handdator

Visa fullständig version : Apple och Facebook erbjuder gratis nedfrysning av ägg


AronP
2014-10-15, 10:40
http://www.nbcnews.com/news/us-news/perk-facebook-apple-now-pay-women-freeze-eggs-n225011

Så personer som jobbar för nämnda företag skall alltså få frysa ned sina ägg gratis för att kunna göra karriär när dom är unga.

Är detta en bra grej eller?

Diomedea exulans
2014-10-15, 10:48
Ja, det låter väl bra?

Ignatius72
2014-10-15, 10:48
http://www.nbcnews.com/news/us-news/perk-facebook-apple-now-pay-women-freeze-eggs-n225011

Så personer som jobbar för nämnda företag skall alltså få frysa ned sina ägg gratis för att kunna göra karriär när dom är unga.

Är detta en bra grej eller?

Det är bra om individerna som anammar det tycker så.

Nordenator
2014-10-15, 10:56
Ptja.. Det skadar väl inte att de som vill ha barn på senare år faktiskt ges möjligheten? Är det väldigt viktigt för en att ungen man uppfostrar kommer från en själv är det onekligen en vettig försäkring då man riskerar att bli infertil med ålder.

Jag ser väl personligen adoption som ett rätt bra alternativ till det, men whatever floats people's boats.

AronP
2014-10-15, 11:10
Argument emot hade kunnat vara att det skapar en osäker miljö för kvinnorna där dom känner att dom "måste" frysa sina ägg.

hampfuz
2014-10-15, 11:31
Tja, problemet är väl att en lyckad födsel från frusna egg bara sker i ungefär 50-60% av fallen, så det känns ju lite som man ger kvinnor ett falskt löfte om att de säkert kommer kunna få barn senare.

Diomedea exulans
2014-10-15, 11:33
Tja, problemet är väl att en lyckad födsel från frusna egg bara sker i ungefär 50-60% av fallen, så det känns ju lite som man ger kvinnor ett falskt löfte om att de säkert kommer kunna få barn senare.

Får de bara frysa ett ägg var? (Jag pallar inte kolla alla videorna.)

hampfuz
2014-10-15, 11:35
Får de bara frysa ett ägg var? (Jag pallar inte kolla alla videorna.)

Det vet jag inte (orkar jag inte heller), men 50-60% är procent av kvinnor med nedfrusna ägg som får barn - inte per ägg.

z_bumbi
2014-10-15, 12:39
Tja, problemet är väl att en lyckad födsel från frusna egg bara sker i ungefär 50-60% av fallen, så det känns ju lite som man ger kvinnor ett falskt löfte om att de säkert kommer kunna få barn senare.

Samt att äldre mödrar ökar riskerna för andra problem.

Jag skulle bli mer imponerad om företagen skapade en miljö där barn inte är ett hinder för karriären.

Ignatius72
2014-10-15, 12:40
Samt att äldre mödrar ökar riskerna för andra problem.

Jag skulle bli mer imponerad om företagen skapade en miljö där barn inte är ett hinder för karriären.

Det ena utesluter ju inte det andra.

Patriarch K
2014-10-15, 12:44
Någonting har gått snett hos dessa människor. Karriär framför familj och kärlek?! Karriär ska bara vara ett plus i kanten vid sidan av det "riktiga" livet imo. Men det kanske bara är jag som är traditionell och ogillar hela karriärandet överlag. Det handlar ju oftast bara om att klättra i stegen och tjäna mer pengar. Man lever bara en gång och pengar ska inte behöva ta en så stor del av livet att man är beredd att ta till sådana metoder.

Loke
2014-10-15, 12:48
Samt att äldre mödrar ökar riskerna för andra problem.

Jag skulle bli mer imponerad om företagen skapade en miljö där barn inte är ett hinder för karriären.

Jag tycker nog det mest imponerande vore ett samhälle där vissa inte kände krav på sig att vara "lyckad" på alla sätt, dvs nödvädnigtvis ha karriär, barn och vara vältränad. Det känns som ett större problem än att man ofta måste välja bort vissa saker för att kunna få andra.

