014-10-22, 14:32
Det har med åldern att göra med. Gamlingar ska väl klara sig på 4 timmar tycker jag det brukar sägas? Dock är trådskaparen typ 35 har jag för mig, så han borde sova som en ungdom. ;)

filmjölk
2014-10-22, 14:35
Det har med åldern att göra med. Gamlingar ska väl klara sig på 4 timmar tycker jag det brukar sägas? Dock är trådskaparen typ 35 har jag för mig, så han borde sova som en ungdom. ;)

Jag är 36 i passet, 16mentalt och 76 hälsomässigt. Vad jag klarar mig på och vad jag mår bra av är två helt olika saker :) 10h/natt skulle jag behöva för att fungera optimalt är min uppskattning.

billmaier
2014-10-22, 14:59
jag funkar bäst på 9-10 timmar..

jag märker det främst på träningen. Sover jag lite är jag långsam och seg och saker känns tunga. Sover jag bra så händer det sällan.

+1

XXXL
2014-10-22, 15:20
billmaier , hur lång är du?

spoon
2014-10-22, 15:26
Ni får gärna bumpa den här gamla tråden om ni vill :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199068

Quint
2014-10-22, 15:28
Jag har sedan slutet av tonåren tills nu när jag börjar närma mig 40, gått igenom alla möjliga viktintervall, allt från 70kg till 120kg på mina 190cm och har alltid klarat mig bra på 5-6 timmars sömn, nedåt 4 timmar fungerar utmärkt om det inte blir för många nätter i rad.

Så även om vikt & ålder kanske spelar roll för vissa så är det inte något man kan göra generella antaganden om utan även andra saker på individnivå verkar påverka.

Jag har dessutom problemet att redan med 9-10 timmars sömn på en natt så har jag sovit för mycket och riskerar en dag med kraftig huvudvärk som följd.

billmaier
2014-10-22, 15:30
billmaier , hur lång är du?

187, hurså?

XXXL
2014-10-22, 15:31
Jag funkar bäst på 9-10 timmar..

187, hurså?

Ok, både jag, ceejay och stoltz är ju ganska långa tänkte om de hörde ihop på något sätt.

Men alltså forskare vet väl fortfarande inte riktigt varför vi sover? Eller vad de rent konkret är bra för.

spoon
2014-10-22, 15:35
På samma sätt som med mina alkoholvanor så har mina sömnvanor förändrats när jag har blivit äldre. När jag var yngre så kunde jag festa ett par dagar i veckan och klara mig på 5-6 timmars sömn. Jag tror att jag var mer van vid att må pyton då så att jag accepterade det. Numera värdesätter jag att må bra i vardagen och då vill jag inte festa mer än varannan vecka och sova minst 7-8 timmar per natt.

Men för att vara funktionsduglig på jobb så kanske jag behöver 6 timmars sömn per natt över en vecka eller så.

Fredszky
2014-10-22, 15:37
193 cm reporting in, alltid sovit mycket, mina syskon som också är långa har alltid sovit mycket. I tonåren krävde jag minst 10 timmar för att fungera, numera är 8 timmar jobbdagar standard och nån timme mer på helgen. Skulle helst sova 9+ timmar varje dag.

billmaier
2014-10-22, 15:53
Kan ju bra vara att längden och sömnbehovet har ett visst samband. Större kropp --> mera vila.

Raschmus
2014-10-22, 15:59
Sov en lång period utan larm och vaknade till slut av mig själv efter drygt åtta timmar sömn. Har senaste året haft ett stressigt liv och sover 5-6timmar men är också ständigt trött. Har dock vant mig vid att hela tiden vara trött så funkar för stunden rätt bra.

JohPz
2014-10-22, 17:29
1.97 m ish checking in och styrker teorin om att långa personer behöver många h sömn.

9-10 h på natten och en stärkande liten tupplur efter träningen är inte ovanligt lediga dagar.

Gpajpen
2014-10-22, 18:09
Sover jag bara 8 timmar per natt så funkar det halvhyffsat några dagar (vardagar) men det byggs upp tröttheten och slitaget på kroppen och psyket upp tills kraschen kommer på helgen med 11-12 timmar så man känner sig någotsånär återhämtad igen.

Som svar till TS: 8,5 timmar/natt känns rimligt som minimum under en längre period i sträck för att inte totalt bryta ihop.

