handdator

Visa fullständig version : Nu får kolozzeum bestämma sig om proteinpulsen


Horkas
2014-10-15, 07:06
Ta 5 minuter och leta efter erkänt kunniga forumskribenter som skriver om proteinpulser (typ BCAA på morgonen) och du hittar en hel del som antyder på att det är en bra idé.
Ta sen 5 minuter och leta efter erkänt kunniga skribenter som skriver att det är helt ointressant och endast har en teoretisk betydelse.


Så vad gäller?! Förutsatt att man inte har problem med att betala för BCAA:t, är det en bra idé att börja varje morgon med BCAA en 20 minuter innan frukost? Gör det skillnad över ett år av träning?

King Grub
2014-10-15, 07:09
Det här är inte en granskad faktabank. Det är ett diskussionsforum, med olika åsikter.

Gör det skillnad över ett år av träning?

Din fråga är inte undersökt. Jag tror det inte (förutsatt att man täcker sitt proteinbehov i övrigt). Andra är övertygade om det. Upp till dig vems råd och spekulationer du vill följa.

Agitator
2014-10-15, 08:16
Ta 5 minuter och leta efter erkänt kunniga forumskribenter som skriver om proteinpulser (typ BCAA på morgonen) och du hittar en hel del som antyder på att det är en bra idé.
Ta sen 5 minuter och leta efter erkänt kunniga skribenter som skriver att det är helt ointressant och endast har en teoretisk betydelse.


Så vad gäller?! Förutsatt att man inte har problem med att betala för BCAA:t, är det en bra idé att börja varje morgon med BCAA en 20 minuter innan frukost? Gör det skillnad över ett år av träning?

Vad för skillnad är du ute efter?

Volym?
Uthålligare?
Starkare?

Om du tar folk som nyttjar steroider och tränar frekvent över året ändå misslyckas med att bygga volym/styrka/uthållighet så ser man att enda faktorn som verkligen räknas är att man tränar tillräckligt för det man vill utvecklas inom samt att man äter tillräckligt för att täcka behoven.

Folk har fått bra resultat inom alla områden utan bcaa eller eaa sedan träningen "uppfanns".

Som KG tror även jag att bcaa eller eaa inte har någon större effekt över ett år, iaf inte tillräckligt mätbar.

Har själv käkat eaa under ett år samt ätit mer än 28 kg vassle/kasein pulver under ett år.

Inga magiska ökningar eller stora skillnader har uppstått utöver vad som får anses normalt.

Så man behöver inte noja så mycket över diverse kosttillskott.

Ska man lägga energi/fokus på något så är det ens träning. Enda faktorn som verkligen är avgörande för ens resultat så länge man tillgodoser näringsbehoven är faktiskt träningen.

Beemel
2014-10-15, 08:25
Ta 5 minuter och leta efter erkänt kunniga forumskribenter som skriver om proteinpulser (typ BCAA på morgonen) och du hittar en hel del som antyder på att det är en bra idé.
Ta sen 5 minuter och leta efter erkänt kunniga skribenter som skriver att det är helt ointressant och endast har en teoretisk betydelse.


Så vad gäller?! Förutsatt att man inte har problem med att betala för BCAA:t, är det en bra idé att börja varje morgon med BCAA en 20 minuter innan frukost? Gör det skillnad över ett år av träning?

Min gissning,
Sköter du kosten korrekt kommer tillskottet av BCAA inte gör någon märkbar/mätbar skillnad.
Sköter du inte kosten korrekt kommer inte BCAA rädda dig.

Precis som ovanstående har påtalat, Det finns massor med människor som har tränat i en herrans massa år och fått väldigt fina resultat utan att proppa i sig massa extra bokstavskombinationer och spenderat sin tid på att optinoja.

Det tar tid och en jäkla massa arbete för att bygga muskler. INGA lagliga tillskott kommer göra någon större skillnad för det fakutmet.

exevision
2014-10-15, 10:20
Personligen så skulle jag föredragit ett komplett protein framför BCAA. Men det är en annan historia.

Alltidxx
2014-10-15, 10:36
Vad för skillnad är du ute efter?

Volym?
Uthålligare?
Starkare?


Varför ställer du retoriska frågor utan att svara på dom?

