handdator

Visa fullständig version : Tyngre men låga reps eller lättare men högre reps? förvirad


anemon
2014-10-19, 09:38
Tjena!
Jag har nu träna seriöst efter ett schema jag börjat följa i ca 1 månad ca 2 månader mer seriös träning totalt.
Men nu till sak, på schemat så vill man att jag ska liga runt 5 reps i basövningar och runt 8-10 i pressar/hantelrodd och liknande.
Men en duktig kille på gymmet som är mycket duktig och så har tipsat att jag ska i ca 3 veckor liga på en vikt där jag klarar runt 15 reps för att sedan i ca 2-3 veckor köra tungt runt 5 reps?
Jag har som mål att öka i styrka och gå upp i vikt och få muskler såklart men blir jävligt förvirad och när man läser runt lite så värkar det inte som om man har kommit fram till vad som är mest optimalt?
Någon?
MVH

King Grub
2014-10-19, 10:05
Är det styrka som är det huvudsakliga målet är det tunga vikter och relativt få repetitioner som är bäst. Det är dock ett recept för överbelastning och stress av nervsystemet att träna så året runt, så perioder med lägre vikter och högre repetitionsantal är bra. Tveksamt om så korta perioder på 2-3 veckor är så genomtänkt dock.

anemon
2014-10-19, 11:34
Lite så jag uppfattat det också!
Brukar ligga på 5-7 reps i basövningarna o vissa andra.
Är det mer för att bygga styrka att ligga där då? :)

Gnistan
2014-10-19, 14:49
Tjena!
Jag har nu träna seriöst efter ett schema jag börjat följa i ca 1 månad ca 2 månader mer seriös träning totalt.
Men nu till sak, på schemat så vill man att jag ska liga runt 5 reps i basövningar och runt 8-10 i pressar/hantelrodd och liknande.
Men en duktig kille på gymmet som är mycket duktig och så har tipsat att jag ska i ca 3 veckor liga på en vikt där jag klarar runt 15 reps för att sedan i ca 2-3 veckor köra tungt runt 5 reps?
Jag har som mål att öka i styrka och gå upp i vikt och få muskler såklart men blir jävligt förvirad och när man läser runt lite så värkar det inte som om man har kommit fram till vad som är mest optimalt?
Någon?
MVH

Är en inte helt lätt fråga att svara på då vi svarar så olika på olika typ av träning.
I mitt fall blir jag som starkast av att köra en period bygg, en mellanperiod och en period med tyngre vikter och som avslutas med upptoppning så att man kan skriva om programmet på det sedan.
Kör jag däremot för tungt med få reps/set för ofta så funkar det inte så bra på mig. För andra är det omvänt så att de kan köra tyngre oftare och få det att funka med.
Utprovning under en längre tid där du kör en period tungt och sedan toppar och en period mer bygg och sedan toppar upp dig kanske kan visa vad du svarar på bäst. Har man tränat länge nog får man ju en viss känsla för vad som passar på en själv. Byta program rätt ofta efter en upptoppning är något som funkar rätt bra med.

Gnistan
2014-10-19, 15:43
Tjena!
Jag har nu träna seriöst efter ett schema jag börjat följa i ca 1 månad ca 2 månader mer seriös träning totalt.
Men nu till sak, på schemat så vill man att jag ska liga runt 5 reps i basövningar och runt 8-10 i pressar/hantelrodd och liknande.
Men en duktig kille på gymmet som är mycket duktig och så har tipsat att jag ska i ca 3 veckor liga på en vikt där jag klarar runt 15 reps för att sedan i ca 2-3 veckor köra tungt runt 5 reps?
Jag har som mål att öka i styrka och gå upp i vikt och få muskler såklart men blir jävligt förvirad och när man läser runt lite så värkar det inte som om man har kommit fram till vad som är mest optimalt?
Någon?
MVH

Ett tips till dig är att inte bara snöa in på antal reps. Antal set är också viktigt.
Räkna totala arbetet efter ett pass är bra att göra med. Antal reps, set och hur mycket vikt i bänk t.ex.
Sedan får man skilja på vad en nybörjare och motionär skall tänka på och inte bara gämföra med någon som tävlat i styrkelyft bl.a.
Man har ett annat tänk helt enkelt.
När jag tävlade så var jag tvungen att prestera på olika tävlingar under visa perioder och ha tänket efter detta för min träning.
Tävlar man inte så är det inte lika mycket ett måste att kunna presterar på toppvikter på ett visst datum. När en tävlande i bänkpress t.ex kör 3x3 på en viss tung vikt är det inte kanske så mycket för att det behöver ge så mycket träningsmässigt om man ser till de få reps och set man kört.
Men man brukar tala om att bli viktvan, få viktkänsla på tyngre vikter under en förberedelse till tävlingsdagen eller toppningsdagen. Man vill få en känsla, känna in teknik för tyngre vikter än de man tränat på under programmets lättare del med fler reps/set, mindre vikt.
Nu på äldre dar så tränar jag lita annorlunda och toppar inte så ofta heller.

Lycka till med tränandet.
.

cero
2014-10-19, 19:40
Jag kör 6 veckor lätt (8-12 reps) och sedan 6 veckor tungt (5-7 reps). Du behöver inte tänka så mycket på det här ännu, se till att hela tiden bli starkare och klarar fler reps.