Sniggel
2014-10-15, 13:32
Argument emot hade kunnat vara att det skapar en osäker miljö för kvinnorna där dom känner att dom "måste" frysa sina ägg.

Det har alltid funnits uppoffringar man kan göra för att kunna satsa mer på karriären. Det är helt och hållet valfritt för en individ hur mycket denne vill satsa på karriären. Att frysa ner sina ägg är en ny möjlighet av många andra.
Tråkigt om man är pessimistisk och ser "mer valfrihet" som "mer tvång".
Kanske bättre att vi låter kvinnor stanna hemma så de slipper all denna jobbiga valfrihet och press som det innebär att kunna arbeta och ha privilegiet att kunna göra uppoffringar för att tjäna mer pengar.
Märk väl sarkasmen i föregående mening.

Tja, problemet är väl att en lyckad födsel från frusna egg bara sker i ungefär 50-60% av fallen, så det känns ju lite som man ger kvinnor ett falskt löfte om att de säkert kommer kunna få barn senare.

Informationen går väl att hitta och ta ställning till? Känns som att ett sådant beslut är ett livsavgörande beslut och inte något man tar utan att göra ordentlig research.

Jag skulle bli mer imponerad om företagen skapade en miljö där barn inte är ett hinder för karriären.

Varför ska man inte få belönas för att man väljer att avstå från barn för att kunna nå längre i karriären?

Någonting har gått snett hos dessa människor. Karriär framför familj och kärlek?! Karriär ska bara vara ett plus i kanten vid sidan av det "riktiga" livet imo. Men det kanske bara är jag som är traditionell och ogillar hela karriärandet överlag. Det handlar ju oftast bara om att klättra i stegen och tjäna mer pengar. Man lever bara en gång och pengar ska inte behöva ta en så stor del av livet att man är beredd att ta till sådana metoder.

Som sagt är det "in your opinion". Varje individ måste väl ändå få lov att välja vad hen vill göra med sitt liv? (och man behöver inte skaffa barn för att ta del av kärlek)

Mago
2014-10-15, 13:41
Varför ska man inte få belönas för att man väljer att avstå från barn för att kunna nå längre i karriären?

För att det riskerar att skapa ett klimat där människor mer och mer förutsätts att offra saker i sina liv för att företag ska kunna tjäna mer pengar på dem.

Sniggel
2014-10-15, 13:57
För att det riskerar att skapa ett klimat där människor mer och mer förutsätts att offra saker i sina liv för att företag ska kunna tjäna mer pengar på dem.

Ok. Ett omyndigförklarande av vuxna individer med andra ord.

AronP
2014-10-15, 13:59
Det har alltid funnits uppoffringar man kan göra för att kunna satsa mer på karriären. Det är helt och hållet valfritt för en individ hur mycket denne vill satsa på karriären. Att frysa ner sina ägg är en ny möjlighet av många andra.
Tråkigt om man är pessimistisk och ser "mer valfrihet" som "mer tvång".
Kanske bättre att vi låter kvinnor stanna hemma så de slipper all denna jobbiga valfrihet och press som det innebär att kunna arbeta och ha privilegiet att kunna göra uppoffringar för att tjäna mer pengar.
Märk väl sarkasmen i föregående mening.

Min egen ståndpunkt är inte samma som dom som använder dom argumenten :)


Varför ska man inte få belönas för att man väljer att avstå från barn för att kunna nå längre i karriären?


Idiocracy (http://www.imdb.com/title/tt0387808/) :)

filmjölk
2014-10-15, 14:05
Just den här grejen är väl bra på så sätt att företaget erbjuder anställda något utöver lön och nån försäkring, helt jäkla gratis.

Fast rent krasst är det ändå ganska uselt. Många av de kvinnor som känner sig tvungna att välja karriär framför barn skulle bli bra mödrar och få produktiva barn, så det är ganska kortsiktigt tänkt av samhället att försvåra för högpresterande kvinnor att skaffa barn.

