handdator

Visa fullständig version : Tips till er med sömnproblem


Fuark
2014-10-16, 16:29
Har själv haft svårigheter att sova till och från. Det går i skov. Hittade nyligen något som hjälpte mig, på riktigt.

Det är egentligen väldigt enkelt och knappt ett tips men det handlar om att det är skillnad på att vara trött och att vara sömnig.

Du kan vara trött och helt utmattad utan att vara sömnig samt sömnig men utan att vara trött.
Att vara trött innebär egentligen inte mer än att du har lite ork, svårt att fokusera och att du känner dig allmänt nere.
Att vara sömnig innebär att du gäspar, nickar till och har svårt att hålla ögonen öppna.

Det låter självklart och ger lite "herregud, Fuark är riktigt trög, vi borde skjuta honom"-vibbar. Men det har hjälpt mig något enormt när man ligger vaken klockan 3 på natten, helt utmattad och inte fattar varför man inte kan sova.
Numera varje gång jag är helt slut så lägger jag mig inte förrän jag upplever något uppenbart sömnighetstecken då jag ändå inte kan forcera det, oavsett hur extremt trött jag är.

Varsågoda

Pherall
2014-10-16, 16:34
Har själv haft rejäla sömnsvårigheter och det som har hjälpt mig mest är att ligga på spikmatta i 10-15 min före läggdags. Blir helt sjukt avslappnad och sömnig av det. Rekommenderas varmt! =)

Olegh
2014-10-16, 16:36
Men hur hjälper det? Blir du sömnigare vid lämplig tid på kvällen mha den här approachen?

Fuark
2014-10-16, 16:44
Men hur hjälper det? Blir du sömnigare vid lämplig tid på kvällen mha den här approachen?

Blir avslappnad om jag vet att jag är trött men inte sömnig. Slipper att ligga och rulla runt i sängen för jag vet for a fact att det inte kommer fungera.

Använder också vanliga tecken för sömnighet som signaler att jag ska lägga mig och sova. Det är mer en guide än ett tips men det har hjälpt mycket.

s7b
2014-10-16, 16:45
Hur många timmar sover du ungefär nu då? Känner du dig trött på dagarna osv?

Fuark
2014-10-16, 16:49
Hur många timmar sover du ungefär nu då? Känner du dig trött på dagarna osv?

Har inga problem för stunden, men senast förrförra veckan så sov jag cirka 3 timmar av 72. Perioder av stress/tankegångar kan enkelt rubba min sömn

Nu är jag pigg om dagarna och sover ungefär 7-9h.

Hackenschmidt
2014-10-16, 16:51
Men hur hjälper det? Blir du sömnigare vid lämplig tid på kvällen mha den här approachen?

Jag håller med om att det är en viktig sak att förstå och lära sig skilja mellan.
Minns jag rätt är det en av de saker som lärs ut när personer söker för sömnstörningar. Något förenklat kan man säga att anledningen varför det är viktigt är: trötthet beror i många fall på inaktivitet eller andra faktorer, medan sömnighet är en signal att kroppen vill/behöver sova. Många med sömnproblem kan uppleva trötthet (men inte sömnighet) under dagen och:

1) tillskriver detta till att de sovit för lite. Vilket i sin tur ofta hänger ihop med felaktiga antagande om hur mycket sömn man behöver. Ofta tror personer att man måste ha 8-9h sömn, har man inte sovit så länge kanske man tillskriver all trötthet under dagen till sömnbrist. Men trötthet upplevs i princip alltid några gånger under dagen, hur många eller få timmar man än sovit.
2) kompenserar med tupplurer vilket oftast bara förvärrar problemet.

Den mest effektiva behandlingen mot sömnstörningar som jag känner till innebär faktiskt sömnrestriktion, alltså att patienten tvingas sova mindre, bara får vara i sängen mellan vissa klockslag o.s.v.
Antagandet att alla behöver 8h är också felaktigt, det finns en enorm individuell variation plus variation över individens livstid. Äldre behöver ofta sova färre timmar, medan tonåringar behöver fler timmar

Tricklew
2014-10-16, 17:01
Har haft enorma sömnproblem hela mitt liv, låg i sängen i timmar varenda kväll utan att slumra in.

