handdator

Visa fullständig version : Få in knäböj och marklyft i schemat, med följande krav:


Ad finem
2014-10-20, 20:12
Jag har kör ett ganska bra tag utan marklyft i schemat nu vilket inte känns så bra. Vill därför få in marklyft igen men vill inte byta schema helt.

Så här ser mitt schema ut idag:

Måndag: Bröst/Axlar/Triceps
Tisdag: Rygg/Biceps/Underarmar
Onsdag: Framsida lår/Baksida lår/Vader
Torsdag: Bröst/Axlar/Triceps
Fredag: Rygg/Biceps/Underarmar

Problemet är att jag knäböjer på onsdagarna och det känns inte så bra att köra marklyft på tisdagarna då framsida lår får jobba ganska bra där också. Jag vill även kunna köra raka marklyft, på bendagarna, som tar på baksida lår men även på Erector spinae.

Mina krav för schemat:
* 3-split uppdelat på Push-Pull-Ben
* 1 pass varje vardag, vila lördag och söndag.

Jag tänkte eventuellt lösa detta genom att byta plats på måndagspasset och tisdagspasset vilket skulle ge följande schema:

Måndag: Rygg/Biceps/Underarmar
Tisdag: Bröst/Axlar/Triceps
Onsdag: Framsida lår/Baksida lår/Vader
Torsdag: Bröst/Axlar/Triceps
Fredag: Rygg/Biceps/Underarmar

Detta skulle ge mig 48 timmars vila mellan marklyft och knäböj, Men bara 48 timmars vila mellan de båda push-dagarna. 48 timmars vila känns lite på gränsen.

Jag har tränat i 3,5 år så är inte direkt nybörjare och borde kanske klara av en sådan kort vila?

Har någon kört något liknande schema?

Andra förslag på scheman utifrån mina krav?

Övriga tankar och förslag?

Loke
2014-10-20, 20:18
Det går ju att köra böj och mark på samma pass.

Ad finem
2014-10-20, 20:25
Det går ju att köra böj och mark på samma pass.

Undviker helst det, men har du något förslag på hur mitt schemat skulle kunna se ut då? Det är absolut inte uteslutet att köra böj och mark på samma pass.

Illustrerade mannen
2014-10-20, 20:44
Böj och mark i samma pass. Slitigt, men det går!

Ad finem
2014-10-20, 20:59
Böj och mark i samma pass. Slitigt, men det går!

Jo visst, en annan nackdel (för mig i alla fall) blir att jag måste bryta upplägget med Push-Pull-Ben om jag ska köra så.

frekar3
2014-10-20, 21:11
Eventuellt;
Push
Pull
Ben : Ex. Knäböj, Raka Mark, Benpress, Bencurl
Push
Pull
-
-
Ben : Ex. Marklyft, Frontböj, Benspark, Bencurl
osv.

Ad finem
2014-10-20, 21:43
Eventuellt;
Push
Pull
Ben : Ex. Knäböj, Raka Mark, Benpress, Bencurl
Push
Pull
-
-
Ben : Ex. Marklyft, Frontböj, Benspark, Bencurl
osv.

Det DÄR var faktiskt ingen dum idé! Tack! Detta ska finslipas på!

svenbanan
2014-10-20, 21:54
Kan du inte tänka dig att köra lite marklyft på fredgens pass då? Kanske stryka nåt set rodd eller så också...

monsa123
2014-10-20, 21:55
Jag hade kört:

Underkropp (böj)
Pull
Push
Underkropp (mark)
Överkropp

Loke
2014-10-20, 22:14
Undviker helst det, men har du något förslag på hur mitt schemat skulle kunna se ut då? Det är absolut inte uteslutet att köra böj och mark på samma pass.

Det du skrev som såg ut så här:

Måndag: Rygg/Biceps/Underarmar
Tisdag: Bröst/Axlar/Triceps
Onsdag: Framsida lår/Baksida lår/Vader
Torsdag: Bröst/Axlar/Triceps
Fredag: Rygg/Biceps/Underarmar

Funkar ju finfint om du kör mark också där på onsdagen. Vader är en sådan muskelgrupp som man kan ha nästintill var som hellst i splitten eftersom få andra övningar påverkas av den, så dessa kan du ju flytta för att minska ner storleken på det passet en smula. Personligen skulle jag kanske kombinera det med vad svenbanan sa och dessutom slänga in lite lätta marklyft och knäböjar på fredagen, blir så väldigt lite med bara en gång i veckan. Men det är jag, det.

Ad finem
2014-10-20, 22:17
Kan du inte tänka dig att köra lite marklyft på fredgens pass då? Kanske stryka nåt set rodd eller så också...

När du säger det så kommer jag på att jag faktiskt kört så för ganska länge sen. Det blir ju perfekt!

Måndag: Bröst/Axlar/Triceps
Tisdag: Rygg (ej nedre rygg)/Biceps/Underarmar
Onsdag: Framsida lår/Baksida lår (raka marklyft)/Vader
Torsdag: Bröst/Axlar/Triceps
Fredag: Rygg (inklusive marklyft)/Biceps/Underarmar

Om jag kör så här så känns det ganska bra med vilan för varje enskild muskel. Eller vad säger ni?

lanzal
2014-10-21, 06:52
Ser ut som att benen får lite i underkant med pisk nu dock, ett markpass är inte tillräckligt för hela benen imo.
Svårt att få ihop ett bra schema med dina 5 dagar känner jag :D Du kan inte tänka dig 4? Kör halvkropp 4 pass i veckan, då får allt mycket smisk, kör tung böj i början av veckan sen tung mark i slutet av veckan, då får du med det bästa av två världar..

Sparven från Minsk
2014-10-21, 07:04
Jag kör push/pull/ben schema, dvs tresplit och jag kör alltid marklyft på ryggpasset och böj på benpasset.
Blir 2 mark och två böjpass i veckan. Ena passet tunga mark och böj, andra passet mindre volym och lättare explosiva.
Fungerar då bra för mig :)

Samma för bänkpressen, ett pass tungt, ett pass lätt och färre set/reps.

Ad finem
2014-10-21, 10:47
Ser ut som att benen får lite i underkant med pisk nu dock, ett markpass är inte tillräckligt för hela benen imo.
Svårt att få ihop ett bra schema med dina 5 dagar känner jag :D Du kan inte tänka dig 4? Kör halvkropp 4 pass i veckan, då får allt mycket smisk, kör tung böj i början av veckan sen tung mark i slutet av veckan, då får du med det bästa av två världar..

Självklart kör jag inte bara raka marklyft på benpassen. Det var bara för att markera att de ligger under bendagen där jag kör massa annat också.

Ad finem
2014-10-21, 10:52
Härligt disco

Ja vissa har väl behov av att dömma folk över internet, det kan jag ha förståelse för.

Ad finem
2014-10-21, 10:55
Jag kör push/pull/ben schema, dvs tresplit och jag kör alltid marklyft på ryggpasset och böj på benpasset.
Blir 2 mark och två böjpass i veckan. Ena passet tunga mark och böj, andra passet mindre volym och lättare explosiva.
Fungerar då bra för mig :)

Samma för bänkpressen, ett pass tungt, ett pass lätt och färre set/reps.

Men då kör du 6 dagar i veckan?