handdator

Visa fullständig version : Minska BF och öka muskelmassa!


blund21
2014-10-21, 22:03
Hallå där Kolo!

Får väl börja med en liten introduktion här, jag är 16 år och älskar att gymma. Något annat som jag däremot inte älskar riktigt lika mycket är min kroppsform. Jag är cirka 180 centimeter lång och väger inte mindre än 93 pannor. Men idag är det slut på det, nu jävlar ska det hända grejer. Har läst deffguiden, och den var intressant. Mycket bra och intressant läsning, definitvt läsvärd.

Som ni kanske redan har räknat ut så är detta ännu en person som kommer fråga samma fråga som alla andra; hur ska jag bära mig åt för att gå ner i vikt? Kalorier in och kalorier ut är inget nytt för mig, jag tycker att jag har läst ganska mycket om träning det senaste året. Jag har nyligen slutat käka sötsaker såsom olika bakelser och mitt enorma godisintag existerar inte längre, det är noll, zero, zip.. Det enda jag fortfarande kör med är Cola Zero, men det är lugnt, right?

Mitt problem är vad jag ska käka. Jag pluggar på gymnasiet, äter lunch i skolan varje dag. Inte mycket jag kan påverka där, men kanske ska jag äta mer grönsaker t.ex.? Det är därför jag är här för att fråga er! Till frukost käkar jag alltid samma sak, en skål full med fil och flingor. Gissningsvis uppgår detta till ca 700 kcal. Lunchen äts då som sagt i skolan och där tar jag gärna emot förslag på hur tallriken bör se ut. Middagen äts här hemma, svårt att påverka den också. Kan givetvis försöka påverka mina föräldrar och kanske laga middag själv någon dag i veckan men återigen, alla tips är välkomna! Utöver detta tar jag efter varje gympass en shake Whey-100, den ger mig cirka 25-30 gram vassleprotein direkt efter träning. Kalorimängden i den får jag erkänna att jag inte har någon som helst koll på, men förhoppningsvis är det inte allt för många!

Jag gymmar 6 dagar i veckan, tränar efter ett Push-Pull-Legs schema. Kör knäböj, bänkpress och marklyft på varsin dag och sedan lite mindre övningar för att komplettera. Vill ni att jag skriver upp allting här gör jag givetvis det. Passade också på att testa kaloriräknarna i deffguiden och den gav mig en basförbrukning på ca 2800 kcal. Den påstod sedan också att jag brände ca 700 kcal per styrketräningspass (ca 70 min långa brukar de bli) men det känns lite väl optimistiskt? Planen är också att i framtiden ersätta ett styrketräningspass med ett cardiopass, typ spinning men för tillfället brukar det mest bli lite cykling lite då och då.

Förhoppningsvis fick jag med allting nu, och är det något ni undrar över är det bara att fråga på!

Tack för att ni tog er tid att läsa och förhoppningsvis även hjälpa mig på traven!

Pretorian
2014-10-21, 22:10
Minska kaloriintaget om du vill ner i vikt. Jag föredrar att minska fettet och då kunna äta mer kolhydrater och protein. Spelar inte så stor roll varifrån de kommer.

blund21
2014-10-21, 22:17
Minska kaloriintaget om du vill ner i vikt. Jag föredrar att minska fettet och då kunna äta mer kolhydrater och protein. Spelar inte så stor roll varifrån de kommer.

Då kommer en säkert ganska dum fråga men jag frågar på ändå.. Vilka fetter är det jag bör dra ner på, var kommer de ifrån? Mjölk, smör grädde etc? Tycker att det du säger låter bra vill bara se till at få det rätt från början!

Pretorian
2014-10-22, 08:02
Jag börjar med att skriva att det finns mängder med vägar att gå för att gå ner i vikt. Jag använder lågfettkost-"dieten" men det är inget krav.

Jag håller mig borta från skräpmat så som pizzor, chips, fet glass och feta såser. Det är väl det typ.