Nuförtiden kollar jag på en instruktionsfylld schackvideo av någon ryss på knacklig engelska och somnar in som en liten bebis, det enda frustrerande är att jag ibland somnar före videon är slut!

Kaalle
2014-10-16, 18:23
Melatonin rekommenderas.

Brimon
2014-10-16, 18:51
Jag har alltid haft lite men inga stora problem med att somna på kvällen men när jag börjat sova 2 timamr under dagen så somnar jag lättare på kvällen, borde de inte vara tvärtom? förut spv ja 23-07 nu sover jag 23-07 och 13-15 i snitt. Mår mycket bättre nu. Om någon kan förklara varför så vore de fint :)

jenni
2014-10-16, 19:07
Vet inte om jag är ensam om detta, men jag sover mycket bättre när jag inte sover ensam

TheOne1994
2014-10-16, 19:37
magnesium :)

R Scarpa27
2014-10-16, 19:40
Vet inte om jag är ensam om detta, men jag sover mycket bättre när jag inte sover ensam

tror mer på vanesak där.

4623
2014-10-16, 19:41
Hade riktigt grova sömnproblem mellan 17 och 25 år. Det som hjälpte mig var att få struktur på min vardag. Har fortfarande lite problem, men inte alls i samma utsträckning.

Gpajpen
2014-10-16, 20:02
Nu kan ju tyvärr inte alla sitta och vänta på att bli sömnig, måste man sova så måste man oavsett hur "pigg" man känner sig. Kallas arbetsliv.

Fuark
2014-10-16, 20:13
Nu kan ju tyvärr inte alla sitta och vänta på att bli sömnig, måste man sova så måste man oavsett hur "pigg" man känner sig. Kallas arbetsliv.

Det stämmer nog för majoriteten. Problemet är att försöka stressa sig till sömns aldrig kommer att fungera, då är det fortfarande bättre att göra det man känner för och vänta på att bli sömnig.
Har varit i exakt den positionen 1824 gånger och oftast slutar det med en sömnlös natt alternativt att man somnar runt 6 och vaknar 2-3 timmar senare fyllt av kraftigt obehag.
Det är precis av denna anledning jag älskar konceptet att trötthet och sömnighet är två skilda saker och det är viktigt att urskilja dom.

Du får det att låta som att vi är lata och inte orkar sova, som om vi inte vill.

R Scarpa27
2014-10-16, 20:29
stort mål innan sängdags sen sover jag =)

Brimon
2014-10-16, 21:46
Vet inte om jag är ensam om detta, men jag sover mycket bättre när jag inte sover ensam

Tror de har med trygghet att göra men inte säker. Man sover alltid bättre när man känner sig helt trygg och mindre stressad, båda dessa saker hjälper sällskap med. :)

exor
2014-10-17, 06:45
Haft stora sömnsvårigheter i cirka 15 år.

Det som hjälpte mig var att inte ha TV eller Laptop i sovrummet. Jag tog helt enkelt bort batteriet till laptopen och har strömkabeln ansluten under soffan så är ett projekt om man skulle få för sig att ta med den in i sovrummet. Mobiltelefonen har jag flyttat 2 meter från sängen när den laddar. Dessa 3 saker har gjort underverk för mig och jag somnar inom 5 minuter från att jag lägger mig.

Förr kunde jag sova 0-3 timmar per natt under flera års tid.

Rahf
2014-10-17, 07:38
Hade riktigt grova sömnproblem mellan 17 och 25 år. Det som hjälpte mig var att få struktur på min vardag. Har fortfarande lite problem, men inte alls i samma utsträckning.

Det här hjälper enormt. Struktur och sysselsättning är ovärderliga. Sen behöver man inte köra så hårt på koffein heller, fast det verkar vara mer individbaserat.

agazza
2014-10-17, 08:02
Jag har slutat glo på tv och sitta och slösurfa hemma utan jag donar och grejjar med saker jag måste göra. Sedan är jag trött när jag lägger mig.

Tror många sitter av sitt liv för mycket och då infinner sig en jobbig rastlöshet. Man mår nog även psykiskt dåligt av detta och det gör att man har svårt att sova även ifall man kanske inte är medveten om att man mår dåligt.

Prova att måla om lägenheten t.ex och se ifall ni har svårt att somna.

