handdator

Visa fullständig version : Bästa rakningen?


LadyG
2014-10-20, 13:26
Jag har förstått att en mans rakgrejer är off limits. Så långt allt väl, det kan jag både respektera, acceptera och ha full förståelse för. Det är inte det jag undrar och funderar över.

Det jag grubblar över nu är:
Vilket redskap ger den bästa rakningen tycker ni killar? Ska det vara hyvel, kniv eller apparat, eller något annat? Vilken sort? Varför är ditt val det bästa framför de andra alternativen?

Snobbe
2014-10-20, 13:31
Safety razer är det jag använder i ansiktet iaf. Trimmer är bra om man bara vill ha bort hår. Men vill man va renrakad så tycker jag inte det funkar bra.

Safety razer, Borste, raktvål. Samt någon moisturizer efteråt. Kniv ska väl fungera bra också men det är också svårare att lära sig. Vanliga gilette hyvlar med 15 blad skulle jag aldrig röra igen.

Diomedea exulans
2014-10-20, 13:31
Det har jag glömt. Haha.

Red Apple
2014-10-20, 13:36
Kniv ger tveklöst den bästa rakningen, men är betydligt krångligare än hyvel. Rakar mig sällan som det är, med kniv skulle det aldrig bli av.

Mental
2014-10-20, 13:36
När jag en gång i tiden slätrakade mig använde jag gillette mach3, antagligen inte opti, men det gjorde mig slät och min hy var bekymmersfri så jag såg ingen anledning att göra på något annat sätt.

Patriarch K
2014-10-20, 13:38
Jag rakar mig alltid när ansiktet är fuktigt efter dusch. Senast jag använde raklödder var när jag gick i 7:e klass. Det är en helt onödig utgift och ett onödigt fenomen som säkert är dåligt för huden på något vis.
Likaså alla efterbehandlingsprodukter såsom moisturizer och after shave etc...
Jag kör med en vanlig Gilette-hyvel med 5 blad och det fungerar utmärkt efter dusch. Man behöver bara dra 2-3 gånger per ställe om skägget är någorlunda kort.
Sedan finns det säkert mycket mer effektiva metoder och jag antar att det är de du är ute efter förvisso.

LadyG
2014-10-20, 13:51
Jag fick för mig att det kanske vore en bra julklapp, ett knivset, en rakapparat eller en lyxig hyvel, eller vad som nu är det bästa redskapet. Men jag ser redan nu på svaren att det verkar vara en djungel och dessutom högst personligt vad man trivs med, så då kanske det är en förskräckligt dålig julklapp.

Gober
2014-10-20, 13:55
Kniv, men det krävs en stadig hand ;)

LadyG
2014-10-20, 13:57
Kniv, men det krävs en stadig hand ;)

Ush ja, vi ska inte ha några demonbarberare här :D

Tyrwing
2014-10-20, 13:59
Aldrig testat kniv tyvärr.

Kör vanlig 3 blads gillette skit. Funkar bra om jag inte behöver dra ett flertal gånger.
Brukade blötraka efter duschen innan men huden blev rätt irriterad. Kör bara raklödder så funkar det finfint. :)

EDIT: Rakapparat är ett helvete

Gober
2014-10-20, 14:02
Ush ja, vi ska inte ha några demonbarberare här :D

Jag skulle personligen gå till ett proffs och bli rakad med kniv, inget jag skulle göra själv. Men annars så kan jag rekommendera ett bra/lyxigt raklödder och en borste till löddret, finns både päls (inget jag skulle köpa) och syntet som är bra. Rakhyvlar är svårt, jag tycker nästan de billiga versionerna är bättre än tex mach-3.

Alexton
2014-10-20, 14:06
Av det jag klarar av att göra snyggt själv dvs inte dö (kniv) så är det safety razor som gäller. Förstår inte hur man kan hålla på med värdelösa rakhyvlar som blir slöa efter 2 användningar och känns som att sandpappra ansiktet med.

En enkel merkur och sen ett passande blad är egentligen allt man behöver. Fungerar guld om du ska raka huvudet också.

Patriarch K
2014-10-20, 14:07
Brukade blötraka efter duschen innan men huden blev rätt irriterad. Kör bara raklödder så funkar det finfint. :)


Hmm, jag har som som nämnt ovan alltid blötrakat och aldrig upplevt irritationer i huden. Kanske är en vanesak?