Hanse
2014-10-22, 08:26
Då kommer en säkert ganska dum fråga men jag frågar på ändå.. Vilka fetter är det jag bör dra ner på, var kommer de ifrån? Mjölk, smör grädde etc? Tycker att det du säger låter bra vill bara se till at få det rätt från början!

Det absolut viktigaste när man vill gå ner i vikt är kaloribalansen (in vs ut). Inte var kalorierna kommer ifrån... det kan du fiffla med senare när du lärt dig vilka nivåer du ska ligga på.

Lägg in lite mer cardio. Undvik flytande kalorier. Många undviker bröd, pasta och annat med högt kaloriinnehåll för att få ner kalorimängden enkelt.

30g Whey-100 inehåller ca 118 kalorier... så det är kaloritätt som fan.:)

Ta reda på din förbränning... ät 500 kalorier mindre.

Förmodligen bränner du kanske 300k på 70 minuter styrketräning.... kanske mindre.

DammA
2014-10-22, 11:52
30g Whey-100 inehåller ca 118 kalorier... så det är kaloritätt som fan.:)


Fast 30g Whey-100 innehåller också runt 23g protein, vilket jag tycker är rätt bra på dom kalorierna? Så att det är "kaloritätt som fan" tycker inte jag stämmer.

Hanse
2014-10-22, 12:11
Fast 30g Whey-100 innehåller också runt 23g protein, vilket jag tycker är rätt bra på dom kalorierna? Så att det är "kaloritätt som fan" tycker inte jag stämmer.

Om du ligger på balans och vare stilla i vikt och ökar kaloriintaget med hjälp av vassle så du hamnar på överskott så kommer du öka i vikt. Oavsett om överskottet kommer från fett, protein eller kolhydrater.

Jag ville bara påpeka att det inte är något magiskt med protein och framförallt inte billigt vasslepulver som någon ockrande nätbutik hällt i en cool förpackning så att folk ska tro att vassle ger dom muskler.

För 99% av alla som tränar skulle lite bättre koll på maten vara mer värt en en påse whey.

Att ge någon rådet att hinka i sig vassle när dom vill gå ner i vikt tycker jag är högst kontraproduktivt.

Beemel
2014-10-22, 12:15
Fast 30g Whey-100 innehåller också runt 23g protein, vilket jag tycker är rätt bra på dom kalorierna? Så att det är "kaloritätt som fan" tycker inte jag stämmer.

Klart pulvret i sig är relativt kaloritätt...
Men man äter ju sällan pulvret som det är.
De flesta "livsmedel" i pulverform (pulvermos, soppor etc) är jäkligt kaloritäta om man ser kalori per viktenhet för torr produkt.
Men det är ju i stort sett alltid meningen att man ska blanda ut dem med något.
Stor skillnad i mättnadskänsla på att tvinga i sig 30 gram pulver mot att dricka en proteinshake på 3-4dl.

AronP
2014-10-22, 12:25
30g Whey-100 inehåller ca 118 kalorier... så det är kaloritätt som fan.:)

Även om jag håller med dig i sak så är ju detta lite knas. 30g proteinpulver äts sällan som det är utan blandas med minst 1dl vatten och då är vi på samma energitäthet eller lägre som kyckling.

DammA
2014-10-22, 12:33
Om du ligger på balans och vare stilla i vikt och ökar kaloriintaget med hjälp av vassle så du hamnar på överskott så kommer du öka i vikt. Oavsett om överskottet kommer från fett, protein eller kolhydrater.

Jag ville bara påpeka att det inte är något magiskt med protein och framförallt inte billigt vasslepulver som någon ockrande nätbutik hällt i en cool förpackning så att folk ska tro att vassle ger dom muskler.

För 99% av alla som tränar skulle lite bättre koll på maten vara mer värt en en påse whey.

Att ge någon rådet att hinka i sig vassle när dom vill gå ner i vikt tycker jag är högst kontraproduktivt.

Såklart, detta gäller även om man ligger på balans och ökar kaloriintaget från kyckling/tonfisk/lax/torks eller vad som helst, du kommer fortfarande gå upp i vikt.

