handdator

Visa fullständig version : Kallar ni detta schema DEFF?


annaerix
2004-03-29, 16:51
Undrar bara vad jag behöver lägga till eller dra bort från mitt nuvarande matschema om jag ska kunna kalla det DEFF?

Frukost: 1dl rågflingegröt + lättmjölk, grov macka med keso, två ägg (utan gula) + juice

Lunch: Det skolan bjuder på (försöker dra ner på kolhdraterna) + grönsaker och vatten ev. en hårdbrödmacka

Mellis: Frukt

Middag: Typ Kyckling, ris, grönsaker + macka med keso eller annan maträtt, försöker alltid dra ner på kolhydraterna.

Efter träning käkar jag fil + all bran(eller gröt), banan + juice


Låter detta vettigt eller? Jag tränar mest kondition men även styrka 2-3 ggr i veckan. Tog min första morgonpromenad idag...trött var man men det kändes bra efteråt! Hur många dagar bör jag ta morgonpromenad?

Har ni något tips på nån bra och billig proteindrink man kan köpa? alltså typ gainer fast proteiner???och gärna inte lika dyrt som gainer....hehe

kharon
2004-03-29, 17:02
Bra grund. Varför skippa äggulan? Lägg till ett mål innan läggdags med protein så du står dig över natten.
Till mellis borde du få med en proteinkälla.

Jag skulle satsa på ett vassleprotein efter träning, och snabba kolhydrater. Kolla på www.kolozzeum.com , det bästa stället att handla.

Kör promenader så många dagar du vill. Jag körde tidigare promenad alla dagar. Nu har jag bytt ut 3 morgonpromenader mot HIIT efter gymmet istället.

annaerix
2004-03-29, 19:55
Originally posted by kharon
Bra grund. Varför skippa äggulan? Lägg till ett mål innan läggdags med protein så du står dig över natten.
Till mellis borde du få med en proteinkälla.

Jag skulle satsa på ett vassleprotein efter träning, och snabba kolhydrater. Kolla på www.kolozzeum.com , det bästa stället att handla.

Kör promenader så många dagar du vill. Jag körde tidigare promenad alla dagar. Nu har jag bytt ut 3 morgonpromenader mot HIIT efter gymmet istället.


Hej!
Njaäe, äggula är inte riktigt min grej. Tycker den är så torr och äcklig!

Jo, jag vet att jag borde ha mer protein till mellis men det är så svårt att kunna ta med sig något till skolan, har du något bra förslag? Imorgon hade jag tänkt kycklingsallad...det funkar väl?!

Hur mycket kostar vassle i en affär då? ungefär alltså?

kharon
2004-03-29, 20:16
Originally posted by annaerix



Hej!
Njaäe, äggula är inte riktigt min grej. Tycker den är så torr och äcklig!

Jo, jag vet att jag borde ha mer protein till mellis men det är så svårt att kunna ta med sig något till skolan, har du något bra förslag? Imorgon hade jag tänkt kycklingsallad...det funkar väl?!

Hur mycket kostar vassle i en affär då? ungefär alltså?

Kycklingsallad är :thumbup:!

Fullkornsbröd med mycket skinka/ost t.ex är utmärkt mellis och lätt att ha med.

Själv brukar jag ha en bit ost, västan eller polar 5% fett som jag trycker i mig vid behov. Bra om man som jag gillar ost! :D

Kolozzeum har ett bra erbjudande; 1kg Exell Vassle för 169.

aliquis
2004-03-30, 11:56
Deff har jag ingen koll på, men:

Frukost: Kör på hela ägg, ersätt juicen med en riktig frukt istället och drick vatten/mjölk om du vill dricka något. Är det inte enklare att ta gröt+ägg än att blanda in bröd i det hela också?

Mellanmål: Kan du inte göra i ordning en macka med keso och ta med till mellanmålet istället (frukten får väl gärna vara kvar den också)? Eller håller det sig inte några timmar? Banan och rostade sojabönor e gott mellanmål =P

Middag: Varför macka med keso här? Samma sak som med frukosten antar jag, varför inte bara äta lite större middag?

Efter träning vore väl fil med kalas puffar, puffat ris, corn flakes eller något sådant lämpligare för att det ger snabbare kolhydrater.

