handdator

Visa fullständig version : Marklyft - Mer kraft med krummad rygg?


Love H
2014-10-20, 13:03
Jag har marklyft på hobbynivå i säkert 10 år. Jag har läst mycket men fortsätter hitta nya intressanta saker hela tiden.

Jag har kämpat med min startposition länge, närmare bestämt hur högt min höft startar. Mina marklyft känns bäst när jag har väldigt hög höft, det är också då jag lyfter som mest (5a på 155kg som PB). Problemet är att ryggen ser allt annat än rak ut när jag filmat mig själv. Och om/när jag misslyckas med ett lyft så är det den absolut sista biten som felar, vilket jag härleder till att ryggen inte var riktigt rak under lyftet - och därmed svår att räta ut på slutet när det är för tungt/jag är trött.

Om jag sjunker ner lite med höften och fokuserar på att hålla ryggen rak (känns som rejäl svank för mig, men ser man från sidan ser det rakt ut) så måste jag gå ner 40-50kg på stången. Så fort det blir tungt klarar jag inte att hålla ryggen i den positionen.

Så frågan är - är "alla" starkare i en hög höft position men undviker det pga av skaderisk eller är det så enkelt att jag är för klen i benen/ryggen och det enda rätta är att plocka av 50kg och börja om på nytt? För att ge lite perspektiv på min styrka så kör jag en 5a på 95 i KB (low bar, ATG). Bänkar en 5a på 87,5

Eller kan det vara så att min höga höft-teknik helt enkelt passar för min kropp? Jag är lång, smal och har i princip alltid lite lätt krummad rygg i min vardag.

Det ska sägas att jag aldrig haft några problem med ryggen och jag har lyft såhär länge. Oftast pressar jag mig själv till max i ett set per vecka.

Tobbey
2014-10-20, 13:11
Kan vara brist på styrka i underkroppen, rumpa/lår överlag som inte tillåter dig att hålla bra positioner genom hela lyftet. Ryggen får ta över all belastning på högre vikter för att den är starkare.

Satsa på att få upp din böj först och främst så tror jag den ökade böj styrkan både kommer leda till bättre utförande samt mer vikt på stången i marklyften.

exevision
2014-10-20, 13:21
Som sagt, du har svaga partier. Du kommer att ångra dig om du fortsätter med böjd/krummad rygg. Undersök även hur ditt utförande är i böjen, tappar du ryggen även där? Troligen gör du det.

spoon
2014-10-20, 15:12
Man blir starkare i starten med krummad rygg. Men man får svårare att låsa ut stången om man startar så.