handdator

Visa fullständig version : Högra benet krampar vid bänkpress


ganskago
2014-10-18, 11:15
Ja, när jag ska sätta upp benen ordentligt för bänkpress så får jag alltid kramp i högra benet/höften. Läst olika trådar om problemet men aldrig sett något riktigt tydligt svar. Är det mina höftböjare som behöver stretchas tro?

Har haft problemet så länge jag kan minnas nu och det hindrar mitt legdrive i bänken något enormt.

MuskelMasen
2014-10-18, 11:37
Har liknande problem jag med + att jag får sendrag i tårna.//

Loke
2014-10-18, 12:28
Har vaga minnen att jag hade den typen av problem andra året eller så. Kanske en lite personlig fråga, men hur är styrkebalansen om man ser till bänkpress, knäböj och marklyft? ;)

ganskago
2014-10-18, 17:55
Har vaga minnen att jag hade den typen av problem andra året eller så. Kanske en lite personlig fråga, men hur är styrkebalansen om man ser till bänkpress, knäböj och marklyft? ;)

Har väl slarvat med just knäböj men inte just benen iaf. Men det var längesen.
Knäböj 87,5x5
Bänkpress 70x3
Marklyft 100x5

Så ser det ut just nu*spy*

Tror du att kramperna kan ha med styrkan i underkroppen att göra?

Loke
2014-10-18, 18:08
Ja, jag är nästan säker på att det är relaterat. Sen kanske det går att komma runt även utan att träna benen bättre, men det finns ju många andra hälsomässiga skäl att vara stark i benen, så jag tycker det verkar vara en bra lösning.

AntonHA
2014-10-18, 19:25
Måste svaga ben vara orsaken? Jag får kramp typ mellan yttersiga lår och röven ibland när jag bänkar. Dock så tycker jag inte att jag är så svag i benen jämfört med bröst?
Senaste rekord i bänk är 100kg x 4 och 120kg x 10 i böjen

Richter
2014-10-18, 20:14
Något som hjälpte mig att undvika kramp i benen vid bänkpress var att värma upp benen lite grand. T ex göra några set knäböj utan belastning eller liknande. Men det finns säkert bättre vis...

tossefar
2014-10-18, 20:21
Måste svaga ben vara orsaken? Jag får kramp typ mellan yttersiga lår och röven ibland när jag bänkar. Dock så tycker jag inte att jag är så svag i benen jämfört med bröst?
Senaste rekord i bänk är 100kg x 4 och 120kg x 10 i böjen

Jag tycker nog att du har otroligt skev fördelning mellan bänk och böj...

AntonHA
2014-10-18, 20:31
Jag tycker nog att du har otroligt skev fördelning mellan bänk och böj...

Hur då? Tycker du att jag är mycket svagare i böj relativt till bänk?

Loke
2014-10-18, 20:33
Måste svaga ben vara orsaken? Jag får kramp typ mellan yttersiga lår och röven ibland när jag bänkar. Dock så tycker jag inte att jag är så svag i benen jämfört med bröst?
Senaste rekord i bänk är 100kg x 4 och 120kg x 10 i böjen

Nej, absolut inte. Men har man svaga ben så kommer man nog behöva fundera mer på hur man använder dem än om de är starka. Det är nästan självklart tycker jag.

Loke
2014-10-18, 20:35
Jag tycker nog att du har otroligt skev fördelning mellan bänk och böj...

Nä, notera repsen. Det där är normalt.

bighulken
2014-10-19, 00:28
Innan du kör bänken, värmer du upp för det. Och lite dynamisk stretch av ben å höft, även rygg/bröstrygg bör värmas. samt ländrygg. brukar själv annars få lite känning i höger ben, typ kan bli kramp om jag inte stretchar ut det. även höftböjarna bör stretchas ut för att kunna maxa bryggan. sedan givetvis lite värmning av axlar å tricca också. och sedan den vanliga stegen upp till arbetsvikten, så att pectoralis fått lite blod i sig, även triceps å axlar.

Med vänlig hälsning/

Zeritho
2014-10-19, 12:18
Jag fick förut ofta kramp i benen/ fötterna. Sen började jag dricka väldigt mycket vatten, nu får jag aldrig kramp längre. Testa dricka ett glas vatten innan träningen!

Mello
2014-10-19, 16:13
Har liknande problem jag med + att jag får sendrag i tårna.//

Haha, tårna alltså! Lider av det med.

hoffmetal
2014-10-20, 21:47
Har haft liknande problem. Blir så när man inte värmer upp ordentligt eller stretchar ordentligt. Börja med det så ska du se att det blir bra. Stretcha höfterna benen armar axlar rygg. Kommer nog bli bättre av det.

GulligaGurkan
2014-10-20, 22:38
Mina ben är helt okej när jag bänkar, men det kanske ändras (vilket jag inte hoppas). Däremot får jag ibland känningar i högra erector spinae. Aldrig vänster.
Det är inte riktigt kramp men nästan, svårt att förklara. Lite smärtsamt men oftast inte så pass att jag måste lägga ner stången. Händer bara enstaka gånger när jag ligger nära max