Herr grub verkar ju tycka att en 4 dagar kondition/vecka är lagom.

Billigt protein får du väl så fort du undviker twinlab i princip. Tror nutritionoutlet tar 999 för 5kg eller 1499(kanske dyrare nu?) för 10kg, dvs 150-200kr/kg, ************* tar väl 159 för 1kg, fitnesshop 149 men då får du alltid betala frakten och kolozzeum där du är nu tar väl 169kr för 1kg eller 1400kr för 10kg förpackat i 1kg påsar. Det sista alternativet är väl vettigast. Svårt att hitta billigare och klar fördel att du slipper få en enda stor förpackning. Skall du ha det som mellanmål vore väl kasein vettigare så då är det väl protec, strength milk&whey, dahlblads milkomartjosan eller liknande du har att välja på.
Ägg är ju asbilligt protein annars också, och innehåller ju en hel del andra nyttigheter, så personligen ser jag inte varför du inte bara skulle äta vassle+snabba kolhydrater eller gainer efter träning och sedan fixa några ägg om du nu känner att du behöver mer protein vid andra tillfällen. Finns ägg där hönsen får foder med fiskolja som innehåller mer omega3 och andra nyttigheter, och för min del får du gärna välja frigående höns. Bästa för hönsen skull vore väl om du hittade en bekant eller bonde någonstans som har ett eget litet hönshus.

Själv äter jag naturell abs sojaprotein, pro 92 har dom ett som heter med 92% protein och 0% fett och kolhydrater, kostar 87kr/500g men jag får 10% rabatt vid köp av flera burkar så det landar på 78.50kr. Detta brukar dock inte finnas hos hälsokostbutikerna som istället brukar ha deras 1kg sojaprotein, detta har 66% protein (73% om man räknar i torrvikt) och går väl på en 120kr eller så.

Fast du verkar ju se till att få i dig en massa protein som det är med all keso och ägg så du kanske inte behöver något mellanmålsprotein ändå. Fast gainer vore nog vettigare än fil och bran flakes efter träning :)

aliquis
2004-03-30, 12:00
Originally posted by annaerix

Hur mycket kostar vassle i en affär då? ungefär alltså?
Beror på vad du har för affärer. Har du nutritionoutlet i närheten är dom ju inte jättedyra, annars brukar ju alla ha twinlab som sagt men då får du betala 50% påslag för märket.
Är du i en vanlig butik så leta efter eiselt eller fast, båda är väl relativt billiga, vet inte hur mycket dyrare det blir än jämfört med en webbutik men tror inte det skiljer många kronor, speciellt inte då du ju slipper betala frakten så är du ingen storförbrukare så... Om du inte hittar annat protein än twinlabs så kan du väl be dom undersöka om dom kan ta in något, men alla brukar ha sojaprotein från naturell ab och det är ju billigt så om du inte är överdrivet kräsen gällande proteinkvalite så fungerar väl kanske det?

Prankie
2004-03-30, 12:50
Kan du berätta lite nuvarande stats? Typ vikt, längd. Hur mycket du träna just nu och hur mycket du ska ner?

paranoid
2004-03-31, 22:30
Huvudsaken när man skall deffa är att man har ett energiintag som resulterar i att man hamnar på kaloriminus (optimalt: -500). Det är därför svårt att säga om ditt matschema kan klassificeras som "deff" eller ej, eftersom det varken framgår vad din BMR är eller vad ditt totala kaloriintag är.

För att man sedan skall lyckas gäller det förstås också att man har en genomtänkt kostsammansättning. I ditt fall verkar själva sammansättningen vara bra (med vissa undantag), däremot är det svårt att säga om du har en bra energifördelning mellan kolhydrater, protein och fett, eftersom det inte framgår hur mycket du äter av varje produkt. Rent generellt verkar det dock som om du kanske ligger lite lågt i ditt fettintag. Man behöver mer fett än man tror. Kroppen behöver även fett för att kunna bränna fett. Dessutom är en frukt inte ett komplett mellanmål.

Billigaste proteinpulvret jag har hittat är Exell Vassle. Det går att beställa från Kolozzeum, men finns också i vissa affärer. Om man bor i Stockholm kan man inhandla det på Budo-Fitness på Sveavägen. Kostnad: 169 kr.