187cm

Beelz
2014-10-22, 18:12
Är fysiskt aktiv ca 12h om dagen. Får jag inte sova minst 8h per natt så vaknar inte jag alls på morgonen. Sover igenom alarm och när sambon buffar på mig. Det händer att jag vaknar ca 30 min 1h efter jag egentligen skulle gått upp ifall jag gått och lagt mig 30min/1h för sent. Min kropp är lustig

XXXL
2014-10-22, 18:43
1.97 m ish checking in och styrker teorin om att långa personer behöver många h sömn.

9-10 h på natten och en stärkande liten tupplur efter träningen är inte ovanligt lediga dagar.

Vi verkar vara något på spåret!

r3mpuh
2014-10-22, 18:51
Eller; så börjar du äta Mirtazapin varje dag & sover, alternativt får en släng utav dödlig trötthet till & från vid vaket tillstånd, under minst de kommande 12 timmarna räknat ifrån intaget av medicinen.

Red Apple
2014-10-22, 18:53
Du om någon, r3mpuh, borde väl veta att preparat inte alltid är den smartaste utvägen för allt.

Tobbey
2014-10-22, 18:57
Sover själv mellan 7-8h på vardagarna, på helgerna så mycket som 10-12h. Fungerar bäst runt 8h sömn/natt, märks direkt om jag bara sover 6 eller färre timmar.

Gpajpen
2014-10-22, 18:58
Du om någon, r3mpuh, borde väl veta att preparat inte alltid är den smartaste utvägen för allt.

Ja han lät inte alls sarkastisk

Gpajpen
2014-10-22, 18:59
Sover själv mellan 7-8h på vardagarna, på helgerna så mycket som 10-12h. Fungerar bäst runt 8h sömn/natt, märks direkt om jag bara sover 6 eller färre timmar.

Längd?

Puryeah
2014-10-22, 19:09
Jag går upp 05:20 på vardagar. Brukar försöka lägga mig 22. Sen tar det en liten stund att somna osv. Brukar nog få 6,5-7h sömn per natt i snitt. Funkar okej, men träningspassen är jävligt tunga faktiskt. Har även ett fysiskt jobb.

Inom en ganska snar framtid kommer jag troligtvis börja jobba 06 istället för 06:30 dessutom, det ska bli roligt...

Jeffplsgo
2014-10-22, 19:16
Då måste Grubbrah vara ganska kort om man klarar sig utan problem på 4-5h? Hur lång är du KingGrub?



179cm och klarar mig på 6-7h ganska bra. (Kontorsjobb)

Diomedea exulans
2014-10-22, 19:19
Då måste Grubbrah vara ganska kort om man klarar sig utan problem på 4-5h? Hur lång är du KingGrub?


Eller så har det med total mängd kroppsfett att göra?

XXXL
2014-10-22, 19:34
Då måste Grubbrah vara ganska kort om man klarar sig utan problem på 4-5h? Hur lång är du KingGrub?



179cm och klarar mig på 6-7h ganska bra. (Kontorsjobb)

Skulle chansa på att Grub är 175

R Scarpa27
2014-10-22, 19:39
jag behöver mkt...
sover nog bort dubbla timmarna än vissa... blir många dagar och timmar man sover bort om man jämför med de som sover lite.

Doggeh
2014-10-22, 21:08
För att vara normal 8-9h, 178 cm kort. Funktionerar hyfsat på 6h däremot mindre än så är det full on zombie.

dauit
2014-10-22, 21:23
just nu ligger jag säkert uppe i 10 timmar sömn, känner mig dock allmänt seg om jag sover så länge men det är så otroligt skönt att ligga och dra sig.

Vill helst ligga på runt åtta timmar, det känns som om dom två timmarna lägger jag hellre på plugg just nu.

filmjölk
2014-10-22, 21:38
Skulle chansa på att Grub är 175

Grub är ju optimal så jag tror han är lång, såpass lång att tjejer blir attraherade men inte såpass lång att män känner sig hotade. 187cm borde han vara då enligt mina beräkningar.

Starvation
2014-10-22, 21:41
Mår bra på 8 bäst på 9 och absolut skit på allt under. Jag har testat att sova 5-6h per dag i en vecka och avslutade den studien när jag "missa" en bil i trafiken. Som tur var hände inget.

