handdator

Visa fullständig version : Vad ska vi tycka om bemanningsföretag egentligen?


leo1
2014-10-18, 13:55
Skrev vi i rubriken för att jag hatar när jag använder man.

På måndag börjar jag jobba för en av dom stora bemanningsföretagen. På samma arbetsplats som jag varit extraanställd på. Dom har tagit över alla extraanställda på jobbet.

Jag har bara jobbat en månad på företaget men det finns flera extraanställda som varit på företaget 1.5 år

Företaget har mer eller mindre erkänt att dom anlitar bemanningsföretaget för att dom inte kommer runt fackets bestämmelser längre med så många extraanställda.

Det känns som att dom ruckar och river upp sånt som man ska ha nytta av när man varit anställd på ett företag.

Vad är era tankar kring bemanningsföretag?

För ett par år sen jobbade jag på ett företag som håller på att bli outsourcat. Företaget som är på väg att ta över erbjuder mycket sämre villkor. Bla split shifts och en del ob-ersättning försvinner.

Exdiaq
2014-10-18, 14:09
Bara att gilla läget eller göra sig anställningsbar i en annan bransch som behöver kompetens.

Jobbade på bemanningsföretag för några år sedan. Tacksam för jobbmöjligheten. OK betalt, trevlig chef, tråkigt arbete. Men det gav en inkomst.

Mitosis
2014-10-18, 14:13
Har jobbat på bemanningsföretag på sommarlov och mellan vanliga jobb.
Har dock inställningen att ett jobb är ett jobb, man kan inte alltid välja vad man ska arbeta med. Pengarna behöver ju rulla in på ett eller annat sätt.

Sedan är det ju tråkigt att bemanning behövs, men det är bättre att de inhyrda får gå hem än att företaget går i graven.
Chansen finns ju att företaget överlever t.ex en kris eller en svacka i världsekonomin och när det vänder får man oftast komma tillbaka.

R0B
2014-10-18, 14:20
Bemanning tror jag är ett måste i vissa yrkesgrupper. Tråkigt att behöva anställa ett par hundra gubbar för 2-8 veckors jobb.

olwe
2014-10-18, 14:32
En nödvändighet för många företag på grund av LAS. Tillsvidareanställda innebär ofta en väldigt stor risk.

h051n
2014-10-18, 15:35
Finns fördelar och nackdelar.

Jag var anställd hos studentconsulting under typ 2 år.
Dem bytte chef varje fem minuter verkade det som...

Min lön låg på ca 160 i timmen.

Kunde vara konstiga arbetstider.

WHITEFOLKS
2014-10-18, 15:38
Det intressanta är väl egentligen att företagen är villiga att betala extra för flexibilitet. Dessa pengar skulle ju de anställda kunna få istället men nu tvingar facken de till en mellanhand.

Tomten
2014-10-18, 15:50
Det intressanta är väl egentligen att företagen är villiga att betala extra för flexibilitet. Dessa pengar skulle ju de anställda kunna få istället men nu tvingar facken de till en mellanhand.

Handlar om mer än det också. Hos större uppdragsgivare så blir bemanningsföretagen mer som en självgående del av arbetsstyrkan. Bolaget behöver bara betala per timme & person sen sköter bemanningsföretaget resten. Då försvinner en del kostnader för administration, utbildning, schemaläggning, löneutbetalning, sjukfrånvaro, osv.

leo1
2014-10-18, 15:53
En nödvändighet för många företag på grund av LAS. Tillsvidareanställda innebär ofta en väldigt stor risk.


Jag är splittrad i den här frågan. LAS är ju trots allt ett skydd för den anställda. Det enda man har efter ha varit anställd hos ett företag ett tag.

Sedan vet jag att flera företag inte tycker om LAS-listan. Men vad ska man göra? På nåt sätt tycker jag det är riktigt att man har förtur på längre kontrakt och sånt när man varit ett tag på ett företag.

Det blir dumt om vi förutsätter att om man är på LAS-listan börjar man löka och sjukskriva sig ofta. Sedan kanske det är så hos flera, det vet jag inte.

olwe
2014-10-18, 16:38
Jag är splittrad i den här frågan. LAS är ju trots allt ett skydd för den anställda. Det enda man har efter ha varit anställd hos ett företag ett tag.

Sedan vet jag att flera företag inte tycker om LAS-listan. Men vad ska man göra? På nåt sätt tycker jag det är riktigt att man har förtur på längre kontrakt och sånt när man varit ett tag på ett företag.

Det blir dumt om vi förutsätter att om man är på LAS-listan börjar man löka och sjukskriva sig ofta. Sedan kanske det är så hos flera, det vet jag inte.

Jag tror inte att folk börjar sjukskriva sig så fort de blir LASade. Det kan nog mycket väl stämma i vissa fall men jag vill utgå från en mer possitiv människosyn. Däremot fruktar nog många arbetsgivare det.

Det går att skydda för mycket. Vi har ett ganska udda upplägg i Sverige där vi skyddar korta anställningar väldigt lite och sen blir man från en dag till en annan superskyddad till den grad att arbetsgivaren börjar svettas och bli paranoid.