Mago
2014-10-15, 14:10
Ok. Ett omyndigförklarande av vuxna individer med andra ord.

Det kan man väl kalla det om man vill, men jag tänker nästan anta att vi båda befinner oss på lite olika ställen på en glidande skala av "omyndigförklarande". Skulle det vara ok för företag att erbjuda ekonomiskt incitament för sterilisering? Bara anställa människor som går mer på livstidsanställning? Att köpa organ från levande människor? Att betala människor för att ingå i medicinsk forskning som troligen leder till döden?

Loke
2014-10-15, 14:16
Fast rent krasst är det ändå ganska uselt. Många av de kvinnor som känner sig tvungna att välja karriär framför barn skulle bli bra mödrar och få produktiva barn, så det är ganska kortsiktigt tänkt av samhället att försvåra för högpresterande kvinnor att skaffa barn.

Du vet, kvinnor finns främst för sin egen skull, inte för att fylla samhället med bra barn. Om en kvinna föredrar att göra karriär framför att skaffa barn så är det såklart något positivt, ur hennes perspektiv, om samhället inte ställer krav på henne att sbåde göra karriär och skaffa barn.

Loke
2014-10-15, 14:19
Det kan man väl kalla det om man vill, men jag tänker nästan anta att vi båda befinner oss på lite olika ställen på en glidande skala av "omyndigförklarande". Skulle det vara ok för företag att erbjuda ekonomiskt incitament för sterilisering? Bara anställa människor som går mer på livstidsanställning? Att köpa organ från levande människor? Att betala människor för att ingå i medicinsk forskning som troligen leder till döden?

Sterilisering är ju en helt annan grej. Medan nedfrysning av ägg skapar möjligheten att fokusera på karriären utan att behöva känna press att man missar något när man inte skaffar barn så är ju sterilisering det rakt motsatta. Fattar inte hur man kan tänka som du och andra gör här. Det är ju nästan så man börjar tro på ett manligt organiserat motstånd mot kvinnors frihet.

filmjölk
2014-10-15, 14:20
Du vet, kvinnor finns främst för sin egen skull, inte för att fylla samhället med bra barn. Om en kvinna föredrar att göra karriär framför att skaffa barn så är det såklart något positivt, ur hennes perspektiv, om samhället inte ställer krav på henne att sbåde göra karriär och skaffa barn.

Om en kvinna föredrar att göra karriär framför att skaffa barn är det såklart något negativt, ur ett större perspektiv.

J.V
2014-10-15, 14:44
Om en kvinna föredrar att göra karriär framför att skaffa barn är det såklart något negativt, ur ett större perspektiv.Pfft, jorden är nog överbefolkad som det är. Fler borde satsa på karriären.

Mago
2014-10-15, 14:44
Sterilisering är ju en helt annan grej. Medan nedfrysning av ägg skapar möjligheten att fokusera på karriären utan att behöva känna press att man missar något när man inte skaffar barn så är ju sterilisering det rakt motsatta. Fattar inte hur man kan tänka som du och andra gör här. Det är ju nästan så man börjar tro på ett manligt organiserat motstånd mot kvinnors frihet.

På Sniggels argumentation så lät det inte som att t.ex. sterilisering mot ekonomiskt kompensation skulle vara uteslutet.
"Varför ska man inte få belönas för att man väljer att avstå från barn för att kunna nå längre i karriären?"
"Varje individ måste väl ändå få lov att välja vad hen vill göra med sitt liv?"
Om det är så får han såklart svara på själv, varför jag ställde frågan till honom.

Jag säger inte att det ska vara förbjudet att erbjuda gratis nedfrysning av ägg, men jag tycker inte att det är en helt okomplicerad fråga. Du pratar om erbjudandet minskar känslan av press. Det kan ju även skapa en press.

Sniggel
2014-10-15, 14:57
Just den här grejen är väl bra på så sätt att företaget erbjuder anställda något utöver lön och nån försäkring, helt jäkla gratis.

