handdator

Visa fullständig version : Benpress vs Benspark som buggarkomplement tillknäböj


AntonHakan
2014-10-14, 20:14
God afton!

Har gått runt och funderat på frågan vilken övning som skulle ge mig mest att utföra i rent byggningssyfte, av benpress och benspark. Jag kör knäböj med lägreps och vill ha en "bodybuildar" övning g med högerråd som komplement.

Jag har funderat över lite fördelar med de båda:

Benspark, den extenderar(?) benet vilket Tränar benet på lite annat sätt än knäböj som är en press, den ger bra kontakt i droppen.

Benpress, man kan använda mer vikt än i benspark, är mer utav en flerledsövning vilket lär vara mer positivt för att lägga på sig massa(?)

Så vad säger ni?

Edit: syftet är att bygga stora framsida lår med stor droppe :)

Sheogorath
2014-10-14, 20:18
Benspark tränar effektivt en del av quadricepsmuskeln som heter rectus femoris. Det gör varken böj eller benpress och därför tycker jag benspark har sin plats i ett byggarprogram. Men det finns väl inget som hindrar dig från att göra alla tre övningarna? Du behöver inte köra alla övningar varje vecka. I en bra benpressmaskin har man en mycket effektiv styrke- och massabyggare.

AntonHakan
2014-10-14, 20:31
Benspark tränar effektivt en del av quadricepsmuskeln som heter rectus femoris. Det gör varken böj eller benpress och därför tycker jag benspark har sin plats i ett byggarprogram. Men det finns väl inget som hindrar dig från att göra alla tre övningarna? Du behöver inte köra alla övningar varje vecka. I en bra benpressmaskin har man en mycket effektiv styrke- och massabyggare.

Kör över/under 2ggr/vecka vilket gör att jag vill hålla ner antalet övningar något, men som du säger, övningar som är byggkomplement kan man ju variera mellan veckorna :)

Illuminatus
2014-10-14, 20:57
Benspark tränar effektivt en del av quadricepsmuskeln som heter rectus femoris. Det gör varken böj eller benpress och därför tycker jag benspark har sin plats i ett byggarprogram. Men det finns väl inget som hindrar dig från att göra alla tre övningarna? Du behöver inte köra alla övningar varje vecka. I en bra benpressmaskin har man en mycket effektiv styrke- och massabyggare.

Hur ser en sådan ut?

sungun
2014-10-14, 22:01
Benspark tränar effektivt en del av quadricepsmuskeln som heter rectus femoris. Det gör varken böj eller benpress och därför tycker jag benspark har sin plats i ett byggarprogram. Men det finns väl inget som hindrar dig från att göra alla tre övningarna? Du behöver inte köra alla övningar varje vecka. I en bra benpressmaskin har man en mycket effektiv styrke- och massabyggare.

Menar du verkligen att benspark där du sitter med 90* i höften skulle vara bättre för rectus än en squat där du sträcker i knäleden samtidigt samtidigt som du rätar ut höften?

Jag tror du har missat ditt kaffe igen.;-)

pezrulezhaakon
2014-10-14, 22:25
Menar du verkligen att benspark där du sitter med 90* i höften skulle vara bättre för rectus än en squat där du sträcker i knäleden samtidigt samtidigt som du rätar ut höften?

Jag tror du har missat ditt kaffe igen.;-)

Ja eftersom i benspark har du en ren kontraktion i RF, vilket inte finns i knäböj.

filmjölk
2014-10-14, 23:08
Det bästa komplementet till din knäböj (om du bara måste välja en enda övning) är varken benpress eller benspark, utan raka marklyft eller lårcurl.

sungun
2014-10-14, 23:49
Ja eftersom i benspark har du en ren kontraktion i RF, vilket inte finns i knäböj.

Jag antar att du menar att rörelsen inte är lika distinkt för att båda lederna rör sig samtidigt. Men oavsett så borde rectus kunna utveckla större kraft så fort vinkeln i höften överstiger 90* .

pezrulezhaakon
2014-10-15, 04:39
Jag antar att du menar att rörelsen inte är lika distinkt för att båda lederna rör sig samtidigt. Men oavsett så borde rectus kunna utveckla större kraft så fort vinkeln i höften överstiger 90* .

