handdator

Visa fullständig version : Min hårtransplantation.


BlötSnö
2014-10-19, 22:33
Det är det första jag ser på morgonen och det sista jag ser innan ljuset släcks...

Nej, inte riktigt så illa, men jag har ett stort medfött "jack" i pannan som jag stört mig på i stort sett hela mitt liv. Det är det första jag uppmärksammar på alla bilder och trots att väldigt många har fällt samma kommentar: "Man tänker inte på det/jag tänker inte på det/jag har inte ens lagt märket till det innan du sade det", så är det ändå något som irriterar ordentligt och nu är det äntligen dags att göra slag i saken.
I morgon bär det av in till kliniken för att göra en så kallad fue-transplantation, där de rakar upp ett område i nacken och plockar hårsäckar som sedan fästes på det tomma området i pannan.
Det kommer naturligtvis se väldigt suspekt ut de första månaderna och det lär väl ta minst ett halvår innan det blivit så långt att det smälter in med det övriga håret, men det är det värt. Vi är inne i en mössperiod i vilket fall.
Jag tänkte dela med mig av det hela här och slänga upp några bilder på processen och svara på eventuella frågor. Den första får bli hur det ser ut idag, så dyker det upp en ny efter proceduren imorgon.
Jag tänker inte göra någon smygreklam eller liknande, så om någon skulle undra var det hela utförs så är man välkommen att PM:a.

http://i57.tinypic.com/2jd0rw1.jpg

Diomedea exulans
2014-10-19, 22:39
Jag förstår inte riktigt vad det är som är det konstiga med ditt hårfäste. Ser ut som en vanlig änkesnibb, förutom att det på högra sidan (mitt höger) ser ut som om ytterdelen av hårfästet går ner för långt åt vänster? Skulle vara enklare om man såg en bild där man även ser ögonbrynen så man kan få en uppfattning om vad som är vad på hårfästet!

XXXL
2014-10-19, 22:58
Det bästa med att träna och bli grov är att man kan när som helst bli skallig och det ser inte speciellt konstigt ut (för alla andra ser ut så) Hatten av för att du inte väljer den enkla vägen utan kämpar emot

BobaFett
2014-10-19, 23:09
Jag har gjort en hårtransplantation. Det är väldigt viktigt vem du gör transplantationen hos. Gör det inte i Sverige, det finns inga bra läkare här.

Jag har tittat på före/efter bilder från läkare här i Sverige och det är fan pengarna tillbaka material på alla bilder :p

Angående ditt hårfäste så förstår jag inte problemet, lägg upp en bild på hela huvudet framifrån, blurra ut ansiktet.

jenni
2014-10-19, 23:25
Tycker det var grymt gjort, mycket snyggare med en man med hår. Skalligt är inte så sexigt...

OBS! Men massvis med tjejer gillar skalliga män :D

Lepras
2014-10-19, 23:38
Tycker det var grymt gjort, mycket snyggare med en man med hår. Skalligt är inte så sexigt...

OBS! Men massvis med tjejer gillar skalliga män :D

:smash: :D

Du har inte ens läst inlägget va?

jenni
2014-10-19, 23:40
:smash: :D

Du har inte ens läst inlägget va?

Rubriken haha, förlåt för trött för att härja på kolo egentligen :em::d

Lepras
2014-10-19, 23:42
Rubriken haha, förlåt för trött för att härja på kolo egentligen :em::d

Spank your ass to bed :smash:*flex*

eternallord
2014-10-19, 23:45
Tycker det var grymt gjort, mycket snyggare med en man med hår. Skalligt är inte så sexigt...

OBS! Men massvis med tjejer gillar skalliga män :D
Detta känns ekvivalent med ett skriva "Grymt jobbat med bröstimplantaten, mycket snyggare med en tjej med D-kupor! A-kupor är inte så sexigt..."

Kan inte dra mig till åminnes någon jag sett någon ha genomgått en hårtransplantation som faktiskt såg naturlig och bra ut efteråt. Personligen tycker jag det är ett onödigt ingrepp, men jag är ju inte i dina skor TS och bevisligen är det en stor börda för dig. Jag håller tummarna att resultatet blir bra och jag ser fram emot att bli motbevisad.

BlötSnö
2014-10-19, 23:46
Jag förstår inte riktigt vad det är som är det konstiga med ditt hårfäste. Ser ut som en vanlig änkesnibb, förutom att det på högra sidan (mitt höger) ser ut som om ytterdelen av hårfästet går ner för långt åt vänster? Skulle vara enklare om man såg en bild där man även ser ögonbrynen så man kan få en uppfattning om vad som är vad på hårfästet!
Ska se om det går att få till ett par bilder.
Angående din och många andras oförståelse: Jag förstår att ni inte förstår. Ni har inte levt med det varje dag (oj, så dramatiskt det låter) och lärt er att bli irriterade på det. En liten grej som legat och gnagt i många år. Stuckit i ögonen, så att säga. Jag har minnen redan från tio-tolvårsåldern då jag gav mig på hårfästet med en sax för att rätta till det och detta är alltså 17-19 år sedan.
Bättre (?) bild:
http://i62.tinypic.com/2jtzn.jpg
Det bästa med att träna och bli grov är att man kan när som helst bli skallig och det ser inte speciellt konstigt ut (för alla andra ser ut så) Hatten av för att du inte väljer den enkla vägen utan kämpar emot
Du pockar på en annan viktig punk, nämligen att jag inte har anlag för håravfall på någon sida av släkten så långt tillbaka det går att spåra och dessutom har ganska tjockt hår. Antingen korrigerar jag och får ha det bra resten av livet eller så låter jag det vara och går och irriterar mig på det i sisådär 60 år till. Satt i det perspektivet är det liksom inte så svårt att bestämma sig, eftersom jag redan har irriterat mig på det i närmare 20 år.

Jag har gjort en hårtransplantation. Det är väldigt viktigt vem du gör transplantationen hos. Gör det inte i Sverige, det finns inga bra läkare här.

Jag har tittat på före/efter bilder från läkare här i Sverige och det är fan pengarna tillbaka material på alla bilder :p

Angående ditt hårfäste så förstår jag inte problemet, lägg upp en bild på hela huvudet framifrån, blurra ut ansiktet.
Du känner inte att du grovt generaliserar mot en helt yrkeskår?
Bild ovanför.
Tycker det var grymt gjort, mycket snyggare med en man med hår. Skalligt är inte så sexigt...

OBS! Men massvis med tjejer gillar skalliga män :D
Jag hade inte nog inte haft ett lika stort problem om jag vetat att det fanns ärftligt håravfall med i matchen. Då hade problemet korrigerat sig själv på sikt, men som det ser ut nu så kommer det inte att hända.

Jag har alltså långt hår som generellt är uppsatt i en snodd bakåt och har haft detta som ett irritationsmoment större delen av mitt liv. Jag förstår att andra kanske inte förstår, men samtidigt så görs detta inte för någon annans skull än min egen, liksom tavlorna som hänger på väggarna hemma i min lägenhet införskaffades för mitt eget behov och inte någon annans, om man nu skall försöka göra någon liknelse.
Vill man kalla det för komplex eller ytlighet får man gärna göra det. Det gör mig inte så mycket att tilldelas en titel. Jag är tillräckligt gammal för att kunna stå för det jag gör och prata bebisspråk med hundvalpar osv...

jenni
2014-10-19, 23:48
Detta känns ekvivalent med ett skriva "Grymt jobbat med bröstimplantaten, mycket snyggare med en tjej med D-kupor! A-kupor är inte så sexigt..."

Kan inte dra mig till åminnes någon jag sett någon ha genomgått en hårtransplantation som faktiskt såg naturlig och bra ut efteråt. Personligen tycker jag det är ett onödigt ingrepp, men jag är ju inte i dina skor TS och bevisligen är det en stor börda för dig. Jag håller tummarna att resultatet blir bra och jag ser fram emot att bli motbevisad.

Haha, hår för män är alltså vad bröst är för kvinnor :d man lär sig något nytt varje dag

jenni
2014-10-19, 23:53
Spank your ass to bed :smash:*flex*
Really should huh?
Ska se om det går att få till ett par bilder.
Angående din och många andras oförståelse: Jag förstår att ni inte förstår. Ni har inte levt med det varje dag (oj, så dramatiskt det låter) och lärt er att bli irriterade på det. En liten grej som legat och gnagt i många år. Stuckit i ögonen, så att säga. Jag har minnen redan från tio-tolvårsåldern då jag gav mig på hårfästet med en sax för att rätta till det och detta är alltså 17-19 år sedan.
Bättre (?) bild:
http://i62.tinypic.com/2jtzn.jpg

Du pockar på en annan viktig punk, nämligen att jag inte har anlag för håravfall på någon sida av släkten så långt tillbaka det går att spåra och dessutom har ganska tjockt hår. Antingen korrigerar jag och får ha det bra resten av livet eller så låter jag det vara och går och irriterar mig på det i sisådär 60 år till. Satt i det perspektivet är det liksom inte så svårt att bestämma sig, eftersom jag redan har irriterat mig på det i närmare 20 år.