Fast rent krasst är det ändå ganska uselt. Många av de kvinnor som känner sig tvungna att välja karriär framför barn skulle bli bra mödrar och få produktiva barn, så det är ganska kortsiktigt tänkt av samhället att försvåra för högpresterande kvinnor att skaffa barn.

Det fetstilta: Hur vet du det? Kanske är det många mödrar som väljer familj först och främst och som dissar karriär som skulle bli bra mödrar och få produktiva barn? Och färre hos de som "känner sig tvungna att lyckas i alla aspekter av livet".
Jag tycker det är insiktsfullt att se att man inte alltid kan äta kakan och ha den kvar. Insiktsfulla kvinnor kanske kan antas bli bättre mödrar om de fokuserar mer på det än på annat?
Ska vi skapa incitament för kvinnor att skaffa barn i god tid och "ta det lugnt med karriären" för att vi på något vänster tycker att de inte är mogna nog att ta sådana beslut själv?

Sen tycker jag inte jag ser att samhället missgynnas av att man tillåter högpresterande kvinnor fler val. Du uttrycker det som "försvårar" vilket jag tycker är en kraftig förvrängning. Med fler val ökar man konkurrensen bland högpresterande kvinnor. Vilket både kan fungera som en morot men självklart också en press. Konkurrens innebär självklart press. Välkommen till verkligheten. Moroten för högpresterande kvinnor som ser detta som en möjlighet kommer dock att kunna ge dem en fördel. Dvs att de skjuter upp sitt barnafödande, utvecklar sin kompetens och sin karriär längre än sina andra kvinnliga kolleger som inte tar del av denna möjlighet. Vilket både låter rättvist och kan gynna företaget och samhället. Låt karriärmänniskor göra karriär och låt familjeorienterade människor ha valet inte satsa på sin karriär till förmån för att spendera mer tid med familjen.

Det kan man väl kalla det om man vill, men jag tänker nästan anta att vi båda befinner oss på lite olika ställen på en glidande skala av "omyndigförklarande". Skulle det vara ok för företag att erbjuda ekonomiskt incitament för sterilisering? Bara anställa människor som går mer på livstidsanställning? Att köpa organ från levande människor? Att betala människor för att ingå i medicinsk forskning som troligen leder till döden?

Svåra frågor du stället :D
Rent spontant så ser jag inget fel på steriliseringsincitament. Jag hade varit intresserad även om jag nu inte tror företag bryr sig så mycket om mannen steriliserar sig eller inte. Men det hade ju varit ett sätt att visa för företaget att jag inte tänker vara pappaledig i framtiden. Även om det låter väldigt bisarrt att ett företag skulle göra det i dagens samhällsklimat. Ser det dock inte som en omöjlighet längre fram och heller inget tydligt fel med det. Men jag ser ju också att du kör en sorts slippery slope där, givet att folk är desperata nog, folk känner sig tvungna att göra uppoffringar de helst inte vill göra, enbart för att få en inkomst för att klara av att leva.
Det måste finnas nån gränsdragning för vad som är ok att göra. Den gränsen kanske varierar beroende på hur gott ställt vi har det i samhället.

Mitt tidigare svar är under premissen att vi pratar om lyxval. Dvs att om man vill starta en familj tidigt och kan klara detta ekonomiskt utan att satsa på karriären, varför ska då inte kvinnor/par som vill satsa på karriären få lov att ta del av dessa erbjudanden om det gynnar både kvinnan/paret och företaget ifråga?

Om det vore andra förutsättningar. Dvs att tiderna är så hårda att det inte längre är så mycket utav ett val att skjuta upp sitt barnafödande. Dvs att kvinnor/par som nekar "möjligheten" indirekt lider risken att antingen inte kunna tjäna tillräckligt mycket pengar eller bli uppsagda vid nästa personalnedskärning. Ja då kanske det är "mindre ok". Men samtidigt känner jag "tough shit". Måste folk sparkas så måste de. De som gör flest uppoffringar för att få företaget att gå runt är ju de som förtjänar att få vara kvar vid sådana tillfällen.

