handdator

Visa fullständig version : Råd om träning på lunchen


Rayben
2014-10-14, 20:58
Hej!

Jag är 31, har två små barn och jobbar med programmering.
I mina yngre da'r var jag i rätt bra form och sysslade med kampsport.
Mitt liv som det ser ut nu innehåller inte mycket träning och jag har börjat märka att magen tagit sig en rundare form än jag är bekväm med.

Jag har i princip bara tid för träning under lunchen (1 timme ) på vardagar när jag jobbar och har väldigt nära till både simhall och gym.

Har ni några bra tips på träning som ryms i ~30-40min och ger en allsidig men varierad träning? Målet är dels att bränna fett men också må bättre och bli piggare (naturlig sidoeffekt?).
Jag inser att jag även behöver dra ner på fika och annat som det kan bli mycket av på ett kontor. Men nu är jag mest intresserad av vad jag bör göra när jag står där i gymmet/simhallen, ombytt och klar.

Värt att nämna är att jag cyklar till jobbet 3 dagar i veckan, 15min var väg.

Tack!
/Robert

Damien Thorne
2014-10-14, 21:08
Kolla upp crossfit.

Bossebäver
2014-10-14, 22:04
Hej!

Jag är 31, har två små barn och jobbar med programmering.
I mina yngre da'r var jag i rätt bra form och sysslade med kampsport.
Mitt liv som det ser ut nu innehåller inte mycket träning och jag har börjat märka att magen tagit sig en rundare form än jag är bekväm med.

Jag har i princip bara tid för träning under lunchen (1 timme ) på vardagar när jag jobbar och har väldigt nära till både simhall och gym.

Har ni några bra tips på träning som ryms i ~30-40min och ger en allsidig men varierad träning? Målet är dels att bränna fett men också må bättre och bli piggare (naturlig sidoeffekt?).
Jag inser att jag även behöver dra ner på fika och annat som det kan bli mycket av på ett kontor. Men nu är jag mest intresserad av vad jag bör göra när jag står där i gymmet/simhallen, ombytt och klar.

Värt att nämna är att jag cyklar till jobbet 3 dagar i veckan, 15min var väg.

Tack!
/Robert

Beroende på hur ofta du vill träna så skulle jag dela upp varje pass på 2 större övningar som går att supersetta och 1 mindre övning. Andra alternativet är ju klassisk byggarsplit(1 kroppsdel/dag)

Pretorian
2014-10-14, 22:07
Det låter som jag (minus magen) med lunchträning och ont om tid. Det finns hopp.

Ta bort skräpmaten, läs på lite mer om kost och välj ett färdigt styrketräningsprogram som finns här på forumet.

NICKXXXXXX
2014-10-14, 22:08
Att träna innan jobbet om du stiger upp tidigare är inte en möjlighet?

JO_NI
2014-10-15, 09:19
Jag befinner mig i samma situation. Kör tre helkroppspass per vecka på lunchen. Går ju anpassa utifrån hurlång lunch man kan ta.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ajemän
2014-10-15, 09:23
Jag hade kört två tunga basövningar och en discocirkel. Med bra kost och vila kan du nog vänta dig finfina resultat :)

Ex pass

Bänkpress
Militärpress

Cirkel liggande extensioner, sidolyft, flies

andeem
2014-10-15, 09:29
Du kan även träna varje dag. Fyra halvkroppspass, ett konditionspass, typ.

tbl
2014-10-15, 09:35
Jag är i samma situation men hinner bara med 4 dagar i veckan och alla i sträck. Detta har dock funkat bra för mig senaste månaderna och jag ökar stadigt i alla övningar. Kanske kan fungera som inspiration?

Måndag
Bänkpress 3x3 + 1x10
Lutande hantelpress 3x8
Marklyft 3x5 @85%

Tisdag
Knäböj 3x3 + 1x10
Stångrodd 3x8
Plankan 1xMax

Onsdag
Marklyft 3x3
Bänkpress 3x5 @85%
Hantellyft åt sidan 3x8

Torsdag
Militärpress 3x5 + 1x10
Knäböj 3x5 @85%
Chins 3xMax
Plankan 1xMax

Hade jag haft en dag extra hade jag lagt in simningen på onsdagen och sen kört de andra två passen på torsdagen/fredagen men det är jag :)

hugok
2014-10-15, 09:55
Kör 5/3/1-programmet och skär ner en del på komplementen.

EnergiÖverskott
2014-10-15, 09:59
Jag vill bara slänga in ett ord för morgonträning. Att vara på gymet vid 5 är inga problem efter någon dag när man vant sig. Dessutom redigt skönt att vara färdigtränad, endorfinhög och glad på jobbet vid 8 när de andra nyss vaknat :)

När det gäller typ av träning så är det väl främst vad du tycker är kul. Crossfitinspirerat är fint om du gillar flås och hög puls. Annars är tunga basövningar likt nämnt ovan att föredra. Superset mellan 2 basövningar samt ytterligare några mellan 2 discoövningar och du får ett jävligt tidseffektivt pass.

austria
2014-10-15, 10:14
Samma för mig, 38 år, 2 barn, fru, villa. Jobbar som IT-tekniker. Kan vara svårt att få tiden att räcka till.

Jag har också nära till gym och Haga parken, som är perfekt för löprundor.
Tycker man hinner mycket på lunchen om man planerar med matlådor m.m.

Jag varierar löpning och gym. Brukar också hoppa av en pendeltågstation tidigare och gå sista biten till jobbet (typ 45 min.) Kan nämna att jag också börjat stå och jobba sedan några år tillbaka. Tycker det gör en väldig skillnad på kroppshållning och värk från nacke/axlar.

Försök inte komplicera saker. Snöra på löpskorna och dra ut på lunchen. Eller packa gymväskan och stick till gymmet. Du kan säkert hitta en kollega som redan springer eller gymmar som du kan "haka på"

Känner du dig osäker på gymmet så är det bara att fråga. Min erfarenhet är att folk gärna hjälper till.

Illustrerade mannen
2014-10-15, 10:17
Är i liknande sits - relativt korta pass på "lunchen". Kan med tanke på familjen inte träna på morgonen eller kvällen.
Basövningar lågreps + högreps
Ex: Måndag Bänk 3X5, 3X10-12
Militärpress 3X10-12
Tisdag Böj 3X5, 3X10-12
Baksida ben 3-4X8
Onsdag Mark lågreps
Chins/Latsdrag
Stångrodd
Torsdag som måndag
Fredag som tisdag

Lägg in lite disco (biceps och annat finlir) och mage där du hinner.

FinnPinn
2014-10-15, 16:33
Säger som flera anda redan sagt träna på morgonen innan jobbet . Har gjort det länge och passar mig fint

Hermit
2014-10-15, 16:38
Säger som flera anda redan sagt träna på morgonen innan jobbet . Har gjort det länge och passar mig fint

+1!

Jobbar +80timmarsveckor och klämmer av korta pass på morgonen, typ 35 minuter varje morgon, ibland lite längre på helger.

Rayben
2014-10-15, 19:57
Tack för alla svaren!
Nu har jag några bra alternativ att välja mellan :)

Att träna innan jobbet kommer nog inte att fungera. Jag går upp vid 6 bara för att hinna med allt som ska göras och lyckas få iväg min äldsta till dagis i tid. Jag har dessutom långt till närmaste gym från hemmet. Men ska planera veckan lite och på måndag följer gymväskan med till jobbet!

/Robert