Du känner inte att du grovt generaliserar mot en helt yrkeskår?
Bild ovanför.

Jag hade inte nog inte haft ett lika stort problem om jag vetat att det fanns ärftligt håravfall med i matchen. Då hade problemet korrigerat sig själv på sikt, men som det ser ut nu så kommer det inte att hända.

Jag har alltså långt hår som generellt är uppsatt i en snodd bakåt och har haft detta som ett irritationsmoment större delen av mitt liv. Jag förstår att andra kanske inte förstår, men samtidigt så görs detta inte för någon annans skull än min egen, liksom tavlorna som hänger på väggarna hemma i min lägenhet införskaffades för mitt eget behov och inte någon annans, om man nu skall försöka göra någon liknelse.
Vill man kalla det för komplex eller ytlighet får man gärna göra det. Det gör mig inte så mycket att tilldelas en titel. Jag är tillräckligt gammal för att kunna stå för det jag gör och prata bebisspråk med hundvalpar osv...
Ok, läste igenom ordentligt nu,
Jag tycker det fortfarande är bra att du är mån om ditt yttre, är det något man kan förbättra så varför inte, däremot ska man väl vara försiktig med att förändra helt

Lepras
2014-10-20, 00:00
Kul tråd iaf, eller spännande kanske :) Kommer följas

Tricce
2014-10-20, 00:02
Ryck dom vita stråna också! :D

JamesD
2014-10-20, 05:15
Är ju annars rätt häftigt med flint om du är grov. Om än inte så attraktivt, men häftigt. Fast hår är ju häftigt också. Fan kostar en sån här procedur?

exor
2014-10-20, 05:53
Lycka till!

Patriarch K
2014-10-20, 09:22
Tycker det var grymt gjort, mycket snyggare med en man med hår. Skalligt är inte så sexigt...

OBS! Men massvis med tjejer gillar skalliga män :D

*cry**cry*:cryout::cryout:

Angående trådskaparen: Jag tycker faen inte att du ska ta bort en sån sak. MÅSTE du verkligen se ut som alla andra? Det där är ju sjukligt karakteristiskt och ger dig en unik touch. Gud ville att du skulle se ut sådär så jag tycker det är lite väl tarvligt mot honom att ändra på det där.
Jag hade nästan varit lycklig om jag hade en sån där uppgång mitt i pannan. Palla ha samma tråkiga frisyr som 80% av hela världen. Faen, skärp till dig. Var inte så fåfäng. Du är ett unikum och låt det vara sådär! Det ger dig karaktär och charm. Fan, blir förbannad på dig!

Gober
2014-10-20, 09:29
På de bilder du lagt ut kan jag verkligen inte se att det skulle vara ett problem. Personligen skulle jag aldrig ta risken att göra ett sådant ingrepp (som faktiskt kan bli ett riktigt fail) för ett litet "jack" i hårfästet. Fan jag har ganska högt hårfäste (dock inte så jag ens skulle fundera på att göra något åt det) och hade hellre haft ditt ;-)

Men visst, om ingreppet funkar och gör dig glad så.

Slartibartfast
2014-10-20, 09:35
*cry**cry*:cryout::cryout:

Angående trådskaparen: Jag tycker faen inte att du ska ta bort en sån sak. MÅSTE du verkligen se ut som alla andra? Det där är ju sjukligt karakteristiskt och ger dig en unik touch. Gud ville att du skulle se ut sådär så jag tycker det är lite väl tarvligt mot honom att ändra på det där.
Jag hade nästan varit lycklig om jag hade en sån där uppgång mitt i pannan. Palla ha samma tråkiga frisyr som 80% av hela världen. Faen, skärp till dig. Var inte så fåfäng. Du är ett unikum och låt det vara sådär! Det ger dig karaktär och charm. Fan, blir förbannad på dig!

LOL. Klart du inte hade varit lyckligare med ett dylikt hårfäste. Du låter som en fet tjej som klagar på en slank tjej för att hon ser ut som "alla andra".

Ont: TS, jag tror absolut det bara är du som stör dig på hårfästet. Men kör hårt, om du absolut vill fixa till det. Jag hade inte gjort det. Har du inte tunnhårighet i generna, så har du dragit en lottovinst hursomhelst. :thumbup:

Patriarch K
2014-10-20, 09:40
LOL. Klart du inte hade varit lyckligare med ett dylikt hårfäste. Du låter som en fet tjej som klagar på en slank tjej för att hon ser ut som "alla andra".


Nä, fetma är aldrig okej någonstans! Som någon nämnde tidigare så är håret motsvarigheten till tjejers bröst.
En tjej med små bröst ska alltså lägga in inplantat typ för att få större bröst vilket är ett vidrigt beteende. Fy faen för kvinnor som gör så. Riktigt förbannat unket och äckligt och vidrigt och jag vill bara spy ut hela min magsäck på de som gör så. Samma när de ska få större läppar. FAAAN VA FULT!! *gah!*
Det här är ju inte riktigt lika illa, men det är någon form av motsvarighet!

Slartibartfast
2014-10-20, 09:42
Fy faen för kvinnor som gör så. Riktigt förbannat unket och äckligt och vidrigt och jag vill bara spy ut hela min magsäck på de som gör så. Samma när de ska få större läppar. FAAAN VA FULT!! *gah!*


Du behöver seriöst jobba med dig själv. I all välmening.

Patriarch K
2014-10-20, 09:55
Nä, det är lugnt från min sida - men trotsar man guds skapelse så ligger man illa till!

eternallord
2014-10-20, 10:01
Nä, det är lugnt från min sida - men trotsar man guds skapelse så ligger man illa till!

http://i.stack.imgur.com/jiFfM.jpg

Lepras
2014-10-20, 10:02
:d

bear.flowertwig
2014-10-20, 10:05
Intressant. Hur är status för hårimplantantindustrin nu för tiden egentligen? Jag googlade runt för 6-7 år sen eller nåt och då övertygade inte resultaten... verkade chansartat beroende på teknik och ofta krävdes väldigt många omtag (=dyrt) innan det eventuellt blev bra.

Lepras
2014-10-20, 10:08
*grr*
http://cdn.meme.am/instances/500x/55462144.jpg

Gober
2014-10-20, 10:09
haha :D

Diomedea exulans
2014-10-20, 10:10
Jag förstår varför du gör det. Jag har själv funderat på att ta bort kroppshår med laser, det ligger väl på samma "nivå".

4623
2014-10-20, 10:13
Sitter och försöker hålla tillbaka skrattet i mötesrummet.

Ajemän
2014-10-20, 10:30
Måste bara inflika att en chey som jobbar på mitt gym tycker hon har för lågt hårfäste och har således rakat en dryg cm av hårfästet med hyvel, haha.
När man väl sett det Kan man inte kolla på något annat.

Snubben
2014-10-20, 10:33
http://cdn.meme.am/instances/500x/55462144.jpg

Sitter och försöker hålla tillbaka skrattet i mötesrummet.

:laugh::laugh::d


Tror det kommer bli kanon Blötsnö. Många människor inser inte hur små grejer kan påverka självkänslan/självförtroenden, även om de kan anses som skitsaker. Kör hårt, glöm inte skriva om hur de går! :thumbup:

jenni
2014-10-20, 11:12
Annars kan ett riktigt bra skägg kompensera håravfall...
har man dock både en hår man och skägg så*cupid*

Loke
2014-10-20, 11:55
Måste bara inflika att en chey som jobbar på mitt gym tycker hon har för lågt hårfäste och har således rakat en dryg cm av hårfästet med hyvel, haha.
När man väl sett det Kan man inte kolla på något annat.

Haha, snacka om att göra livet jobbigt för sig. Lär ju måste rakas varje dag typ.

Diomedea exulans
2014-10-20, 12:30
Haha, snacka om att göra livet jobbigt för sig. Lär ju måste rakas varje dag typ.

+1, och tänk om man råkar raka lite fel… Jag minns när jag hade mohawk, hur konstigt det såg ut om jag rakade lite för långt från själva tuppkammen så det stod upp kort stubb bredvid… För att inte tala om om man råkade raka för nära tuppkappen och kapade av några av de långa hårstråna. *gah!*

sabenada
2014-10-20, 14:14
Jag kollade upp vad det skulle kosta att göra något åt min ganska betydande tunnhårighet för kanske 5-6 år sedan, och den klinik som jag tyckte verkade bäst (Ilter i Stockholm) gav mig ett kostnadsförslag på ca 170 000 kr. Alldeles för mycket pengar. Någon som vet hur han (Ilter) står sig på världsmarknaden? Kan man åka till Thailand och få ett lika bra resultat (lika bra metod och lika skickligt hantverk) för en bråkdel av priset kanske?

BlötSnö
2014-10-20, 16:53
Av någon anledning mår jag som en klubbad säl just nu. Återkommer imorgon med bild och så vidare. Just nu har jag i vilket fall ett vackert pannband av kirurgisk tejp och ser ut som om jag fått en hjärnoperation.