Agitator
2014-10-15, 12:28
Varför ställer du retoriska frågor utan att svara på dom?

Om poängen inte gick fram med hjälp av resten inlägget efter frågorna så missförstod du nog allt jag skrev.

Sniggel
2014-10-15, 13:23
Som sagt. Kolozzeum kommer inte att bestämma sig. Här råder inte koncensus i den sakfrågan och du kan inte kräva det bara för att du suktar efter ett entydigt svar :p

Bossebäver
2014-10-15, 13:59
Jag själv förstår inte hur bcaa blev stort från första början. Om nu dessa 3 och då främst Leucin nu stimulerar proteinsyntesen, vad ska proteinsyntesen göra utan de andra 6 essentiella aminosyrorna?

EAA känns alla gånger som ett bättre val, och jag håller mig troget till antingen vassle eller helmjölkprotein.

King Grub
2014-10-15, 14:03
Jag själv förstår inte hur bcaa blev stort från första början. Om nu dessa 3 och då främst Leucin nu stimulerar proteinsyntesen, vad ska proteinsyntesen göra utan de andra 6 essentiella aminosyrorna?

Precis. Det är leucin som initierar translationen, det är korrekt, men det är inte den enda aminosyran som behövs. Och det har varit känt länge (mycket längre än året den här artikeln publicerades):

The physiological role of leucine is therefore to work with insulin to activate the switch that stimulates muscle protein synthesis when amino acids and energy from food become available.

J. Nutr. June 1, 2005 vol. 135 no. 6 1553S-1556S.

Och vanligt fullvärdigt protein i sig innehåller tillräckligt med BCAA för maximal stimulans av proteinsyntesen. Undantaget om man är 70+ år gammal.

F Ultra
2014-10-15, 21:38
Ta 5 minuter och leta efter erkänt kunniga forumskribenter som skriver om proteinpulser (typ BCAA på morgonen) och du hittar en hel del som antyder på att det är en bra idé.
Ta sen 5 minuter och leta efter erkänt kunniga skribenter som skriver att det är helt ointressant och endast har en teoretisk betydelse.


Så vad gäller?! Förutsatt att man inte har problem med att betala för BCAA:t, är det en bra idé att börja varje morgon med BCAA en 20 minuter innan frukost? Gör det skillnad över ett år av träning?

Det är ju inte bara kolo utan hela vetenskapen som är tudelad i denna frågan. Finns mängder med studier som visar att intag av Vassle eller BCAA ger en akut höjning av proteinsyntesen men det som saknas är belägg för att denna höjning faktiskt åstadkommer något. Om dessa resultat saknas för att de mätmetoder man har är för grovmaskig för att fånga det lilla extra som en höjning ger eller om kroppen helt enkelt kompenserar med en höjning av nedbrytningen istället är en bra fråga. Eller kan det kanske tom vara så att det man faktiskt mäter inte är en höjning av MPS utan vad man tror är en höjing av MPS?!

anvihl
2014-10-15, 22:03
Precis. Det är leucin som initierar translationen, det är korrekt, men det är inte den enda aminosyran som behövs. Och det har varit känt länge (mycket längre än året den här artikeln publicerades):



J. Nutr. June 1, 2005 vol. 135 no. 6 1553S-1556S.


Argumentet vissa då gör är att de andra aminosyrorna redan finns tillgängligt från tidigare måltider och att dessa bcaa "pulser" som initierar translationen räcker, då som sagt de andra aminosyrorna redan finns tillgängliga (förutsatt att man faktiskt äter vanliga måltider ibland givetvis).

Sen är väl frågan om 6, 8 eller 10 proteinintag som är syntesstimulerande ger större nettotillväxt än 2-3 tillfällen förutsatt att proteinnedbrytningen är minimerad i båda fallen? Rent anekdotiskt har jag aldrig märkt någon skillnad iaf.

Bossebäver
2014-10-15, 22:37
När man väl äter måltider så ser man ju till att ha 30-40g fullvärdigt protein i varje måltid, vilket innehåller tillräckligt med EAA för att maximalt stimulera proteinsyntesen mellan varje måltid. Som bonus så minskas ju även muskelproteinnedbrytning vilket ytterligare bidrar till positiv proteinbalans.