Jag har inget klart upplägg men bara genom att stryka turordningsreglerna ur LAS tror jag att man faktiskt skulle skydda arbetstagare MER genom att arbetsgivare inte känner sig tvugna att lägga upp mer eller mindre fula anställningsstrategier. Att anställa via bemanningsföretag är inte det fulaste eller värsta. Att exempelvis som regel avbryta prövotiden och nyanställa precis innan 6 månader har gått är ju vardagsmat. Skadar många arbetstagare.

Har man varit anställd av ett företag en längre tid bör man ju vara skyddad i sin anställning genom att man blivit en värdefull kompetens i arbetet. Om man istället blir sämre på det man gör, tappar gnistan et.c. så kanske det är dags att vandra vidare, även för sin egen skull?
Om man blir undanträngd på grund av effektiviseringar så är detta förståss svårt för den enskillde, men en naturlig och nödvändig del i samhällets färd framåt. Hindras denna undanträngning på konstlad väg (turordningsreglerna i LAS) så ger ju detta vid handen att vi hindrar utveckling.

TLDR

Yes
2014-10-18, 17:30
Har man varit anställd av ett företag en längre tid bör man ju vara skyddad i sin anställning genom att man blivit en värdefull kompetens i arbetet. Om man istället blir sämre på det man gör, tappar gnistan et.c. så kanske det är dags att vandra vidare, även för sin egen skull?
Om man blir undanträngd på grund av effektiviseringar så är detta förståss svårt för den enskillde, men en naturlig och nödvändig del i samhällets färd framåt. Hindras denna undanträngning på konstlad väg (turordningsreglerna i LAS) så ger ju detta vid handen att vi hindrar utveckling.

TLDR
Ja, det där är en sjukt orättvis konsekvens.

Nu sitter jag t.ex. själv väldigt säker, men skulle det gå riktigt illa skulle jag få gå före personer som bevisligen inte gör mycket annat än slösurfar om dagarna. Är det rättvsist? Eller för den delen, om jag blir kvar när någon är bättre än mig?

Det är ett sjukt system.

Andromeda
2014-10-18, 17:33
Handlar om mer än det också. Hos större uppdragsgivare så blir bemanningsföretagen mer som en självgående del av arbetsstyrkan. Bolaget behöver bara betala per timme & person sen sköter bemanningsföretaget resten. Då försvinner en del kostnader för administration, utbildning, schemaläggning, löneutbetalning, sjukfrånvaro, osv.

Rimligtvis är de kostnaderna inbakade i den personalhyra företaget får betala för de bemanninngsanställda. Bemanningsföretaget lär inte bjuda på de pengarna.

leo1
2015-01-08, 14:18
Alltså... Nu mår jag lite dåligt.

Jag fick jobb hos bemanningsföretaget, jobbade på i 2.5 månader. Var där varje dag, skötte mig. Det var ett par stycken som fick sluta innan mig, som inte fick förlängt längre som jag blev förvånad över.

Igår var min första arbetslösa dag. Nu går jag in och ser att de söker 15 stycken på samma ställe. Annons insatt idag.

Är det så att de inte vill ha oss längre pga vi skulle få en annan sorts anställning? Nånting kanske händer efter att man varit anställd 6 månader?

Nu var det tack ock lov inget höjdarjobb på nåt sätt och väldigt dålig lön så det är bara bra för mig att komma därifrån men det känns knepigt.

Alexton
2015-01-08, 14:24
En nödvändighet för många företag på grund av LAS. Tillsvidareanställda innebär ofta en väldigt stor risk.

Precis detta. LAS är verkligen ett problem för företagen. Förstår fortfarande inte varför inte bara kör på Danmarks metod, den verkar fungera utmärkt. Lättare att avskeda men hög a-kassa.

Jarp
2015-01-08, 14:26
Det finns regler kring hur provanställningar övergår i andra anställningar efter en viss tid, men det finns i Sverige även möjlighet att s.k. "stapla visstidsanställningar", dvs att i princip ha en person hos sig i olika anställningsformer hur länge som helst utan att erbjuda fast anställning. Din arbetsgivare kände nog bara inte till hur man kringgår systemet.

shut teh face
2015-01-08, 14:26
Det är ingen höjdare, jag tycker det är skit hur de kan göra

Jag arbetade på ett lager i min ungdom via ett bemaningsföretag, man fick komma och jobba sålänge man alltid ställde upp och jobbade, det gjorde jag. Sedan försov jag mig två gånger på 1 månad på grund av strömavbrott, efter det fick jag komma in och lämna kläderna

LAS gillar jag inte heller, vi hade en omorganisation förut och facket kämpade stenhårt för att vi unga med lite driv skulle gå före alla gubbar som suttit och rullat tummarna senaste tio åren ...

johaseo
2015-04-04, 00:56
Vilka bemanningsjobb är bra som extra träning är något jag funderar över. Tänk att få träna på sitt arbete och få betalt för det.

micke81
2015-04-04, 07:37
Bemaningsföretagen är ett resultat av fackens överdrivna makt. FInns ett engkelt sätt att bli av med bemaningsföretagen,sluta arbeta för dom,om ingen jobbar långsiktigt för bemaningsföretagen så kommer företagen sluta anlita dessa.