RF jobbar mer åt det statiska hållet i knäböj, så även OM RF skulle kunna utveckla mer kraft då så är inte statiskt arbete lika fördelaktigt för hypertrofi, som dynamiskt arbete.

AntonHakan
2014-10-15, 04:57
Det bästa komplementet till din knäböj (om du bara måste välja en enda övning) är varken benpress eller benspark, utan raka marklyft eller lårcurl.

Det kör jag redan :) Ville ha en övning för framsida *flex*

Richter
2014-10-15, 05:29
Om du bara får välja en av benspark och benpress så hade jag rekommenderat benpress, men som Sheo nämnde så kan det vara fint att ha med bägge.

Sheogorath
2014-10-15, 05:35
Hur ser en sådan ut?

Ställbar vinkel på rygg- och fotplatta och en fysiskt stor fotplatta för att tillåta individuella anpassningar avseende fotplacering.

Jag tycker heller inte det är värt att behöva lasta 350-400 kg för att de gjort någon korkad utväxling eller pressar vikten nästan parallellt med golvet.

Arne Persson
2014-10-15, 05:38
Om man nu vill komma åt speciellt RF (Riksidrottsförbundet?) :) med leg ext. så blir aktiveringen påtagligt högre, om man sitter med överkroppen kraftigt bakåtlutad och tränar muskeln i ett mer utsträckt läge.

Arne Persson
2014-10-15, 05:43
Benspark tränar effektivt en del av quadricepsmuskeln som heter rectus femoris. Det gör varken böj eller benpress och därför tycker jag benspark har sin plats i ett byggarprogram. Men det finns väl inget som hindrar dig från att göra alla tre övningarna? Du behöver inte köra alla övningar varje vecka. I en bra benpressmaskin har man en mycket effektiv styrke- och massabyggare.

Dock har jag aldrig noterat någon renodlad tyngdlyftare eller styrkelyftare med eftersatta "RF" jmf med öfvriga vastusmuskler. :)

filmjölk
2014-10-15, 05:43
Sissy squats borde väl vara optimalt för att träna RF? (Revolutionära Fronten)

Sheogorath
2014-10-15, 05:44
Om man nu vill komma åt speciellt RF (Riksidrottsförbundet?) :) med leg ext. så blir aktiveringen påtagligt högre, om man sitter med överkroppen kraftigt bakåtlutad och tränar muskeln i ett mer utsträckt läge.

Ja :( Var har vi de maskinerna? Arne, kan inte du designa en sån nu när det är min födelsedag och allt? :D

filmjölk
2014-10-15, 05:58
Ja :( Var har vi de maskinerna? Arne, kan inte du designa en sån nu när det är min födelsedag och allt? :D

De fanns förr. Även som en kombination av lårcurl och bensparksmaskin.

Arne Persson
2014-10-15, 06:01
Sissy squats borde väl vara optimalt för att träna RF? (Revolutionära Fronten)

Tveklöst! OM den är korrekt utförd. :)

Arne Persson
2014-10-15, 06:04
Ja :( Var har vi de maskinerna? Arne, kan inte du designa en sån nu när det är min födelsedag och allt? :D

Nordics benspark är hyfsat bra konstruerad för detta ändamål även för lite längre folk.:) Stort GRATTIS förresten! :d

pezrulezhaakon
2014-10-15, 06:18
Sissy squats borde väl vara optimalt för att träna RF? (Revolutionära Fronten)

Sissy squats har klart högre onödiga risker för knäleden än vad du har i en benspark med ryggstödet långt bak. SQ är heller inte optimalt för RF, just för att det finns ett samtida stabiliseringskrav.

Liggande eller stående bensparkmaskiner finns, men är tyvärr ovanliga.

Arne Persson
2014-10-15, 06:38
Sissy squats har klart högre onödiga risker för knäleden än vad du har i en benspark med ryggstödet långt bak. SQ är heller inte optimalt för RF, just för att det finns ett samtida stabiliseringskrav.

Liggande eller stående bensparkmaskiner finns, men är tyvärr ovanliga.