Tjuckot
2014-10-20, 17:22
Va fan, jag hade en vilt främmande person på gymmet som frågade varför jag inte gjort en hårtransplantation. Det var lite väl hårt..

Macroman
2014-10-20, 17:36
Va fan, jag hade en vilt främmande person på gymmet som frågade varför jag inte gjort en hårtransplantation. Det var lite väl hårt..

Vilket sjukhus ligger hen på nu då...?









;)

BobaFett
2014-10-20, 17:54
Jag kollade upp vad det skulle kosta att göra något åt min ganska betydande tunnhårighet för kanske 5-6 år sedan, och den klinik som jag tyckte verkade bäst (Ilter i Stockholm) gav mig ett kostnadsförslag på ca 170 000 kr. Alldeles för mycket pengar. Någon som vet hur han (Ilter) står sig på världsmarknaden? Kan man åka till Thailand och få ett lika bra resultat (lika bra metod och lika skickligt hantverk) för en bråkdel av priset kanske?

Man ska inte vara snål när det gäller hårtransplantationer och det gäller att göra efterforskning innan man gör det.

Det finns ett tjugotal bra läkare i världen, ingen av dem är från sverige, just saying.

Här är en lista på bra erkända läkare: http://www.hairtransplantnetwork.com/Consult-a-Physician/hair-transplant-surgeons.asp

JamesD
2014-10-20, 17:58
Jag kollade upp vad det skulle kosta att göra något åt min ganska betydande tunnhårighet för kanske 5-6 år sedan, och den klinik som jag tyckte verkade bäst (Ilter i Stockholm) gav mig ett kostnadsförslag på ca 170 000 kr. Alldeles för mycket pengar. Någon som vet hur han (Ilter) står sig på världsmarknaden? Kan man åka till Thailand och få ett lika bra resultat (lika bra metod och lika skickligt hantverk) för en bråkdel av priset kanske?

Dra mig baklänges. De summorna kanske hade varit något om man såg ut som elefantmannen och fick bli normal men för en FLINT? Njaaaaa.

BobaFett
2014-10-20, 18:03
Dra mig baklänges. De summorna kanske hade varit något om man såg ut som elefantmannen och fick bli normal men för en FLINT? Njaaaaa.

Man betalar per hårsäck som transplanteras. Olika beroende på hur mycket man behöver.

bear.flowertwig
2014-10-20, 18:11
Fortfarande löjligt dyrt för något som vad som rent tekniskt inte kan vara i närheten av det mest avancerade man gör idag inom kirurgi. Men det är ju som tex ögonlaser, ingen har något intresse av att sänka priserna.

JamesD
2014-10-20, 18:15
Fast det är ju också något fånigt med att ena dagen ha en råflint och andra dagen glida in på jobbet med ett jävla elvis-svall.

Jämfört med att slippa glasögon alltså. Är väl med andra ord dålig efterfrågan på hårtransplantationer.

Tänk också första gången ens nya tjej får veta, riktigt dålig stämning uppstår. Bah "åh vad fint hår du har" "Jo man tackar, det satt i röven förut".

borjaompanytt
2014-10-20, 18:22
Hoppas det inte är på Genuine Hair Clinic i Malmö...
Den läkarn verkar vara helt tappad. Han är inte ju inte kundorienterad allafall, lämnar inte nått kvitto och lämnar inte ut journalen... plus att kunden inte blir nöjd.

https://www.flashback.org/t2042744

timoat
2014-10-20, 19:13
Man betalar per hårsäck som transplanteras. Olika beroende på hur mycket man behöver.

Boba, kan vi få se hur lyckad din blev? Före efter bilder?

Diomedea exulans
2014-10-20, 19:16
Funderar på om jag ska ta och transplantera en enda hårsäck, bara för att kunna säga att jag har gjort en hårsäckstransplantation.

R Scarpa27
2014-10-20, 19:37
satt och läste lite om ämnet och läser man om hur framtiden kan utvecklas kommer det blir riktigt mkt enklare och proffsigt.

läste denna http://www.ilterclinic.se/haartransplantation/framtiden

Tjuckot
2014-10-20, 19:46
Vilket sjukhus ligger hen på nu då...?









;)

Jag är lugn av mig, hehe.

BlötSnö
2014-10-21, 08:39
Dåså, pigg och utvilad.
Det verkar vara lite delade uppfattningar om det här och till och med gud kom in en sväng i matchen, så det är tydligen ett ämne som berör.

Nåja:
Hela proceduren tog runt 3.5 timme. Började med att jag fick dra på mig en paperspyjamas á la sjukhus när jag kom dit och sedan skissades det lite i pannan på mig. Sedan fick jag lite lugnande och någon typ av penicillin och så lade jag mig på en brits och blev lokalbedövad. Därefter perforerade han pappan på mig, för att uppskatta hur många hål som skulle får plats på ytan vi kommit överens om. Det landade på strax under 260 stycken.
Därefter fick jag gå in i ett annat rum och få en bit av nacken rakad och efter det var det i princip bara att lägga sig på mage och få bakhuvudet länsat. Eller ja, de tar var tredje hårsäck och då även olika varianter. Det finns med upp till fem hårstrån i vissa kluster, men några sådana fanns inte/tog han inte, utan det blev några fyror, ett större antal treor och väldigt många tvåor och ettor.
Som synes på bilden under fick jag sedan något vackert pannband så att det inte skulle läcka blod från bakhuvudet, vilket fick det att se ut som att jag precis genomgått hjärnkirurgi.
Området i pannan såg riktigt snuskigt ut först, som om någon larv lagt en massa ägg där, men det löste sig på något vis efter ett par timmar när svullnaden avtog lite och nu ser det inte lika farligt ut. Allt som allt blev det som sagt drygt 260 säckar och strax under 600 hårstrån. Tätheten är angiven som maximalt möjlig och när jag jämför med det lilla område som rakades upp bredvid för att bättre komma åt så ser det faktiskt väldigt bra ut.
Natten tillbringades med en kudde under var arm för att förhindra mig från att vända mig.
Ja, det fanns väl inte så mycket att tillägga just nu. Fick med mig lite medicin och något specialschampo och lite annat lulllull hem och får inte träna på ett antal dagar.
Slänger upp ny bild nästa vecka.
http://i61.tinypic.com/1491a4n.jpg

Patriarch K
2014-10-21, 08:44
Kommer det vara helt kalt där bak nu i stället där du tog hårsäckarna ifrån?!

eternallord
2014-10-21, 08:48
Ska bli riktigt spännande att se hur det ser ut om ett halvår!

eternallord
2014-10-21, 08:49
Kommer det vara helt kalt där bak nu i stället där du tog hårsäckarna ifrån?!

Dom tar bara var tredje hårsäck, dvs dom flesta sitter fortfarande kvar och kommer växa ut som vanligt. Det kommer bli något tunnare just där men det kommer nog inte märkas.

BlötSnö
2014-10-21, 08:50
Kommer det vara helt kalt där bak nu i stället där du tog hårsäckarna ifrån?!
De tar var tredje, så speciellt i nacken är det inte märkbart, men om jag bestämmer mig för att ha en Legolas-frisyr de närmaste månaderna, så kommer det se lite skevt ut.
Ska bli riktigt spännande att se hur det ser ut om ett halvår!
Jag menar det.

Patriarch K
2014-10-21, 09:02
Vad kostade detta ingreppet per hårsäck?

Snubben
2014-10-21, 09:21
@Blötsnö

Betyder detta att håret där man tog säckarna ifrån kommer bli lite tunnare?

BlötSnö
2014-10-21, 09:47
Vad kostade detta ingreppet per hårsäck?

Per hårsäck: 109:-
Per hårtstrå: 51:-

Dock är det samma startavgift upp till tusen hårstrån och jag behövde som sagt bara strax under sexhundra.
@Blötsnö

Betyder detta att håret där man tog säckarna ifrån kommer bli lite tunnare?

Jo, det kommer att bli lite tunnare. Sexhundra strån tunnare. Dock har jag från början väldigt tjockt hår och då speciellt i nacken, så det kommer inte att märkas, tror jag.

Kanske glömt skriva: Ingreppet kostade allt som allt 30 000:-.
Nu kanske tanken hos många är: "Fullständigt onödigt", "jag skulle aldrig", "slöseri med pengar", osv.
Allt jag kan säga som svar är: För er, mina vänner. För er.
30 000:- är mycket pengar för mig, men välbefinnandet som kommer att infinna sig nu när detta livslånga irritationsmoment är borta är värt mer än så för mig.

Snubben
2014-10-21, 09:49
Allt jag kan säga som svar är: För er, mina vänner. För er.
30 000:- är mycket pengar för mig, men välbefinnandet som kommer att infinna sig nu när detta livslånga irritationsmoment är borta är värt mer än så för mig.

Glad att du mår bra och känner att du gjort rätt sak. Säker på det blir kanon! *hug*

hahavaffan
2014-10-21, 09:54
Nyfiken här... Finns det nån garanti på att det blir bra? Har några i vänskapskretsen som gjort olika hårbehandlingar och de kör med rakad skalle nu för tiden. En körde laser och en körde som du.