I första fallet så är det alltså mest profit som styr. Företaget ser ett sätt att öka sina intäkter och de kvinnor/par som också vill tjäna mer pengar nappar på erbjudandet.
I det andra fallet är det "tuff konkurrens" och ifall företaget står och faller på möjligheten att kunna ge sådana incitament. Då kan jag nog också tycka att det är ok. Annars riskerar ju hela företaget att gå i konkurs för att kvinnor/par skulle ha privilegiet att både kunna satsa på familj och karriär och att företaget minsann ska få betala för det kalaset. Även om det kostar företaget dess existens.

Övriga frågor som att köpa organ orkar jag inte tänka på just nu :p

Sniggel
2014-10-15, 15:07
På Sniggels argumentation så lät det inte som att t.ex. sterilisering mot ekonomiskt kompensation skulle vara uteslutet.
"Varför ska man inte få belönas för att man väljer att avstå från barn för att kunna nå längre i karriären?"
"Varje individ måste väl ändå få lov att välja vad hen vill göra med sitt liv?"
Om det är så får han såklart svara på själv, varför jag ställde frågan till honom.
Nej jag tycker nog inte det. Kan säkert ändra mig om jag får höra argument som kan övertyga mig.
För övrigt tycker jag att det överlag att motargumenten mot dessa typer av valmöjlighet handlar främst om att "individen kan känna press".
Min åsikt där är att varje vuxen individ ska vara mogen nog att stå emot sådan typ av press.
Känner man sig manad att både göra karriär, föda barn och hålla sig vältränad och vacker. Ja säg "fuck it" till det man inte tycker är värt att eftersträva.

WHITEFOLKS
2014-10-15, 15:31
Jävla företag som ger friskvård så man ska vara hälsosammare och dra in mer pengar. Våga vägra friskvård.

Johannas
2014-10-15, 15:49
Jag skulle gärna göra det om jag var mitt i min karriär och närmade mig 30.

Mago
2014-10-15, 15:53
Jävla företag som ger friskvård så man ska vara hälsosammare och dra in mer pengar. Våga vägra friskvård.

Och nackdelarna med friskvård är någorlunda samma som nackdelarna med att skjuta upp graviditet till senare i livet?

cero
2014-10-15, 16:09
Om en kvinna föredrar att göra karriär framför att skaffa barn är det såklart något negativt, ur ett större perspektiv.

Nej.

WHITEFOLKS
2014-10-15, 16:23
Och nackdelarna med friskvård är någorlunda samma som nackdelarna med att skjuta upp graviditet till senare i livet?
Nackdelarna är inte pga de erbjuder möjligheten eller hur.

Gober
2014-10-15, 17:19
Jävla företag som ger friskvård så man ska vara hälsosammare och dra in mer pengar. Våga vägra friskvård.

Om du arbetar vill då då inte vara hälsosammare och må bra på jobb, utanför jobb och när du går i pension även om det även gagnar företaget du arbetar för?

Du är hellre mer sjuk/skadad än att unna ditt företag färre sjukskrivningar?

WHITEFOLKS
2014-10-15, 17:22
Om du arbetar vill då då inte vara hälsosammare och må bra på jobb, utanför jobb och när du går i pension även om det även gagnar företaget du arbetar för?

Du är hellre mer sjuk/skadad än att unna ditt företag färre sjukskrivningar?
Om du jobbar men är osäker på om du vill ha barn så vill du inte utnyttja den fria möjligheten att öka dina alternativ?

Gober
2014-10-15, 17:34
Om du jobbar men är osäker på om du vill ha barn så vill du inte utnyttja den fria möjligheten att öka dina alternativ?

Jag ställde mig frågande till din kommentar på friskvård, hur svarar detta på min fråga?

WHITEFOLKS
2014-10-15, 17:36
Jag ställde mig frågande till din kommentar på friskvård, hur svarar detta på min fråga?
Det var en ironisk kommentar om saker företag erbjuder anställda i sitt eget intresse, precis som äggnedfrysning. Ingen utav parterna måste förlora på sånt.

filmjölk
2014-10-15, 18:59
Vad ni missar är att kvinnor blir bra mycket mindre fertila redan i trettioårsåldern. 30 är inte det nya 20, och 40 är inte det nya 30 även om det är populärt att säga det. Gamla kvinnor föder oftare barn med kromosomfel (och gamla pappor tillverkar barn med kromosomfel) om de ens kan få barn öht.