Snobbe
2014-10-20, 14:10
Jag fick för mig att det kanske vore en bra julklapp, ett knivset, en rakapparat eller en lyxig hyvel, eller vad som nu är det bästa redskapet. Men jag ser redan nu på svaren att det verkar vara en djungel och dessutom högst personligt vad man trivs med, så då kanske det är en förskräckligt dålig julklapp.

Skulle rekommendera något slags startset av Safety razer isåfall. Behöver inte va så farligt dyrt (runt en 500 kr för ett basic paket). Kniv är avancerat och jag tror det är bättre att gå från mach3 > safety razer > kniv än mach 3 > kniv. Kniv kostar också bra mycket mer (men håller också längre eftersom man kan slipa bladen istället för o köpa nytt).

Mach3 hyvel i julklapp hade varit galet tråkigt att få dock :)

Frantic
2014-10-20, 14:11
Jag har Gilette med både 3 och 5 blad och märker absolut ingen som helst skillnad på resultatet. Jag har även en rakapparat och det går snabbt och är kladdfritt men det blir inte lika lent.


Hur mycket bättre kan det bli med en safety razor egentligen? Jag rakar mig ändå varje dag och tvivlar på att en merkur skulle få mina vackra kinder så mycket slätare.

LadyG
2014-10-20, 14:20
Skulle rekommendera något slags startset av Safety razer isåfall. Behöver inte va så farligt dyrt (runt en 500 kr för ett basic paket). Kniv är avancerat och jag tror det är bättre att gå från mach3 > safety razer > kniv än mach 3 > kniv. Kniv kostar också bra mycket mer (men håller också längre eftersom man kan slipa bladen istället för o köpa nytt).

Mach3 hyvel i julklapp hade varit galet tråkigt att få dock :)

Haha, ja en mach 3 ser ju inte så upplyftande ut direkt. Men en Safety Razor kanske skulle kunna vara något!

Det andra alternativet jag klurat på, ny bågsträng och nån sorts kit för att sätta nya fjädrar, kan jag inte någonting om heller.

Vissa killar är helt enkelt hopplösa att köpa julklappar till. *gah!**gah!**gah!*

Mental
2014-10-20, 14:21
Jag fick för mig att det kanske vore en bra julklapp, ett knivset, en rakapparat eller en lyxig hyvel, eller vad som nu är det bästa redskapet. Men jag ser redan nu på svaren att det verkar vara en djungel och dessutom högst personligt vad man trivs med, så då kanske det är en förskräckligt dålig julklapp.

Det är personligt ja, och presentkort är tråkigt om det inte är rätt specifikt. Men ett presentkort på http://www.gents.se/ och en liten tanke om vad det är tänkt till kan nog vara trevligt, oavsett om man vill ha kniv, hyvel, lödder eller skäggolja ;)

Yes
2014-10-20, 14:22
Gillette "engånghyvlar" (i brist på bättre ord, de går att använda bra mycket mer än en gång). Så länge det inte är för mycket skägg som ska skalas bort funkar de bättre än Fusion och dylikt.
Tröttnade på deras överprissatta rakblad som tar slut på nolltid. Kommer aldrig byta tillbaka.

Loke
2014-10-20, 14:27
Jag skulle bli glad om jag fick en cool rakkniv även om jag inte direkt skulle använda den. Kul att ha liksom, kul att leka med nån gång ibland.

spas
2014-10-20, 14:55
Kör vanliga mach 3 idag. Kniv känns overkill men ett sånthär kit hade ju varit ganska skoj: http://www.gents.se/benjamin-barber-startkit

agazza
2014-10-20, 14:57
Har använt alla sorter.

Safetyrazor går att använda överallt med lite mod, men vanliga Gillette Venus Sensitive som marknadsförs till kvinnor är nog bäst, men slits ut för fort för ekonomin.

trimmer går tokbort överallt förutom ansiktet.

Kräm ger brännskador pga mäns tjocklek på diverse kroppshår.

Men jag gillar min Merkur 700 med featherblades. Ifall jag ska vara bäbisrakad

WHITEFOLKS
2014-10-20, 15:12
Jag har fått absolut skönast resultat med safety razor, jag har väldigt känslig hud så den är klart skonsammast för mig.

spoon
2014-10-20, 15:14
det har jag glömt. Haha.

:d

spoon
2014-10-20, 15:17
Jag kör med en vanlig Gillette Mach 3 hyvel. Enkel att använda och ett fempack med blad varar länge för mig.

