handdator

Visa fullständig version : Sotspress


Bulten20
2014-10-20, 03:57
Vad tränar man med sotspress? Är det en press bakom nacken med mer bål, eller en teknisk övning för OL?

svenbanan
2014-10-20, 05:40
Vad tränar man med sotspress? Är det en press bakom nacken med mer bål, eller en teknisk övning för OL?

Det lär ju inte finnas nån anledning att pressa en stång bakom nacken, i en djup knäböjsposition, med ryckfattning ifall man var ute efter att stärka axlarna och pressmusklerna. Vitsen är att bli stark i bottenläget (där man fångar stången) i ryck. Dessutom få igång lite rörlighet i den positionen.

Det finns ju några andra övningar med liknande syfte. Jag vet inte vad de heter på svenska, men på engelska kallas de för "snatch balance" och det finns några olika varianter. Dessa går i princip ut på att börja med stången bakom nacken i stående och sedan antingen "hoppa" ner till fångstpositionen (med stången på raka armar) eller sänka sig ner mer långsamt till samma position. Jag kan tänka mig att sots pressen är svåraste progressionen av dessa övningar (fast man kanske tränar alla varianterna ifall man är seriös tyngdlyftare).

borjaompanytt
2014-10-20, 08:27
Namnet kommer fr Viktor SOTS en lyftare från Sovjet, här är ex på SOTS-press btw;


uXFGWyNEOuU