King Grub
2014-10-22, 21:42
skulle chansa på att grub är 175

183.

spoonchest
2014-10-22, 21:45
Förr fick jag nöja mig med 3-4 timmar. Nu sover jag runt 6 timmar. Vilketsom verkar "fungera", men man ska vara seriös med sömnen. Hur funkar det där med att "sova igen"
nån dags dålig sömn senare?

anvihl
2014-10-22, 21:46
Vad är detta för längddiskussion som har dykt upp? :P

Själv har jag min "sweet spot" när jag sover 6-7h per natt. Kanske 8h om jag har tränat ovanligt hårt. Allt över det blir jag bara tröttare av (som i segare) och allt mindre än 6h blir jag direkt sömnig av.

Får väl tillägga att jag är 182cm lång då.

Klein
2014-10-22, 21:47
Jag gissar att det har rätt mycket att göra med hur tillfreds man är med livet och hur mycket man ser fram emot sin dag. När jag mår psykiskt dåligt så sover jag hela tiden. När jag jobbar med något kreativt som jag älskar så räcker det gott med 5-6 timmars sömn.

4623
2014-10-22, 21:51
Sover jag 8h och blir väckt av något är jag trött under dagen.

Sover jag 7h och vaknar av mig själv är jag pigg under dagen.

XXXL
2014-10-22, 21:52
Vad är detta för längddiskussion som har dykt upp? :P

Själv har jag min "sweet spot" när jag sover 6-7h per natt. Kanske 8h om jag har tränat ovanligt hårt. Allt över det blir jag bara tröttare av (som i segare) och allt mindre än 6h blir jag direkt sömnig av.

Får väl tillägga att jag är 182cm lång då.

Det började med att Stoltz som är 197 sa att han behövde 9 timmar och sen fyllde ceejay in och sa samma sak och han är 196 och jag är runt 194 och ligger med runt 9

Tänkte om de kunde höra ihop, är andra som är långa som säger samma sak här inne också.

ceejay
2014-10-22, 21:57
Det började med att Stoltz som är 197 sa att han behövde 9 timmar och sen fyllde ceejay in och sa samma sak och han är 196 och jag är runt 194 och ligger med runt 9

Tänkte om de kunde höra ihop, är andra som är långa som säger samma sak här inne också.

soltz är 206! I believe?

Jag är 200.(precis över innan ni frågar om under lr över)=

Hemi
2014-10-23, 02:42
Jag går snart av efter en sömnlös journatt på jobbet. Kommer sova max en timme idag för att få tid (självprioriterat, skulle kunna sova 5-6 timmar på dagen om jag ville) till annat och lägga mig sent ikväll. kanske vid 01.

Nu är jag rätt van vid att sova oregelbundet och vara vaken ett och ett halvt dygn är lite kämpigt men inga större problem. Pga mestadels nattjobb har jag sovit oregelbundet och mindre än man "skall" sedan jag var 19år (är 36). Ibland "kraschar" jag och sover 12 timmar i sträck nån gång i månaden.

Men jag är lite nyfiken på hur lite man faktiskt skulle kunna sova och ändå fungera någotsånär i vardagen om man slår ut det i ett slags snitt på timmar/natt. Med att fungera någotsånär menar jag inte att man behöver vara utvilad och må bra, utan att kunna gå och stå, klara av ett jobb någotsånär och klara av att fokusera emellanåt. Med hjälp av droger eller utan. Att man blir sjuk eller dör tidigare är inte av betydelse men vi kan ha som utgångspunkt att det skall ju fungera i iaf 10års tid i vuxen ålder.

Det normala är ju ett snitt på 7-8timmars sömn/natt, 6 timmar borde funka med, även 5 fast det lär vara kämpigt. Men om man kommer ner till 4h? Möjligt? kan man klara sig med så lite som ett snitt på 3h i tio års tid?
Något så när är en sak men det där är inte så bra, det mesta levande funkar efter hur jorden funkar dvs hur solen går. Din hormonbalans är antagligen inte den bästa och det påverkar träniningen såklart. Man kan inte förlita sig på et genomsnitt så där utan vill man må bäst och få bäst träningsresultat så sover man nregelbundet när solen är på andra sidan jorden. annars är det koncentration och minne som tar mest först stryk av för lite sömn men visst, det är individuellt ,men, av orsaker av hur hormonbalansen ser ut och vilka faser man har på natten, altsp hur långa de är. Så antal sovda timmar per natt är inte samma sak som hur mycket av de timmarna man utnyttjat bra. Det har med ålder att göra och hur man jobbar, dag eller skift t ex. Så, jämför inte mat sömn mm der är lite olika saker speciellt för träning. Men visst "något så när" känner du väl själv.

