handdator

Visa fullständig version : Ryggproblem (ländryggen)


Halldin
2014-10-18, 10:43
Har sedan en tid tillbaka haft problem med ländryggen. Det märks både i vardagen och på träningen. På träningen kan det räcka att jag går ut med stången i knäböj med lite vikt på (<100kg) för att det ska komma en huggande smärta. Det kan även räcka med marklyft på så lite som 60kg, eller att jag gör lite lätta framåtlutande roddar med hantlar eller skivstång. Jag försöker givetvis värma upp innan och även stretcha för att minimera risken att rörelsen ska tas ut på fel ställe.

Att jag skriver tråden idag beror på att det nu kändes av bara av att böja sig ner med kroppsvikten (sätta sig ned mot en stol utan att landa på den, resa sig, repeat) eller att sätta sig ner på huk.

Jag har besökt en läkare, en sjukgymnast och en naprapat men känner inte att jag kommer någon vart. De ber mig utföra diverse rörelser för att provocera fram smärta, men smärtan jag känner är sporadisk och har än så länge inte uppkommit när jag har vart på en undersökning. Jag känner till exempel inte någonting när de trycker på olika punkter av ryggraden. Jag har heller inte haft några utstrålande smärtor att tala om så det är ingen som är intresserad av att skicka mig på MR.

Eftersom det är svårt att träna ryggen för mig och eftersom det är svårt att klura ut vad det är, så är jag tacksam för era idéer på hur jag ska ta mig vidare. Kan givetvis bidra med mer information om underlaget är otillräckligt.

mangemani
2014-10-18, 16:24
börja att stärka och stretcha de små musklerna i ländryggen, gör all nytta i världen.
förlita dig inte på att marklyft och knäböj stärker och tränar bålen så som den borde göras, mycket smått i ryggen glöms bort och blir svagt istället för starkt och tillslut så brister det.
fråga din sjukgymnast hur du ska gå tillväga.

har gått 3 veckor och ska gå 1 vecka till på ett institut för just ryggen och allt som hör därtill där proffs typ har bankat in i huvudet hur ryggen funkar, vad som glöms bort, hur man tränar det som är viktigt, den mentala delen och ännu mer hur allt funkar och vad som ska göras och har blivit mycket bättre i ryggen tack vare allt detta.
men fick även reda på att allt för många tar för givet att de får den träning som behövs för att stärka och träna bålen genom bas övningar samt egen komponerade stretch övningar.

så mitt råd är att du uppsöker din sjukgymnast och ber om att få ett schema om hur du stärker bålen riktigt samt hur du stärker alla små muskler i ryggen och inte bara de stora.

Halldin
2014-10-18, 17:04
börja att stärka och stretcha de små musklerna i ländryggen, gör all nytta i världen.
förlita dig inte på att marklyft och knäböj stärker och tränar bålen så som den borde göras, mycket smått i ryggen glöms bort och blir svagt istället för starkt och tillslut så brister det.
fråga din sjukgymnast hur du ska gå tillväga.

har gått 3 veckor och ska gå 1 vecka till på ett institut för just ryggen och allt som hör därtill där proffs typ har bankat in i huvudet hur ryggen funkar, vad som glöms bort, hur man tränar det som är viktigt, den mentala delen och ännu mer hur allt funkar och vad som ska göras och har blivit mycket bättre i ryggen tack vare allt detta.
men fick även reda på att allt för många tar för givet att de får den träning som behövs för att stärka och träna bålen genom bas övningar samt egen komponerade stretch övningar.

så mitt råd är att du uppsöker din sjukgymnast och ber om att få ett schema om hur du stärker bålen riktigt samt hur du stärker alla små muskler i ryggen och inte bara de stora.
Har du själv några träningstips för det du nämner att dela med dig av? Problemet med sjukgymnaster (och även andra yrkesgrupper för den delen) är att det verkar vara lite lotto vem man träffar. Sjukgymnasten jag träffade senast var inte alls kunnig på styrketräning (typ: "vad är knäböj?").

mangemani
2014-10-18, 17:26
har massvis, dock inga namn på de eller orken(ursäkta) att beskriva dem. kan fråga nästa vecka om jag kan få allt skickat till min e-mail eller nått så kan jag posta.

kan beskriva 1 som är en killer för både bålen och balansen(utfört rätt dvs), ta en boll, håll den en bit utifrån kroppen, aktivera bålen, och likt utfall så tar du ett steg framåt och böjer på benet så långt du kan(max så att bäckenet hamnar i höjd med benet) samtidigt som du vrider på kroppen(går du fram med vänster ben så vrider du åt vänster), allt ska göras i en och samma rörelse, återgå sedan till utgångsläget och upprepa med nästa ben.
detta är 1 styrke och stabiliserings övning, finns många till för just skade/rehab och att stärka upp rent allmänt.
sen har jag xx antal stretchövningar som tar där det gör nytta så att säga, men som sagt, ska höra om jag kan få allt skickat till mig nästa vecka.

har själv varit till ett antal sjukgymnaster vilka man inte fick något större förtroende för, men de 3 som finns på detta institutet samt ortoped, naprapat och allt vad de nu är, fick man förtroende för redan sen första dagen, de vet vad de pratar om.

mangemani
2014-10-23, 12:24
tiden på ryggis är över och vi fick med oss en hel pärm med alla övningar som vi har gjort där och som på mig personligen har gjort underverk(gav folket på ryggis tom en stor glädje kram för att de hade lyckats få till min rygg så bra).
de kunde ej skicka övningarna, så de gav mig papper på hela rubbet, så enda chansen jag har är att fota och lägga upp.
ska se om jag finner tid nu i helgen om du fortfarande är intresserad.

niklas83
2014-10-23, 17:16
mangemani: Du får gärna lägga upp lite övningar man kan göra, har själv lite problem med ryggen så om detta fungerar lika bra för mig vore det toppen.

Mvh Niklas

tsim
2014-10-25, 21:17
Jag har en kilformad kota, ibland när jag råkar slappna av i bålen så hugger det till som fan i ryggen.
Kanske nån disk som spökar?