handdator

Visa fullständig version : White coate syndrom


Kotten
2014-10-17, 22:33
Ganska fachinerande hur kroppen fungerar, så fort jag kommer till läkaren har jag skyhögt tryck, aldrig lyckats få ett bra tryck legat runt 180-220 i övertryck och 90/120!! i undertryck, läkarna slår bara bort det som stress, dom ser ju att min puls ökar kraftigt, kan liga på 110/120 slag. Tog idag saken i egna händer och lånade sambons mormors mätare som hon lånat från sjukvården för att kolla hemma i lugn och ro, i början var det samma jävla tryck, skyhögt, tänkte att nu ska jag fan ha ner det och se. Slutade med att jag fick ner det till 115/60, nu vart jag lågtryckare helt plötlsigt, vilket jag misstänkt då dom flesta i familjen är det och min vilopuls är på 50 i vanliga fall. Ville bara dela med mig för vet att flera här har samma problem. Endå fachinerande hur man kan påverka undermedvetet. Har alltid funderat varför läkarna bara nonchat det, men nu fattar jag varför. Känns skönt att kunna släppa det.

Vet inte varför jag skriver, är väl bara lättad antar jag efter att ha funderat i flera år hur fan det är egentligen

Kotten
2014-10-17, 23:06
Tycker bara det är sjukt att jag kan påverka trycket så förbannat, som jag har fattat kan inte alla göra det i lika stor utsträckning

Alkro
2014-10-17, 23:11
läkarna slår bara bort det som stress

Du menar alltså att ditt förhöjda blodtryck inte beror på någon form av stress?

Kotten
2014-10-17, 23:22
Du menar alltså att ditt förhöjda blodtryck inte beror på någon form av stress?

Jo läkarna säger ju det, men jag har ju svårt att ta åt mig eftersom jag har lite ångest och skit, tycker att dom bara slår bort det. Grejen är ju att min puls hamnar på 120 så fort dom sätter på den där mätaren, kollat nu några gånger och kommit ner i 110/60, nu fattar jag ju själv att jag stressar upp mig undermedvetet, så nu kommer jag släppa det där och det känns som en befrielse

Kotten
2014-10-17, 23:23
Vet att man inte ska hålla på och kolla hela tiden men ville bara se i fullständig vila, har aldrig provat en sån här hemma förut

filmjölk
2014-10-17, 23:24
Be en sköterska/skötare ta kontrollerna istället för en läkare. Det funkar för många.

Snubben
2014-10-17, 23:26
Du stressar upp dig för du vet att du skall kontrolleras/testas/övervakas. Finns mängder med forskning om detta fenomen från flera olika fält. Inget konstigt med det, det är mer intressant när det är tvärtom, de som inte förändrar sitt beteenden när de kontrolleras/testas/övervakas.

Kotten
2014-10-17, 23:34
Du stressar upp dig för du vet att du skall kontrolleras/testas/övervakas. Finns mängder med forskning om detta fenomen från flera olika fält. Inget konstigt med det, det är mer intressant när det är tvärtom, de som inte förändrar sitt beteenden när de kontrolleras/testas/övervakas.

Jo jag vet, men lite skillnad på 190/110 och 115/65. Skillnaden på pulsen är ju oxå 120 till 80 drygt. Skönt iallafall

Angel
2014-10-19, 00:19
Du kan alltid be om en 24h mätning.

qozmox
2014-10-19, 07:11
stort problem forskare inom kvantfysik måste handskas med.
så fort man börjar undersöka fenomen, så påverkar man dom.

Kotten
2014-10-20, 00:28
Du kan alltid be om en 24h mätning.

Jag vet, men jag ser ingen anledning till att göra det när trycket är normalt