BlötSnö
2014-10-21, 10:02
Glad att du mår bra och känner att du gjort rätt sak. Säker på det blir kanon! *hug*
Tackar för de uppmuntrande orden. *hug*

Nyfiken här... Finns det nån garanti på att det blir bra? Har några i vänskapskretsen som gjort olika hårbehandlingar och de kör med rakad skalle nu för tiden. En körde laser och en körde som du.

Minst 90 % av hårstråna skall bli kvar. Annars har man rätt till en "touch-up" utan extra kostnad där fler hår sätts på plats.

filmjölk
2014-10-21, 10:10
Jag har inget pricipiellt emot skönhetsingrepp, men om pengarna och viljan finns där, varför väljer man i första hand något så futtigt som håret? Jag är tunnhårig jag med, men det finns lätt ett halvdussin andra saker jag hade fixat före det isf.

tex:
Fler tatueringar
Byta ut tänderna mot en bländvit perfekt jämn rad
Fettsugning av buken
Fettsugning i ansiktet
större penis
mindre näsa
större haka
mindre öron
ta bort påsar under ögonen
vadimplants

Nu har ju andra människor inte samma problemområden som jag har, givetvis, men att hårfästet har sådant prio?

Patriarch K
2014-10-21, 10:13
Eftersom hårsäckar fortsätter att växa hos döda personer, kan man då ta hårsäckar från en död donator? Det är klart att det är en annan typ av hår då, men det borde väl i teorin fungera?

Mental
2014-10-21, 10:19
Eftersom hårsäckar fortsätter att växa hos döda personer

Du får nog börja med att researcha där tror jag, I call bullshit.
http://www.bmj.com/content/335/7633/1288

Patriarch K
2014-10-21, 10:26
Där ser man!

BlötSnö
2014-10-21, 10:27
Jag har inget pricipiellt emot skönhetsingrepp, men om pengarna och viljan finns där, varför väljer man i första hand något så futtigt som håret? Jag är tunnhårig jag med, men det finns lätt ett halvdussin andra saker jag hade fixat före det isf.

tex:
Fler tatueringar
Byta ut tänderna mot en bländvit perfekt jämn rad
Fettsugning av buken
Fettsugning i ansiktet
större penis
mindre näsa
större haka
mindre öron
ta bort påsar under ögonen
vadimplants

Nu har ju andra människor inte samma problemområden som jag har, givetvis, men att hårfästet har sådant prio?
Jag får nog ta din lista och besvara den för skojs skull:

Fler tatueringar - Ligger på lut.
Byta ut tänderna mot en bländvit perfekt jämn rad - Bleka för skojs skull.
Fettsugning av buken - Kan tränas bort gratis.
Fettsugning i ansiktet - -II-
större penis - Jag är tillfreds.
mindre näsa - -II-
större haka - -II-
mindre öron - -II-
ta bort påsar under ögonen - -II-
vadimplants: -II- +25 i mana

Du skriver att "jag är tunnhårig jag med". Jag är dock inte tunnhårig och kommer med väldigt stor sannolikhet aldrig bli det, då det inte finns anlag på någon sida av släkten flera generationer bakåt och jag dessutom har tjockare hår än genomsnittet. Vad jag däremot kan föreställa mig är att mitt liv tar slut någon gång efter 80, vilket betyder att jag antingen nu betalar 30 000:- för att åtgärda en medfödd defekt som irriterat mig större delen av mitt liv, alternativt fortsätter irritera mig på den i 50 år till. Valet är inte så svårt.

Eftersom hårsäckar fortsätter att växa hos döda personer, kan man då ta hårsäckar från en död donator? Det är klart att det är en annan typ av hår då, men det borde väl i teorin fungera?
Jag frågade faktiskt det där och det är tydligen svårt (minns inte om han sa omöjligt) att ta donatorsäckar. Vet inte varför det var så, men det har säkert med DNA/gener/något att göra.
Annars hade jag lätt tagit donatorsäckar från en afrikan. Etnisk svensk med rött skägg och svart afro. Hett!

timoat
2014-10-21, 10:28
Kommer säkert bli skit bra! Lätt värt det, och säg att du lever tills du är 60 så kostar det ju inte mer än en tusing om året, och vad är en tusing, en fylla på krogen liksom! Småpotatis för att slippa oroa sig. Jag förväntar mig att du uppdaterar oss kontinuerligt! Som jag uppfattat det så har du ingen hair loss, alltså ditt hårfäste flyttas inte bakåt, du hade bara oturen att födas med högt hårfäste?

Mental
2014-10-21, 10:35
Jag frågade faktiskt det där och det är tydligen svårt (minns inte om han sa omöjligt) att ta donatorsäckar. Vet inte varför det var så, men det har säkert med DNA/gener/något att göra.
Annars hade jag lätt tagit donatorsäckar från en afrikan. Etnisk svensk med rött skägg och svart afro. Hett!

Går gör det nog, men med alla risker och komplikationer och dyra tester donation medför. Risk för frånstötning, behov av att hämma imunförsvaret livslångt mm. Det har ju bland annat gjort en ansiktstransplantation, inkl skägg. Men om det inte är något riktigt viktigt, som en lunga eller en njure så kommer man inte ta de risker/kostnader som en extern vävnadsdonator skulle innebära.

toomas
2014-10-21, 10:50
Per hårsäck: 109:-
Per hårtstrå: 51:-

Dock är det samma startavgift upp till tusen hårstrån och jag behövde som sagt bara strax under sexhundra.


Jo, det kommer att bli lite tunnare. Sexhundra strån tunnare. Dock har jag från början väldigt tjockt hår och då speciellt i nacken, så det kommer inte att märkas, tror jag.

Kanske glömt skriva: Ingreppet kostade allt som allt 30 000:-.
Nu kanske tanken hos många är: "Fullständigt onödigt", "jag skulle aldrig", "slöseri med pengar", osv.
Allt jag kan säga som svar är: För er, mina vänner. För er.
30 000:- är mycket pengar för mig, men välbefinnandet som kommer att infinna sig nu när detta livslånga irritationsmoment är borta är värt mer än så för mig.Jag tycker att du gjorde rätt. Tycker inte det var så farligt dyrt om man ser till att det är något som stört dig hela livet och du kan nu äntligen lägga det bakom dig. Jag har själv några komplex som jag dagligen går och stör mig på så förstår precis hur du känner. Hoppas att slutresultatet blir som du förväntat dig! :)

BlötSnö
2014-10-21, 11:00
Kommer säkert bli skit bra! Lätt värt det, och säg att du lever tills du är 60 så kostar det ju inte mer än en tusing om året, och vad är en tusing, en fylla på krogen liksom! Småpotatis för att slippa oroa sig. Jag förväntar mig att du uppdaterar oss kontinuerligt! Som jag uppfattat det så har du ingen hair loss, alltså ditt hårfäste flyttas inte bakåt, du hade bara oturen att födas med högt hårfäste?

Mitt hårfäste kanske är högt. Det har jag faktiskt ingen aning om. Ingenting jag funderat över. Viken mitt i har hållit mig upptagen. :MrT:
Nej, jag har som sagt förutsättningar för att gå behålla det mesta av mitt hår, även om det lär tunnas ut något och redan börjar bli lite grått här och där.
Anledningen till att viken uppkom från första början är det faktum att man "under produktionen" först bildas i två delar som sedan fogas samman, alternativt bildas två foster som sedan går ihop och bildar en slutlig individ. Den senare är nog rätt otrolig i mitt fall, då det är extremt ovanligt, men iallafall så blev det något knas precis i sammanfogningen och mitt hårfäste blev lite facked app, så att säga.
Jo, jag kommer posta lite bilder på om pö. Dock tar det ju lite tid för håret att sätta sig och bli tillfreds och börja producera ordentligt, så några veckouppdateringar är inte så intressant kanske. Fast å andra sidan skulle jag ju kunna fotografera veckovis och sedan göra en liten stripp av det.

Går gör det nog, men med alla risker och komplikationer och dyra tester donation medför. Risk för frånstötning, behov av att hämma imunförsvaret livslångt mm. Det har ju bland annat gjort en ansiktstransplantation, inkl skägg. Men om det inte är något riktigt viktigt, som en lunga eller en njure så kommer man inte ta de risker/kostnader som en extern vävnadsdonator skulle innebära.

Mm, nu när du säger det så vill jag minnas att det där med frånstötning och immunförsvar osv. också kom på tal.

Jag tycker att du gjorde rätt. Tycker inte det var så farligt dyrt om man ser till att det är något som stört dig hela livet och du kan nu äntligen lägga det bakom dig. Jag har själv några komplex som jag dagligen går och stör mig på så förstår precis hur du känner. Hoppas att slutresultatet blir som du förväntat dig! :)
Mm, det är ju ofta saker som andra kanske inte noterar, men som retar gallfeber på en själv.

timoat
2014-10-21, 11:28
Ja gör det, ta foton i samma ljus i 6 månader varje vecka, och lägg ut, skit intressant att se!