Frysta ägg är inte något särskilt säkert alternativ det heller, utan mer av en chansning.

Sen kanske det är patriarkalt av mig att påpeka detta, men att fokusera på karriär när man är som mest fertil är dumt, och det är dumt att vi har en kultur och ett samhälle som propsar på att det skall vara så. Vi har även ett samhälle som envisas med att kalla 23åringar för ungdomar istället för vuxna, vilket bidrar.

Det hade vart bättre med företag som erbjöd dagis för anställdas barn och en kultur som faktiskt tillät kvinnor att vara kvinnor.

Loke
2014-10-15, 19:08
Vad ni missar är att kvinnor blir bra mycket mindre fertila redan i trettioårsåldern. 30 är inte det nya 20, och 40 är inte det nya 30 även om det är populärt att säga det. Gamla kvinnor föder oftare barn med kromosomfel (och gamla pappor tillverkar barn med kromosomfel) om de ens kan få barn öht.

Det är ingen som missar det.

Frysta ägg är inte något särskilt säkert alternativ det heller, utan mer av en chansning.

Så är det med vanligt, hederligt knullande också.

Sen kanske det är patriarkalt av mig att påpeka detta, men att fokusera på karriär när man är som mest fertil är dumt, och det är dumt att vi har en kultur och ett samhälle som propsar på att det skall vara så. Vi har även ett samhälle som envisas med att kalla 23åringar för ungdomar istället för vuxna, vilket bidrar.

Det hade vart bättre med företag som erbjöd dagis för anställdas barn och en kultur som faktiskt tillät kvinnor att vara kvinnor.

Bra att du klämde till med det där sista så det vart tydligt att detta helt enkelt handlar om att kvinnor ska hålla sig i köket med barnen, inte hålla på med karriär och sånt :)

filmjölk
2014-10-15, 19:14
Bra att du klämde till med det där sista så det vart tydligt att detta helt enkelt handlar om att kvinnor ska hålla sig i köket med barnen, inte hålla på med karriär och sånt :)

Bra där, med den invändningen så förstår man tydligt din åsikt att du anser att gravida kvinnor och mammor är ena jävla typer som bara är själviska medans du jobbar extra hårt när de inte är på jobbet! Hur skulle det se ut om du bara tog ledigt ett år för att göra något själviskt? Vavavavaa? Orättvist och ojämnlikt! Buuuhuuuu!

Tolkia
2014-10-15, 20:20
Bra där, med den invändningen så förstår man tydligt din åsikt att du anser att gravida kvinnor och mammor är ena jävla typer som bara är själviska medans du jobbar extra hårt när de inte är på jobbet! Hur skulle det se ut om du bara tog ledigt ett år för att göra något själviskt? Vavavavaa? Orättvist och ojämnlikt! Buuuhuuuu!
Det där hade kanske (bara kanske) fungerat om du inte dessförinnan upprepat poängterat hur kvinnans uppgift är att alstra barn och moderskapet är essensen av att vara kvinna. Med det i ryggen så undrar man - som kvinna - mest vem det egentligen är som är självisk här. Det funkar heller inget vidare som brasklapp och ansökan om absolution att låtsas reflektera över att man "kanske är patriarkal" när det är precis vad man är (och man vet om det).
Många av de kvinnor som känner sig tvungna att välja karriär framför barn skulle bli bra mödrar och få produktiva barn, så det är ganska kortsiktigt tänkt av samhället att försvåra för högpresterande kvinnor att skaffa barn.
Om en kvinna föredrar att göra karriär framför att skaffa barn är det såklart något negativt, ur ett större perspektiv.
Sen kanske det är patriarkalt av mig att påpeka detta, men att fokusera på karriär när man är som mest fertil är dumt (...)
Det hade vart bättre med företag som erbjöd dagis för anställdas barn och en kultur som faktiskt tillät kvinnor att vara kvinnor.
On topic så +1 på Bumbi oh Loke.