Hur tränar man stående benspark med bägge benen samtidigt? :)

Sissy squat är som sagt annars tveklöst en knäknäckare av mkt hög klass.

pezrulezhaakon
2014-10-15, 06:59
Hur tränar man stående benspark med bägge benen samtidigt? :)

Sissy squat är som sagt annars tveklöst en knäknäckare av mkt hög klass.

Ja, Chuck Norris kör stående med båda samtidigt, medan vi övriga dödliga får köra ett ben i taget :)

Arne Persson
2014-10-15, 07:43
Ja, Chuck Norris kör stående med båda samtidigt, medan vi övriga dödliga får köra ett ben i taget :)

För EN gångs skull är vi helt överens! :d

exevision
2014-10-15, 10:35
För EN gångs skull är vi helt överens! :d

Nu kan kolozzeum stänga och allt är avklarat! :d

sungun
2014-10-15, 12:58
Dock har jag aldrig noterat någon renodlad tyngdlyftare eller styrkelyftare med eftersatta "RF" jmf med öfvriga vastusmuskler. :)

Det var min tanke oxå. Fast det som mest belastar RF hos en lyftare bör vara själva ryckmomentet där höften åker fram.

sungun
2014-10-15, 13:07
Sissy squats har klart högre onödiga risker för knäleden än vad du har i en benspark med ryggstödet långt bak. SQ är heller inte optimalt för RF, just för att det finns ett samtida stabiliseringskrav.

Överdriver du inte lite nu? Man har bara kroppsvikten att jobba med å vad skulle vara problemet med stabiliteten? Jag har börjat köra den själv nyligen å den är ju klockren. Skön stretch i bottenläget å inför tredje setet har jag redan skön pump i RF.

Illuminatus
2014-10-15, 16:10
Ställbar vinkel på rygg- och fotplatta och en fysiskt stor fotplatta för att tillåta individuella anpassningar avseende fotplacering.

Jag tycker heller inte det är värt att behöva lasta 350-400 kg för att de gjort någon korkad utväxling eller pressar vikten nästan parallellt med golvet.

Tackar för detta.

Vi har en benpress med ställbart ryggstöd samt fysiskt stor platta för fotplacering men någon vinkel på fotplattan kan jag inte hitta.

Anledningen att jag funderar är för att knäna börjat gnälla efter att jag infört benpress, ville utesluta konstruktionsfel på maskin men det verkar som det är teknikrelaterat då kanske.

Jag har fötterna placerade högst upp på plattan, med tårna 2-3cm utanför plattan.

Skall min fotplacering längre ner på plattan?

arthax
2014-10-15, 17:31
Nu kan kolozzeum stänga och allt är avklarat! :d




:bow:

Sheogorath
2014-10-15, 19:01
Tackar för detta.

Vi har en benpress med ställbart ryggstöd samt fysiskt stor platta för fotplacering men någon vinkel på fotplattan kan jag inte hitta.

Anledningen att jag funderar är för att knäna börjat gnälla efter att jag infört benpress, ville utesluta konstruktionsfel på maskin men det verkar som det är teknikrelaterat då kanske.

Jag har fötterna placerade högst upp på plattan, med tårna 2-3cm utanför plattan.

Skall min fotplacering längre ner på plattan?

Inte alls omöjligt. Du får mer och mer kompressionskrafter i knäleden ju längre bort från röven du har hälarna, så att säga. Prova att offra lite rörelselängd för att kunna ha fötterna längre ner och se hur det känns. En bred fotplacering tenderar också att belasta knälederna mer (i sidled) eftersom många inte är noga med hur man riktar underbenen genom rörelsen.

pezrulezhaakon
2014-10-16, 07:15
Överdriver du inte lite nu? Man har bara kroppsvikten att jobba med å vad skulle vara problemet med stabiliteten? Jag har börjat köra den själv nyligen å den är ju klockren. Skön stretch i bottenläget å inför tredje setet har jag redan skön pump i RF.

Kroppsvikten med knäleden i en ogynnsam position kan skapa högre krafter än en extrabelastad övning med knäleden i en fördelaktig position. Det är inte alltid det du ser som är avgörande. Det är så hävstångsprincipen och fysikens lagar påverkar knäleden.

sungun
2014-10-16, 14:20
Kroppsvikten med knäleden i en ogynnsam position kan skapa högre krafter än en extrabelastad övning med knäleden i en fördelaktig position. Det är inte alltid det du ser som är avgörande. Det är så hävstångsprincipen och fysikens lagar påverkar knäleden.

