handdator

Visa fullständig version : Vadvärk/träningsvärk efter löpning.


CharlieCharles
2014-10-15, 11:58
Hej,

Vet inte riktigt om detta är rätt forum, oavsett så satte jag igång med ordentlig löpning för ca 3 veckor sedan. Springer 30-40min varje arbetsdag på lunchen i 1min intervaller (går i rask takt i 1min, springer i 1min i totalt 30-40min).

Problemet nu är att jag får sån värk i vaderna att jag med nöd och näppe klarar av dessa 30-40min. Konditionen känns det inget fel på, där känns det som jag lätt kan köra 60min innan den sätter stopp. Därav är det väldigt irriterande att behöva avbryta pga vaderna.

Jag antar att vaderna är ovana vid löpning och det är mestadels träningsvärk, vad jag undrar är dock hur lång tid kan eventuellt ta innan dem har vant sig och det blir överkomligt? Pratar vi veckor eller månader? Hur stor betydelse har skor? Springer i ett par gamla gympaskor men skulle väl inte säga att det är ett par renrasiga löpskor.

Mvh,
CC

sungun
2014-10-15, 13:47
Du måste kanske vila vaderna några dar så dom får en chans att återhämta sig. Investera i riktiga skor å se till att vaderna är välstretchade å smidiga innan du börjar springa igen.