Det jag menade var att 30g whey har bra näringsinnehåll, jämfört med kronfågelns kycklingfilé är den nästan identisk, så om man på kvällen inte vill trycka i sig 100g kyckling, så kan man istället ta en shake på samma kalorier om man känner sig okej med hungern.

Det sista du skrev är förmodligen till någon annan då jag aldrig hävdat att man ska "hinka" vassle.





Klart pulvret i sig är relativt kaloritätt...
Men man äter ju sällan pulvret som det är.
De flesta "livsmedel" i pulverform (pulvermos, soppor etc) är jäkligt kaloritäta om man ser kalori per viktenhet för torr produkt.
Men det är ju i stort sett alltid meningen att man ska blanda ut dem med något.
Stor skillnad i mättnadskänsla på att tvinga i sig 30 gram pulver mot att dricka en proteinshake på 3-4dl.

Det är väl självklart att man blandar ut pulvret med något? Jag har inte sagt något annat.

Beemel
2014-10-22, 13:02
Det är väl självklart att man blandar ut pulvret med något? Jag har inte sagt något annat.

Nej, men du hävdade något märkligt att du inte ansåg pulvret kaloritätt baserat på att det hade hög proteinhalt?!?

Mitt svar var delvis till det. Och delvis var det riktat till den som skrev att det var kaloritätt som fan.
Orkade bara inte multicitera.

DammA
2014-10-22, 14:00
Nej, men du hävdade något märkligt att du inte ansåg pulvret kaloritätt baserat på att det hade hög proteinhalt?!?

Mitt svar var delvis till det. Och delvis var det riktat till den som skrev att det var kaloritätt som fan.
Orkade bara inte multicitera.

Eftersom killen vill gå ner i vikt, och vi alla vet att det är viktigt att hålla proteinet hyfsat högt så tycker jag att en shake på 120 kalorier där man får i sig 23g protein inte räknas som ett kaloritätt livsmedel, vilket en kille i tråden hävdade.

Jarp
2014-10-22, 15:51
Eftersom killen vill gå ner i vikt, och vi alla vet att det är viktigt att hålla proteinet hyfsat högt så tycker jag att en shake på 120 kalorier där man får i sig 23g protein inte räknas som ett kaloritätt livsmedel, vilket en kille i tråden hävdade.

Jag tycker förvisso att du har rätt, men det kan ju finnas mättnadsfördelar med att få samma mängd protein och kalorier från t.ex. kyckling eller kvarg.

DammA
2014-10-22, 16:25
Jag tycker förvisso att du har rätt, men det kan ju finnas mättnadsfördelar med att få samma mängd protein och kalorier från t.ex. kyckling eller kvarg.

Absolut, skrev även det några inlägg tidigare, att om man är okej med hungern så ser jag inget problem med att ta en shake :)

Beemel
2014-10-22, 17:45
Eftersom killen vill gå ner i vikt, och vi alla vet att det är viktigt att hålla proteinet hyfsat högt så tycker jag att en shake på 120 kalorier där man får i sig 23g protein inte räknas som ett kaloritätt livsmedel, vilket en kille i tråden hävdade.

Visst är det så, Jag håller fullständigt med dig, förutom i att ett födoämnes kaloritäthet inte avgörs av dess proteinhalt. Däremot så är det ganska vettigt (med kolozzeum mått mätt) att lägga sina kalorier på någon som har relativt hög proteinhalt. Så summa summarum. Jag säger inte i mot dig, det är bara en fråga om definitioner. Och den frågan för knappast denna tråd framåt.

Så låt oss bara enas om att proteinpulver kan (beroende på resterande kosthållning) vara värt att lägga kalorier på, kaloritätt eller ej *flex*

AronP
2014-10-22, 18:00
Den här dök ju upp väldigt lämpligt :)
http://tyngre.se/artiklar/kan-man-bli-fet-av-proteinshakes/

blund21
2014-10-23, 14:59
Många bra tips, suger i mig all info :) Tack!