handdator

Visa fullständig version : Gorbys piroger


lege
2014-10-14, 13:58
Missar jag något eller är Gorbys frysta piroger relativt bra mat? Möjligtvis skulle en något högre halt kött vara att föredra, men annars ser jag inget fel med dem alls. Inga konserveringsmedel eller tillsatser och mjöl och nötkött är det ju heller inga problem med som bas i en måltid. Eller vad säger ni, är det en bra måltid eller inte?

Ingredienser: vete- och rågmjöl, nötkött, mjölk, tomatpuré, lök, rapsolja, ägg, vatten, socker, stärkelse, jäst, salt, vitvinsvinäger, kryddor, druvsocker.
Kött 17 %, salt 1,1 %.

Näringsvärde per 100 g: energivärde 250 kcal, protein 9 g, kolhydrater 33 g, fett 9 g.

Aliaas
2014-10-14, 14:18
Top notch (:

R Scarpa27
2014-10-14, 18:35
omg.
som allt annat helheten avgör.
att bara leva på gorbys är ju kasst, men en del av kosten helt okey.

lege
2014-10-14, 20:56
omg.
som allt annat helheten avgör.
att bara leva på gorbys är ju kasst, men en del av kosten helt okey.
Haha varifrån drar du slutsatsen som du gör, att jag menade att man bara ska leva på Gorby? Det var i alla fall inte vad jag menade. För att förtydliga så menade jag att pirogerna för mig såg ut att motsvara en hemlagad standardmåltid rent närings- och innehållsmässigt, låt säga pasta med köttfärsås. Vad jag ville ha svar på var om det rent kvalitétsmässigt är en bra måltid eller inte (märk en måltid, singular). Visst är det självklart att i en varierad kost kan man äta mat som är mindre bra utan att det gör någon faktisk skillnad och att endast leva på en viss sak alltid är dåligt, men det är inte frågan? Jag såg pirogerna tidigare idag och blev överraskad över att de såg så pass bra ut och tänkte därför höra om det stämmer, att de faktiskt är likvärdiga med vanliga hemlagade standardmåltider. Helt enkelt om de utgör en bra måltid eller inte.

R Scarpa27
2014-10-14, 21:07
Haha varifrån drar du slutsatsen som du gör, att jag menade att man bara ska leva på Gorby? Det var i alla fall inte vad jag menade. För att förtydliga så menade jag att pirogerna för mig såg ut att motsvara en hemlagad standardmåltid rent närings- och innehållsmässigt, låt säga pasta med köttfärsås. Vad jag ville ha svar på var om det rent kvalitétsmässigt är en bra måltid eller inte (märk en måltid, singular). Visst är det självklart att i en varierad kost kan man äta mat som är mindre bra utan att det gör någon faktisk skillnad och att endast leva på en viss sak alltid är dåligt, men det är inte frågan? Jag såg pirogerna tidigare idag och blev överraskad över att de såg så pass bra ut och tänkte därför höra om det stämmer, att de faktiskt är likvärdiga med vanliga hemlagade standardmåltider. Helt enkelt om de utgör en bra måltid eller inte.

du säger emot dig själv. om de utgör en bra måltid eller inte....
går inte svara på beroende på hur resten av kosten ser ut över dagen...

och att jämföra billys piroger med hemlagad husman från grund, är ju inte samma sak...
f.ö är det säkerligen ingen kvallite på köttet, och ingen större mängd heller. mestadels en torr brödbit. perfekt energi innan ett pass isf :)

Hackenschmidt
2014-10-14, 21:28
Tycker lika mycket fett som protein gör det lite sämre, men så är det ju ofta med billig färs och färsbaserad mat i och för sig.

Jämför med t.ex. Grandiosa big one classic, men de har konserveringsmedel

Näringsvärde per 100 g
Energi,kJ 920
Energi, kcal 220
Protein, g 11
Kolhydrat, g 27 varav sockerarter, g 7,8
Fett, g 6,6 varav mättat, g 2,5
Salt, g1,1

eller deras tex-mex-variant

Näringsvärden per 100g (100 g)
Energi 1004 kJ
240 kcal
Protein 11 g
Kolhydrater 29 g
Socker 7,8 g
Fett 8,3 g
Mätttat fett 2,7 g
Fiber 0 g
Natrium 1000 mg

lege
2014-10-14, 21:45
du säger emot dig själv. om de utgör en bra måltid eller inte....
går inte svara på beroende på hur resten av kosten ser ut över dagen...

och att jämföra billys piroger med hemlagad husman från grund, är ju inte samma sak...
f.ö är det säkerligen ingen kvallite på köttet, och ingen större mängd heller. mestadels en torr brödbit. perfekt energi innan ett pass isf :)
Nog kan man väl diskutera en måltids nyttighet i sig. Klart att det kan se olika ut beroende på hur dagen ser ut i övrigt för individen, men om man ser till måltiden isolerat och jämför med andra måltider får man ändå ett svar på frågan, inte sant? Jag ser ingen motsägelse där. Det blir en motsägelse först när man följer meningen med "... för en viss person". Isolerat kan man ändå bedöma nyttigheten, det vill säga om det är en bra måltid.