Eller bygg någonting.

spoon
2014-10-17, 08:45
Hade ganska stora problem med sömnen för cirka fem år sedan. Struktur och disciplin var det som ordnade upp det för mig. Jag jobbar skift men trots detta så har jag jobbat in en dygnsrytm som är att vakna relativt tidigt. Jag är väldigt trött då jag jobbar natt men det får det vara värt då jag är pigg dom andra veckorna. Jag vaknar av klocka i princip varje dag. Brukar försöka sova 7-9 timmar beroende på hur mycket tid jag har till förfogande.

Idag jobbar jag till exempel mellan 13-21 och imorgon jobbar jag mellan 07-19. Då går jag upp vid 07 idag för att jag vet att jag måste kunna somna tidigt ikväll. Sen hjälper det mycket om man klarar av att lugna ner sig innan man går och lägger sig. Stäng av tv, dator och liknande en timme innan läggdags och varva ner.

Klein
2014-10-17, 08:47
Upp med tuppen och ha en aktiv dag med mycket dagsljus så är problemet löst så snart skymningen faller.

Johannas
2014-10-17, 09:06
Grönt te och spikmatta, då sover jag som en stock =)

Gpajpen
2014-10-17, 09:48
Det stämmer nog för majoriteten. Problemet är att försöka stressa sig till sömns aldrig kommer att fungera, då är det fortfarande bättre att göra det man känner för och vänta på att bli sömnig.
Har varit i exakt den positionen 1824 gånger och oftast slutar det med en sömnlös natt alternativt att man somnar runt 6 och vaknar 2-3 timmar senare fyllt av kraftigt obehag.
Det är precis av denna anledning jag älskar konceptet att trötthet och sömnighet är två skilda saker och det är viktigt att urskilja dom.

Du får det att låta som att vi är lata och inte orkar sova, som om vi inte vill.

Somna 6, då har man redan börjat jobba för 30min sen. Ne lat och lat, jag var som du innan tyckte det var hemskt, klart man vill sitta och spela vid datorn istället för att lägga sig i sängen 2 timmar innan man senast måste ha somnat. Men tyvärr håller det inte.

mangemani
2014-10-17, 10:14
att öva på avslappning är väldigt effektivt, att veta hur man ska göra för att bli helt avslappnad, både fysiskt och psykiskt.
sen att låta varje andetag in ta typ 3 sekunder och 3 sekunder då man andas ut är ett bra sätt att göra en avkopplad.

Latissimus Dorsi
2014-10-17, 10:22
Haft stora sömnsvårigheter i cirka 15 år.

Det som hjälpte mig var att inte ha TV eller Laptop i sovrummet. Jag tog helt enkelt bort batteriet till laptopen och har strömkabeln ansluten under soffan så är ett projekt om man skulle få för sig att ta med den in i sovrummet. Mobiltelefonen har jag flyttat 2 meter från sängen när den laddar. Dessa 3 saker har gjort underverk för mig och jag somnar inom 5 minuter från att jag lägger mig.

Förr kunde jag sova 0-3 timmar per natt under flera års tid.

Det här

XXXL
2014-10-17, 10:29
Upp med tuppen och ha en aktiv dag med mycket dagsljus så är problemet löst så snart skymningen faller.

Man blir trött lagom till man slutar vid fyra men är man trött när man borde sova vid tio på kvällen? Nä

Borde det inte finnas tabletter man kan tjonga i sig?

smeander
2014-10-17, 10:38
Har själv haft rejäla sömnsvårigheter och det som har hjälpt mig mest är att ligga på spikmatta i 10-15 min före läggdags. Blir helt sjukt avslappnad och sömnig av det. Rekommenderas varmt! =)

+1

Spikmatta och 1avsnitt vänner är mitt recept på en god natts sömn. Ibland somnar man dock på spikmattan och sover i ett par timmar, det blir stelt....

jenni
2014-10-17, 15:18
Tror de har med trygghet att göra men inte säker. Man sover alltid bättre när man känner sig helt trygg och mindre stressad, båda dessa saker hjälper sällskap med. :)

Jo, du kan mycket väl ha rätt, sen brukar någon annans hjärtslag och andnig vara lugnade och "vagga" en till sömns ;)