Hemi
2014-10-23, 02:48
Grub är ju optimal så jag tror han är lång, såpass lång att tjejer blir attraherade men inte såpass lång att män känner sig hotade. 187cm borde han vara då enligt mina beräkningar.

Han kanske har ordning på liv och sömn, bra hormonbalans och sover därför kvalitativt?

Hemi
2014-10-23, 02:50
Det började med att Stoltz som är 197 sa att han behövde 9 timmar och sen fyllde ceejay in och sa samma sak och han är 196 och jag är runt 194 och ligger med runt 9

Tänkte om de kunde höra ihop, är andra som är långa som säger samma sak här inne också.

Brukar väl vara så också, mer kalorier, stor kropp eller nåt, mer sömn.
189, mår skit med mindre än 7, vill ha minst 8.

Rahf
2014-10-23, 03:38
Hm, det här med sovande går i vågor. Är jag i en snudd på hypomanisk fas sovs det knappt någonting. Lutar humöret åt andra hållet så är det riktigt jobbigt att kliva upp, även vid 7 - 8 timmars sömn.

Stoltz
2014-10-23, 08:10
soltz är 206! I believe?

Jag är 200.(precis över innan ni frågar om under lr över)=

Våra längder borde stå med i Kolozzeums FAQ :D

Snobbe
2014-10-23, 11:51
Högst individuellt.

Jag har inget speciellt sömnbehov utan sover högst 4-5 timmar per natt. Är aldrig trött.

Helt galet, kan de va så att du varit "trött" sålänge att du inte vet hur de känns att va pigg?:)

Sover du även 4-5 timmar på helger?

King Grub
2014-10-23, 11:56
Om du med trött menar att prestera som en gud tre till fyra timmars hård träning varje dag i mer än 20 år och ändå studsa upp ur sängen varje morgon, ha en fysisk status som skulle höra till topprocenten bland män 20 år yngre, aldrig vara ens förkyld, ha ett jämnt och stabilt humör alltid på plus, vara klartänkt och aldrig glömma något... ja, då är jag helt utmattad. :p

Patriarch K
2014-10-23, 11:58
Vad är din hemlighet Grub?! Kosten? Äter du någonsin dåligt eller oregelbundet? Äter du några hemliga blåbär?

C h r i s
2014-10-23, 11:59
Om du med trött menar att prestera som en gud tre till fyra timmars hård träning varje dag i mer än 20 år och ändå studsa upp ur sängen varje morgon, ha en fysisk status som skulle höra till topprocenten bland män 20 år yngre, aldrig vara ens förkyld, ha ett jämnt och stabilt humör alltid på plus, vara klartänkt och aldrig glömma något... ja, då är jag helt utmattad. :p

:laugh:

agazza
2014-10-23, 12:02
Vad är din hemlighet Grub?! Kosten? Äter du någonsin dåligt eller oregelbundet? Äter du några hemliga blåbär?

Han har aldrig druckit alkohol. Han dricker oboy.


prova själv

XXXL
2014-10-23, 12:07
Vad är din hemlighet Grub?! Kosten? Äter du någonsin dåligt eller oregelbundet? Äter du några hemliga blåbär?

Bra jobb och bra kost kommer man långt på. Aldrig bli förkyld finns de ju många som blir även folk som aldrig tränat i hela sitt liv.

anvihl
2014-10-23, 12:10
Vad är din hemlighet Grub?! Kosten? Äter du någonsin dåligt eller oregelbundet? Äter du några hemliga blåbär?

