handdator

Visa fullständig version : Gainer vs Whey


Qlimax
2014-10-20, 00:52
Har funderat lite i natt på att beställa lite muskelupbyggande men sitter och funderar på gainer eller whey? Vilket är bäst?

KOLOTROLLET
2014-10-20, 00:59
Det är så himla många som verkligen inte förstår vad gainer eller ja "whey" är.

"Blir man stark av gainer"
"går man upp i vikt av gainer"

Det är imponerande hur många som inte ser det stora hela.

Gainer= Protein och kolhydrater
"whey" (proteinpulver) = Protein

Gainer = Mer kalorier, pga kolhydraterna.

Finns inget magiskt med nåt av det. Jag personligen föredrar vanligt proteinpulver. Jag använder det som morgondrink, och ibland för att få upp mitt dagliga proteinintag (väldigt sällan). Runt träningspassen använder jag mig av BCAA istället.

Lepras
2014-10-20, 01:00
Två olika saker.
Whey = rent protein
Gainer= ca 60-70%kolhydratpulver och 40-30% protein.

Det som är bäst för dig är nog att läsa på lite hur kroppen fungerar och vad den behöver. Kolla över din kost och SEN komma fram till om du behöver ett tillskott av protein eller gainer.

Lepras
2014-10-20, 01:02
Det är så himla många som verkligen inte förstår vad gainer eller ja "whey" är.

"Blir man stark av gainer"
"går man upp i vikt av gainer"

Det är imponerande hur många som inte ser det stora hela.

Gainer= Protein och kolhydrater
"whey" (proteinpulver) = Protein

Gainer = Mer kalorier, pga kolhydraterna.

Finns inget magiskt med nåt av det. Jag personligen föredrar vanligt proteinpulver. Jag använder det som morgondrink, och ibland för att få upp mitt dagliga proteinintag (väldigt sällan).

Fel. Samma mängd kalorier. men storlekarna på portionerna är oftast större gällande Gainer. Men om det är mer fett i någon av produkterna ökar kalorierna.

Stjarnan
2014-10-20, 11:11
Jag köper alltid maltodextrin och whey.

De tuffa passen blandar jag 3 delar maltodextrin, 1 del whey
De lugnare passen kör jag bara 1 del whey.

Qlimax
2014-10-20, 12:27
Jag vet dock vad dom är men menar nyttigheten och kvalitén vet att gainer har en massa socker i. Vill ha något som gör då jag växer utöver maten då jag vet att kosten e den stora i de hela.

Beemel
2014-10-20, 12:37
Jag vet dock vad dom är men menar nyttigheten och kvalitén vet att gainer har en massa socker i. Vill ha något som gör då jag växer utöver maten då jag vet att kosten e den stora i de hela.

Det är ingen som helst skillnad i att dra i sig en gainer eller en proteindrink mot att äta vanlig mat med motsvarande makrofördelning.
Du kommer inte bli större om du får i dig protein från en shake istället för en kycklingfile.
Både gainer och Whey kan man ur den synpunkten se som "vanlig mat"
Det finns INGENTING lagligt som gör att du du kommer växa mer än du gör av en vettig kost, tillräckligt med sömn och hård träning.
Möjligen med undantag av kreatin, som i sig är klurigare att få i sig i sådana doserm som man får genom tillskott, genom att bara äta vanlig mat.
Allt annat är ONÖDIGT om man har koll på sin kost.