handdator

Visa fullständig version : Bcaa, hur mycket?


anemon
2014-10-17, 21:12
Tjena!
Fick typ en oanvänd burk bcaa av en polare som inte klarade av smaken. Har nu tagit och druckit det under passet och sippar pp det! Men hur mycket och när är det bäst att dricka bcaa'n? Nu tar jag 1 skopa!

Ozziking
2014-10-17, 21:33
Bcaa i sig är ganska onödigt har jag för mig. Grub länkade någon ( några? ) Studie/studier om det. Men om man ska ta det så är det väl under eller efter passet.

Dock räcker 20g vassleprotein efter ett träningspass gott och väl, har för mig att det stimulerar proteinsyntesen bättre än BCAA t.om.

smeander
2014-10-17, 21:48
Bcaa i sig är ganska onödigt har jag för mig. Grub länkade någon ( några? ) Studie/studier om det. Men om man ska ta det så är det väl under eller efter passet.

Dock räcker 20g vassleprotein efter ett träningspass gott och väl, har för mig att det stimulerar proteinsyntesen bättre än BCAA t.om.

Inte onödigt men inte heller nödvändigt...

Jag hade lagt det inför konditions- och uthållighetspass då BCAA spelar en roll för att motverka bildningen av serotonin.

EnergiÖverskott
2014-10-18, 05:40
Bcaa i sig är ganska onödigt har jag för mig. Grub länkade någon ( några? ) Studie/studier om det. Men om man ska ta det så är det väl under eller efter passet.

Dock räcker 20g vassleprotein efter ett träningspass gott och väl, har för mig att det stimulerar proteinsyntesen bättre än BCAA t.om.

Under pass är helt otroligt onödigt. För att få den akuta effekten på proteinsyntesen etc så är det ett bolusintag på ca 6 Gram BCAA (om förhållandet är 4-1-1) som krävs. Inte ett sipprande under en längre tid.

Anemon: I ditt fall är BCAA mer än onödigt. Du som är underviktig och har problem med mat borde absolut inte skära ner på kalorierna ytterligare genom att byta ut vassle mot BCAA. Om du nu tvunget vill byta ut protein mot fria aminosyror så tycker jag att valet på EAA faller före BCAA, alla dagar i veckan. Hur lätt som helst.

anemon
2014-10-18, 10:07
Under pass är helt otroligt onödigt. För att få den akuta effekten på proteinsyntesen etc så är det ett bolusintag på ca 6 Gram BCAA (om förhållandet är 4-1-1) som krävs. Inte ett sipprande under en längre tid.

Anemon: I ditt fall är BCAA mer än onödigt. Du som är underviktig och har problem med mat borde absolut inte skära ner på kalorierna ytterligare genom att byta ut vassle mot BCAA. Om du nu tvunget vill byta ut protein mot fria aminosyror så tycker jag att valet på EAA faller före BCAA, alla dagar i veckan. Hur lätt som helst.

Tack för svar.
Tänkte använda upp burken bara, fick den gratis som sagt och har inte mkt erfarenhet av bcaa/eaa så därför frågar jag!.
Föredrar en vassle shake om jag inte har tillgång till en måltid direkt efter träning.
Men lite off varför är eaa att föredra framför bcaa?

Slugus
2014-10-18, 13:49
BCAA är möjligen onödigt men om du ändå har fått det gratis tycker jag du kan dricka det under passen. Runt 10g brukar vara en portion.

PureWhey
2014-10-18, 15:51
BCAA är möjligen onödigt men om du ändå har fått det gratis tycker jag du kan dricka det under passen. Runt 10g brukar vara en portion.

Sur vätska och torr mun, nej tack.

Slugus
2014-10-18, 17:39
Sur vätska och torr mun, nej tack.
Det är som tur är ingen som tvingar dig att göra det.