Patriarch K
2014-10-21, 11:38
ja gör det, ta foton i samma ljus i 6 månader varje vecka, och lägg ut, skit intressant att se!

+1

agazza
2014-10-21, 11:51
Mycket ärthjärnor här inne.

Det ser lyckat ut för trådskaparen, tror TS blir helnöjd med sitt nya liv.


Är det dyrare att raka hela skallen och verkligen sprida ut vart dom plockar ifrån?

Tar alla säckar fäste som man transplanterar?

Arbetet såg välgjort ut för övrigt.

Kul tråd

bubbaklubba
2014-10-21, 17:39
Ett schysst hårsvall är ju i princip objektivt attraktivt. Det är väldigt få som ser bättre ut utan hår.

Personligen tycker jag det finns två ingrepp som verkar vettiga för normala män. Det ena är en tandställning. Och det andra är hårtransplantation..

cero
2014-10-21, 18:32
Och det andra är hårtransplantation..

Orka. Det kommer ändå se skit ut för de flesta om man har anlag för fortsatt håravfall. Dessutom är det dyrt. Jag själv ser fram emot att få raka bort allt hår, extremt bekvämt. Men jag är brunhyad så det ser rätt bra ut på mig.

Raka tänder är dock inte fel. Ska själv sätta in en ställning fast det egentligen inte behövs.

BlötSnö
2014-10-21, 18:58
Ja gör det, ta foton i samma ljus i 6 månader varje vecka, och lägg ut, skit intressant att se!

I will comply.
Mycket ärthjärnor här inne.

Det ser lyckat ut för trådskaparen, tror TS blir helnöjd med sitt nya liv.


Är det dyrare att raka hela skallen och verkligen sprida ut vart dom plockar ifrån?

Tar alla säckar fäste som man transplanterar?

Arbetet såg välgjort ut för övrigt.

Kul tråd

Jag tror att man givetvis hade kunnat raka hela huvudet och spridit ut det hela, men anledningen att de plockar från nacken är delvis för att den platsen är minst känslig för avfall och har mest hår (därav den bekanta hårkransen många får). Sedan hade du fått gå runt med en blöja på huvudet första dagen för att skydda såren och försiktigt tvätta allt två gånger per dag de första dagarna. Antar att det är smidigare såhär och inte gör så stor skillnad ändå för någon med normal hårväxt.
Beträffande säckarna så förhoppningsvis alla ta fäste om man sköter omvårdnaden och följer reglerna i början, men det kan bli så att inte alla producerar hår, men det finns en garanti på att 90% skall bli kvar. Annars får man komma in på en fri "touch-up" och sätta dit mer.
Mm, jag tycker också att det blev bra. Både tätheten och placering.

Ett schysst hårsvall är ju i princip objektivt attraktivt. Det är väldigt få som ser bättre ut utan hår.

Personligen tycker jag det finns två ingrepp som verkar vettiga för normala män. Det ena är en tandställning. Och det andra är hårtransplantation..

Eller medfödda defekter. Finns nog en hel del jag tycker är okej om det handlar om personligt välbefinnande och inte går att få på naturlig väg.
Supermegaultrastora bröst räknas inte dit.

Orka. Det kommer ändå se skit ut för de flesta om man har anlag för fortsatt håravfall. Dessutom är det dyrt. Jag själv ser fram emot att få raka bort allt hår, extremt bekvämt. Men jag är brunhyad så det ser rätt bra ut på mig.

Raka tänder är dock inte fel. Ska själv sätta in en ställning fast det egentligen inte behövs.

Där har man ju ett problem: Har man anlag för avfall så kommer det i mitt fall fortsätta, förutom den bit som jag satt dit nu, eftersom den kommer från ett annat område och är av mer resistent karaktär. Isåfall kommer jag få en ensam liten Tintin-tofs fram och hår runtomkring. Flummig frisyr. :d

cero
2014-10-21, 19:06
Hur gör man då? Fortsätter sätta dit säckar tills dess att hela huvudet är transplanterat? Om det går ens. Typ omfördela allt man har i nacken och på sidorna.

BlötSnö
2014-10-21, 20:18
Hur gör man då? Fortsätter sätta dit säckar tills dess att hela huvudet är transplanterat? Om det går ens. Typ omfördela allt man har i nacken och på sidorna.

En av dem som jobbar på kliniken hade gjort det, med gott resultat. Han hade inte de bästa förutsättningarna, men resultatet blev faktiskt bra, om man nu hellre är tunnhårig än flintskallig.

Macroman
2014-10-22, 08:42
Ett schysst hårsvall är ju i princip objektivt attraktivt. Det är väldigt få som ser bättre ut utan hår.

Personligen tycker jag det finns två ingrepp som verkar vettiga för normala män. Det ena är en tandställning. Och det andra är hårtransplantation..

This

Jag tror det blir grymt bra det här BlötSnö!

agazza
2014-10-22, 10:43
Nu när jag tänker på det bör ju halvmånefrisyren kunna transplanteras till denna typ istället

http://www.besthairstyles2013.com/wp-content/uploads/2014/06/men-hairstyles-2014-15.jpg

För dom som inte vill känna sig omodern och gammal

Patriarch K
2014-10-22, 11:19
Nya bilder plx! :)

ARMSTARK
2014-10-22, 11:21
Orka. Det kommer ändå se skit ut för de flesta om man har anlag för fortsatt håravfall. Dessutom är det dyrt. Jag själv ser fram emot att få raka bort allt hår, extremt bekvämt. Men jag är brunhyad så det ser rätt bra ut på mig.

Raka tänder är dock inte fel. Ska själv sätta in en ställning fast det egentligen inte behövs.

Vad är det som hindrar dig?

cero
2014-10-22, 11:23
Vad är det som hindrar dig?

Är endast 20 bast, så jag ska nog ta farväl först. :D

Gober
2014-10-22, 12:08
En del män ser väldigt bra ut i rakad skalle, men det krävs då att du har en perfekt skalle vilket de flesta inte har. Ett snyggt skägg/mustasch eller ett bra skäggstubb kan ju också lyfta upp och göra en rakad skalle mer attraktiv. Men oavsett hur man gör så kör för allt i världen ingen comb over, och då pratar jag inte enbart om den klassiska gubböverkamningen. Det finns gott om unga killar som försöker rädda håret genom olika frisyrnödlösningar och det ser ju sällan bra ut.

Patriarch K
2014-10-22, 12:11
Comb over från baksidan är snyggast! Sedan en liten hatt på det och du är snyggast på stan.
http://images.yuku.com/image/jpg/5235eb794e7959.18683213_r.jpg

BlötSnö
2014-10-22, 12:11
Nya bilder plx! :)http://i62.tinypic.com/2w5unlt.jpg
Från imorse. Lite mer lila i verkligheten. Imorgon börjar schamponering. Just nu sprayas ytan med koksaltlösning var 30:e minut under vaken tid t.o.m imorgon.
Donatorområdet tvättas separat med försiktighet. En del skorpor.

Diomedea exulans
2014-10-22, 12:21
Av nyfikenhet, har du tagit ledigt från jobbet för att hinna med allt efteroperationsarbete?

BlötSnö
2014-10-22, 12:36
Av nyfikenhet, har du tagit ledigt från jobbet för att hinna med allt efteroperationsarbete?

Nej, det kändes inte som att det behövdes. Var ledig mån-tis och åter på jobbet idag. Arbetar självständigt, så träffar egentligen bara kollegor på lunchen, men eftersom det hela skall hållas fritt så mycket som möjligt t.o.m. lördag så blir det nog rast i annan lokal denna vecka. Inte för att jag skäms. Snarare för att det ser lite sunkigt ut.

ARMSTARK
2014-10-22, 12:55
Hur var det med träningsuppehållet? Har för mig att man ska avstå rätt länge...

Gober
2014-10-22, 15:35
Hur var det med träningsuppehållet? Har för mig att man ska avstå rätt länge...

Flyger hårsäckarna ut när man pressar stången? :d

Diomedea exulans
2014-10-22, 16:10
Flyger hårsäckarna ut när man pressar stången? :d

Det gör de ju även om man inte har gjort en hårtransplantation! Annars tar man inte i! *flex*

BlötSnö
2014-10-22, 21:28
Hur var det med träningsuppehållet? Har för mig att man ska avstå rätt länge...

Flyger hårsäckarna ut när man pressar stången? :d

Det gör de ju även om man inte har gjort en hårtransplantation! Annars tar man inte i! *flex*

"Undvik fysisk aktivitet som kan höja blodtrycket över hjässan och göra att de inplanterade hårsäckarna skjuts ut".
Efter en vecka får man börja lite försiktigt, men undvika tunga övningar.
Efter två veckor får man köra på 50% kapacitet (det blir till att högreppa ett tag) och efter en månad är det bara att köra på som vanligt.

Tydligen kommer merparten av håret som sitter på plats nu att trilla bort och efter 3-4 månader börjar framväxten av det nya håret, så jag får väl räkna med att ha en vettig frisyr igen lagom till våren 2016. :d

bear.flowertwig
2014-10-22, 21:43
Fascinerande. Tack för att du delar med dig.

