handdator

Visa fullständig version : Bälte i marklyft


Ölkorv
2014-10-18, 22:43
Hej!

Har alltid tyckt att bältet varit i vägen när jag kör marklyft. Igår till exempel skulle jag göra ett maxlyft och prövade först med bältet och då gick det inte. Slet av mig bältet och försökte igen, och stången kom upp.

Hur har ni bältet i marklyft? Långt upp, långt ner? Hur hårt spänner ni det?

Rahf
2014-10-18, 22:59
Tekniken blir annorlunda med bälte. Jag låter styrkelyftarna skriva i klartext, men här är mina erfarenheter:

Starten är jobbig, eftersom bottenläget har mest tryck. Man får i princip sträcka sig ned efter stången. När det gäller bältesplacering så kör jag samma som alltid; ovanför bäckenet, men under nedersta revbenet, så hårt spänt som kroppen tillåter.

Ölkorv
2014-10-18, 23:05
Tekniken blir annorlunda med bälte. Jag låter styrkelyftarna skriva i klartext, men här är mina erfarenheter:

Starten är jobbig, eftersom bottenläget har mest tryck. Man får i princip sträcka sig ned efter stången. När det gäller bältesplacering så kör jag samma som alltid; ovanför bäckenet, men under nedersta revbenet, så hårt spänt som kroppen tillåter.

Tack för svar!
Får experimentera lite med bältesplacering nästa gång det är marklyft. Det känns som att det är värt att lära sig köra med bältet om du vill upp i riktigt tunga vikter.

Rahf
2014-10-18, 23:10
Bra att öva på arbetsvikter innan man rör sig mot maxningar. Då kommer insikten att det ska kännas stabilare, inte nödvändigtvis lättare. Bältet finns där för att hjälpa dig komma genom rörelsens olika faser.

Ölkorv
2014-10-18, 23:21
Bra att öva på arbetsvikter innan man rör sig mot maxningar. Då kommer insikten att det ska kännas stabilare, inte nödvändigtvis lättare. Bältet finns där för att hjälpa dig komma genom rörelsens olika faser.

Antagligen där problemet ligger. Att jag inte övat med bältet knappt något alls. Kanske inte så konstigt att jag inte fick upp stången med bältet igår :)

Agitator
2014-10-18, 23:43
Eller så tränar man utan bälte?

Rahf
2014-10-18, 23:49
Den diskussionen kan du ta i en tråd som berör ämnet.

MS1
2014-10-19, 06:59
Kan även vara så att du har ett för brett bälte, Jag som har en ganska kort överkropp måste ha bälten med lite smalare knäppning.

exevision
2014-10-19, 08:29
Kan även vara så att du har ett för brett bälte, Jag som har en ganska kort överkropp måste ha bälten med lite smalare knäppning.

Även jag som är 182cm och normal överkropp gillar smalare bälte.

Lite om det:
http://www.t-nation.com/training/the-belt-and-the-deadlift
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211676

Men man bör teknikträna med bälte och få till rätt känsla. Man lär sig inte använda bältet första passet.

hugok
2014-10-19, 08:45
Jag har aldrig fått ut något vettigt från bältet när jag smalmarkat. Det har mest varit i vägen och nypit på fettet. Men nu kör jag sumo och då är det en helt annan sak. Jag har bältet ganska högt upp och ett snäpp lösare än böj.

Ölkorv
2014-10-20, 16:57
Passar på att fråga...tänkte köpa ett nytt bälte. Någon med tips? Håller på med styrkelyftsträning. Inte för dyrt, kanske max 500-600.

MS1
2014-10-21, 00:02
Passar på att fråga...tänkte köpa ett nytt bälte. Någon med tips? Håller på med styrkelyftsträning. Inte för dyrt, kanske max 500-600.

http://www.powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=358