handdator

Visa fullständig version : Aktiviteter i vardagen.


Ozziking
2014-10-19, 11:54
Tja!

Tänkte bara höra om folk här på forumet är lite intresserade att dela med sig av sin vardag? Särskilt på den rörliga fronten. Hur bär ni er åt för att hålla vardagen rörlig så att säga.

Hur blir man mer rörlig/aktiv i vardagen? Vad finns det att göra?

Vanliga vardagsaktiviteter:
Städning
Promenader
Trädgårdsfix


Anledningen är helt enkelt för att få fler ( utom mig ) att få lite annat att göra än att bara sitta på arslet och inte göra någonting, vilket i och för sig kan vara väldigt skönt och är så klart inte dåligt. Men personligen känner jag att det kan vara väldigt störande att bara sitta still hela dagarna, särskilt under ledighet som nu.

Hoppas tråden tolkas rätt, det är inget måste utan mer en kul grej för vardagsaktiviteter. Skulle nämligen behöva mig lite mer tips än ovanstående.

:)

Kanske fel forumdel? I så fall får någon flytta den.

mangemani
2014-10-19, 11:59
är i alla högsta grad intresserad utav att veta detta jag med då det mestadels blir sängliggandes och sittandes aktiviteter nu när man är sjukskriven och säng och sittandes aktiviteter ska helst undvikas nu under rehaben.

städning, promenader, trädgårdsfix = check, men det är ju inget som fyller ut en hel dag tyvärr.

kryssedirr
2014-10-19, 12:05
köra skoter(tungt som satan) flugfiske, blir mkt promenader med fisket, går minst säkert 5km varje gång. tråkiga vardagsgrejer. finns ju hur mkt som helst, beror ju på vad man är intresserad av å vad man gör de till, själv är man som ett dampbarn å sitter aldrig still;)

s7b
2014-10-19, 12:09
Behöver inte göra så mycket rörliga grejer utöver mitt jobb eftersom det redan är så fysiskt krävande. Tar hand om en avdelning i en livsmedelsbutik som säljer mycket varor så 8 timmar om dagen är det spring, plocka varor, knäböja ner, upp igen, fram och tillbaka. Den enda gången jag sitter ner är när jag har rast eller har kommit hem.
Efter jobbet så är jag ju på gymmet och sedan blir det kanske 3 timmar framför datorn eller häng med kompisar.

Men lite grejer som jag gör/funderar på att börja göra;

* Gå ut på promenad och "utforska" staden. Man går på ställen man inte har varit innan och ser nya områden.
* Geocoaching
* Gå till en random skog och göra den till sin lekplats. Bygg hinderbana, knäböj ett träd, svinga dig som en apa, marklyft stenar, sjukt kul.
* Urban exploration

Richter
2014-10-19, 12:10
Jag tror mycket på att hitta tillfällen att promenera eller cykla, där man annars tar buss eller bil.

Med tanke på de fina hälsoeffekterna av att röra på sig så är det inte jättesvårt att få till en attitydskiftning från att det är jobbigt att cykla, till att man istället unnar sig att göra det.

För de som gillar att lyssna på podcasts är ju promenader perfekta.

Gnistan
2014-10-19, 14:30
Tja!

Tänkte bara höra om folk här på forumet är lite intresserade att dela med sig av sin vardag? Särskilt på den rörliga fronten. Hur bär ni er åt för att hålla vardagen rörlig så att säga.

Hur blir man mer rörlig/aktiv i vardagen? Vad finns det att göra?

Vanliga vardagsaktiviteter:
Städning
Promenader
Trädgårdsfix


Anledningen är helt enkelt för att få fler ( utom mig ) att få lite annat att göra än att bara sitta på arslet och inte göra någonting, vilket i och för sig kan vara väldigt skönt och är så klart inte dåligt. Men personligen känner jag att det kan vara väldigt störande att bara sitta still hela dagarna, särskilt under ledighet som nu.

Hoppas tråden tolkas rätt, det är inget måste utan mer en kul grej för vardagsaktiviteter. Skulle nämligen behöva mig lite mer tips än ovanstående.

:)

Kanske fel forumdel? I så fall får någon flytta den.

Har ett jobb där jag sitter still rätt mycket på kontor eller bara rör mig på labbet, bl a.
När jag var i Kenya senast blev det en hel del rörelse och fix med hus.
Som ung cyklade jag och simmade mycket.
Har paj på benen och borde nog röra på dem mer än jag gör. Fast om jag gör det för mycket så är det inte bra heller. Ett moment 22 så att säga.

Gnistan
2014-10-19, 14:37
Behöver inte göra så mycket rörliga grejer utöver mitt jobb eftersom det redan är så fysiskt krävande. Tar hand om en avdelning i en livsmedelsbutik som säljer mycket varor så 8 timmar om dagen är det spring, plocka varor, knäböja ner, upp igen, fram och tillbaka. Den enda gången jag sitter ner är när jag har rast eller har kommit hem.
Efter jobbet så är jag ju på gymmet och sedan blir det kanske 3 timmar framför datorn eller häng med kompisar.

Men lite grejer som jag gör/funderar på att börja göra;

* Gå ut på promenad och "utforska" staden. Man går på ställen man inte har varit innan och ser nya områden.
* Geocoaching
* Gå till en random skog och göra den till sin lekplats. Bygg hinderbana, knäböj ett träd, svinga dig som en apa, marklyft stenar, sjukt kul.
* Urban exploration

Gå på upptäckt i Stockholm stad är både kul och ger en del träning.
Jag och en vän hade en period då vi gjorde det. Han sitter i rullstol och jag satt i rulle med ett tag på grund av benproblem. Axlar, armar fick en del träning där kan jag säga. Blir man hungrig eller törstig på en öl hittar man något trevligt ställe att ta rast på.

anvihl
2014-10-19, 14:42
Förfina era matlagningsskills! Värm inte bara en matlåda eller fixa till något snabbt. Laga en ordentlig måltid från grunden både frukost, lunch och middag. Lägger man till diskning efter varje måltid är det lätt 2-3h "stående arbete" här.

EnergiÖverskott
2014-10-19, 14:52
- Fysiskt arbete.
- Matlagning.
- Promenader/cykel fram och tillbaka till vad jag nu än ska göra. (vänner, gym, jobb etc)
- Långa promenader. (älskar att vara utomhus, att utforska naturen och bara andas in frisk luft)
- Hund. (säger sig självt att det tar tid och energi)
- Istället för att sitta i soffan och prata med min sambo så tar vi ofta långa promenader och pratar under tiden.
- Städa, diska, tvätta och andra hushållssysslor.

Det är väl så jag gör. Inte mycket mer hinns med när jag tränar som jag gör nu, 2-3 timmar/dag.