Du som grottat ner dig och researchat inför op:en, anser du att det finns någon vettig metod som funkar för en hel hjässa (ovanpå) idag eller blir det en ren och väldigt dyr chansning?

cero
2014-10-22, 22:41
Den dagen det finns en bra lösning kommer det slå igenom rejält. Detta är ju the billion dollar question liksom.

Andy.da.wohoo
2014-10-22, 22:50
Intressant tråd för fasen! Ska bli intressant att se om någon månad när det växt ut hyfsat igen.

Diomedea exulans
2014-10-22, 23:20
För att glida in på en meta-diskussion så tycker jag det är kul att fundera över hur mycket man "ska" acceptera och vad man ska tillåta sig att ändra på när det gäller sitt utseende. Även om man är ateist och inte tror att "Gud skapade mig sån här" så finns kan jag förstå att man kan se en viss charm i att låta sig vara som man är, i all sin imperfektion.

Jag tycker det är intressant att reflektera över var den allmänt dragna gränsen går i vårt samhälle. Ingen fnyser väl åt någon som använder tandställning, emedan jag föreställer mig att det finns folk som tycker att trådskaparens tilltag är onödigt och fåfängt. Längre åt det hållet på skalan befinner sig väl silikonbröst, som åtminstone många i min föräldrageneration tycker är ren galenskap.

cero
2014-10-22, 23:23
^

Tandställning är dock ett väldigt enkelt, litet och säkert ingrepp som oftast blir perfekt. Hårtransplantation är bökigt, dyrt, och blir i många fall skit. Generellt så tror jag folk fnyser åt stora ansträngningar för stora förändringar. Man "ska(tm)" vara hyfsat naturlig liksom.

Diomedea exulans
2014-10-22, 23:33
^

Tandställning är dock ett väldigt enkelt, litet och säkert ingrepp som oftast blir perfekt. Hårtransplantation är bökigt, dyrt, och blir i många fall skit. Generellt så tror jag folk fnyser åt stora ansträngningar för stora förändringar. Man "ska(tm)" vara hyfsat naturlig liksom.

Ja.

Om man verkligen ska hårddra det så är det ju en liten förändring att gå till frisören och klippa håret, liksom. Eller raka sig på morgonen (om man inte är en sån där stolle som sparar ut jättestort skägg). Det är inget man behöver för göra för hälsans skull.

Chrillee
2014-10-23, 17:19
Kommer nog själv behöva göra en HT inom några år för att fylla ut vikarna som börjar bli glesa. Kollar runt lite på olika forum och det finns ju folk som fått bra resultat, men mestadels utomlands, Turkiet en hel del.

JamesD
2014-10-23, 17:26
Funkar inte rogaine?

ES99
2014-10-23, 17:48
Funkar inte rogaine?

Nej

BlötSnö
2014-10-23, 21:48
Fascinerande. Tack för att du delar med dig.

Du som grottat ner dig och researchat inför op:en, anser du att det finns någon vettig metod som funkar för en hel hjässa (ovanpå) idag eller blir det en ren och väldigt dyr chansning?
Jag är ju definitivt ingen expert på området, men det finns ganska goda garantier utfärdade tillsammans med fue-transplantationer, verkar det som.
Problemet är ju dock om du har ett för litet donatorområde på sidorna/i nacken med för glest hår. Då blir det ju extremt glest där du plockar säckarna istället.
Dyrt blir det nog oavsett om du skall göra ett så pass kraftigt ingrepp som hela hjässan och vill få det någotsånär tätt.
Den dagen det finns en bra lösning kommer det slå igenom rejält. Detta är ju the billion dollar question liksom.
I dagsläget går det att transplantera långa hårstrån också, men då med en tilläggsavgift på x antal kronor per strå. X betyder i detta fall minst 10:- kronor, har jag uppfattat det som.
Intressant tråd för fasen! Ska bli intressant att se om någon månad när det växt ut hyfsat igen.
Det mesta kommer förmodligen trilla av inom den närmaste månaden och sedan går säckarna i dvala innan de börjar producera ordentligt, om jag förstått det hela rätt. Det är iallafall ett av scenariona. Just nu har jag iallafall stubb.
För att glida in på en meta-diskussion så tycker jag det är kul att fundera över hur mycket man "ska" acceptera och vad man ska tillåta sig att ändra på när det gäller sitt utseende. Även om man är ateist och inte tror att "Gud skapade mig sån här" så finns kan jag förstå att man kan se en viss charm i att låta sig vara som man är, i all sin imperfektion.

Jag tycker det är intressant att reflektera över var den allmänt dragna gränsen går i vårt samhälle. Ingen fnyser väl åt någon som använder tandställning, emedan jag föreställer mig att det finns folk som tycker att trådskaparens tilltag är onödigt och fåfängt. Längre åt det hållet på skalan befinner sig väl silikonbröst, som åtminstone många i min föräldrageneration tycker är ren galenskap.
Ja, jo, skavanker kan vara charmiga, men i mitt fall rör det sig inte om bara en och istället för att gå runt resten av livet som ett fullständigt måndagsexemplar (även om det bara är jag som stör mig på det), så efterjusterar jag hellre så att det ser ut som att jag kanske kom ut på tisdagen, så att säga.
En snabb reflektion över min egen åsikt i frågan gav väl svaret: Alla borde få göra vad de vill med sin kropp, så länge de inte skadar sig själva eller orsakar saker som är oåterkalleliga. Då bör man nog göra en lite mer avancerad utredning först, á la könsbyte m.m.
^

Tandställning är dock ett väldigt enkelt, litet och säkert ingrepp som oftast blir perfekt. Hårtransplantation är bökigt, dyrt, och blir i många fall skit. Generellt så tror jag folk fnyser åt stora ansträngningar för stora förändringar. Man "ska(tm)" vara hyfsat naturlig liksom.
Jag "ska" ingenting. *grr27*:d

Kommer nog själv behöva göra en HT inom några år för att fylla ut vikarna som börjar bli glesa. Kollar runt lite på olika forum och det finns ju folk som fått bra resultat, men mestadels utomlands, Turkiet en hel del.
Kan ju bero på att de har en större industri kring det där i Turkiet, till exempel.
Speciella semesterorter folk åker till för att sola och operera sig. Liknande finns ju i Thailand. Det har väl till och med gjorts tv av det.
Av alla människor som genomför dylika operationer kanske det är ytterst få som väljer att prata om det, av en eller annan anledning, och eftersom kanske fler svenskar gör det utomlands än i Sverige: Tadaaaaa!
En vild gissning bara.

Tvättade området för första gången med schampo idag. Det finns kraftig stubb, men eftersom jag inte har något att jämföra med, så vet jag inte om det är mer eller mindre än tidigare. Något som dock syntes tydligt var att när området blötts upp under en längre tid så bildas det som små blåsor runt varje hårstrå, som är helt vita. Vet inte om säckarna tar upp vatten eller vad det är, men det ser iallafall ut som om det ligger en arsenal med insektsägg i hårbottnen tills det torkat. Lite småsnuskigt sådär.
Det har inte gjort ont eller kliat nämnvärt heller. Nu fortsätter tvättandet två gånger per dag. Medicinen är slut och koksalt varje halvtimme avklarat.
Now we play ze waiting game...

konkelbonkel
2015-03-20, 21:27
Uppdatering?

BlötSnö
2015-04-05, 08:45
Uppdatering?

Jepp!

Dåså. Här är uppföljningen drygt 5½ månad senare:

Jag tror att området längre bak där man satte hårsäckarna tätare är avsevärt mycket mer traumatiserat och inte riktigt har återhämtat sig än. Man pratar på olika sidor om att det kan ta upp till ett år innan allt har kommit igång ordentligt, så jag bidar min tid, men än så länge ser det någorlunda okej ut. Det syns dock i dagsläget oerhört tydligt om jag får direkt ljus på mig ovanifrån (eventuellt i.o.m det korta håret), men kommer det framifrån är det något som man eventuellt inte lägger märket till om man inte vet det. Om jag håller det bakåt eller kammar åt sidan är det däremot nästintill osynligt.

Många av säckarna som sattes längst fram har, som syns på bilderna, kommit igång med produktionen. Jag har rätt känslig hårbotten, men som syns på bilderna är just det här området lite extra irriterat ibland. Idag var en sådan dag tydligen.
Även området där man rakade bort hår på sidorna om transplantationsområdet ser lite glest ut just nu. Jag vet inte om detta beror på att håret är kortare eller om det är för att området blev så stört av ingreppet att det tappade en del hårstrån som kommer tillbaka på sikt.
Men det är påtagligt mycket tätare än transplantationsområdet.