Mental
2014-10-20, 15:27
Jag skulle bli glad om jag fick en cool rakkniv även om jag inte direkt skulle använda den. Kul att ha liksom, kul att leka med nån gång ibland.

Jag skulle bli förolämpad...

en stor stark
2014-10-20, 15:30
Jag fick för mig att det kanske vore en bra julklapp, ett knivset, en rakapparat eller en lyxig hyvel, eller vad som nu är det bästa redskapet. Men jag ser redan nu på svaren att det verkar vara en djungel och dessutom högst personligt vad man trivs med, så då kanske det är en förskräckligt dålig julklapp.

Jag tror en fin kniv (och en fin borste kanske) kan bli en väldigt fin present. Fick själv det och uppskattade det väldigt mycket. Och då har jag ändå undermålig skäggväxt och ostadig hand :D

Dreas
2014-10-20, 15:31
Jag fick för mig att det kanske vore en bra julklapp, ett knivset, en rakapparat eller en lyxig hyvel, eller vad som nu är det bästa redskapet. Men jag ser redan nu på svaren att det verkar vara en djungel och dessutom högst personligt vad man trivs med, så då kanske det är en förskräckligt dålig julklapp.Safety Razor är en fin present.

Den är dock inte lika barnsäker som en Gilette(ej engångs). Kör med Gilette Fusion och det fungerar prima. Skär sig aldrig och det duger åt mig.

panzerpig
2014-10-20, 16:00
En shavette är en bra mix av kniv och safety razor. Känslan i kniv men kör med blad från hyvlar. Kostar ca 100-150:- så billigare.
Shavette, rakblad, borste och raktvål vore en bra julklapo.

LoveMachine
2014-10-20, 16:08
Lätt en kniv, det enda som gör att jag inte nyttjar den så ofta är att jag inte rakar mig så ofta. Men ibland måste man ju hålla luffarstilen i schack. Det är en viss tillvänjningsperiod men jag har då aldrig skurit mig på den, när jag rakat mig i alla fall. Gillettes ockrarpriser var anledningen till att jag köpte kniv och så här i efterhand kan jag konstatera att rakkniven vinner på både komfort och ekonomi. Även om man skulle använda en safety razor så tror jag helt klart på rakborste och en vettig raktvål.

Jockefoten
2014-10-20, 16:15
Har rätt tjock skäggväxt och då funkar dessvärre inte vanlig utrustning.

Det mest effektiva har varit att låta Tahrgetter ifrån bergskedjan Himalaya beta bort den hårbeklädda man som täcker mitt ansikte.

Åsberg
2014-10-20, 17:12
Jag har Gilette med både 3 och 5 blad och märker absolut ingen som helst skillnad på resultatet. Jag har även en rakapparat och det går snabbt och är kladdfritt men det blir inte lika lent.


Hur mycket bättre kan det bli med en safety razor egentligen? Jag rakar mig ändå varje dag och tvivlar på att en merkur skulle få mina vackra kinder så mycket slätare.

Jag upplever att det blir lite lenare men också mer skonsamt. Då har inte jag speciellt grov skäggväxt heller. Det kan ju vara att föredra om man rakar sig såpass ofta!

mangemani
2014-10-20, 17:15
vaxa?

Lepras
2014-10-20, 17:20
En shavette är en bra mix av kniv och safety razor. Känslan i kniv men kör med blad från hyvlar. Kostar ca 100-150:- så billigare.
Shavette, rakblad, borste och raktvål vore en bra julklapo.

Sån använder min frisör/barberare, blir riktigt bra*hug*

Snobbe
2014-10-20, 17:52
Jag har Gilette med både 3 och 5 blad och märker absolut ingen som helst skillnad på resultatet. Jag har även en rakapparat och det går snabbt och är kladdfritt men det blir inte lika lent.


Hur mycket bättre kan det bli med en safety razor egentligen? Jag rakar mig ändå varje dag och tvivlar på att en merkur skulle få mina vackra kinder så mycket slätare.

Olika är olika :) mitt hår växer åt alla håll speciellt på halsen och är otroligt känsligt mot o raka mothårs. Med Safety razer så blir det bättre och är även billigare i längden. Gillar även raktvåler med olika dofter har t.ex. lavender och Arlington från D R Harris http://connaughtshaving.com/harrissoap.html dom håller hur länge som helst också jämnfört med rakgel i tub.