Tycker lika mycket fett som protein gör det lite sämre, men så är det ju ofta med billig färs och färsbaserad mat i och för sig.

Jämför med t.ex. Grandiosa big one classic, men de har konserveringsmedel

Näringsvärde per 100 g
Energi,kJ 920
Energi, kcal 220
Protein, g 11
Kolhydrat, g 27 varav sockerarter, g 7,8
Fett, g 6,6 varav mättat, g 2,5
Salt, g1,1

eller deras tex-mex-variant

Näringsvärden per 100g (100 g)
Energi 1004 kJ
240 kcal
Protein 11 g
Kolhydrater 29 g
Socker 7,8 g
Fett 8,3 g
Mätttat fett 2,7 g
Fiber 0 g
Natrium 1000 mg
Är förvånad att det är så pass lite fett med tanke på osten. Nu vet jag inte hur ingredienslistan ser ut, den kanske ser bra ut den med, men det jag reagerade på med Gorby var just att det var bra ingredienser och i rätt mängder i avseendet följden de kom i.

Pretorian
2014-10-14, 22:14
Man kan inte säga att en pirog är en bra måltid om det är det enda man äter på hela dygnet samtidigt som man vill upp i vikt. Jag tog det till extremen men övrigt intag påverkar hur bra det är.

dodie
2016-02-19, 08:23
Är sugen på att börja käka gorbys till frukost varje dag, men man hör ju att halv och helfabrikat osv är dåligt. Men om jag fattar det rätt så innehåller gorbys inga skumma grejer? Eller är det mer saker än konserveringsmedel och dylikt man anser är dåligt i micromat?

(Jag äter bra kost resten av dagen)

Sheogorath
2016-02-19, 09:01
Som någon annan också sagt så tycker jag att fett:protein-ration är lite kass men annars är det inget större fel på Gorbys.

smeander
2016-02-19, 09:31
Gorbys Pirog
Tillagningsstatus: Ej tillagad
Basmängdeklaration: 100 Gram
Energi 1050.00 kJ
Energi 250.00 kcal
Fett 9.90 g
Varav mättat fett 2.20 g
Kolhydrat 32.00 g
Varav sockerarter 4.00 g
Protein 7.50 g
Salt 1.10 g
Fiber 2.30 g.

Ingredienser
VETE- och RÅGMJÖL, nötkött, MJÖLK, tomatpuré, lök, rapsolja, vatten, stärkelse, socker, salt, OST, jäst, vitvinsvinäger, kryddor(bl.a paprika), druvsocker, ÄGG. Kött: 17 %

Jag hade inte valt att lägga i dem i min kost. Kanske som tilltugg till en riktig måltid, de är ju inte så goda. Då gör jag egna piroger.

Sheogorath
2016-02-19, 10:00
Är man gluten-, mjölkprotein- eller laktoskänslig är de kanske inte att föredra, men så är det ju med allergier i allmänhet. Har ju ingenting med Gorbys att göra.

z_bumbi
2016-02-19, 10:08
36 e% fett
12 e% protein
52 e% kolhydrater
Helt okey för den typen av mat.
Lägg till ett glas mjölk och lite grönsaker så kan man dessutom styra förhållandet ännu mer.

dodie
2016-02-19, 10:20
Håller med om att statsen kanske inte är opti, men jag äter bra mat med mkt protein resten av dagen. Så det påverkar inte så mycket i det stora hela.

Jag är bara inne i en rejäl frukostsvacka där jag har noll motivation eller ork att "laga" något, plus att jag tröttnat på det mesta jag brukar äta. Nu jefflar blire gorbys *drool*

Beemel
2016-02-19, 11:42
Milt OT.
Är det någon mer än jag som märkt (eller tycker) att när man värmt en gorbys i sin förpackning så stinker det starkt av fotsvett om den direkt efter man tar ut den, försvinner efter någon halvminut eller så.
Detta i kombination med utseendet hos produkten har fått mig att sluta äta den.... tyckte de var ganska goda när jag var mindre, kanske berodde på att morsan tillagade dem i ugnen istället för micron...

shut teh face
2016-02-19, 14:04
Som med allt annat så är det ju okej tills man ätit hemmagjorda. Jag klarar inte av dem längre.

1684_
2016-02-19, 15:14
Som med allt annat så är det ju okej tills man ätit hemmagjorda. Jag klarar inte av dem längre.

Håller med. Åt två hemmagjorda piroger gjort på fullkornsmjöl, köttfärs fyllning med fetaost. Mums

Sparven från Minsk
2016-02-19, 19:17
Även jag slår ett slag för hemgjorda piroger. Godare billigare och klart bättre näringsvärden.
Är inte svårt att göra heller, till och med jag klarar av det. Kanon att frysa in med och ta upp när man är på språng eller för lat för att laga till mat efter en hård arbetsdag :D

Wzup2u
2016-02-19, 21:49
Det mesta funkar väl med sweetchilisås och ketchup & såser generellt :D