Ni får ursäkta bilderna. Taklampan i badrummet har pajat, så jag fick förlita mig på lampan ovanför spegeln för ljus. Vad jag även noterade nu är att det ser lite tätare ut på bild än i verkligheten, men det kan som sagt vara ljuset.

http://i58.tinypic.com/2yypisp.jpg

http://i62.tinypic.com/fadbgg.jpg

http://i60.tinypic.com/8x0wm9.jpg

http://i58.tinypic.com/28m1duw.jpg

http://i59.tinypic.com/fdxemq.jpg

BlötSnö
2015-04-05, 08:53
En liten lite lätt missvisande men ändå ganska verklighetstrogen jämförelsebild:
http://i58.tinypic.com/351zwjm.jpg

Aping
2015-04-05, 09:03
En liten lite lätt missvisande men ändå ganska verklighetstrogen jämförelsebild:
http://i58.tinypic.com/351zwjm.jpg
Ser helt naturligt ut för mitt öga i alla fall! :)

Blev nyfiken, hur gör de med virvlar/riktning på håren? Kan man aktivt placera nya säckarna så att de matchar övriga håret runt omkring?

BlötSnö
2015-04-05, 11:35
Ser helt naturligt ut för mitt öga i alla fall! :)

Blev nyfiken, hur gör de med virvlar/riktning på håren? Kan man aktivt placera nya säckarna så att de matchar övriga håret runt omkring?

Jag tippar på att något sådant går att lösa vid behov, eftersom alla hål för hårsäckarna gjordes för hand. Sticka in lite från sidan och sedan arbeta i en cirkel eller något liknande.

Axel22
2015-09-08, 13:37
Vi är tvillingar, och både jag och min bror håller på att bli flintskalliga längst fram, ovanför våra pannor. Det är lite intressant att vi båda började bli flintskalliga samtidigt. Det var viktigt för oss att hitta en prisvärd hårtransplantation. ******* var inget alternativ, vi hade sett och läst många negativa saker om den. Vi undersökte många kliniker, både här och utomlands. Vi skickade bilder till flera olika ställen och fick många erbjudanden, men vi bestämde oss så småningom för *******, för det var viktigt att transplantationsområdet skulle vara tjockt. Jag fick 3*800 hårstrån transplanterade, och min bror fick 4*200. Jag kan inte direkt påstå att dagen gick snabbt, men vi uppmuntrade varandra, ritade varandras hårlinjer, kom på idéer och tankar… :) med hjälp av specialisten på hårtransplantationer, förstås. Jag tror att jag kan prata för både mig och min bror när jag säger att vi inte behöver göra några efterforskningar nästa gång.

Mental
2015-09-08, 15:41
Vi är tvillingar, och både jag och min bror håller på att bli flintskalliga längst fram, ovanför våra pannor. Det är lite intressant att vi båda började bli flintskalliga samtidigt. Det var viktigt för oss att hitta en prisvärd hårtransplantation. ******* var inget alternativ, vi hade sett och läst många negativa saker om den. Vi undersökte många kliniker, både här och utomlands. Vi skickade bilder till flera olika ställen och fick många erbjudanden, men vi bestämde oss så småningom för *******, för det var viktigt att transplantationsområdet skulle vara tjockt. Jag fick 3*800 hårstrån transplanterade, och min bror fick 4*200. Jag kan inte direkt påstå att dagen gick snabbt, men vi uppmuntrade varandra, ritade varandras hårlinjer, kom på idéer och tankar… :) med hjälp av specialisten på hårtransplantationer, förstås. Jag tror att jag kan prata för både mig och min bror när jag säger att vi inte behöver göra några efterforskningar nästa gång.

Hej, nu valde jag att cencurera lite i ditt inlägg, det kan vara så att du inte bara är ett reklamtroll, men du är helt nyreggad, skriver som ren reklamtext och nämner metod och klinik oombedd. Om du är på forumet för att delta i övrigt så är det ok, men jag misstänker att du bara gör reklam.

timoat
2015-09-08, 16:13
Def. Reklamtroll. "prata för"?

ceejay
2015-09-08, 16:22
Man kanske skulle ge sig på en transplantation, flikarna börja dra sig en del uppåt :(
Pappa har knappt något hår alls :P

Tricce
2015-09-08, 16:27
Jag ramlade in här för ett tag sen, nån som har en aning om vad det är för humbug? http://www.restorelosthair.com/ Man bör se presentations videon.
Man får lixm aldrig veta hur det går till i videon därför jag tänkte om nån känner till vad det är för metod or whatever dom använder?
Får ju misstankar om att det rör sig om nån slags massage :MrT: hehe

Mental
2015-09-08, 17:24
Def. Reklamtroll. "prata för"?

Nyreggad, första inlägg, halvdålig svenska, suspekt e-postadress, IP tillhörande Ungersk ISP. Många tecken, men bannade inte och raderade inte för det finns en liten chans att det är ett legitimt inlägg. Tiden får utvisa

Wzup2u
2015-09-08, 18:45
Man kanske skulle ge sig på en transplantation, flikarna börja dra sig en del uppåt :(
Pappa har knappt något hår alls :P

Fått lite vikar jag med, dock är jag 30+ iaf...
Men jag hoppas de kommer på en kräm om 10 år som skapar nya hårsäckar :D

BlötSnö
2015-10-15, 14:18
Ett år har gått sedan operationen. Eller snarare på tisdag, men fem dagar är inget att bråka om.
Tog några bilder i förrgår. Det är som sagt lite tunnare där än resten av ytan, men det visste jag att det skulle bli också. Nöjd på det stora hela. Det skall dock bli skönt när det är tillräckligt långt för att kunna få in det i snodden, så att man inte har den där hårtesten som hänger ner och är allmänt motstridig.

http://i59.tinypic.com/wbuiw6.jpg

http://i60.tinypic.com/25grrsw.jpg

http://i57.tinypic.com/2sbjwbn.jpg

http://i60.tinypic.com/2vxq0ja.jpg

Diomedea exulans
2015-10-15, 14:22
Ser naturligt ut. Skulle aldrig gissat att det var transplanterat.

timoat
2015-10-15, 14:35
Ser mycket bra ut! Hela håret överlag ser tjockare ut än på dina förebilder, men du gjorde bara den lilla biten eller hur?

Jag själv är inne i en period av extrem håravfall, inträffar alltid i sept okt för mig. Alltid lika skrämmande. Att gå från i princip noll hårstrån som faller av till över 100-200 per dag i ett par månader är inget kul! Sugen på att raka av hela skiten...:cryout:*cry**gah!*

ARMSTARK
2015-10-15, 14:49
Ser ju asgrymmt ut, verkligen verklighetstroget! Jag blir nästan lite sugen fast jag egentligen inte bryr mig vikarna. Har tunnt på båda sidor ovanför tinningarna så det skulle säkert landa upp mot 100 papp, vet inte om det är värt det.
Hur mycket syns det vid området där man tog hår? Jag har alltid håret i en lång fläta på ryggen så det finns stor risk att det skulle synas, eller?

cero
2015-10-15, 17:37
Har man anlag för fortsatt håravfall (dvs de allra flesta) så är transplantation bara en tillfällig lösning. Man up och raka er.

yia
2015-10-15, 17:41
Innan man börjar med sånt här så bör man nog dock läsa på en del och tänka igenom vad som är realistiskt. De transplanterade håren sitter ju kvar för evigt eftersom man tar dem från nacken som inte utsätts för håravfall, men det hindrar inte från fortsatt håravfall uppe på huvudet bredvid det transplanterade håret. Håravfallet sker ju i etapper vanligtvis och sprider sig över huvudet.

Klassikern är ju att till exempel fylla vikarna med transplanterat hår, och sedan efter ett par år så har håravfallet fortsatt bakom det transplanterade håret upp mot hjässan där det börjar bli tunt och då får man göra en ny transplantation. Man börjar ju ta Propecia eller något liknande efter en transplantation för att stanna av håravfallet men effekten av det är sådär. Om det hade fungerat med Propecia för att slippa bli tunnhåriga så hade ju folk inte behövt göra transplantationer överhuvudtaget.

Sedan finns det en begränsning i hur mycket hår man kan ta från nacken och sidorna, vilket är det stora problemet med hårtransplantationer. Om det hade funnits hur mycket hår som helst att ta av så skulle vem som helst kunna få samma frisyr som när man var 18, men så är det inte riktigt - så man måste liksom vara realistisk i vilka resultat som går att uppnå.

Många kändisar - i synnerhet i Hollywood - som folk tror har gjort hårtransplantationer är i själva verket hårersättning, vilket har en lång tradition i filmbranschen. Ett av de bästa exemplen är Matthew Mcconaughey där det skrivits oändliga artiklar om hans fantastiska hårtransplantation och tjocka hår, vilket inte är någon hårtransplantation, och om det är något sådant man förväntar sig så är man fel ute tyvärr.