Polarn har bara blonda fjun som knappt syns efter en vecka. Han kör en maskin en gång i veckan och ser lenrakad ut hela tiden. Så ja alla beroende på hårväxt är olika :)

JamesD
2014-10-20, 18:36
Hyvel tycker jag går bort direkt. Finns det något fulare än ett helt slätt mansansikte? Kan man undvika det så ska man. Apparat som lämnar lite stubb är opti. Hade jag haft tätare växt så skulle jag köra helskägg, det är såklart det mest optimala.

Gober
2014-10-20, 21:50
På tex Grooming.se finns det Safety razor för ca 2000:-, vad är speciellt med dessa, kanske bara design?

Gober
2014-10-20, 21:52
Hyvel tycker jag går bort direkt. Finns det något fulare än ett helt slätt mansansikte? Kan man undvika det så ska man. Apparat som lämnar lite stubb är opti. Hade jag haft tätare växt så skulle jag köra helskägg, det är såklart det mest optimala.

Jag gillar lite stubb, är snyggare i det. Men ibland är det riktigt skönt med en riktigt nära och bra rakning. Man känner sig lite sådär extra ren och fräsch.

cero
2014-10-20, 21:56
Hyvel tycker jag går bort direkt. Finns det något fulare än ett helt slätt mansansikte?

:confused:

XXXL
2014-10-20, 22:03
På tex Grooming.se finns det Safety razor för ca 2000:-, vad är speciellt med dessa, kanske bara design?

Beställ från England istället, mycket billigare.

Nordenator
2014-10-20, 22:23
Safety razer är najs, men med nytt feather-blad gäller det att inte börja dagdrömma. Såhär såg jag ut för någon vecka sedan:

http://i.imgur.com/MB8cbEZ.png

Men det går oftast bra. Men ibland så är jag lite klumpig och borde inte få hantera vassa föremål :D

Sebbe_H
2014-10-20, 22:26
gents.se har fler fina starterkit med säkerhetshyvlar!

cero
2014-10-20, 22:34
Rakade du örat?

Nordenator
2014-10-20, 22:36
Rakade du örat?

Lite kanske. Det är inte första gången det hänt heller :D

anvihl
2014-10-21, 03:05
Vill jag vara slätrakad måste jag raka mig minst morgon och kväll. I lumpen fick jag raka mig en gång mitt på dagen också :). Har man lika överjävlig skäggväxt som mig är det rätt skönt med rakapparat bara för att de är smidigt, går fort och blir i längden billigare än att slita ut mängder med rakblad, köpa raklödder etc. Huden blir heller inte lika irriterad av apparat som att hyvla 2-3 gånger per dag.

Frisk
2014-10-21, 07:24
Vill jag vara slätrakad måste jag raka mig minst morgon och kväll. I lumpen fick jag raka mig en gång mitt på dagen också :). Har man lika överjävlig skäggväxt som mig är det rätt skönt med rakapparat bara för att de är smidigt, går fort och blir i längden billigare än att slita ut mängder med rakblad, köpa raklödder etc. Huden blir heller inte lika irriterad av apparat som att hyvla 2-3 gånger per dag.

Har du testat att raka dej med riktiga rakgrejer? Då menar jag inte gillets raklödder på trycksatt burk osv.

Frisk
2014-10-21, 07:30
Hur med att ge honom någon eller några klassiska rakhyvlar plus att han får välja borste som du betalar. Borsten är nog mer individuellt än hyvel för bra resultat.

Ett exempel på hyvel finns mängder olika http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=razor&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xrazor+fat boy&_nkw=razor+fatboy&_sacat=0

Snobbe
2014-10-21, 08:47
På tex Grooming.se finns det Safety razor för ca 2000:-, vad är speciellt med dessa, kanske bara design?

I princip design och sen import pris på det. Det finns massa olika hyvlar, men de 2 stora skillnaderna jag skulle säga är om bladet är "slant" eller rakt. Jag köper aldrig från svenska shoppar, finns en hel del bra engelska och amerikanska som har mycket bättre utbud o priser.

Skillnad på slant o rakt t.ex.
http://i126.photobucket.com/albums/p120/jimmytat2/slants-1.jpg

Vill jag vara slätrakad måste jag raka mig minst morgon och kväll. I lumpen fick jag raka mig en gång mitt på dagen också :). Har man lika överjävlig skäggväxt som mig är det rätt skönt med rakapparat bara för att de är smidigt, går fort och blir i längden billigare än att slita ut mängder med rakblad, köpa raklödder etc. Huden blir heller inte lika irriterad av apparat som att hyvla 2-3 gånger per dag.