Sniggel
2014-10-15, 20:40
Svar i fetststilt:

Vad ni missar är att kvinnor blir bra mycket mindre fertila redan i trettioårsåldern. 30 är inte det nya 20, och 40 är inte det nya 30 även om det är populärt att säga det. Gamla kvinnor föder oftare barn med kromosomfel (och gamla pappor tillverkar barn med kromosomfel) om de ens kan få barn öht.

Som Loke sa så tror jag inte att folk missar detta.

Frysta ägg är inte något särskilt säkert alternativ det heller, utan mer av en chansning.

Sen kanske det är patriarkalt av mig att påpeka detta, men att fokusera på karriär när man är som mest fertil är dumt, och det är dumt att vi har en kultur och ett samhälle som propsar på att det skall vara så. Vi har även ett samhälle som envisas med att kalla 23åringar för ungdomar istället för vuxna, vilket bidrar.

Att det är dumt att inte planera för att skaffa barn i lämplig biologisk ålder kan jag hålla med om (om man planerat att skaffa barn "men vill göra karriär först"). Men folk ska väl få lov att väga för- o nackdelar med olika livsval och fatta sina egna beslut. Jag tycker heller inte att det är lämpligt att skaffa barn efter 30 om man har möjlighet till det innan dess. Men skulle aldrig få för mig att försöka hindra någon från den möjligheten. Även om det innebär ökade risker för barnet. Det är inte mitt problem.

Det hade vart bättre med företag som erbjöd dagis för anställdas barn och en kultur som faktiskt tillät kvinnor att vara kvinnor.

Kulturen tillåter fortfarande kvinnor att "stå hemma vid spisen och ta hand om ungarna" för de kvinnor som vill vara traditionella hemmafruar. Att det finns fler val för kvinnor nu och att kvinnor går efter andra icke-traditionella livsstilar är pga ökade valmöjligheter. Om det är bättre för dem eller ej har inte "vi" med att göra. Det handlar om att ge fler möjligheter, inte att ta bort möjligheter.

filmjölk
2014-10-15, 23:12
Det där hade kanske (bara kanske) fungerat. .

Härligt att du tillskriver mig misogyna åsikter baserat på att jag tycker att arbetsgivare/företag behandlar gravida och mammor dåligt, och att en sådan sak som att företaget erbjuder sig att frysa ner deras ägg förstärker och legitimerar det.

Klein
2014-10-15, 23:54
Den biologiskt optimala åldern för kvinnor att föda barn är kring 19 år. Att frysa äggen löser inte detta problem. Jag tycker för övrigt att kvinnor ska prioritera barn när de läst klart sin utbildning och jobbat nåt år så där någonstans mellan 20 och 25 års ålder. Sedan är det ju bara att sätta ungen på dagis och återuppta karriären. Hjälp av mamma och svärmor skadar ju inte heller. Överlägset bättre än att skaffa barn när man är 35-40 vilket är mitt i karriären när man har som mest järn i elden och har stor chans för missfall och andra komplikationer.

Klein
2014-10-16, 01:05
Pfft, jorden är nog överbefolkad som det är. Fler borde satsa på karriären.

Det löser ingenting. Tvärtom. Resultatet av det blir att de som inte satsar på karriären dominerar genpoolen fullständigt och jorden fortsätter att överbefolkas i ännu högre takt. Efter några generationer finns det bara lågbegåvade personer kvar och inte långt därefter så är människan tillbaka till stenåldern.

Blomstrande
2014-10-22, 09:58
Jag har inget emot det, men det skulle vara bättre med flexibla arbetstider, möjlighet att arbeta hemifrån, rabatterad barnomsorg (det är dyrt i de flesta länder) inom gångavstånd från arbetsplatsen, generös föräldraförsäkring i de länder där företagen jobbar som inte har det.