handdator

Visa fullständig version : Antal reps under bulk/deff


Gonsa
2014-10-15, 15:29
Har hört att man ska träna 3-4 x 10-12 när man bygger muskler...alltså när jag kör bulk.

Och under deff så ska man köra lite tyngre och 3-4 x 4-5.

Stämmer detta och varför? Stämmer det inte, varför inte då?

h051n
2014-10-15, 15:49
Typ.

Man kör tyngre vikter under deff då man ligger i underskott och då är det svårt att bygga muskler och att ha samma energi.
Man satsar helt enkelt på att behålla det mesta av musklerna samtidigt som man blir starkare.

oscarovegren
2014-10-15, 16:29
Typ.

Man kör tyngre vikter under deff då man ligger i underskott och då är det svårt att bygga muskler och att ha samma energi.
Man satsar helt enkelt på att behålla det mesta av musklerna samtidigt som man blir starkare.

Min erfarenhet är snarare att man kör samma. Kör man på ca minus 0,5 kg i veckan som jag tror är rätt vanligt så kan man göra precis som vanligt men utan kravet att öka i övningarna.

Gonsa
2014-10-15, 18:00
Ok, så under deff kan man göra lite som man vill? Handlar ändå om att behålla musklerna...

Men under bulk så e det inte få reps utan 10-12 reps per set?

Pretorian
2014-10-15, 18:15
Jag tror du kan lyckas bra med båda sätten. Själv kör jag nästan bara högreps. Just nu deffar jag.

oscarovegren
2014-10-15, 18:28
Ok, så under deff kan man göra lite som man vill? Handlar ändå om att behålla musklerna...

Men under bulk så e det inte få reps utan 10-12 reps per set?

Beror ju helt på om du är ute efter maximal muskeltillväxt eller styrka. Du kan köra 10-12 rep om du är ute efter muskeltillväxt både under deff och bulk.

Gonsa
2014-10-15, 18:43
Jag är ute efter muskeltillväxt...bryr mig inte märkvärdigt om att bli starkare. Men vill ju inte bli svagare eller tappa muskler under deffen.

Så med de sagt: Jag ska köra 10-12 reps när jag bulkar? Under deffen e det mer än smaksak?

jflycore
2014-10-15, 18:46
Körde samma upplägg på bulk som deff, allltså högreps.
La på mig muskler under deff vid den typen av träning enligt mätningar.

oscarovegren
2014-10-15, 19:06
Jag är ute efter muskeltillväxt...bryr mig inte märkvärdigt om att bli starkare. Men vill ju inte bli svagare eller tappa muskler under deffen.

Så med de sagt: Jag ska köra 10-12 reps när jag bulkar? Under deffen e det mer än smaksak?

Kör likadant oavsett deff eller bulk

Gonsa
2014-10-15, 19:07
Kör likadant oavsett deff eller bulk

Och samma är 10-12 reps inte 4-5 reps?

BobaFett
2014-10-15, 19:20
Jag brukar köra samma som under bulk d.v.s. 1-20 reps.

Det enda jag gör är att jag minskar volymen något. Kör något färre set. T.ex. om jag kör 3 set per övning så kanske jag minskar till 2. Eller tar bort en övning. Eller tar bort ett pass.

Din fråga är väldigt vanlig men är egentligen det dummaste man kan fråga.

Hur "mycket" man "ska" göra något. Det är inte svart eller vitt. Kör båda.

Gonsa
2014-10-15, 19:24
Jag brukar köra samma som under bulk d.v.s. 1-20 reps.

Det enda jag gör är att jag minskar volymen något. Kör något färre set. T.ex. om jag kör 3 set per övning så kanske jag minskar till 2. Eller tar bort en övning. Eller tar bort ett pass.

Din fråga är väldigt vanlig men är egentligen det dummaste man kan fråga.

Hur "mycket" man "ska" göra något. Det är inte svart eller vitt. Kör båda.

Fast man bygger väl mer muskelmassa om man kör 10-12 reps och 3 set per övning än om man kör 4-5 reps och 3 set per övning?

Sheogorath
2014-10-15, 19:34
Den enda förändringen jag gör är att jag plockar bort löpning under deff, om jag hållit ihop tillräckligt bra under bulk för att kunna ha med löpträning på schemat. Det sliter helt enkelt för jävla hårt och pajjar nödvändig återhämtning för mig. Det är bara i perioder min kropp fixar löpning ens under bulk.