Alla är ju olika, finns många mörkhyade som har krulligt hår i ansiktet vilket gör att dom får ofta inåtväxande hårstrån pga hyvelrakning.

LadyG
2014-10-21, 09:38
Safety razer är najs, men med nytt feather-blad gäller det att inte börja dagdrömma. Såhär såg jag ut för någon vecka sedan:

http://i.imgur.com/MB8cbEZ.png

Men det går oftast bra. Men ibland så är jag lite klumpig och borde inte få hantera vassa föremål :D

AJ!!!
Det blev inte djupt hoppas jag... *ryser*

LadyG
2014-10-21, 09:41
Många bra tips och idéer för övrigt. Finns det någon butik, helst i Stockholm, där man kan gå in och titta på t ex en Safety razor?

Nordenator
2014-10-21, 09:46
AJ!!!
Det blev inte djupt hoppas jag... *ryser*

Det blöder bara lite då man inte kan skära så djupt ^^

Mental
2014-10-21, 10:25
Det blöder bara lite då man inte kan skära så djupt ^^

aBccr-aLu4I

Blue Nine
2014-10-21, 18:39
1. Bra rakkräm/tvål + borste. Varmt lödder känns riktigt lyxigt, och ljusår bättre än guck på sprayburk.
2. Safety razor.

http://www.traditionalshaving.co.uk/268168-Shaving-Starter-Kits


Många bra tips och idéer för övrigt. Finns det någon butik, helst i Stockholm, där man kan gå in och titta på t ex en Safety razor?

Här kanske:
http://www.barberandbooks.se/i-2.htm
(Taylor of old Bond street och Edwin Jagger funkar bra och brukar vara rimligt prissatta)

Tomas W
2014-10-21, 18:51
Gillette Fusion som haft i över 7 år, hade en Mach 3 tidigare. Rakar mig alltid efter duschat så behöver inget rakskum/gel. Bytar blad när det är allt för slitet.

LadyG
2014-10-21, 19:10
1. Bra rakkräm/tvål + borste. Varmt lödder känns riktigt lyxigt, och ljusår bättre än guck på sprayburk.
2. Safety razor.

http://www.traditionalshaving.co.uk/268168-Shaving-Starter-Kits




Här kanske:
http://www.barberandbooks.se/i-2.htm
(Taylor of old Bond street och Edwin Jagger funkar bra och brukar vara rimligt prissatta)

Kikade på deras priser, det är ju lika dyrt för killar att klippa och raka sig som det är för tjejer att gå till frissan! De måste vara något alldeles extra med den prisbilden för en klippning med rakning?

cero
2014-10-21, 19:17
Vill jag vara slätrakad måste jag raka mig minst morgon och kväll. I lumpen fick jag raka mig en gång mitt på dagen också :). Har man lika överjävlig skäggväxt som mig är det rätt skönt med rakapparat bara för att de är smidigt, går fort och blir i längden billigare än att slita ut mängder med rakblad, köpa raklödder etc. Huden blir heller inte lika irriterad av apparat som att hyvla 2-3 gånger per dag.

Rakar du mothårs? Sedan behöver man ju inte vara slät hela tiden.... låt det växa ett par dagar. Med trimmer måste man hålla på varje dag för att det inte ska bli för långt.

Evankhell
2014-10-21, 21:15
Porrpungen.

Blue Nine
2014-10-22, 16:34
Kikade på deras priser, det är ju lika dyrt för killar att klippa och raka sig som det är för tjejer att gå till frissan! De måste vara något alldeles extra med den prisbilden för en klippning med rakning?

Ingen aning. Jag är mest förvånad över att verksamheten finns - i det området finns det väl bara hipsters med skägg?

LadyG
2014-10-22, 16:40
Ingen aning. Jag är mest förvånad över att verksamheten finns - i det området finns det väl bara hipsters med skägg?

LOL :laugh:
Tack för tipset iaf, dit hade jag aldrig hittat på egen hand :)

Xtronal
2014-10-22, 16:57
För mig funkar det bara med rakapparat om jag inte vill ha inflammerade hårsäckar. Använde safteyrazor och rakade medhårs, använde diverse produkter och tekniker och fick ändå "rakfinnar".. prövade i princip allt.