handdator

Visa fullständig version : Coenzym Q10 och dess värmetålighet


Bandid0
2014-10-17, 16:23
Jag har börjat äta mer organ, däribland hjärta. Tillagningen är oftast några timmar i gryta, alternativ i ugnen på strax över 100 grader en längre period (tänk shredded beef). Jag vet att enzymer i allmänhet är känsliga för upphettning, och att de kan förstöras en bra bit innan man nått 100 grader.

Frågan är nu om någon vet hur värmetåligt Coenzym Q10 är. Jag har sökt utan framgång.

Sverker
2014-10-17, 17:13
Inte den blekaste aning. Q10 sitter säkert bra skyddad redan från början. Ska vi spekulera, kanske 30 - 50 % är kvar när hjärtat är mjukt.

Varför ens fundera på Q10 ?

R Scarpa27
2014-10-17, 18:47
Inte den blekaste aning. Q10 sitter säkert bra skyddad redan från början. Ska vi spekulera, kanske 30 - 50 % är kvar när hjärtat är mjukt.

Varför ens fundera på Q10 ?

antar att hans funderingar kanske är kring ex vis detta-
saxat:
Selen och koenzym Q10 är betydelsefulla för god hjärtfunktion. I denna placebokontrollerade och randomiserade studie fick en grupp i fem års tid 200 mikrogram organiskt selen och 200 milligram koenzym Q10 och den andra gruppen placebo. De 443 deltagarna var män och kvinnor mellan 70 och 88 år som bedömdes med klinisk undersökning, EKG och biomarkören NT-proBNP. Resultatet blev att gruppen som fick selen och koenzym Q10 hade signifikant mindre dödlighet i hjärt-kärlsjukdom, lägre NT-proBNP och bättre EKG. Slutsatsen är att långvarigt tillägg med selen och koenzym Q10 minskde hjärt-kärldödlighet och de positiva effekterna stöds också av NT-proBNP och EKG.

hela studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22626835

Sverker
2014-10-17, 19:17
Du ska nog skriva coenzym med "C".

Låter lite mycket med 200 mikrogram selen. Dagsbehover ligger kring 100 - 150 mikrogram, gärna som selenometionin.

Q10 kom redan på 1980-talet. Jag minns att det inte blev det tillskott för konditinsidrottare som det var tänkt. Möjligt att Q10 är intressant men jag skulle inte själv använda det. Q10 sitter i andningskedjan och jag tror att vi själva klarar av att tillverka det som behövs.

R Scarpa27
2014-10-17, 19:30
Du ska nog skriva coenzym med "C".

Låter lite mycket med 200 mikrogram selen. Dagsbehover ligger kring 100 - 150 mikrogram, gärna som selenometionin.

Q10 kom redan på 1980-talet. Jag minns att det inte blev det tillskott för konditinsidrottare som det var tänkt. Möjligt att Q10 är intressant men jag skulle inte själv använda det. Q10 sitter i andningskedjan och jag tror att vi själva klarar av att tillverka det som behövs.

?
huh

Bossebäver
2014-10-17, 20:50
?
huh

koenzym låter som enzym från en ko.

R Scarpa27
2014-10-17, 21:03
koenzym låter som enzym från en ko.

stavas det inte så på svenska då...

Nutrid
2014-10-17, 22:34
Det är så kul Sverker att du fortsätter att skriva saker som har noll med huvudfrågorna att göra.

Varför börjar du prata om att Q10 sitter i andningskedjan och att det "kom" på 1980 talet när det är _fullkomligt_ irrelevant i sammanhanget? R_scarpa backade ju upp det med studier och du kommer direkt med någon slags analysering som inte tillför något.

Fick du inte nog uppmärksamhet i skolan eller vad handlar det om egentligen? Ser det verkligen i varenda tråd du postar i. Den här kemiska analyseringen som egentligen i slutsatsen inte har något med det någon undrar att göra.

Sverker
2014-10-18, 06:13
Det kan jag ta. Spekulerar jag så spekulerar jag. Jag tycker att det är tillåtet och jag skriver också in i textmassan att det är spekulation.

Jag ville bara locka fram vad Q10 ska användas till. Jag har inte den blekaste aning hur mycket Q10 som finns i hjärta. Rimligen borde också Q10 sitta i mitokondrien i hjärtmuskeln. Att hålla flyt i andningskedjan måste vara en prioriterad uppgift hos hjärtmuskelcellen.

Så länge Q10 sitter kvar på sin plats är den säkert ( spekulation ! ) skyddad av andra cytokromer och antioxidativa ämnen.
Nöjd ?


Ja, jag skrev cytokrom med "k". Språkreglerna kräver att koenzym ska stavas med "k" men det ser konstigt ut. Lite bovint över det hela.
Färg dvs krom stavas vanligtvis på svenska med "k"

Nutrid
2014-10-18, 09:27
I am speechless.

Bandid0
2014-10-18, 10:53
Varför ens fundera på Q10 ?

Dels för att det visat sig bra för hjärtat, men också för att jag tror att det säkerligen har en rad andra positiva effekter som vi inte känner till. Jag tror att organ i allmänhet innehåller många nyttigheter som säkert kan gynna både hälsa och träning. Äter just nu enligt Vince Girondas förslag. Även om det inte skulle visa sig vara något märkvärdigt med organ, så är det fortfarande hiskeligt billigt toppenprotein.

Edit: Första gången jag läste om enzymet så stod det "koenzym" och då trodde jag det var fråga om något i stil med löpe. Tog ett tag innan jag förstod att så ej var fallet. :)

Sverker
2014-10-18, 12:08
I am speechless.

Kul.

Till sak.
Det var bara att läsa på Wikipedia om Q10. Den engelska sidan länkar faktiskt till en studie om dansk kost:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9129255

Den som kommer åt sammanställningen kan berätta för oss vilken referens som finns där till förlusterna av 10 - 30 % Q10 vid stekning undersöks. Uppenbart sitter Q10 väl skyddat.

Bandid0
2014-10-19, 16:14
Den som kommer åt sammanställningen kan berätta för oss vilken referens som finns där till förlusterna av 10 - 30 % Q10 vid stekning undersöks. Uppenbart sitter Q10 väl skyddat.

Då var frågan tillräckligt besvarad för min del.

exevision
2014-10-19, 16:46
Det är så kul Sverker att du fortsätter att skriva saker som har noll med huvudfrågorna att göra.

Varför börjar du prata om att Q10 sitter i andningskedjan och att det "kom" på 1980 talet när det är _fullkomligt_ irrelevant i sammanhanget? R_scarpa backade ju upp det med studier och du kommer direkt med någon slags analysering som inte tillför något.

Fick du inte nog uppmärksamhet i skolan eller vad handlar det om egentligen? Ser det verkligen i varenda tråd du postar i. Den här kemiska analyseringen som egentligen i slutsatsen inte har något med det någon undrar att göra.

Jag gillar det Sverker gör! Ofta väldigt intressanta fakta och spekulationer.

Nutrid
2014-10-20, 00:19
Jag gillar det Sverker gör! Ofta väldigt intressanta fakta och spekulationer.

Ja alla är vi olika

Bossebäver
2014-10-20, 00:30
Jag gillar det Sverker gör! Ofta väldigt intressanta fakta och spekulationer.

Jag håller med. Kroppsbyggande livsmedelkemister är vad jag vet relativt sällsynta varelser och här på kolozzeum finns det tom en spekulerande sådan. Sverker är likt grub och ett gäng andra det som skiljer det här forumet från andra.