Här ser är ett annat exempel på vad Hollywood kan åstadkomma, bilderna är tagna samma dag.

https://s3-eu5.ixquick.com/cgi-bin/serveimage?ref=http%3A%2F%2Fwww.hishairclinic.com% 2Fjon-cryer-hair-system%2F&ua=TW96aWxsYS81LjAgKFgxMTsgVWJ1bnR1OyBMaW51eCBpNjg 2OyBydjoxNS4wKSBHZWNrby8yMDEwMDEwMSBGaXJlZm94LzE1L jAuMQ&uadata=cb4b1faaf97720ce20fde82f4fa01d3c&url=http%3A%2F%2Fwww.hishairclinic.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F09%2Fjon-cryer-hair-system.jpg&sp=b9dfec11360af77cff166a04212644f7&f=f6e75b0f6e5b293e24a6d2f7b5956baf.jpg

cero
2015-10-15, 17:42
Ett av de bästa exemplen är Matthew Mcconaughey där det skrivits oändliga artiklar om hans fantastiska hårtransplantation och tjocka hår, vilket inte är någon hårtransplantation, och om det är något sådant man förväntar sig så är man fel ute tyvärr.

Vad för slags "hårersättning"? Peruk? :D

Rahf
2015-10-15, 18:16
Här ser är ett annat exempel på vad Hollywood kan åstadkomma, bilderna är tagna samma dag.

https://s3-eu5.ixquick.com/cgi-bin/serveimage?ref=http%3A%2F%2Fwww.hishairclinic.com% 2Fjon-cryer-hair-system%2F&ua=TW96aWxsYS81LjAgKFgxMTsgVWJ1bnR1OyBMaW51eCBpNjg 2OyBydjoxNS4wKSBHZWNrby8yMDEwMDEwMSBGaXJlZm94LzE1L jAuMQ&uadata=cb4b1faaf97720ce20fde82f4fa01d3c&url=http%3A%2F%2Fwww.hishairclinic.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F09%2Fjon-cryer-hair-system.jpg&sp=b9dfec11360af77cff166a04212644f7&f=f6e75b0f6e5b293e24a6d2f7b5956baf.jpg

Så fort han blir svettig eller får vatten på huvudet är det kört.

Thebe
2015-10-15, 18:33
Ser mycket bra ut! Hela håret överlag ser tjockare ut än på dina förebilder, men du gjorde bara den lilla biten eller hur?

Jag själv är inne i en period av extrem håravfall, inträffar alltid i sept okt för mig. Alltid lika skrämmande. Att gå från i princip noll hårstrån som faller av till över 100-200 per dag i ett par månader är inget kul! Sugen på att raka av hela skiten...:cryout:*cry**gah!*

Varför just den perioden? Eller kanske du inte vet? Tänkte om det händer något spec som sätter igång det eller om det har med årstiden att göra?

mvh

yia
2015-10-15, 18:38
Vad för slags "hårersättning"? Peruk? :D

Nja, i hans fall är det mer för att fylla ut vikarna och fronten. Men visst det är löshår som sitter på en extremt tunn genomskinlig platta i princip. Det är dock i praktiken i stort sett omöjligt att se och enda anledningen till att det är känt är för att han inte kör med det privat. Du har ju inte gjort en hårtransplantation om du ena dagen har perfekt hår, och andra dagen så är du tunnhårig med stora vikar.

Det här är ju väldigt vanligt som sagt i den branschen. Jag menar ta klassiska Hollywoodhunkar som: Brad Pitt, Russel Crowe, Hugh Grant, Johnny Depp, George Clooney, Tom Cruise o.s.v. vad är sannolikheten är rent statistiskt att ingen av dem (som är i femtioårsåldern nu) börjat bli ganska tunnhåriga?

Så fort han blir svettig eller får vatten på huvudet är det kört.

Jo, men det är den lite speciella varianten av extremt smink. Jon Cryer har ju själv pratat om hur de gör och det känns som det är mer till för inspelningar, galor och TV-framträdanden o.s.v. Det är liksom ingenting som tål en normal vardag särskilt bra.

Vanlig hårersättning, alltså som i exemplet med Matthew Mcconaughey ovan, kan han ju bada med om han nu vill det. Det är ingen "peruk" som trillar av om det blåser lite utan det sitter med ett särskilt vattentåligt superlim där huden lär lossna före håret gör det.

timoat
2015-10-15, 19:33
Varför just den perioden? Eller kanske du inte vet? Tänkte om det händer något spec som sätter igång det eller om det har med årstiden att göra?

mvh

Vet ej exakt, det finns en del att läsa på nätet om det men ska ha att göra med årstider. Periodiskt håravfall eller seasonal hairloss. trist är det iallafall! Har märkt det här mönstret de senaste 4-5 åren nu. Tappar inget under sommaren men alltid i sept okt blir det en enorm skillnad på borsten och i duschen.

Macroman
2015-10-16, 08:57
Innan man börjar med sånt här så bör man nog dock läsa på en del och tänka igenom vad som är realistiskt. De transplanterade håren sitter ju kvar för evigt eftersom man tar dem från nacken som inte utsätts för håravfall, men det hindrar inte från fortsatt håravfall uppe på huvudet bredvid det transplanterade håret. Håravfallet sker ju i etapper vanligtvis och sprider sig över huvudet.

Klassikern är ju att till exempel fylla vikarna med transplanterat hår, och sedan efter ett par år så har håravfallet fortsatt bakom det transplanterade håret upp mot hjässan där det börjar bli tunt och då får man göra en ny transplantation. Man börjar ju ta Propecia eller något liknande efter en transplantation för att stanna av håravfallet men effekten av det är sådär. Om det hade fungerat med Propecia för att slippa bli tunnhåriga så hade ju folk inte behövt göra transplantationer överhuvudtaget.

Sedan finns det en begränsning i hur mycket hår man kan ta från nacken och sidorna, vilket är det stora problemet med hårtransplantationer. Om det hade funnits hur mycket hår som helst att ta av så skulle vem som helst kunna få samma frisyr som när man var 18, men så är det inte riktigt - så man måste liksom vara realistisk i vilka resultat som går att uppnå.

Många kändisar - i synnerhet i Hollywood - som folk tror har gjort hårtransplantationer är i själva verket hårersättning, vilket har en lång tradition i filmbranschen. Ett av de bästa exemplen är Matthew Mcconaughey där det skrivits oändliga artiklar om hans fantastiska hårtransplantation och tjocka hår, vilket inte är någon hårtransplantation, och om det är något sådant man förväntar sig så är man fel ute tyvärr.

Här ser är ett annat exempel på vad Hollywood kan åstadkomma, bilderna är tagna samma dag.

https://s3-eu5.ixquick.com/cgi-bin/serveimage?ref=http%3A%2F%2Fwww.hishairclinic.com% 2Fjon-cryer-hair-system%2F&ua=TW96aWxsYS81LjAgKFgxMTsgVWJ1bnR1OyBMaW51eCBpNjg 2OyBydjoxNS4wKSBHZWNrby8yMDEwMDEwMSBGaXJlZm94LzE1L jAuMQ&uadata=cb4b1faaf97720ce20fde82f4fa01d3c&url=http%3A%2F%2Fwww.hishairclinic.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F09%2Fjon-cryer-hair-system.jpg&sp=b9dfec11360af77cff166a04212644f7&f=f6e75b0f6e5b293e24a6d2f7b5956baf.jpg

Det är Matchderm och/eller Toppik dvs en form av pulver som fäster på håret med statisk elektricitet och vanlig hederlig hårspray. Det ska funka bra och man ska tom kunna bada med det. Det krävs dock att man har vis hårväxt ungefär som Jon Cryer alltså. Tvättas sen ur med vanligt schampo.

Tricce
2015-10-16, 12:11
Det är Matchderm och/eller Toppik dvs en form av pulver som fäster på håret med statisk elektricitet och vanlig hederlig hårspray. Det ska funka bra och man ska tom kunna bada med det. Det krävs dock att man har vis hårväxt ungefär som Jon Cryer alltså. Tvättas sen ur med vanligt schampo.

Inte mer fusk än var och varannan tjej som spacklar och målar sig ;) (inte för jag säger att du påstått att det är fusk :D )

yia
2015-10-16, 12:38
Det är Matchderm och/eller Toppik dvs en form av pulver som fäster på håret med statisk elektricitet och vanlig hederlig hårspray. Det ska funka bra och man ska tom kunna bada med det. Det krävs dock att man har vis hårväxt ungefär som Jon Cryer alltså. Tvättas sen ur med vanligt schampo.

Cryer har själv beskrivit hur det går till, det räcker inte med Toppik utan det är en hel process där skalpen färgas. Men visst det är som du säger så att det förutsätter en mycket speciell typ av håravfall som Cryer har utan för stora kala områden - vilket inte är supervanligt. Hugh Laurie (Dr House) lider av lite samma fenomen för övrigt.

Inte mer fusk än var och varannan tjej som spacklar och målar sig ;) (inte för jag säger att du påstått att det är fusk :D )

Hårersättning är ju vidare inte mer "fusk" än att tjejer går runt med extensions och löshår, men av någon anledning som jag inte förstår riktigt så är det tydligen väldigt känsligt och tabubelagt för män.

Macroman
2015-10-16, 13:40
Inte mer fusk än var och varannan tjej som spacklar och målar sig ;) (inte för jag säger att du påstått att det är fusk :D )

Nej, exakt. Det kan utan problem jämföras med smink, extensions etc. :) På beskrivningen låter det som Cryer använder Matchderm som man applicerar i blöt form och ser ut ungefär som innehållet i en puderdosa.