Jag kan dock fortfarande inte se varför BCAA skulle vara att föredra framför EAA någonsin?

vicarious
2014-10-16, 07:05
Jag kan dock fortfarande inte se varför BCAA skulle vara att föredra framför EAA någonsin?

Finare färg i shakern och godare? :D

z_bumbi
2014-10-16, 09:34
Jag kan dock fortfarande inte se varför BCAA skulle vara att föredra framför EAA någonsin?

Det har jag frågat mig sedan BCAA blev populärt. Iofs gäller det också EAA vs protein för jag ser inte fördelen med EAA om man inte har njurproblem eller verkligen vill hålla nere proteinintaget av andra skäl.

anvihl
2014-10-16, 11:24
Anledningen att aminosyror är så populärt är väl för att folk har energinoja och bcaa/eaa ger betydligt mindre kalorier jämfört med t.ex vassle eller kasein när folk "kraschdietar" på typ 1500kcal om dagen.

Sheogorath
2014-10-16, 12:38
Anledningen att aminosyror är så populärt är väl för att folk har energinoja och bcaa/eaa ger betydligt mindre kalorier jämfört med t.ex vassle eller kasein när folk "kraschdietar" på typ 1500kcal om dagen.

Och då är det ändå ett konstigt val eftersom man har en stor muskelproteinnedbrytning vid låga energiintag. Denna vill man minska så mycket som möjligt och då är det helt protein som gäller, inte EAA.

EAA har sin plats direkt efter träning för dem som vill hålla nere energin. Fö är det inget att ha under deff. Under bulk kan man komplettera kasst sammansatta måltider med EAA kanske. Under deff ska man ge fan i kasst sammansatta måltider öht så det borde inte vara ett alternativ. ;)

Anders The Peak
2014-10-16, 13:19
Uthållighets- och styrketräning är två skilda träningsformer som har olika effekt på muskeln och dess proteinomsättning. Regelbunden styrketräning ger en ökning av kontraktila proteiner och därmed muskelmassa och styrka, medan uthållighetsträning ökar syntesen av oxidativa enzymer och förbättrar den muskulära uthålligheten. Tillgången på aminosyror är viktig för den muskulära anpassningen. Kan träningseffekten rent av förbättras genom adekvat nutrition?

Det mesta bygger på den här typen av forskning som skapar en Hype kring BCAA (http://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Aminosyrors-roll.pdf)

Kan inte uttala mig om det ger mer muskler förutom att det kan ge en skjuts i energiproduktionen vid tufft arbete

Beemel
2014-10-16, 13:58
Och då är det ändå ett konstigt val eftersom man har en stor muskelproteinnedbrytning vid låga energiintag. Denna vill man minska så mycket som möjligt och då är det helt protein som gäller, inte EAA.

EAA har sin plats direkt efter träning för dem som vill hålla nere energin. Fö är det inget att ha under deff. Under bulk kan man komplettera kasst sammansatta måltider med EAA kanske. Under deff ska man ge fan i kasst sammansatta måltider öht så det borde inte vara ett alternativ. ;)


Jag använder EAA som komplement på förmiddagen mär jag tränar tidiga mornar och äter första riktiga maten vi 13-14 tiden (pf)

Sheogorath
2014-10-16, 14:47
Jag använder EAA som komplement på förmiddagen mär jag tränar tidiga mornar och äter första riktiga maten vi 13-14 tiden (pf)

I det läget tar jag alltid kasein.

Beemel
2014-10-16, 16:20
I det läget tar jag alltid kasein.


Dumheter eller inte, jag inbillar mig att EAA inte bryter fastan lila mycket. Dessutom pallar jag inte kasein (eller vassle) blandat med vatten

Starvation
2014-10-16, 16:37
Dumheter eller inte, jag inbillar mig att EAA inte bryter fastan lila mycket. Dessutom pallar jag inte kasein (eller vassle) blandat med vatten

EAA = 40 kalorier typ
Casein = 80 kalorier typ (1skoop)

Så ja det brytar fastan "mindre". Frågan är hur mycket någon av dom faktiskt bryter fastan, Berkhan sa nog 50 kalorier max tror jag.

Sheogorath
2014-10-16, 18:50
Vem *** bryr sig om att bryta fastan.

slackerguru
2014-10-28, 23:28
https://www.youtube.com/watch?v=oWuBB8_n3lw#t=1306