Litervis med romrussin glass och pannkakor är det jag har lyckats hitta om grubs hemligheter ;).

filmjölk
2014-10-23, 12:11
Om du med trött menar att prestera som en gud tre till fyra timmars hård träning varje dag i mer än 20 år och ändå studsa upp ur sängen varje morgon, ha en fysisk status som skulle höra till topprocenten bland män 20 år yngre, aldrig vara ens förkyld, ha ett jämnt och stabilt humör alltid på plus, vara klartänkt och aldrig glömma något... ja, då är jag helt utmattad. :p

Jag är din diametrala motsats :D

Patriarch K
2014-10-23, 12:11
Romrussin är alltså de hemliga alaskablåbären!! Ska genast köpa på mig några ton så jag står mig livet ut.

Gpajpen
2014-10-23, 14:45
Vad är din hemlighet Grub?! Kosten? Äter du någonsin dåligt eller oregelbundet? Äter du några hemliga blåbär?

Han äter väl skitmat/svensson mat oftast. Glass i mängder etc. 85% av blodet är socker. Därför han är "pigg"

zozofu93
2014-10-23, 14:47
fyfan Grub, jag blir helt svart runt ögonen när jag sover mindre än 6tim flera dagar i rad om jag är stressad. men kanske har mer med stressen att göra

Chrillee
2014-10-23, 15:24
Om du med trött menar att prestera som en gud tre till fyra timmars hård träning varje dag i mer än 20 år och ändå studsa upp ur sängen varje morgon, ha en fysisk status som skulle höra till topprocenten bland män 20 år yngre, aldrig vara ens förkyld, ha ett jämnt och stabilt humör alltid på plus, vara klartänkt och aldrig glömma något... ja, då är jag helt utmattad. :p

Fan så underbart. Folk borde stå på kö för att köpa din säd med gener av yppersta världsklass.

Jag själv har ett patetiskt sömnbehov, 8 timmar och gärna någon eftermiddagslur. Gick och kollade upp mina värden för att se om det var något fel på mig för några år sedan, men värdena var bra.

Snobbe
2014-10-23, 22:17
Finns de nå studier som visar på vilka typer av människor som klarar av mindre sömn? Tänkte om det kan va genetiskt eller om det är för att någon just sköter träningen och mat på ett bra sätt och inte är stressad. Jag skulle verkligen vilja kunna klara mig på 5 timmar sömn.

XXXL
2014-10-23, 22:29
Finns de nå studier som visar på vilka typer av människor som klarar av mindre sömn? Tänkte om det kan va genetiskt eller om det är för att någon just sköter träningen och mat på ett bra sätt och inte är stressad. Jag skulle verkligen vilja kunna klara mig på 5 timmar sömn.

Sömn överhuvudtaget vet man extremt lite om.

AntonHA
2014-10-23, 22:29
Har sovit 5-6 h de senaste två veckorna. Har varit allmänt trött och mer osocial, och progressionen har stått still på gymmet. Behöver själv minst 7h

Hemi
2014-10-23, 22:32
Man gjorde oetiska sturdier på 70 talet då man lät personer sova lite och bli väckta innan drömsömnen mm. Vissa blev helt galna i slutändan. Som sagt så är det olika stadier när man sover och vissa sover djupare och bättre medan andra sover sämre fast lika länge och är överlag tröttare. Så precis som med mat kan man påverka. Man kan ju köpa en bra säng t ex. Ha ett jobb som tillåter en att sova regelbundet. Se till att det är mörkt, mm.

exor
2014-10-24, 06:06
Sover i snitt 34.5 timmar i veckan. Är nog mindre än dom flesta men har gjort så i 12 års tid nu. Heltidsjobb, 10-12 träningspass i veckan och 2 barn, allt fungerar bra och ingen i min omgivninjg skulle tro att jag sover så "lite".

Diomedea exulans
2014-10-24, 08:13
Fan så underbart. Folk borde stå på kö för att köpa din säd med gener av yppersta världsklass.

Jag köper gärna en batch. Ska i smyg inseminera modern till mina framtida barn.

C.E.J.
2014-10-24, 20:48
Jag går snart av efter en sömnlös journatt på jobbet.

Jobbar du bara natt eller andra skift också? Om du bara jobbar natt, varför leva i nån sorts förnekelse genom att propsa på att vara vaken på dagarna? Sov det du behöver på dagarna eller byt skift om du prompt vill uppleva dagtid.

Shajjn
2014-10-24, 22:37
Lite över 2 timmar delta-sömn räcker för att kroppen ska fungera.
Minimum.

Exdiaq
2014-10-24, 23:48
MJK-dMlATmM