Visa mig den studien som har påvisat att Sissys är skadlig för knäna istället för att försöka med 'fysikens lagar'. Annars låter det bara som, host.. BROSCIENCE!

filmjölk
2014-10-16, 14:28
Jag hoppas att ni anatomiexperter, gurus, sjukgymnaster och experter är fullt medvetna om att "RF" även sträcker knät trots att den har en till funktion över höften?

På er låter det ganska krångligt med liggande bensparksvariant för att träna denna del av en muskel när det faktiskt är så att både böj, benpress och sittande benspark tränar "RF" de med.

sungun
2014-10-16, 15:16
Jag hoppas att ni anatomiexperter, gurus, sjukgymnaster och experter är fullt medvetna om att "RF" även sträcker knät trots att den har en till funktion över höften?

På er låter det ganska krångligt med liggande bensparksvariant för att träna denna del av en muskel när det faktiskt är så att både böj, benpress och sittande benspark tränar "RF" de med.

Det är knappast någon som glömt att RF passerar knäleden. Frågan är hur förmågan att utveckla någon kraft ser ut när man sitter eller ligger med böjd höft. När du nämner benpress är jag rädd att det troligen är bland det sämsta för RF. Pressen startar med knäna nära bröstet å avslutas med höften nära 90* beroende på ryggstödets lutning. RF är inte i närheten av att kunna jobba på det sätt den är 'designad' för, nämligen springa å hoppa med höften nära 180* .

pezrulezhaakon
2014-10-16, 16:03
Visa mig den studien som har påvisat att Sissys är skadlig för knäna istället för att försöka med 'fysikens lagar'. Annars låter det bara som, host.. BROSCIENCE!

Om du kunnat enkel fysik skulle du förstå det.
Eller om du tänker till ett varv så har du redan svaret framför dig.

pezrulezhaakon
2014-10-16, 16:16
Hävstångsprincip och kraftriktningar handlar det om.

Ren fakta och ingen broscience.

Arne Persson
2014-10-16, 16:36
I och med att kroppen böjs kraftigt bakåt vid sänkningen samtidigt som knäna skjuts framåt så blir det en imponerande belastning på knäleden speciellt tack vare den stora anspänningen i speciellt M. rectus femoris. Kom ihåg att överkroppen skall vara kraftigt bakåtlutad under hela övningen.

sungun
2014-10-16, 18:13
I och med att kroppen böjs kraftigt bakåt vid sänkningen samtidigt som knäna skjuts framåt så blir det en imponerande belastning på knäleden speciellt tack vare den stora anspänningen i speciellt M. rectus femoris. Kom ihåg att överkroppen skall vara kraftigt bakåtlutad under hela övningen.

Visst belastar det knäleden mera när man isolerar framsidan mycket å inte har ett naturligt stöd av hamstrings över knäleden. Men när man klarar runt 15 reps i fullt ROM så snackar vi inga stora vikter. Risken att skada knäna borde vara större i många andra benövningar där man kan ladda på med vikter. I synnerhet hacklift å benspark.

Sheogorath
2014-10-16, 18:59
Jag hoppas att ni anatomiexperter, gurus, sjukgymnaster och experter är fullt medvetna om att "RF" även sträcker knät trots att den har en till funktion över höften?

På er låter det ganska krångligt med liggande bensparksvariant för att träna denna del av en muskel när det faktiskt är så att både böj, benpress och sittande benspark tränar "RF" de med.

Jag tycker som sagt helt vanlig benspark är helt duglig (eller rättare sagt bäst om vi bortsett från specialvarianter som folk inte har möjligheter till). Men grejen med knäböj är att du i den koncentriska fasen förlänger muskeln över höften samtidigt som den förkortas över knäleden eftersom en höftextension ingår i knäböjsrörelsen. Det blir alltså ingen större förkortning av muskeln och den utför därför minimalt koncentriska arbete i den koncentriska fasen (och naturligtvis minimalt excentriskt arbete i den excentriska fasen).